Polen, Auschwitz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:05

Amable schreef:
Ik denk ook dat we ons moeten realiseren hoe jong de soldaten eigenlijk vaak nog waren. Geen mannen van 40, maar vaak jongens vanaf 18 jaar. Hersenen zijn pas volledig ontwikkeld tussen 21 en 24 jaar, dus ook nog eens een veel beinvloedbare leeftijd.

Ik zit met mensen van rond de 21 in de klas waarvan ik denk 'succes met het vinden van inkomen en een toekomst'...

Die zijn nog zo kinderlijk in hun hoofd, ik vind het bizar dat zij daar hadden kunnen staan als ze 70 jaar eerder geboren waren.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:06

Amable schreef:
Ik denk ook dat we ons moeten realiseren hoe jong de soldaten eigenlijk vaak nog waren. Geen mannen van 40, maar vaak jongens vanaf 18 jaar. Hersenen zijn pas volledig ontwikkeld tussen 21 en 24 jaar, dus ook nog eens een veel beinvloedbare leeftijd.

En juist een leeftijd waar het belangrijk wordt bevonden om 'erbij' te horen.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:06

Indrukwekkend , zelf ben ik er niet geweest. Ik wil daar wel eens naar toe.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:07

Doanique, het komt wel goed hoor met de interesse die je toont. Het is goed dat je beseft dat wat je wordt verteld niet altijd juist is. Ook is het leeftijdsgebonden om te leren over dit soort zaken :) Discovery zendt inderdaad vrij veel uit over de WO's. Nazi structures is ook een goede documentaire.

Misschien wordt het de kinderen inmiddels ook al minder geleerd. Ik weet nog wel dat ik als kind al veel heb geleerd van 2 afleveringen van Alfred J. Kwak, waarin Dolf een partij opricht en ook een bevolkingsgroep uitsluit. Ik vind het bewonderenswaardig dat mbv een tekenfilmserie de WOII al uitgelegd kon worden aan kinderen.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 07-03-14 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhriseis

Re: Polen, Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:08

Wordt er in NL niet stilgestaan bij de rol van alle kopstukken achter Hitler, of hangt het er gewoon van af welke leerkracht je hebt?

In België leer je wel gewoon het 'volledige' verhaal, inclusief de politieke rol die alle spilfiguren hebben gespeeld.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:09

Ik ben in Auschwitz geweest rond deze tijd vorig jaar. Ik vond het wel indrukwekkend, maar met zo belachelijk veel toeristen om je heen word dat ik wel een beetje verzacht. Vroeger wilde ik altijd een keer naar Westerbork, maar dat kan nu nooit meer echt zo bijzonder zijn denk ik.

Ik vrees voor de wereld overigens, geschiedenis herhaalt zich en ik zie het voor me dat nog een geniale idioot besluit dat een bevolkingsgroep het leven niet waard is..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:10

Bhriseis schreef:
Wordt er in NL niet stilgestaan bij de rol van alle kopstukken achter Hitler, of hangt het er gewoon van af welke leerkracht je hebt?

In België leer je wel gewoon het 'volledige' verhaal, inclusief de politieke rol die alle spilfiguren hebben gespeeld.

In Belgie gaat meer aandacht uit naar WOI is het niet? Misschien dat jullie de opbouw van WOII daarom meer meekrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:14

Ik ben wel benieuwd naar Auschwitz, in de basisschool ben ik naar werkkamp Vught geweest en eerlijk gezegd maakte dat totaal geen 'indruk'.

Zijn het grote groepen met de rondleiding?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:15

@Bhriseis, daar hebben ze hier helemaal geen tijd voor. Ze hebben het hier te druk met toetsen afnemen. :( . Het blijft allemaal oppervlakkig.Wij willen het onze dochter zelf zoveel mogelijk leren en zijn van dit jaar met haar naar kamp Westerbork geweest. Dit was voor haar nu wel te snappen. Ze wordt 10 dit jaar. We willen wel nog naar Auswitz met haar maar dan moeten er nog zeker twee jaar bij. Dit gaan we dan ook zeker een keer doen. Ze toont wel veel interesse in de WO en alles wat er mee te maken heeft. Ze heeft ook de serie: dertien in de oorlog. Dit gaat ook over de oorlog maar dan vertelt op niveau van een kind.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:18

Thema oorlog Alfred J. Kwak

In tegenstelling tot vele andere tekenfilms voor de doelgroep van kleine kinderen, wordt in Alfred J. Kwak een groot aantal maatschappelijke en politieke problemen aan de kaak gesteld, zoals ontwikkelingssamenwerking en machtsmisbruik, maar ook thema's als vriendschap en solidariteit.

Zo evolueert het karakter Dolf, die Alfred aanvankelijk nog als vriend ziet, al gauw in een evenbeeld van Adolf Hitler, hoewel hij veelal gekleed gaat in een napoleontisch uniform. Dolf is leider van de Kraaienpartij, welke sterke overeenkomsten kent met de NSDAP en later een oorlog start op een manier die veel doet denken aan nazi-Duitsland in de Tweede Wereldoorlog. Dolf, wiens naam ook lijkt op Adolf, past zelfs rassenleer toe, ondanks het feit dat ook hij half kraai, half merel is. Zijn afkomst is onduidelijk, waardoor Dolf zijn gele merelsnavel zwart moet kleuren om op een echte kraai te lijken. Toch wordt Dolf in het begin van de serie op een genuanceerde manier benaderd, alsof hij slachtoffer is geworden van een moeilijke jeugd.

Ook de apartheid komt in de tekenfilm aan de orde. Zo vlucht het vriendinnetje van Alfred, Winnie, naar alle waarschijnlijkheid vernoemd naar Winnie Mandela, uit een land met een regime gelijkend op dat van Zuid-Afrika ten tijde van de daar heersende apartheid. Kwah Wanna lijkt daarbij gebaseerd te zijn op Nelson Mandela.

Andere maatschappelijke problemen die in de tekenfilmserie verwerkt zijn, zijn onder andere de walvisvaart, de armoede in Afrika (waarbij verwezen wordt naar het in 1985 door Bob Geldof georganiseerde project Live Aid voor Ethiopië), de milieubeschadiging door oliewinning en het conflict in het Midden-Oosten.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:24

Ik ben zelf in auswitz en Birkenau geweest toen ik 14 was maar ik was toen nog te jong. Weet er al niet meer zo veel van. Zou graag nog eens terug willen. Weet nog wel de berg met schoenen en de stoffen geweven van mensenhaar... Bah. En de krassen in de muur van de nagels van mensen die vergast werden. Gatver.

Ik zou een kind van 12 nooit meenemen naar zoiets. De wereld is zo verrot. Laat ze dit niet al op zon jonge leeftijd ontdekken...

Ik dacht in De op, Huh? Auswitz 2? Toen zag ik Birkenau en toen dacht ik oh ja, klopt toch wel ;)

Birkenau maakte niet zo veel veel indruk op mij persoonlijk...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 10:25

Indrukwekkend hoor.. Ik ben in februari naar Sachsenhausen geweest, net boven Berlijn. Die vond ik al indrukwekkend, en kijk nu ook heel anders tegen dingen aan dan eerst.
Auschwitz gaan wij ook nog eens heen, maar een kamp voor dit jaar vond ik wel weer genoeg :)

Anoniem

Afbeelding

Deze bedoel je F_Orumster? Wat een engerd.

komiekbinkie

Met het beroep touringcarchauffeuse ben ik een aantal keer in Auschwitz geweest. 2x naar binnen geweest maar daarna niet meer. Ik word al onpasselijk als ik in de buurt kom en wat ik die 2x gezien heb gaat nooit meer uit mijn geheugen. Het zou zo goed zijn als bv alle brugpiepers met school daar verplicht heen zouden gaan. Heel veel van deze jongeren zullen na dit bezoek wel 3x nadenken voor ze bepaalde scheldwoorden gebruiken en zullen ook toleranter zijn ten opzichte van anderen. Maar daar wordt geen geld voor vrijgemaakt terwijl dat er wel is voor onzinnige projecten.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:44

Heel indrukwekkend en ik zou er 'graag' nog eens heen willen. Foto's en verhalen laten al een indruk achter, laat staan als ik er zelf geweest ben..

Vind overigens de aanvullende informatie die door een aantal worden verteld, echt heel interessant. Meer info! Je gaat er goed van over nadenken. Zo wist ik helemaal niet dat Himmler begonnen is met de kampen en het vernietigen enzo. Dacht dat Hitler dat was. Hitler heeft hem in feite dus 'gevolgd'.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:45

@Forumster; geen idee eigenlijk, maar het zou wel kunnen wat je zegt.
In de lagere school wordt er veel aandacht aan beide onderwerpen besteedt, maar ik denk dat WOI inderdaad meer aandacht krijgt. Sowieso zijn er elk jaar wel uitstappen gepland naar musea en herdenkingsplaatsen over WOI.
En in het middelbaar krijg je per jaar andere (en steeds recentere thema's). Als ik me goed herinner werd bij ons wel minstens even lang bij WO II stilgestaan, zeker in het middelbaar, omdat je in dat jaar al ouder bent en ook de politiek er achter beter kunt begrijpen.
Ook in de lagere school legden ze hier uit dat de doorsnee burger in Duitsland zeg maar gemanipuleerd werd, en werd er stilgestaan bij het feit dat er ook gewoon aardige soldaten waren.

Kinel, dat is best sneu :n Wel goed dat jij er zo veel aandacht aan besteedt!

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:51

Dat zoveel soldaten meededen aan deze gruweldaden is inderdaad moeilijk vatbaar.
Het is belangrijk te begrijpen hoe manipulatief Hitler en zijn gevolg waren. Alleen al hoe hij aan de macht is gekomen, hij zette iedere bevolkingsgroep naar zijn hand met de juiste beloftes, hij gebruikte klaarheldere manipulatie in zijn speeches.

Tegen de tijd dat de Duitse bevolking en gewone soldaten wisten wat er gebeurde met Joden, waren ze zelf al zodanig betrokken geraakt bij de misdaden, dat ze bijna geen andere keus hadden dan doordoen of blijven geloven dat het allemaal niet waar was. Dit is iets dat vaker voorkomt, wanneer zo'n gruwelen zich onder je neus afspelen, ga je jezelf bijna automatisch wijsmaken dat het niet waar KAN zijn.

Wat ik persoonlijk een van de meest schokkende feiten vind rond de vernietigingskampen, is onze rol erin. Wat er op de Wannseeconferentie besproken werd moest topgeheim blijven, maar al vrij snel lekte dit uit. Toen zijn de geallieerden hierover gewaarschuwd, maar zij namen de dreiging niet serieus.
Later zijn er luchtfoto's genomen waarop duidelijk barakken, rijen mensen, sporen richting het kamp en rookpluimen te zien zijn.
Op dat moment hadden de geallieerden de spoorweg naar het kamp kunnen bombarderen, zodat de toevoer van mensen tijdelijk stil werd gelegd. Echter werd besloten dat dit geen prioriteit had en werd de andere kant op gekeken.
Het verhaal wordt geschreven door de overwinnaar, deze schande stilletjes in een hoekje geschoven.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:08

Poeky schreef:
Dat zoveel soldaten meededen aan deze gruweldaden is inderdaad moeilijk vatbaar.
Het is belangrijk te begrijpen hoe manipulatief Hitler en zijn gevolg waren. Alleen al hoe hij aan de macht is gekomen, hij zette iedere bevolkingsgroep naar zijn hand met de juiste beloftes, hij gebruikte klaarheldere manipulatie in zijn speeches.

Tegen de tijd dat de Duitse bevolking en gewone soldaten wisten wat er gebeurde met Joden, waren ze zelf al zodanig betrokken geraakt bij de misdaden, dat ze bijna geen andere keus hadden dan doordoen of blijven geloven dat het allemaal niet waar was. Dit is iets dat vaker voorkomt, wanneer zo'n gruwelen zich onder je neus afspelen, ga je jezelf bijna automatisch wijsmaken dat het niet waar KAN zijn.

Wat ik persoonlijk een van de meest schokkende feiten vind rond de vernietigingskampen, is onze rol erin. Wat er op de Wannseeconferentie besproken werd moest topgeheim blijven, maar al vrij snel lekte dit uit. Toen zijn de geallieerden hierover gewaarschuwd, maar zij namen de dreiging niet serieus.
Later zijn er luchtfoto's genomen waarop duidelijk barakken, rijen mensen, sporen richting het kamp en rookpluimen te zien zijn.
Op dat moment hadden de geallieerden de spoorweg naar het kamp kunnen bombarderen, zodat de toevoer van mensen tijdelijk stil werd gelegd. Echter werd besloten dat dit geen prioriteit had en werd de andere kant op gekeken.
Het verhaal wordt geschreven door de overwinnaar, deze schande stilletjes in een hoekje geschoven.

:\ Hier ben ik even stil van... Dit werd mij niet verteld op de middelbare school. Heb ook wel vaak gegoogled op info over WOII maar ook hier niets over gevonden..

De rol van de Duitse bevolking is hierin ook wel groot. Zij bleven 'Ich habe es nicht gewusst' zeggen, ondanks dat er mensen waren die wel degelijk wisten wat er aan de hand was.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:13

Ik denk dat veel mensen het wel geweten hebben. Maar zij konden niks doen. Er heerste een angstcultuur.
Het erge vind ik dat als er nu weer zon malloot opstaat dat er gewoon weer precies hetzelfde zal gaan gebeuren. Ik ben daarvan overtuigd. Ik wil trouwens alle neonaties niet op de koffie hebben. Dat zpschijnen er zo gruwelijk veel te zijn....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:17

Niet heel stilletjes, Gerhard Durlacher heeft hierover geschreven in zijn autobiografieën. Maar goed, laten we niet stellen dat de Duitsers per definitie ook slachtoffer waren van Hitler, daar word ik behoorlijk misselijk van.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:23

Sommigen wel. Niet allemaal. Lang niet allemaal zelfs ;)

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:31

Natuurlijk waren niet alle Duitsers het slachtoffer van Hitler, er zijn erg veel zieke geesten die maar al te vlotjes meededen.
Maar ik vind het belangrijk toch te benadrukken dat 90% geen directe schuld treft. Had Nederland of België in die situatie gezeten, was het hoogstwaarschijnlijk net hetzelfde gelopen. Hadden de Fransen en Engelsen er niet zo op gebrand geweest de Duitsers na de eerste WO volledig te vernietigen (economisch, want daar draaide het om), dan was de tweede WO er nooit geweest.

Er is bij zo verschrikkelijke gebeurtenissen zelden 1 boosdoener zoals 'de Duitser'.
Want ook daar schuilt opnieuw een gevaar, met werken die verschijnen, bewerende dat het Duitse volk altijd al bestemd was voor gruweldaden.. >;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:33

Sorry, die 90% slik ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:34

pluisje88 schreef:
Ik denk dat veel mensen het wel geweten hebben. Maar zij konden niks doen. Er heerste een angstcultuur.
Het erge vind ik dat als er nu weer zon malloot opstaat dat er gewoon weer precies hetzelfde zal gaan gebeuren. Ik ben daarvan overtuigd. Ik wil trouwens alle neonaties niet op de koffie hebben. Dat zpschijnen er zo gruwelijk veel te zijn....

Mensen speculeren nu dat het die Rus is met dat Oekraïne gebeuren.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:36

Erg interessant topic!

Ik ben zelf twee jaar geleden in Auschwitz geweest. We logeerden in een appartement in Krakow en van daaruit zijn we naar Auschwitz geweest. In de zomermaanden moet je tussen bepaalde tijdstippen met een gids, anders mag je het kamp niet in. In Krakow zijn verschillende bedrijven waar je een 'excursie' kan boeken, de kosten vallen reuze mee (plusminus €20,-).

In de bus kregen we eerst al een film te zien over de kampen. Eerst gingen we Auschwitz I bekijken. Dit is het oudste gedeelte, waar de barakken nog van steen zijn. Hier zijn ook de barakken die zijn ingericht met bezittingen van de gevangenen: de bekende barak vol met haar, de barak vol met koffers, de barak vol met kleding etc. De andere barakken zijn ingericht door verschillende landen. Het Nationale Auschwitz comité heeft bijvoorbeeld ook een barak. In dit gedeelte van het kamp is ook een gaskamer die nog zo goed als intact is. Er staan ook woningen van hoge nazi's. Onbegrijpelijk hoe je met je gezin aan de rand van zo'n kamp woont.

Na Auschwitz I gingen we verder naar Auschwitz-Birkenau (II). Dit kamp is iets later gebouwd dan Auschwitz I. Om goedkoper en sneller te bouwen, zijn de barakken van hout gemaakt. De Barakken waren eigenlijk bedoeld als (nood)stallen voor paarden. Auschwitz-Birkenau is een enorme vlakte, vol met de barakken. Ontzettend troosteloos als je daar het terrein op komt. Toen ik er was, was het een hele warme dag, je zag de warmte opstijgen van de grond. En dan moet je je bedenken dat het kamp krioelde van de mensen, dat je de hele dag hard moest werken, dat alles voor jou bepaald werd, je mocht bijvoorbeeld niet eens bepalen wanneer je naar de WC wilde.

De mevrouw die de rondleiding gaf, was erg goed. Je kan geen rondleiding volgen in het Nederlands, maar in het Engels was het prima te volgen. Tijdens de rondleiding kon je niet alle barakken in Auschwitz I bezoeken, omdat daar simpelweg geen tijd voor was. Later die week ben ik na drieën (dan hoef je geen gids meer te hebben) teruggegaan om nog de barakken van de verschillende landen te bekijken. Dit is erg interessant om te zien, omdat elk land anders met de WO II omgaat, elke barak was anders ingedeeld en legde op andere punten de nadruk.

Ik kan het zeker aanraden om naar Auschwitz te gaan. Een bezoek is erg beklemmend, maar het is zo belangrijk dat dit niet vergeten wordt en het is zo leerzaam om naar het kamp te gaan. Wat ook aan te raden is, is om het boek 'Is dit een mens' van Primo Levi te lezen. Primo Levi heeft zelf in Auschwitz gezeten en hij beschrijft in zijn boek hoe hij veranderde als mens in zijn tijd in het kamp.

Omdat ik las dat aardig wat mensen geïnteresseerd zijn in foto's, hier wat foto's die in heb gemaakt.

Afbeelding
De poort bij Auschwitz I

Afbeelding
Een wachttoren bij Auschwitz I

Afbeelding

Afbeelding
Barakken in Auschwitz I

Afbeelding
Het prikkeldraad met hoogspanning. Verschillende mensen hebben zelfmoord gepleegd door zich letterlijk in het prikkeldraad te werpen.

Afbeelding

Afbeelding
Barakken bij Auschwitz-Birkenau. Een groot deel van de barakken is verwoest.

Afbeelding

Afbeelding
De poort waar de treinen onder door reden, het kamp in.

Afbeelding
Op deze foto is duidelijk te zien hoe warm het was.