Voor het eerst naar Kroatie ! Er gaan er vast meer ? :)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Re: Voor het eerst naar Kroatie ! Er gaan er vast meer ? :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:15

Ik ben vandaag terug gekomen van 3 weken Kroatië & Slovenië.

Istrië is ons goed bevallen, zo in het zomerseizoen wel enorm druk en toeristisch, niet helemaal ons ding, maar toch erg genoten van de zon (35 gr) en de zee en het lekkere eten, vriendelijke mensen en fijne camping (Valdaliso, Rovinj).

Zijn na 9 dagen Istrië het binnenland ingetrokken, naar Plitvice. Schitterend, echt een prachtig stukje natuur. Het was hier wel bewolkt, maar gelukkig droog en prima temperatuur om te wandelen!

Na 2 dagen Plitvice zijn we naar Slovenië getrokken (Bohinj), weer totaal iets anders dan Istrië :j
Ook schitterend mooi, wij zijn dol op bergen en hebben echt genoten. Helaas zijn we 2 dagen eerder dan gepland vertrokken omdat een groep zigeuners op de camping geprobeerd heeft te stelen uit onze tent en ons zo geïntimideerd heeft dat we zelf besloten om lekker al 2 dagen eerder richting Oostenrijk te gaan. Verder ook echt een geweldig land :+:

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 00:17

Ah leuk :D

Jammer dat mensen dat weer aan ander mans spullen moeten komen ..
moet ik bij ons niet zien :n

Goed dat Istrie goed bevallen is :D

Ik ga daar ook heen, en dan naar Rabac.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:38

Klinkt als een mooie gevarieerde vakantie Mae!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:43

Fijn dat je een leuke vakantie gehad hebt.
Wij vertrekken vanavond richting Umag

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:23

Wij zijn vorig jaat 2 weken naar Umag geweest, leuke vakantie gehad, aardige en behulpzame mensen maar vooral ook bloodyhot! We hebben geen 1 dag onder de 35 graden gehad.
Ook een erg mooie omgeving, maar wij zijn echt zandstrand mensen, dus dat viel wel een beetje tegen. En dat is voor ons ook de reden dat we dit jaar toch maar voor Spanje kiezen.

Ik vond de 'grens controle' bij Slo-Kro ( en anders om) wel een beetje apart, nog nooit mee gemaakt we hebben echt uren in de file gestaan omdat van iedereen de documenten grondig bestudeerd werden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:08

wij zijn een jaar of 5 geleden 3 weken met bus en motor door kroatie getrokken.

ik vond het echt een prachtig en indrukwekkend land, echt een aanrader. ik weet niet meer precies in welke steden we geweest zijn, dat zou ik terug moeten zoeken.

onze planning was om ook enkele dagen in bosnie door te brengen, maar al snel besloten we dat we voor het donker weer terug wilde zijn in kroatie, de sfeer die daar toen hing was echt niet prettig. we hadden daar veel te veel geld gepind, omdat we niet wisten wat de wisselkoers was en we van plan waren toch enkele dagen te blijven. uiteindelijk dus een halve supermarkt leeg gekocht om het geld op te maken en snel een hotelletje gezocht in kroatie.

dat rondtrekken in kroatie viel trouwens ook nog niet echt mee, wij hadden vooraf niks geboekt en het bleek niet altijd mee te vallen om een camping te vinden.
één keer een dag gereden omdat er een camping op de kaart stond, bleek die camping er niet meer te zijn. dat was een uitgaans / sport park geworden. volgens de bewakers van dat park was er ook niks in de buurt om te overnachten en uiteindelijk hebben we met toestemming van die bewakers in het park geslapen. we moesten wel voor 7.00 uur s'ochtends weer weg zijn, want dan werden ze afgelost door een nieuwe ploeg :+

ook vonden we een keer een camping die net de eerste week open bleek te zijn. was nog helemaal niet af, zo was er nog maar één toiletgebouw open. ook waren ze nog bezig met alle oude autowrakken en rotzooi van het terrein en uit het meer te verwijderen. wij hebben daar dus maar niet gezwommen 8-)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:15

ik heb even wat foto's opgezocht die ik nog online heb staan.

zo gingen wij op weg, met auto en motor

Afbeelding

de plitvice meren, echt een aanrader

Afbeelding

nog veel sporen van de oorlog

Afbeelding

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 19:17

Ik ben helemaal vergeten nog even te reageren, maar ik ben afgelopen zaterdag teruggekomen van twee weken zeilen in Kroatië. We hadden heel goed weer, alleen één dag regen en 's avonds heel hard onweer, en een paar dagen héél warm. Maar de rest was top, we hebben in hele mooie baaien en beschermde natuurgebieden gelegen. Veel gezwommen, en de oude stad dubrovnik gezien (wat eigenlijk gewoon één groot restaurant is. Je wordt daar de hele tijd gekidnapt op straat omdat ze willen dat je in hun restaurant komt eten :+ ). Verder gewoon lekker gerelaxed. Terug met het vliegtuig hadden we de inchecktijd een beetje onderschat, in Rotterdam ging het supersnel. Dus we dachten dat dat nu ook wel goed zou gaan maar dat hele gebouw stond vol! We stonden heel lang in de rij, toen konden we eindelijk richting bus en werden we omgeroepen :')

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:02

loulou schreef:
ik heb even wat foto's opgezocht die ik nog online heb staan.

zo gingen wij op weg, met auto en motor

[ Afbeelding ]

de plitvice meren, echt een aanrader

[ Afbeelding ]

nog veel sporen van de oorlog

[ Afbeelding ]

Die eerste foto, is dat bij porec, op camping Bijela Uvala?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:09

Mjetterd schreef:

dat zou best kunnen, want bij porec zijn we onze rondrit begonnen :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 09:16

loulou schreef:
Mjetterd schreef:

dat zou best kunnen, want bij porec zijn we onze rondrit begonnen :)

Ik weet het bijna zeker :D, zal zo ook wat fotos plaatsen van mijn vakantie vorig jaar!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:06

Even wat foto's van mij van vorig jaar :)

Afbeelding

Paardrijden kon naast de camping, goed verzorgde paarden! Zeker een aanrader
Afbeelding

Dit krijg je als je vers fruit besteld :Y)
Afbeelding

Prachtige zonsondergang elke avond
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben echt verliefd geworden op deze stad <3
Afbeelding

Afbeelding

Ons huisje + vervoersmiddel
Huisje was echt net nieuw, heel mooi en ruim! 6 slaapplaatsen, 3 x 2, geen een hoefte in de 'woonkamer' te slapen.
Grote veranda, ruime douche en groot keukenblok
Afbeelding

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:10

Ik ga eens op mijn hyves zoeken naar foto's :)
Ben 5 zomers geleden naar Bijela Uvala, bij porec geweest, onwijs naar mijn zin gehad. een keertje wezen paardrijden was wel leuk, omdat ik en meisje en haar broertje alle 3 rijervaring hadden mochten we galopperen door de druivengaarden (was naast een klein vliegveld) ben in Rovinj geweest, echt ben verlieft op die stad geworden! helaas de hele dag regen waardoor het spekglad was overal, die avond/nacht een onwijs erge hoosbui gehad mn broer en vader moesten aan de tent stokken van de voortent gaan hangen.
meerdere mensen zijn van de pier afgespoeld en van meerdere mensen was de voortent stuk. Die zijn de volgende dag ook vertrokken.
En ik ben in nog meer steden geweest. een stadje boven op een berg, waar ze bekendt staan om de truffels, en de stad tegenover het eiland Krk en veder weet ik het echt niet meer.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:13

Mjetterd schreef:
Ik weet het bijna zeker :D, zal zo ook wat fotos plaatsen van mijn vakantie vorig jaar!

Volgens mij ook ja, ik herken die parkeerplaats verdraaid goed, we hebben dr namelijk een keer drie uur op vast gestaan :') :=

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:14

Mooie foto's Mjetterd, straalt echt die sfeer uit daar! :j

Rovinj idd erg schattig he Lillian! Die haven zo, kleine steegjes :+:
Die plaats op de berg is denk ik Motovun, zijn wij wel langsgereden, maar hadden al een lange rit door het binnenland erop zitten en weinig zin meer om te lopen/klimmen :=

Wij hebben in Kroatië gelukkig geen regen gehad, maar je hoort inderdaad wel eens dat het er flink kan spoken! :oo

Ik heb trouwens een fototopic gemaakt van Kroatië & Slovenië
[BEU] Fotoverslag Kroatië & Slovenië

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:20

Wij hebben daar heerlijk pizza gegeten <3 is mooi daar hoor, je mag er alleen niet komen met de auto helaas.
Deed mij wel denken aan Volterra dontg ask me why

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:16

Ik ben meerdere keren in Kroatië geweest, vorig jaar zijn we 4 weken weggeweest. Via Duitsland, Oostenrijk, Slovenië zijn we naar Kroatië gereden. Onderweg hebben we 2 overnachtingen gedaan in Duitsland en in Slovenië omdat we met auto+caravan waren. In Slovenië hebben we op camping Terme Ptuj gestaan héérlijke thermaalbaden daar. Gaan we vaker langs op de heenweg :+ Vanuit daar zijn we doorgereden naar Split via de snelweg, we hebben daar op camping Stobrec gestaan. Een hele nette en mooie camping. Hier hebben we maar een paar dagen gestaan omdat we graag Split wouden bekijken mijn vriend graag een oud amfitheater wat daar ook te vinden is. Split is echt een prachtige oude historische stad! Vanuit Split zijn we doorgereden naar Orasac (camping Pod Maslinom) een plaatsje vlak voor Dubrovnik. Vanuit hier hebben we meerdere dingen ondernomen en bekeken. O.a. een boottocht/jetski meerdere bezoeken aan Dubrovnik, wat plaatsjes in de buurt bezocht en een dagtrip naar Bosnië (Mostar) en Monte Negro gemaakt. Mostar is een hele mooi plaats maar de oorlog heeft daar nog een flinke stempel achter gelaten.. Hoe verder je trouwens onder in Kroatië de binnenlanden inrijdt vind je ook nog aardig wat oorlogsresten terug.. Het laatste deel van Split naar Dubrovnik moet je over de kustweg omdat de snelweg daar nog niet volledig is aangelegd. Het is echt prachtig, wat een uitzicht! Alleen krijg je soms wel de kriebels van de afgronden en het overige verkeer dat blijkbaar die afgronden wel gewend is.. -O- Op de terugweg hebben we de hele kustweg teruggenomen tot in Istrië, we hebben toen in Slovenië in Bled nog een paar dagen gestaan wat echt een prachtige natuur/omgeving is met o.a. het meer van Bled en de Vintgar kloof. Daarnaa zijn we nog wat kilometers verder gereden en hebben op een camping in Postojna gestaan wat ook een prachtige omgeving heeft en bekend staat om zijn wereldberoemde grotten; Adembenemend! _/-\o_ Ook ben ik van daaruit naar Lipica geweest wat ook een geweldige ervaring was :j Op de terugweg in Duitsland op camping Katzenkopf gestaan wat ideaal is als je alleen overnacht en waar ze overheerlijk schnitzels formaat deurmat hebben :D

Mocht je naar Kroatië gaan voor de natuur kun je het beste zover mogelijk naar beneden gaan richting Dubrovnik. Ik heb nu meerdere plaatsen en streken van Kroatië gezien, maar niets kan daar tegenop!
Kroatië is een prachtig land en nog steeds goedkoop zo'n 12 jaar geleden ben ik daar voor het eerst geweest. Het is in de loop der jaren best wel veranderd en een stuk toeristischer geworden. Toen aten we met z'n 4/5en voor een 10 euro de jaren daarop was het voor een 20 euro tegenwoordig is dat rond de 30 euro nog spodgoedkoop natuurlijk.

Kleine selectie foto's uit de ruim 2000 8-)
De rest vind je hier (uiteraard niet alle 2000): http://www.mijnalbum.nl/Album=AETTHLK4&Foto=GF6AKSV6

Afbeelding
Split

Afbeelding
Mostar

Afbeelding
Dubrovnik

Afbeelding
Begin van de Bora, dit heeft toen niet doorgezet alhoewel het nog noodweer is geweest dit was rond 5u smiddags (normaal zonnetje helderblauwe lucht). Dit noodweer was binnen een half uur weer verdwenen.

Afbeelding
Lipica

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:15

Oeh, als ik dit zo zie zou ik toch ook het zuiden van Kroatië absoluut eens willen bezoeken! Schitterend! :j
Wij hadden trouwens enorm veel last van de Bora toen we van Rovinj naar de Plitvicemeren reden. Niet normaal wat een rukwinden :oo Waren gewoon banen op de snelweg afgesloten zodat je nooit naast elkaar kon rijden met bijv. inhalen, gewoonweg te gevaarlijk!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:26

Het is inderdaad prachtig daar!
Ja dat is niet fijn die storm.. Wij hebben he 2keer in Istrië meegemaakt, de bootjes, bomen, verkeersborden, voortenten van caravans en gewone tenten vlogen door de lucht. Binnen 5min was de lucht pikzwart, de bewoners in paniek en de hel brak los.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:51

als ik al jullie foto's zo zie denk ik ik wil ook weer heen ...
haha heel herkenbaar ook idd van de stormen die zomaar beginnen en zomaar ook weer over zijn..xD en idd het water wat dan zomaar de pier opkomt ziet er bizar uit maar is best wel apart om eens mee te maken vind ik zelf.
split vind ik zelf een heel leuk stadje en dubrovnic ook.

gave foto's allemaal

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:27

wendely schreef:
[ Afbeelding ]
Lipica

Lipica zijn wij vorig jaar indd ook geweest.
Had m'n vriend eindelijk zover gekregen om daar heen te gaan, maar wij vonden het enorm tegenvallen.
Enige paarden die wij hebben gezien waren en paar overvette shetties.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:57

Wat jammer, wij hebben in Lipica echt een gave rondleiding gehad maar de paarden die in de weide liepen waar zo mogelijk nog gaver om te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:08

heb je er niet eens 1tje meegenomen haha

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:11

Hahahahaha, er paste niet eens meer een cavia in de kofferbak laat staan een paard.
Wij hadden tijdens ons bezoek mazzel dat het WK mennen bezig was waardoor we daar ook nog wat van gezien hebben.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:03

Wij hebben idd ook die rondleiding + show aan het eind gehad. Ik vind het erg leuk.
Het trekt mij ook wel weer naar Kroatië te gaan na het zien van de fotos. Volgend jaar eerst een paar weken Noorwegen ivm emigratieplannen. Wel grappig we kwamen in Kroatië noren tegen die vonden de kust erg op die van Noorwegen lijken :)