Tunesië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roux

Re: Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 00:17

Ben een paar keer in Tunesië geweest. De mannen zijn lastig, maar als je geen oogcontact maakt en niet te heftige kleding draagt (buiten het hotel droeg ik iets wat de schouders bedekt en een lange linnen broek) valt t best mee.
De souk is heel leuk, maar heel vervelend vond ik de winkelmensen. De hele tijd zeuren dat je hun spul moet kopen, idiote prijzen vragen (afdingen sowieso verplicht, ook taxi's vragen soms enorme bedragen als ze denken het te kunnen maken. Altijd bij je hotel vragen wat ongeveer een normale prijs is!), boos worden als je doorloopt. Afgelopen vakantie hebben we dus niet gewinkeld.
Eten en drinken is spotgoedkoop. Drink alleen flessenwater. Ook bij restaurants vaak irritante mensen die je naar binnen proberen te krijgen.
Ook oppassen met foto's van locals maken, vragen ze geld voor.
Bij de luchthaven zelf een karretje pakken en geen porter nemen. Die bieden zich heel opdringerig aan en willen ook geld zien.
Aan de andere kant is dit gedrag wel begrijpelijk. Veel mensen hebben geen riant inkomen op z'n zachtst gezegd en jij als westerling lijkt een rijke ATM :)
Veel plezier {:}

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 10:11

Dank jullie wel voor jullie verhaal!

De souks dat herken ik wel inderdaad. Is ook zo in Dubai. Ik wil dat sowieso wel doen eigenlijk, vind dat altijd wel leuk. :j

Dank je wel!

Kan nu al niet wachten om te gaan of foto's te zien haha.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 17:06

Ach in alle jaren dat ik hier woon zijn de keren dat mannen echt vervelend en niet respectvol waren op een hand te tellen, als ik het even vergelijk is me dat in Nederland in dezelfde tijd veeeeel vaker gebeurd ;)

Natuurlijk wordt je wel eens aangesproken, maar ik zeg altijd of gewoon vriendelijk 'nee bedankt' of als ze me als vervelende types overkomen negeer ik ze gewoon.. Maar heel zelden blijft iemand dan nog meelopen, dan leg ik gewoon uit waarom ik niet geinteresseerd ben en is er alsnog geen probleem. Ik zie vaak dat toeristen ook best onbeschoft zijn tegenover Tunesiers, al heel geprikkeld reageren als iemand ze enkel aanspreekt, hoeveel moeite is het nu om vriendelijk 'nee bedankt' te zeggen? Je moet je ook voorstellen dat het voor zo iemand soms ook al vernederend is om iedereen maar te moeten aanspreken om wat te verdienen, en als ze dan gelijk afgesnauwd worden is dat ook niet echt leuk.

Ook jonge meiden die in hotpants en met een enorm decollete de stad ingaan.. Kijk in de hotels of toeristische zone, ok, maar in de stad vind ik dat je als toerist ook best de lokale bewoning een beetje mag respecteren en gewoon iets tot aan je knieeen aantrekken en een topje wat niet direkt tot boven je tepels hangt...

Daarbij moet men zich ook realiseren dat er heel veel vrouwen/meiden zijn die hierheen komen met de intentie een heftige feestweek te gaan houden en zonder problemen met jan en allemaal het bed in duiken.. Doordat die jongens dat hier zo vaak zien (en geloof me, ze komen echt met busladingen) krijgen die ook de indruk dat alle Europese meiden zo makkelijk zijn..

Ok met dit alles wil ik niet zeggen dat het allemaal maar de schuld van de toeristen is, het is natuurlijk ook wel zo dat de mannen hier vaak wat opdringerig zijn.. Maar als je als vrouw daar bewust van bent, duidelijk en consequent bent maar wel vriendelijk en je niet al te opzichtig kleedt, kan je hier heel leuk op vakantie. Daarbij, de cultuur is hier gewoon heel anders, mensen maken sneller een praatje en zijn veel minder afstandelijk dan in Nederland waar veel mensen toch een beetje in hun eigen bubbel leven (met telefoon ;) ). De complimentjes en liefdesverklaringen gewoon met een korrel zout nemen, lekker om lachen, je niet door laten ergeren maar ook niet door laten meeslepen ;)

De tip van Roux is ook goed, in hotel of bij een betrouwbaar iemand de 'normale' prijs navragen voor dingen.. Zo voorkom je dat je je toch een 'louiz vuitton' ;) tas laat aansmeren voor 300 euro :P l

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:39

Nou mijn vriendin is ook zelfs behoorlijk stevig vastgepakt bij haar pols en werd naar hem toegetrokken. Ze zei een paar keer nee in hun taal, liet hij nog niet los. Ze wilde hem toen bijna een heut verkopen en toen liet hij heel snel los. Later een vriendin van haar, een man raakte haar aan en ze zei van: wil je van me afblijven. Ze werd geduwd en er werd geschreeuwd: fiets you.. Nou pff
Dus ze zijn verder niet meer het hotel uitgegaan puur omdat ze niet durfden.

Ik loop toch liever alleen in NL dan bv in tunesie, niet rot bedoeld maar het is nou eenmaal gewoon zo.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:13

Vandaag eindelijk mijn koffer inpakken en dan vannacht vliegen! *\o/*

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:16

jeej *\o/* geniet ervan *\o/*

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 13:09

Dank je wel!!

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:17

Ik ben vandaag thuis gekomen van een heeeeerlijke vakantie op Djerba! Wel wat dompers gehad met het weer (lees: zwaar bewolkt en véél wind (wat koud was als je nat was na het zwemmen)) maar al bij al hebben we er een zéér mooi kleurtje aan overgehouden én de temperaturen waren best nog zeer goed!
We hebben vooral genoten van de rust en ontspanning.

Zitouna: we zijn niet tot bij jullie geraakt. We zaten ook wel ver af van alles.

Ik kijk met een zeer tevreden blik terug naar deze vakantie met een vriendin. We zijn zonder problemen over straat kunnen lopen als 2 meisjes zonder dat ze ons lastig vielen. Natuurlijk zijn hun blikken wel op ons gericht en spreken ze ons wel aan maar wij zijn ook altijd vriendelijk geweest en dan zijn zij dat ook. Ik voelde me echt op mn gemak tussen de bevolking buiten het hoten :-)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:39

Witwi ooh je hebt nog geluk gehad, vanmiddag was er storm losgebroken! Echt bizar, heel gek weer voor 's zomers hier. Schijnbaar moet het nog 2 dagen duren, dan komt het zonnetje weer door... Maar de temperaturen zijn wel lekker :) fijn dat je zo'n leuke vakantie hebt gehad, en ook geen last hebt gehad van vervelende mannen.. Denk ook wel dat het voor een groot deel is hoe je er zelf in staat.. Ik heb ook een jaar als gids gewerkt en dan zie je ook een hoop verschillende mensen voorbij komen en het is ook wel vaak dat mensen het heerlijk vinden en alles leuk vinden, maar er zijn ook best veel mensen die het gewoon helemaal niks vinden, gewoon niet hun ding dan de cultuur.. Zat je in de zone bij Aghir? Dat is inderdaad wel ver weg van zo'n beetje alles..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 00:36

Zitouna welk weer hebben jullie daar in december?

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:27

Zitouna, geen idee of dat in de zone Aghir lag. Nooit iets van gezien. Maar de luchthaven was wel 60km van ons hotel.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:43

Onley dat ligt er aan, de afgelopen jaren was het mooi weer, zo 18 - 20 graden (af en toe zelfs nog wat meer) en voornamelijk zonnig, maar het kan natuurlijk wel iets meer wisselvallig zijn. Over het algemeen is het hier dan wel altijd weer net wat warmer dan in noordelijker gelegen steden :)

Witwi wow 60 km, da's een flink eind, dan zat je waarschijnlijk in Zarzis op het platteland ipv op Djerba? Want Djerba zelf is maar zo'n 20x20 km groot..

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:46

Jolandaa_ schreef:
wij willen naar monastir gaan.
One Resort Monastir.
8 dagen all - in en dan luieren en meer ook niet.
misschien 1 dag iets doen, maar niet veel.
als ik de verhalen hoor van vrienden dan is dat niets voor mij. ik ben een grote scheitluis dus vind dat maar niets en blijf dan liever 'veilig' in het resort of op excursie vanuit het hotel

Ik ben in dit hotel geweest. Leuk hotel, kamer niet super luxe maar wel erg schoon en supper vriendelijk personeel.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:45

ja het One resort is een erg schoon hotel met zeer leuk en vreindelijk personeel :)

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:29

Zitouna schreef:
Onley dat ligt er aan, de afgelopen jaren was het mooi weer, zo 18 - 20 graden (af en toe zelfs nog wat meer) en voornamelijk zonnig, maar het kan natuurlijk wel iets meer wisselvallig zijn. Over het algemeen is het hier dan wel altijd weer net wat warmer dan in noordelijker gelegen steden :)

Witwi wow 60 km, da's een flink eind, dan zat je waarschijnlijk in Zarzis op het platteland ipv op Djerba? Want Djerba zelf is maar zo'n 20x20 km groot..

Dat kan zeker kloppen Zitouna. Wij zijn namelijk geland en opgestegen op de luchthaven van Zarzis.
Nu, ik ken zeer weinig van de plaatsen daar maar ik dacht echt dat ze op Djerba zaten aangezien dit bij de info van het hotel stond :D

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 19:35

Wij zijn weer veilig terug in Nederland!

We hebben erg genoten, maar zouden er niet snel meer teruggaan. Wij vinden het land persoonlijk erg vies, lees: bijna overal afval langs de weg. Hebben veel gedaan. Helaas de eerste vier dagen regen gehad, dus dat was wel wat minder, maar kan je helaas niets aan veranderen.

Verder hebben wij een excursie gedaan naar een berberdorpje, hebben wij kameel (en ik ook paard :)) gereden en zijn we naar een moskee geweest. Ook hebben wij plaatsjes bezocht, zoals Nabeul, Hammamet,(zowel Yasmin als het oude deel. Wij zaten er namelijk precies tussenin) Kantaoui en El Jem.

Het hotel waar wij in zaten was erg goed. Voor ieder wat wils met eten en een mooi en opgeruimd strand. Wwij hebben ons zeker vermaakt en een leuke vakantie gehad!

P.S. de fotoshoot hebben wij niet gedaan. Was wel mogelijk in het hotel, maar vonden wij niet heel erg spectaculair.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 20:42

Is iemand al eens eind november geweest?
Ben benieuwd hoe het weer dan is. Heb al op internet gezocht, maar vind het altijd lastig om daar iets van te zeggen.. heb al vaak meegemaakt dat het veel warmer was dan op internet aangegeven.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 13:41

Het is dan meestal nog best aardig weer, hoe zuidelijker natuurlijk wel hoe warmer over het algemeen, maar het kan wel meer wisselvallig zijn natuurlijk. Zo heb je wel meer kans op wind of misschien zelfs een buitje, maar zullen er hoogstwaarschijnlijk ook zeker heel mooie dagen tussenzitten :)