Wonen in Ierland: Werken op point-to-point stal!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Re: Een paar maanden Ierland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:56

Heeey stef, zag je net langskomen in actieve onderwerpen, leuk!!
Goed om te weten dat je iig in Ierland bent, man, 6uur vertraging met vliegtuig of?
Succes nog ff!

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:01

Inderdaad jammer van de vertraging, maar leuk dat je nu al wat van je laat horen!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:11

Fijn begin, 6 uur vertraging. maargoed, je bent veilig aangekomen in Ierland, nu op naar plaats van bestemming! :D

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:38

ArGieVai schreef:
Dank jullie!! :D Leuk Jasmijn!! :D

Hihi... Ja vandaag is de dag... Koffers net voor de laatste keer gecheckt, even voor het idee: ik was er om 6 uur uit, om half 11 komt mijn opa mij halen om me weg te brengen... :')

Was om half 5 eigenlijk al wakker door de zenuwen en zo, maar goed, denk beter kan ik nog even gaan slapen :')

Gister afscheid genomen van paard, was toch nog niet zo makkelijk... God wat ga ik die missen!!!

Whaaaaa vind het zo spannend!! En heb er zo veel zin in :D

Fantastich, ik wens je alvast supeeeeer veel succes, geluk plezier, ervaring, alles wat je maar wenst! :D

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 00:29

Fijn dat het droog is daar! Hier in NL regent het jammer genoeg...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:27

En TS Hoe gaat ie inmiddels?? 6 uur vertraging dat is behoorlijk! Zat je op schiphol vast? Ben heel benieuwd hoe het tot nu toe bevalt :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 21:16

Zo. Nou. Eindelijk even tijd om te posten! :D

Heb blaren op mijn handen van het mesten/vegen, spierpijn van op racezadels rijden, en kneiter blauwe duimnagel, wonden op mn vingers, compleet doorweekt, maar wat ben ik ongelovelijk aan het genieten!

Zal even alles niet al te lang samen proberen te vatten... Want het is zo veel!

Ik woon hier in een huis met drie andere meiden, een Duitse die hier al een jaar werkt en eigenlijk de yard runt, een Iers meisje die er nu 3 weken is, en een Engels meisje die er nu 2 weken is en volgende week weer weg gaat. Zijn alle drie gelukkig super gezellig! Het huis is een grote vrijstaande cottage op 10 min lopen van stal, heb een heerlijk kamertje, en behalve dat het een vreselijke zooi is met overal paardenspullen is het echt super.

Op de stal staan momenteel 5 net ingereden paarden, een grote hunter, een gepensioneerd racepaard, twee geblesseerde paarden, een jonge hengst en 4 getrainde racepaarden. Ze trainen eigenlijk alle paarden met afwisselend dressuur, als springen, als op de renbaan in zowel handgalopje als hard. Voor de rest hebben ze nog een stuk of 40 hunters die 24/7 buiten staan en in de winter vrij hebben, en jaarlingen, tweejarige, drachtige merries en niet drachtige merries, die allen op 24/7 op het land staan

Elke dag begint met voeren, mesten en alles opruimen, en dan alle paarden rijden (behalve de geblesseerde en de jonge hengst, en Cora, die word gereden door een jockey want schijnt nogal knetter te zijn). Heb nu twee keer op Jack gezeten, de enorme hunter (ong. 1.80), die echt zo scheef is als het maar kan en een vreselijke etter, maar wat een leuk paard!!! Ben stiekem volledig gevallen voor Fella, een super leuke 4 jarige ruin, die nog veel moet leren maar echt een enorm lief dier...

In ruil voor dat de jockey (John) Cora rijd, rijden de mensen van onze stal 1 of 2 paarden van hem per dag, worden dan opgehaald door de auto en gaan daar dan op de renbaan trainen, wat natuurlijk echt belachelijk snel gaat... Gezien meneer de jockey nog nooit gehoord heeft van flatwork :P . Dat ga ik als het goed is in de toekomst ook doen, eerst maandag voor het eerst op 1 van de volbloedjes, zowel in de bak als op de renbaan, om een beetje de feeling te krijgen... :D

Na het rijden van de paarden moeten alle 24/7 buiten staande paarden gevoerd worden, die krijgen zowel hooi als brok op het land. Het zijn er flink wat, dus alles gaat met de tractor. Voor de rest staan alle paarden elke dag buiten, oftewel dekens moeten gewisseld (hebben stal en buiten dekens) en na afloop worden de benen afgespoten, hoeven gekrabt en gevet, en krijgen ze weer eten.

Nou, flink druk dus, vandaag helemaal een lange dag omdat we een merrie (Josey) klaar moesten maken voor een race morgen, super tof! Als ik niet te moe ben morgen ochtend ga ik ook zeker mee, heb nog nooit een race gezien!

Oftewel geniet hier met volle teugen, en als alles goed gaat pobeer ik straks er ook nog wat foto's op te zetten!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:27

Klinkt helemaal goed meis! Wat gaaf! Gelukkig ook niet het enigste meisje daar ;) Heel benieuwd naar je foto's..

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:30

Eindelijk een update *\o/* Was echt heel benieuwd!

Lekker hard aan het werk dus :D Ik dacht eerst, 9 paarden, dat valt mee. Maar dus ook nog heel veel op het land.
Super leuk om te lezen! Ben erg benieuwd naar foto's. Geniet ervan meis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:30

Klinkt goed Stef!!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:32

Klinkt erg goed Stef! Leuk dat je gelijk zo aan de slag kan. Van hoe laat tot hoe laat ben je ongeveer bezig?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 21:34

Ja echt super! Al gaan ze hier zo enorm anders met paarden om, en dat is toch echt wel even wennen... Bepaalde dingen waarvan ik altijd heb geleerd dat ze slecht zijn, worden hier ineens als goed gezien (Bijv. vershoudfolie onder een stalbandage om "uit te zweten" bij een stalbeen of opgezwollen pees, en Fella heeft wat plekken op zijn rug waardoor bij mij belletjes gaan rinkelen ZADELLLLL, maar eigenaar zegt dat het komt omdat ze hem aan het "omtrainen" zijn, en hij dus spieren moet gebruiken die hij nooit heeft gebruikt, hij daardoor een zere rug met plekken krijgt)

Maar goed, dat is ook gewoon wennen denk ik... Het gaat hier, en denk sowieso in de racewereld, heel anders! Ook wel weer leuk, want leer weer heel veel bij met betrekking tot omgang en manier van rijden, alles word gedaan met zit, maar dan ook echt ALLES, wat wel fijn is want dat is een punt dat ik zelf heel lastig vind!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 21:59

@ Madelief; het aantal te rijden paarden valt indd opzich wel mee, maar er is zo veel anders te doen, dat je toch wel lang bezig bent al met al! Plus als 1 van de meiden weg gaat is er natuurlijk ook meer te rijden :)

@ Jasmijn; Vandaag was een lange dag omdat we Josey klaar moesten maken voor een race morgen, maar over het algemeen vertrekken we kwart over 7 van huis en gaan we 5 uur weer richting huis :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 00:29

Nou hier dan de foto's, na even klooien eindelijk gelukt!!

Afbeelding
Minx en Bart, in de "breakers" stal, daar staan 4 net ingereden paarden. Minx is echt een hele leuke merrie, heel knuffelig, Bart een beetje een etterbak..

Afbeelding
Knappe Minx

Afbeelding
Buitenkant van waar de breakers staan, In het "deurgat" links zitten nog twee stallen, in 1 van de twee staat de jonge hengst, aan de andere kant kan hij door de tralies naar de breakers kijken.

Afbeelding
Deel van de topyard met links de stallen van Felix en Wilson, recht voor je daar word het vlas opgeslagen voor Wilson (enige die op vlas staat) en rechts de stal van Fella, word trouwens Topyard genoemd omdat de breaker stal zo ongeveer 2 meter lager is dan de topyard. Daar staan de rest van de paarden, in echt ENORME stallen (5 bij 5 geloof ik zoiets) met stro tot hun buik.. Dit loopt helemaal in een rondje, is dus maar 1 hoek die je ziet :)

Afbeelding
De hengst net op de wei gezet :D Wat een heerlijk knuffelding is dat trouwens...

Afbeelding
Nog een keer de breaker yard van de voorkant, hier zie je rechts de eerste "inham" zijn ook twee stallen, de openstaande deur is de deur naar de feedroom en vandaar kan je weer doorsteken naar de breakers..

Afbeelding
Jack (de enorme hunter die stiekem een klein beetje op Maan lijkt dus vind hem erg leuk) en Dafferooney, een ex-racepaard van 12 die 5 races gewonnen heeft, en nu zijn pensioen hier mag doorbrengen... Hij was van de week ontsnapt uit de wei, omdat hij zich verveelde, en staat nu dus met wollig vachtje weer op stal en mag weer een beetje recreatief aan het werk... :D

Afbeelding
En de laatste, Bonny (links) en Princess (rechts), de andere twee breakers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:37

Ziet er tof uit! Wel kleinschalig

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:40

Hee wat gaaf zeg dat je deze kans zomaar in je schoot geworpen hebt gekregen! Lekker van genieten, zul je hopelijk nog tot je oud bent nog wel met plezier op terug kijken.

Kan 't overigens zijn dat Fella geschreven wordt als Fellow? Ach ja dat heerlijke heldere Ierse taaltje heh?!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:41

Aaaah ik ben jaloers! _/-\o_ Zit er tof uit joh!!
Ga hoop ik in Ierland studeren, maar zou er niks op tegen hebben om er eerst een jaartje zo te werken 8-)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 00:42

Valt opzich wel mee! Zit er indd vrij klein uit zo... Maar breakerstal heeft al 10 stallen, topyard 12, en dan nog een kleine stal met 4 stallen en nog 2 stallen dichtbij het land, is in totaal 28, plus nog 40 hunters op de wei, en nog wat merries, veulens e.d. die op het land lopen dag en nacht :D

edit; en in totaal 150 Ha (= 300 voetbalvelden) aan land / bos / crossterein / eigen arena en renbaan e.d. :+

Haha nee het word echt geschreven als Fella, maar denk inderdaad dat ze wel Fellow bedoeld hebben maar gewoon verkeerd hebben geschreven ;)

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 02:49

Wauuw het klinkt wel echt super zo!
Ben echt al benieuwd naar je volgende verhalen :D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 03:19

Supergaaf ook ik volg, veel plezier!

Hier in australie wordt fellow ook als fella geschreven hoor, is gewoon 'slang', vind het altijd wel leuk :))
Nu kan ik trouwens helemaal niet meer wachten, in Maart begin ik aan een zelfde soort baan als jij (jonge paarden inrijden en trainen voor ze de renbaan opgaan op een alternatieve manier) :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:16

Jij gaat je daar geen minuut vervelen heb ik zo de indruk ! :D
Heel leuk ook dat alle paarden ook op de weide komen !
Het lijkt mij daar echt een mega mooie omgeving ! <3

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:46

Gave update Stef!

Mii_X_HarrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:38

Supergaaaf!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 19:36

Nog een Ierse update :D

Thnx voor alle berichten! Vandaag naar de races geweest, was echt geweldig!

Vanmorgen was ik om 10u op stal, Josey was al helemaal klaar voor vertrek en alle spullen ingeladen in de vrachtwaggel. Na twee uur rijden door het prachtige Ierse landschap over de verschrikkelijke Ierse wegen, kwamen we aan bij een uitgezette renbaan op een stuk weiland, met daarop sprongen van ong. 1.20m hoog en minimaal even breed, al dan niet breder...

Daar begonnen met stappen met Josey, die als race-naam Autumn Shades heet, en dat past ook prima bij haar! En na een half uur stappen kon ze opgezadeld worden, oftewel een iniminie racezadel, gewoon doodnormaal hoofdstel met mexicaanse neusriem, beschermers met tape, en dat is het.. Daarna weer gaan stappen en na een tijdje mochten we naar het race-terein, waar de paarden worden voorgesteld.

Met betrekking tot het bieden op de paarden; onze was de favoriet! Dus dat was wel cool...

Na het voorstellen ging de jockey er op, en off she goes... Bij de start van de race (waren 3 rondes, in totaal geloof ik 2 of 3 mijl) begon ze volledig achteraan, maar jeetje ze sprong echt als een KANON! Tweede rondje was ze nog steeds achteraan, en derde rondje begon ze steeds meer in te halen, waardoor ze uiteindelijk met 5 lengtes voorsprong heeft gewonnen! En ja, dit was haar eerste race!

Wat leuk was om te zien vooral, is doordat "onze" paarden super veelzijdig worden getraint, ze echt super gespierd zijn en super veel uithoudingsvermogen hebben in vergelijking met de rest, toen ze de baan uit kwam was ze nauwelijks bezweet in vergelijking met de rest, die met bloedneuzen en volledig wit van het zweet de baan uit kwamen... Zij was er echt klaar voor om het zo maar te zeggen, en nu snap ik ook precies waarom Mark zoveel waarde hecht aan het "klaar zijn van het paard", zowel mentaal als fysiek.

Ik ga straks even de foto's en filmpjes die ik heb gemaakt uploaden, maar dat duurt nog wel even... iig een waanzinnige dag gehad, en ook nog eens 1tje waarbij de zon echt super fijn scheen! Hele dag was het droog!

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:40

Wauw, wat klinkt dat als een gave dag zeg! benieuwd naar de foto´s!