Poeky schreef:Dat zoveel soldaten meededen aan deze gruweldaden is inderdaad moeilijk vatbaar.
Het is belangrijk te begrijpen hoe manipulatief Hitler en zijn gevolg waren. Alleen al hoe hij aan de macht is gekomen, hij zette iedere bevolkingsgroep naar zijn hand met de juiste beloftes, hij gebruikte klaarheldere manipulatie in zijn speeches.
Tegen de tijd dat de Duitse bevolking en gewone soldaten wisten wat er gebeurde met Joden, waren ze zelf al zodanig betrokken geraakt bij de misdaden, dat ze bijna geen andere keus hadden dan doordoen of blijven geloven dat het allemaal niet waar was. Dit is iets dat vaker voorkomt, wanneer zo'n gruwelen zich onder je neus afspelen, ga je jezelf bijna automatisch wijsmaken dat het niet waar KAN zijn.
Wat ik persoonlijk een van de meest schokkende feiten vind rond de vernietigingskampen, is onze rol erin. Wat er op de Wannseeconferentie besproken werd moest topgeheim blijven, maar al vrij snel lekte dit uit. Toen zijn de geallieerden hierover gewaarschuwd, maar zij namen de dreiging niet serieus.
Later zijn er luchtfoto's genomen waarop duidelijk barakken, rijen mensen, sporen richting het kamp en rookpluimen te zien zijn.
Op dat moment hadden de geallieerden de spoorweg naar het kamp kunnen bombarderen, zodat de toevoer van mensen tijdelijk stil werd gelegd. Echter werd besloten dat dit geen prioriteit had en werd de andere kant op gekeken.
Het verhaal wordt geschreven door de overwinnaar, deze schande stilletjes in een hoekje geschoven.
Hier ben ik even stil van... Dit werd mij niet verteld op de middelbare school. Heb ook wel vaak gegoogled op info over WOII maar ook hier niets over gevonden..
De rol van de Duitse bevolking is hierin ook wel groot. Zij bleven 'Ich habe es nicht gewusst' zeggen, ondanks dat er mensen waren die wel degelijk wisten wat er aan de hand was.