[SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:56

Er valt zoveel over Auswitz te zeggen en tegelijkertijd maant het je weer tot stilte. Het onreikbare en de onmacht wordt wel duidelijk als je de berg met haren, koffers en schoenen ziet.

Elie Wiesel, overlevende van Auswitz en nobelprijswinnaar, heeft een boek geschreven ''Nacht'', ik heb dit boek in de kast staan en nu al 3 keer gelezen, het is een boek wat je bij de keel aangrijpt en een zicht geeft in Auswitz. Ik vond het zeer indrukwekkend en iedere keer ben je weer een beetje bewuster van de 'zelfsprekendheid' van leven.
Ook is Elie Wiesel een keer bij Oprah geweest, ze gaan samen terug naar Auswitz en Elie verteld nogmaals zijn belevingen van zoals hij beschrijft ''de langste nacht van zijn leven.''

Let wel op! Er kunnen schokkende beelden in voorkomen!

Er zijn 6 delen, in de rechter kolom zie je de opvolgende delen.

TS, bedankt voor dit verslag.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:58

Afschuwlijk. Ik heb net het boek 'haar naam was Sarah' uitgelezen maar dat boek is nog zacht omschreven bij deze verschrikkingen....
Mensen zijn de meest egoistische en meedogenlose wezens op aarde, we zijn volgzame schapen die ter alle tijde hun eigen hachje proberen te redden....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:58

Mooi verslag, ik zou er zelf ook 'graag' heen willen, hele 2e wereld oorlog boeit me, hoe afschuwelijk het ook is...
Las toevallig laatst het boek 'haar naam was Sarah' voor de boekenlezers onder ons een absolute aanrader

Collie2008

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:59

Carlen87...dat boek ga ik meteen halen

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:00

wat zou ik daar toch ( ''graag'' ) een keer heen gaan om een reportage te maken, vind dit zo indrukwekkend !! . Echt een indrukwekkend verslag zat met kippenvel op mijn lijf!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:01

@Carien87
Ik ben de film-reeks van Oprah aan het zien. Ruwe beelden, maar wel de waarheid over wat zich daar heeft afgespeeld. Bedankt voor het delen.

Schoenveter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:04

Haar naam was Sarah, ik overleefde Auschwitz, Verboden te sterven, alle drie zeer indrukwekkende boeken.
Maar ze halen het niet bij de afschuwelijke gebeurtenissen, ik ben 4 jaar geleden naar Auschwitz geweest, de indrukken die je daar opdoet, die vergeet je nooit meer.

TS, prachtige foto's en prachtig omschreven!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:07

JoT schreef:
Krijg er gewoon kippenvel van. Natuurlijk weet ik heel goed wat er in die kampen is gebeurd, wat voor gruwelijke dingen daar hebben plaatsgevonden. Maar dat het zo ongelooflijk gruwelijk erg was, dat wist ik niet. Wat ontzettend goed en mooi dat je daar bent geweest. Als ik je foto's zie en je verhaal lees is dit eigenlijk een must-see voor iedereen op de wereld. Brrrr, ik krijg het er gewoon koud van...

Ik ga mee met bovenstaande post...ik kreeg het er ijskoud van...dit mag idd nooit meer gebeuren....

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:08

Gruwelijk.. :\ Ik ben altijd wel geïnteresserd geweest in dit soort onderwerpen.

Ik heb net als CK88 het boek 'haar naam was Sarah' ook pas uitgelezen maar dat gaf lang niet zo'n weerzinwekkend beeld weer.

Ik kan er met mijn verstand niet bij dat mensen zulke dingen kunnen doen..Dit mag indd nooit meer gebeuren.

love_chris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:09

Wat een mooi verslag, moet een bijzondere ervaring zijn geweest.
Krijg er echt kippenvel van, verschrikkelijk wat er toentertijd gebeurd is!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:12

Kippevel! Je hoort er zoveel over, maar heb het nog nooit zo gedetaileerd in beeld gezien... Ik zou er zelf ook nog graag een keertje heen willen.

De film "Haar naam was Sarah" was ook zo indrukwekkend heb met ingehouden adem die film bekeken. Het einde vond ik ook erg dat ze naar haar broertje terug ging die nog in die kast zat.... Boek heb ik niet gelezen maar wil ik nog wel een keer kopen.
http://www.film.nl/film_recensie_traile ... eId=459632

Avalon_

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:16

Toch nog een foto gevonden die beter weergeeft hoe de sfeer op het perron was;

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:16

Verschrikkelijk...
Dat is echt het enige wat ik nu denk...
Dank je wel voor je verslag, erg indrukwekkend.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:17

Dit zijn tochten die ik ooit ook wel eens wil ondernemen
Ongelooflijk hoe mensen daar behandeld werden

Er zijn ook nog goede dingen uit dit kamp voort gekomen (ongelooflijk maar waar)
Josef Mengele de onmenselijke proeven van deze man redden vandaag de dag nog steeds mensen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Josef_Mengele

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:18

rommulus schreef:

Er zijn ook nog goede dingen uit dit kamp voort gekomen (ongelooflijk maar waar)
Josef Mengele de onmenselijke proeven van deze man redden vandaag de dag nog steeds mensen

Was ik van op de hoogte, maar ik wil niet weten wat mensen hiervoor doorgemaakt hebben. Afschuwelijk.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:20

Avalon_ schreef:
rommulus schreef:

Was ik van op de hoogte, maar ik wil niet weten wat mensen hiervoor doorgemaakt hebben. Afschuwelijk.

Een hel, een levensechte hel
Maar Josef Mengele was niet de enige gestoorde die dit soort verschrikkelijke proeven uithaalde die uiteindelijk mensenlevens redden

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:21

Angeliekje schreef:
Kippevel! Je hoort er zoveel over, maar heb het nog nooit zo gedetaileerd in beeld gezien... Ik zou er zelf ook nog graag een keertje heen willen.

De film "Haar naam was Sarah" was ook zo indrukwekkend heb met ingehouden adem die film bekeken. Het einde vond ik ook erg dat ze naar haar broertje terug ging die nog in die kast zat.... Boek heb ik niet gelezen maar wil ik nog wel een keer kopen.
http://www.film.nl/film_recensie_traile ... eId=459632

Boek vond ik indrukwekkender (maar dat vindt ik eigenlijk altijd bij boeken en verfilmingen)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:22

schitterend verslag en weer paar boeken genoteerd.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:22

Wat een mooi verslag, mooie fotos erbij ook.

Apart om mooi te zeggen, want het is alles behalve.. :n
Met geen woord te beschrijven wat die mensen aangedaan zijn.. ;(

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:23

LiNdA1986 schreef:
Ja, heel bizar allemaal.
Dat ook een aantal mensen (vooral Hitler dan) zoveel macht konden hebben. Valt haast niet te bevatten.

Het lijkt me ook heel leerzaam en bijzonder om een keer daar een bezoek aan te brengen, maar hoe hebben jullie die reis gepland? Gewoon in een vakantie naar Polen?

Hm, ik weet niet of je een vakantie (leuk, ontspanning, lekker bijkomen) moet combineren met zo'n bezoek...risico bestaat dat als je na afloop van je vakantie zo'n kamp bezoekt, je hele vakantiegevoel in 1x compleet weg is...Wij zijn na een lang weekend Berlijn naar zo'n kamp geweest en ik weet niet of ik dat zo snel weer zou doen....Het "leuke"van het weekendje weg was er toen wel af.. Maar goed, ligt ook aan de persoon die je bent, maar wilde je dit toch even meegeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:23

Bedankt voor het delen van dit heftige verslag. Ik wil ook nog eens naar Auswitz en Birkenau, maar een stuk van me vindt het ook gewoon een heel naar idee om daarheen te gaan waar zoveel mensen het leven op gruwelijke wijze ontnomen is...

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:24

Avalon_ schreef:
rommulus schreef:

wat voor proeven dan? (behalve die aardlekschakelaar)

Mooi maar heftig verslag, diepe respect.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:26

Agnes, dat denk ik ook. Denk dat het enorm veel van je vraagt. Denk ook dat je er met mensen naartoe moet gaan met wie je goed kan praten, want als je je emoties voor je houdt krijg je het zwaar denk ik.

Ik wil er heel graag een keer naartoe, wil dan met mijn vrienden gaan en het goed inplannen op een juist moment.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:28

Wat een mooi verslag. Ik vind je foto's ook heel mooi. De stilte en eenzaamheid die er nu is komen er heel mooi in terug

Ik woon vlak bij kamp Vogelsang het voormalige elite opleidings centrum van Hitler. Voorzien van vele faciliteiten .
Zeker voor die tijd een luxe

Het spookdorp Wolseifen is hier ook in de buurt
http://www.google.com/search?q=Wollseif ... 80&bih=881

De mensen hier schamen zich ook wat er in de oorlog is gebeurd. Ze vragen zich af (met name de oudere) wat we hier doen en hoe wij er tegenoverstaan van wat er in de oorlog is gebeurd.
Het dorp is ook lange tijd voor de buitenwereld afgesloten geweest.

Ik zou ook graag een keer naar Auswitz willen.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:28

Lillian__ schreef:
Avalon_ schreef:

wat voor proeven dan? (behalve die aardlekschakelaar)

Mooi maar heftig verslag, diepe respect.

http://www.scientias.nl/dokter-jozef-me ... doods/3018