Indonesie 2013!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:49

Jakarta en Yokyakarta en Bali is echt heel prima te doen in 1,5 week als je zou willen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:38

Ik ben afgelopen week 2 dagen naar Bandung (West Java) geweest. Géén aanrader! Het is er koud, regenachtig, en erg vies (vooral de stad is erg grauw). Ook normale Hotels zijn erg moeilijk te vinden. ER is niets to erg weinig te zien...
Sommige uitzichten waren dan wel weer mooi, maar er is veel landbouw wat weinig echte natuur nalaat...
Afbeelding
Vliegveld.

een stalletje in de bergen,
Afbeelding

een van de vele eetstalletjes (ik heb het veilig bij corncakes en soto ayam (kippesoep) gehouden hoor ;) )
Afbeelding

Mooi uitzicht, veel bergen!
Afbeelding

Oh, en op de vorige pagina over vliegen naar en van Bali. Ik vloog erug met Lion Air, en dat ging helemaal goed :).

susannevdv

Re: Indonesie 2013!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:44

Hier een berichtje uit Bali. Eerst zijn we naar bukit lawang geweest op Sumatra. Dat was echt top inclusief de jungle trek voor het zien van de Orang Utans! Onze gids/trek was ook super georganiseerd dus die persoon beveel ik graag aan. uiteindelijk vinden we het jammer dat we niet langer op Sumatra zijn gebleven maar door zijn gevlogen naar yogyakarta. Dat viel een beetje tegen maar dat heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat we twee jaar geleden de tempels van Ankor Wath in cambodja hebben bezocht die toch wel indrukwekkender zijn dan de Borobudur en Prambanan. Hier op Bali is het druk maar prachtig en stukken beter georganiseerd dan de rest van Indonesië zoals wij dat hebben gezien. We zijn alleen niet zo'n geduldige strand liggers dus even kijken wat e de komende 1,5 week gaan doen maar dat komt vast goed!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:46

Susannevdv hoe vind je Bali? Wat hebben jullie daar gedaan? Wij vonden het tegenvallen toen we er waren (voor de overtocht naar Flores) maar horen verder wel veel positieve geluiden...

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:57

Beter dan Java. Het is wel erg druk met veel ordinaire Aussies (we zien dan nu ook in poedersuiker), maar ik vind het wel grappig voor een paar dagen. Vandaag zijn we pakken laten aanmeten, morgen een stranddagje en dan nog een dag of wat rondscheuren met een brommertje. Van het weekend gaan we naar nusa lembongan voor de kust en volgende week Ubud dus ik ben benieuwd.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:44

Heb je een motorrijbewijs susannevdv? Wij konden op ons tweede brommerdag op Bali gelijk dokken, terwijl we in Laos/Thailand nooit problemen hebben gehad. ;)

Bandung is inderdaad lekker regenachtig! Maar ik vind de omgeving wel heel mooi. :) Ben je ook bij de krater geweest?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:49

Ubud is het leuk om Money Town te bezoeken. Losse dingen goed wegstoppen. Anders doen diensten dat wel voor je

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:17

Nee heb geen krater gezien, ik was er voor werk (paarden bezichtigen) dus geen tijd.

K uta is niet zoveel aan Suzanne, vind ik tenminste, als je gaat brommeren probeer dan eens de doorgaande weg aan de westkust van zuid naar noord te rijden, erg leuk!!!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:18

Lithya schreef:
Ubud is het leuk om Money Town te bezoeken. Losse dingen goed wegstoppen. Anders doen diensten dat wel voor je

Lekker slecht geschreven. In Ubud is het leuk om Monkey Town te bezoeken. Losse dingen goed wegstoppen, anders doen die dieren dat wel voor je.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 07:03

Als jullie terug zijn kun je verder plannen voor Maleisië. Java en Bali zijn mooi, maar ben nu in Maleisië en dat is ook erg mooi!!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:06

Ik heb besloten, ik wil naar Flores! de archeologische afgravingen bekijken, snorkelen, strandhangen, en komodo dragons bekijken :).

Ik moet nog even kijken wanneer ik vrij kan krijgen, maar denk dat ik voor ongeveer 5 dagen ga ergens in Augustus, September, Iemand die dan ook toevallig daar is?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:07

Oh, ik ik wil deze fietstour even promoten, onwijs gaaf, je word zeker niet moe (alles heuvelaf), en ziet veel meer dan anders. Oh en het eten is inderdaad het beste wat ik in lange tijd heb gehad!
http://baliecocycling.com/cycling-tour/

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 17:34

Ik zit nu in Yogjakarta, leuke stad. Java zelf is wat apart wel mooi maar of ik ooit hier terug kom dat weet ik nog niet. Sumatra daarentegen is een parel... echt fantadtisch mooi. Tot zaterdag zitten we in Java en dan naar Bali. Bandung vond ik ook vreselijk net als Jakarta, daar werd ik ook niet blij van

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:34

kehdra schreef:
Ik heb besloten, ik wil naar Flores! de archeologische afgravingen bekijken, snorkelen, strandhangen, en komodo dragons bekijken :).

Ik moet nog even kijken wanneer ik vrij kan krijgen, maar denk dat ik voor ongeveer 5 dagen ga ergens in Augustus, September, Iemand die dan ook toevallig daar is?

Flores vond ik prachtig!
Niet al te toeristisch, lekker basic, mooie landschappen.

Dat gedeelte van mijn reis ben ik wel 'georganiseerd' geweest, van de 3 maanden dat we in indonesie waren hebben we toen nl 3 weken met Djoser meegereist ('pakket' aangeschaft van Djoser, en heenreisdatum vervroegd met 3 weken en terugreisdatum verlaat 2 maanden, aangevlogen op Medan ipv Denpasar en daar aangesloten bij het djoser gezelschap voor 18 dagen). We hebben toen Bali-Flores (van oost naar west)-7 daagse zeiltocht (langs Komodo-Rinca-Noord kust Sumbawa-Lombok-Bali gedaan zegmaar.
Flores over land hebben we geloof ik 6 dagen over gedaan van oost naar west.
Wat me nog erg bijstaat is de zonsopgang bij de Kelimutu vulkaan (met 3 meren in de kraters die alledrie een andere kleur hebben), de spinneweb rijstvelden, bezoek aan traditioneel bergdorpje (Watublapi) waar we een dansvoorstelling kregen en demonstratie van ikat (je kunt sowieso prachtige ikat daar vinden, mocht je daarin interesse hebben moet je het daar halen en niet op java/bali... de mooiste kregen we toch echt daar te zien), bezoek aan Bena (ander traditioneel dorp), en Riung een vissersdorpje op palen.

Cultureel gezien...
Flores was het enige eiland in onze reis waar we katholieke invloeden tegenkwamen, was op zich apart.
Wat ons ook opviel was dat hoe oostelijker je komt op flores hoe meer het uiterlijk van de bevolking ook veranderd, je zag duidelijk meer mensen met 'papua'roots in het oosten.
Verder voelde wij ons ontzettend gastvrij benaderd worden op Flores meer als ergens anders tijdens onze reis (maar kan ook zijn omdat we met een gezelschap waren en de rest van onze reis met ons tweetjes, dus ik wil niet zeggen dat Flores gegarandeerd 'meer' gastvrij is lol)

Verder vonden wij Flores echt een stuk droger/vulkanischer aandoen dan andere eilanden.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:58

Thank Annemiek! Klinkt prima, naast al het andere wat ik online al heb kunnen vinden :).

Denk dat ik in September ga :)

Volgende week een dagje Lembongan :)

@ Marleen; ik vond Bandung ook vreselijk, denk dat je een stuk blijer wordt van Bali :). (het is nu zelfs droog hier!)

Oh, mag ik even spammen? kunnen jullie dit alsjeblieft ondertekenen? http://www.change.org/petitions/kepada- ... ions#share
De Surabaja zoo zorgt niet goed voor zijn dieren, een tijger op sterven, een giraffe die enkel platic te eten had, en daardoor stierf, en de lijst is langer. Deze 'zoo' moet zijn deuren sleuten, en met deze petitie (die nu door heel Indonesie gaat) proberen mensen dieeen varandering kunnen maken te activeren.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:31

Hee luitjes :wave:

Wij zijn bezig met de laatste regeldingen voor onze reis in augustus!
En voor de kenners onder jullie:
Is het verstandig om de treintickets alvast te boeken? Wij nemen namelijk driemaal de trein wanneer we op Java zijn. Een keer vanuit Bandung naar Banjar, een keer vanuit Banjar naar Yogjakarta en een keer de nachttrein van Yogja naar Malang.

Alvast bedankt!! :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 15:55

als je een strak schema hebt (en je dus echt een bepaalde datum in een bepaalde plaats wil zijn) dan zou ik dat zeker doen, als daar een mogelijkheid toe is.
Ramadan loopt tot 7 aug nl, kans is dan een stuk groter dat bepaalde datum/tijden volgeboekt zijn op het moment dat jij op het station staat. En aangezien Java toch grotendeels islamitisch is (in tegenstelling tot Bali bijv) wordt er meer gereist in deze periode... vooral aan het einde van de Ramadan.

Toentertijd hebben wij daardoor 2 dagen langer in Jakarta doorgebracht dan de planning was (treinreis Jak-Yog)

Daarnaast is er 17 aug nog een nationale feestdag... dus ook meer reizen op die datum hoogstwaarschijnlijk

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:23

Hallo allemaal, onze vakantie naar Indonesië begint al wat meer vorm te krijgen. Onze beginplanning zou er als volgt uitzien:

Maandag 9 september: Aankomst Jakarta 15u15
Dinsdag 10 september: Vliegtuig naar Medan (vluchtduur 2,5uur), junglesafari Tangkahan regelen.
Woensdag 11/9 tem 14/9 Junglesafari.
Zondag 15/9: Tanghakan -> Medan -> Denpasar OF Tanghakan -> Medan -> Jakarta -> Denpasar

We zouden graag zondag van Sumatra naar Denpasar, Bali. Maar volgens een onlinesite zou een rechtstreekse vlucht van Medan naar Denpasar meer als $400 kosten, terwijl als we via Jakarta gaan het veel goedkoper zou uitkomen. Nu willen we de binnenlandse vluchten daar boeken omdat ze goedkoper zijn maar zou het echt veel goedkoper zijn? Want we zouden toch liefst die rechtstreekse vlucht nemen... En is het ook makkelijk om van Medan naar Tanghakan te geraken?

Maar dan eens we in Bali zijn, zitten we dus vast := We zitten ongeveer anderhalve week in Bali (ongeveer van maandag 16/9 tem woensdag 25/9) en we zouden liefst niet te veel rondreizen maar we willen graag tempels, parelwitte stranden, surfen, snorkelen, dolfijnen en rijstvelden zien. Maar de hoop om dit op een goede week te zien hebben we zowat opgegeven aangezien al die dingen zo ver uit elkaar lijken te liggen? Is er iemand die een streek kan aanraden waar we toch het meeste van deze dingen zouden kunnen doen?

En dan zouden we van nog 26/9 (dit wordt waarschijnlijk dan een reisdag) 27/9 en 28/9 naar Yogyjakarta gaan (en ik denk dat dit het makkelijkste is om weer vanuit Denpasar te vertrekken?) Of zouden 2 dagen niet genoeg zijn voor deze stad? 29/9 willen we weer terug naar Jakarta omdat we 30/9 onze vlucht terug naar België hebben.

Echt hééél erg bedankt voor mensen die mee willen denken en tips geven!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:01

Van wat ik hoor van mede Balinesen hier is Yogijakarta wel gezien met een dag of twee, denk dat je daar wel goed zit dus.

WBT Bali, dolfijnen zitten bij Lovina, dus bijna zou je om de dolfijnen daar heen moeten, maar Lovina is voor de rest niet veel aan. Ik zou dan liever een paar dagen naar het zuiden, en dan een paar dagen noord doen, zo zie je makkelijk alles op het eiland. In het zuiden kan je dan rijstvelden/tempels/stranden kijken, en in het noorden vulkanen, stranden, snorkelen, en dolfijnen doen. Het zuiden is meer gericht op toeristen en (ik denk) een wat fijnere eerste paar dagen op Bali, om daarna door te reizen naar het iets minder moderne Bali in het noorden. Van zuid naar noord is ongeveer 3/4 uur met de auto (ligt eraan waar precies natuurlijk).

vergeet niet om ook eens de boot te pakken naar Nusa Lembongan, erg mooi daar! Kan je dan doen wanneer je in het zuiden zit.
Snorkelen is gaaf in Amed :)

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:41

Heel erg bedankt voor je reactie kehdra! Je route klinkt wel leuk, is dit te doen in anderhalve week denk je? En is er een alternatief vervoersmiddel om van zuid naar noord te trekken? (trein, bus,...) Aangezien we met 3 op stap zijn zonder rijbewijs...

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 16:09

Ik las ook dat er dolfijnen in Sanur in het zuiden zitten? Want we overwegen misschien om dan in het Zuiden te blijven en naar Ubud eens te gaan ipv helemaal naar het noorden. Ik denk dat we dan enkel de vulkanen missen? Nog even een vraagje over die dolfijnen, zitten ze gewoon in het wild, zonder te veel gestoord te worden of komt dit toerisme hun echt niet ten goede? Want in dat laatste geval, laat ik deze wel vallen...

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:48

Wij betaalden voor onze vlucht van Jakarta naar Medan ongeveer 80 euro enkele reis bij Lion air. Hoe eerder je boekt hoe voordeliger (onze ervaring). Wij hebben in Indonesie zelf online de vluchten geboekt, dat is goed te doen mits je een creditkaart hebt. Van Medan naar Tangkahan kan met de bus (hebben wij gedaan, een bijzondere ervaring maar ook erg slopend) of met de taxi. Nadeel is dat je aan de luchthaven taxi's vastzit en die rekenen sowieso teveel. Daarnaast willen de meeste taxi's niet tot Tangkahan rijden omdat de weg erg slecht is. Wij zijn via Bukit Lawang gereden. Taxi tot Bukit was 700k (als ik het goed onthouden heb) en de jeep van Bukit naar Tang Kahan was 500k. De prijs vanuit Medan weet ik niet, met de bus was 15k per persoon maar het eerste stuk moet je ook weer met de jeep. Heb je in Tangkahan al een hotel geregeld? Vraag anders aan die mensen of ze vervoer kunnen regelen dat is wellicht goedkoper dan de airport taxi?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:12

WBT de dolfijnen, geen idee, ik heb er bij Sanur nooit een gezien (op de boot naar nusa lembongan tenminste). Je kan er wel vanuit gaan dat er wbt toeristme niet erg veel rekening wordt gehouden met het welzijn, Balinesen zijn totaal niet millieu bewust! Geen idee of dat ook geld voor de dolfijnen hoor!!!

Je kan het makkelijk doen in anderhalve week hoor, Bali is niet zo heel groot, denk dat wanneer je alle dingen wilt zien dat je ongeveer 5/6 dagen kwijt bent, dus nog genoeg relax tijd over ook nog!

Ik denk dat de vulkanen wel de moeite waard zijn hoor, ik vond het iig wel erg leuk, maar dat kan je ook makkelijk in een dagtrip doen! (ik kan je zelf een nummer van een prive chauffeur geven die je rondbrengt en showt, erg leuk).
Het zuiden is een stuk comfertabeler iig! Ik denk dat Seminyak het meest centraal ligt. K_uta ook, maar dat is wel erg toeristisch (en hectisch).

Qua vervoer, treinen zijn hier niet, en bussen heel sporadisch.
Het handigste is taxi (alitjd alleen Blue bird taxi gebruiken, die zijn eerlijk!) voor korte tripjes, een prive chauffeur voor dagtripjes (ongeveer €35 voor een hele dag, ik kan je er eentje aanraden), of als je stoer, en een beetje handig in gek verkeer bent, kan je ook een scooter huren (wat ik zelf ook doen, veel makkelijker).

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:46

Ik raad je in ieder geval aan niet te fietsen lmao
We dachten toentertijd een dagtripje op de mountainbike te doen die we bij de homestay konden lenen (of huren? dan zal het een laag bedrag zijn geweest) maar dat viel vies tegen. Het klimaat, ondanks dat we toen al 6 weken in indonesie waren en het heuvelachtige maakte dat we binnen no-time uitgeput waren en maar weer omgekeerd. Dit was vanuit Ubud btw.

Een chauffeur huren voor een dag hebben/hadden wij ook goede ervaringen mee, naast dat je soms/vaak even net andere dingen ziet als de standaarddingen, het is goedkoper dan de hele dag van plek naar plek met een taxi te gaan, kost je minder tijd en minder het gevoel 'toerist' te zijn, ben je natuurlijk wel maar het is allemaal net wat persoonlijker.
Wij regelden het meestal via de eigenaar van de homestay/bed and breakfast waar we dan verbleven... die kende wel iemand die...
Wat ook een leuke tip is: vraag hem je te brengen naar wat hij het mooiste plekje van de omgeving vind ipv naar de standaard toeristische attractie, dan kun je verrassend mooie plekjes ontdekken die je anders nooit gezien had.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:57

Fietsen inderdaad niet doen, Het verkeer is vies (geen filter op uitlaten oid :P), en ook nog eens gevaarlijk! Ik erger me altijd kapot aan fietsers die een file veroorzaken omdat de wegen vaak te smal zijn om in te halen :+...