IJsland 2011, wie gaat er ook? Wie geeft tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: IJsland 2011, wie gaat er ook? Wie geeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:52

Oh, over de gezondheid had ik nog nieteens nagedacht eigenlijk :). Mij viel gewoon de geur ontzettend op, ben normaal gesproken nooit zo kokhalzerig oid, maar hier gewoon elke keer weer als mijn neus in de buurt van het water kwam. Gelukkig was er in overvloed flessen water te koop :D.

Het was trouwens ook gewoon het koude water uit de kraan wat zo stonk, want 's ochtends gebruikte ik helemaal geen warm water. Warm water heb ik alleen voor het douchen gebruikt, maar daar was ik binnen 2 tellen weer onderuit hahaha!

Wow, dat lijkt me wel een heel mooi gezicht hoor Kuggur, lammertijd en sneeuw <3!
Weten jullie eigenlijk wat die plaats was waar al die hoopjes stenen lagen? Wij waren gewoon een stukje aan het rijden en kwamen daar ineens uit, was wel een heeeeel mooi gezicht met de zonsopgang, maar we hebben nou eigenlijk allemaal geen idee waar we nou geweest zijn :D.

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 17:17

Leuk een topic over IJsland! Samen met een vriend willen we eind januari, begin februari een weekje ernaartoe.
Ik lees al veel over wat er te doen is enzo. Heb alleen nog niet veel gelezen over welke hotels aan te raden zijn.

Misschien ook nog iets speciaals voor in die tijd van het jaar daar?

Voor de rest willen we vooral lekker ontspannen en tot rust komen, tips?

Ik heb er in ieder geval echt heel veel zin in als ik al jullie verhalen lees en de natuurfoto's zie!

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:23

Hi allemaal,

Heeft iemand namen voor mij van bedrijven/stoeterijen/handelsstallen waar ik wellicht vanaf februari voor een paar maandjes heen kan om te werken met IJslanders? Ben nl nu in Pangani, Tanzania, aan het werk voor een man die paarden verhuurd aan toeristen voor beach- en bushrides (idd erg gaaf ;)) Maar 28 januari gaat mijn vliegtuig terug naar holland. Maar stiekem wil ik dan direct weer weg haha, ergens anders weer nieuwe ervaringen opdoen en lekker aan de slag. En om maar meteen iets heel anders dan Afrika te kiezen....trekt IJsland me wel ;) Dus als iemand contacten voor me heeft...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:49

Heb je ervaring met IJslanders?
Vanaf februari zal sowieso wat lastiger worden, ze zoeken (bij verhuurbedrijven) vaak mensen voor de zomer (juni/juli/augustus). Als je geen ervaring hebt met IJslanders zal een plekje vinden op 'n stoeterij/handelsstal wss ook minder makkelijk zijn.

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:53

Ik hoorde juist van iemand dat sommige bedrijven juist in de lente mensen zoeken, vanwege schapen die naar andere kudde gedreven moeten worden etc etc. Nou ja, in de zomer ben ik eigenlijk ook wel beschikbaar! :)
Ik heb wat lessen gehad op IJslanders en een maand land op een gepast/gereden. Wat zo fantastisch was haha, vandaar dat ik aan het zoeken ben!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:14

In de herfst worden ze te paard opgehaald uit de bergen. In de winter staan ze binnen dus in principe hoeft er (te paard) dan niks gedreven te worden, want in de lente lammeren ze en daarna gaan ze pas naar buiten.
Ik weet dat bedrijven zoals ishestar vaak wel mensen zoeken in de zomer om tours te begeleiden. Ik weet niet of ze ook mensen zoeken in de winter/lente, je zou natuurlijk even kunnen informeren.

Ik vertrok zelf in de lente naar IJsland (begin april), toen heb ik voornamelijk met schapen gewerkt, hangt uiteraard af van het bedrijf maar die lammeren allemaal aan een stuk door in de lente dus de ergste drukte komt daar vanaf. Een bedrijf met alleen paarden (bijv tours) zal natuurlijk weer andere dingen te doen hebben in de lente.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:14

Yeaaaaahh me oma wil waarscheinlijk volgendjaar oud&nieuw in IJsland vieren met ons! *\o/* *\o/* *\o/*

Hoop zo dat het door gaat! Ze wil dan 4/5 dagen! De dingen als gulfuss en geyser enz hebben we al gezien dus dat we sommigen wegen niet op kunnen is dan ook geen probleem! Waarscheinlijk wordt het dan wel weer lekker naar de blue lagoon! <3 <3 En hopen dat er sneeuw ligt zodat we sneeuw scooter tocht ofzo kunnen doen! :D

Zo leuk om te zien, als ik bij me opa&oma ben zitten ze bijna altijd te kijken naar een dvd van IJsland! <3

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:27

En citroen,
ben je geweest? Hoe was het?

En ben je nu ook naar Wie is de Mol aan et kijken donderdagavond op nederland 1?

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:30

Hee beste IJsland kenners,
ik had al eens gepost hier maar jammergenoeg geen reactie.

Kunnen jullie me iets vertellen over het licht in IJsland, begin februari? Ik las iets van 4 lichturen... maar zou eigenlijk niet weten wat ik me daar bij voor kan stellen. Is het dan echt donker voor de rest?

Ook vroeg ik me af welke excursies er dan aan te raden of juist niet aan te raden zijn in die tijd van het jaar.

En volgens mij kom ik nog flink kleding te shoppen... daar nog tips voor?

ps. ben inderdaad nu een trouwe kijker van Wie is de mol! Ben eens benieuwd wat we allemaal van het land te zien krijgen...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:39

Hier kun je zien wanneer de zon opkomt/ondergaat: http://www.timeanddate.com/worldclock/a ... =-11&day=1 (hij staat nu op februari)

Zal nog redelijk donker zijn ja, maar mijn ervaring is wel dat er ook best een lange schemertijd is. Nu ben ik begin april daar aangekomen dus dat was al 'n groot verschil, maar toen werd het ook nog best donker.

Ik hoop voor je dat er sneeuw ligt (als je dat zelf ook leuk vindt natuurlijk :P ) IJsland met echt veel sneeuw lijkt me fantastisch mooi... ik zou iig wat watervallen bezoeken, zeker als er nog sneeuw ligt, dat moet echt schitterend zijn.

Dit is de Goðafoss op 29 dec <3 ik wil zelf ook heel graag een keer in de winter.
Weet niet hoe lang de sneeuw aan gaat houden daar, misschien is het al een stuk minder maar toen ik er zat viel er half mei zelfs nog 30 cm sneeuw in het oosten van het land (was dan ook niet helemaal normaal, de zomer was erg laat vorig jaar).

Ik weet niet welke excursies er precies gedaan worden buiten het hoogseizoen om eigenlijk, daar zou je even naar moeten informeren... maar je kunt natuurlijk wel een aantal mooie plekken bezoeken, hoe lang blijven jullie?

In Reykjavik kun je overigens best shoppen hoor, heb het zelf niet gedaan (niet zo mijn ding) maar ze hebben aardig wat winkels. Er is ook een groot winkelcentrum, dat heet Kringlan, in Reykjavik (iets uit het centrum) en daar zitten een hoop winkels.

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:02

Thanx Fifill!
We vertrekken 29 januari en komen 5 februari weer terug, dus een week. Ben erg benieuwd naar wat ik kan verwachten.. ik heb van veel mensen gehoord dat het zo mooi is, dat ze weer eens terug willen. Maar zij zijn allemaal in de zomer gegaan.. ik ben nu een beetje bang dat het gaat tegenvallen, omdat 't dus donker is en dat we dan minder dingen zien.

Sneeuw vind ik leuk hoor, vooral omdat we deze winter hier helemaal niks van sneeuw gezien hebben!

Ik ga eens kijken naar wat voor excursies er aangeboden worden. Wij hebben niet geboekt via een reisorganisatie, maar er zullen toch wel externe aanbieders zijn neem ik aan.
En qua kleding shoppen bedoelde ik ook niet het shoppen daar, maar voor daar :P (wat ik moet meenemen qua kleding haha). Deze winter zo 'verwend' geworden met het warme weer.. dat ik me nauwelijks kan voorstellen hoe koud 0 graden aanvoelt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:15

Ahhh kleding voor daar... het allerbelangrijkste is imo een winddichte jas! Ik kon echt niet zonder dat ding :+: het kan gigantisch waaien op IJsland (filmpje wat ik laatst tegenkwam op internet), niet echt te vergelijken met hier, zeker op die grote open stukken. Hier in NL heb je eigenlijk altijd wel bomen en huizen om de wind tegen te houden, daar niet. Als de wind van het noorden komt is het ook gelijk een stuk kouder! Met 13 graden en fikse wind van het noorden stond ik in m'n jas, 13 graden, zon en windstil en ik liep puffend door Reykjavik in mijn korte broek en hemdje...
Regenbroek is ook handig, die van mij was ook winddicht.
Stevige (waterdichte) wandelschoenen en sokken. Fleecevesten zijn ideaal, die isoleren namelijk ook nog als ze nat worden. Evt een legging onder je broek kan ook lekker zijn, vooral veel laagjes aantrekken als je het koud hebt, dat werkt het beste.

Volgens mij is IJsland mooi in alle seizoenen... foto in mijn profiel heb ik begin april gemaakt, toen was alles nog vrij dor (geen gras) en lag er nog wat sneeuw maar het was nog steeds prachtig. :j

Ik heb daar een paar maanden gezeten dus ook geen reisorganisatie oid maar er zijn veel excursies die je zelf kunt boeken hoor. :j En je kunt natuurlijk ook op jezelf dingen bezoeken zoals de geiser, watervallen, etc. en paardrijtochten worden ook heel veel aangeboden het hele land door.

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:48

Okay op zoek naar een winterjas: check!

Ik moet nu eigenlijk flink aan de studie zitten, dus denk dat ik dit weekend m'n weekje IJsland volledig ga inplannen. Dan zal er waarschijnlijk weer een post van mij hier te vinden zijn hihi.

Nog maar 19 nachtjes....

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:16

Ik zeg: WOL! En wind/waterdichte kleding inderdaad. Maar ook laagjes, want ook in de winter kan het nog redelijk warm worden, zeker als je fanatiek iets aan het doen bent. Maar het allermooiste souvenir koop je natuurlijk daar: een handgebreide schapenwollen traditionele trui <3

Verder is een goede, externe reisorganisatie vanuit De hoofstad: Reykjavík Excursions (http://www.re.is) en Iceland excursions (http://www.greyline.is)
Die twee bieden hele gevarieerde dagtochten aan. Vaak zijn ook combitochten voordeliger dan dat je 2 losse activiteiten zou boeken. (combitochten zijn 2 activiteiten op 1 dag)
De meeste tochten zijn ook 's winters te doen, alhoewel de afgelopen dagen de weg richting het zuiden af was gesloten, kijk dan kom je zelfs niet meer bij gullfoss/geysir.

Wil je ook gaan paardrijden? Dan weet ik nog een goed bedrijf die tochten aanbied, en halen je op in Reykjavík ^_^
En verder, is het je eerste keer in ijsland? Dan zijn blue lagoon en the golden circle zeker een must. Die móét je gewoon gezien hebben als je daar bent geweest. Verder bieden de bedrijven ook aurora hunts aan, dan ga je in de avond met een bus de stad uit naar plekken waar vaak noorderlicht wordt gezien. Niet gegarandeerd helaas ;)
South shore is ongelooflijk, beter is nog een auto huren (zeker een 4WD in deze tijd!!!) en zelf naar het zuiden te trekken en eens een overnachting in Vík of zelfs een stukje verder richting het ijsbergen meer. Dat is voor mij echt een ongelooflijke ervaring geweest.
Snaefellsness peninsula is magisch, daar wordt je stil van. Maar niet altijd even makkelijk toegankelijk, zeker in de winter niet.

Verder kan je de conditie van de wegen checken op: http://www.vegagerdin.is
Daar staan alle wegen in ijsland met een kleurtje aangegeven. Groen = goed, Rood = afgesloten, Blauw = ijs. Maar volgens mij is er ook een engelse versie van die site.

Stop me, want ik kan nog wel uren doorbabbelen :P

Edit: Mooie travelsite, vooral als je een beetje meer op eigen houtje wil doen en minder massatoerisme wil (als daar al sprake van is in februari...) http://www.nat.is

Edit2: als je ergens het teken ziet wat hier voor laufás staat ziet, is het altijd de moeite waard om er eens te kijken :)
Afbeelding

Nu stop ik echt :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:52

Blue lagoon ed. moet je wel van houden, ik vind het toeristische onzin en het is niet eens een echte warmwaterbron :o zou ik liever naar wél een echte gaan, maar dat is rond deze tijd van het jaar wss niet te doen (hoogland). Maar goed, dat is persoonlijk.

Website hierboven voor de wegen kun je zelf op Engels zetten :j http://www.vegagerdin.is/english/

Nog een tip, koop je wollen trui ( <3 ) niet in Reykjavik, oplichters :Y) alles (souvenirs) is veel duurder daar vanwege het toerisme.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:35

miek140 schreef:
En citroen,
ben je geweest? Hoe was het?

En ben je nu ook naar Wie is de Mol aan et kijken donderdagavond op nederland 1?

Ze wil pas eind dit jaar gaan 2012/2013 :P :o

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:37

Oooh! :+ Ik had het stukje over VOLGEND jaar gemist :+

In dat geval: veel plezier met de voorpret :)

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:10

Neeee Miek, niet stoppen met praten!! Haha :-) Heel leuk om dit zo te lezen. Ik heb er zoooo waanzinnig veel zin in.. maargoed, nog steeds niet uitgepluist wat/hoe/waar te doen. Ben nu wel bezig met m'n Marco Polo boekje te lezen over IJsland, hihi.

Ik ga eens op een rij zetten wat er te zien is, zodat we kunnen kiezen wanneer we wat gaan doen. Inderdaad ook al gelezen dat soms sommige wegen zijn afgesloten, waardoor sommige dingen niet toegankelijk zijn.. hopelijk hebben we daar in onze week geen last van.

Paardrijden gaat 'm volgens mij niet worden.. degene die met mij gaat, krijg ik volgens mij voor geen miljoen op een paard gezet. Maar als ik de kans krijg en ik heb er zin in, dan ga ik gewoon in m'n eentje. Ook al rij ik al zo'n half jaar geen paard meer, lijkt 't me best gaaf.

Is het heel cliché als ik me ook verheug op blue lagoon? Ik heb stiekem hoop dat het water mijn huid ook goeddoet, omdat ik sinds kort een heel vervelende huid heb qua uitslag en droogheid.... Ik denk ook dat er weinig toeristen zijn, zoals ik lees is februari niet echt de beste tijd van het jaar..

Ik ga googlen!
ps. Wat ik me wel nu echt afvraag. Is het echt zo duur in IJsland? Ik heb gehoord dat de prijzen flink hoog zijn, maar ik vind daar geen echte referenties over. Wat denken jullie daarover?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:18

Zo, door dit topic ben ik éindelijk mijn blog (zie onderschrift) aan het updaten over onze fietsvakantie afgelopen zomer in IJsland... het moet nu toch echt een keertje af hoor, die verhalen :+

En nee het is niet gek als je je ergens op verheugt :D volgens mij gaan de meeste toeristen wel naar de Blue Lagoon. Het was mij te toeristisch en ik had liever een echte warmwaterbron, niet eentje die gemaakt is door mensen. :) Maar ik kan me goed voorstellen dat je er wel graag heen gaat!

Ik vond IJsland niet superduur. Het hangt er maar net vanaf wat je koopt. Hun eigen producten (zuivel, vlees etc) zijn niet zo duur, maar bepaalde groenten zijn een stuk duurder... courgette van 3 euro bijv. heb ik wel zien liggen. Import is gewoon duurder. Overigens is de Bonus de goedkoopste supermarkt (die hebben een - beetje eng :') - varkentje als logo)
Het ligt er ook aan waar je bent. Waar ik werkte was het zo'n 40% duurder dan in Reykjavik, gewoon omdat die supermarkt daar een monopolie had in de omliggende dorpjes, en mensen moéten toch eten kopen, dus kunnen ze de prijs best omhoog gooien.
Alcohol is wel vrij duur (alhoewel ik Amsterdam gewend ben en daar betaal je met uitgaan ook zo meer dan 3 euro voor je biertje). Maar echt schrikbarend hoog vond ik de prijzen niet.

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:31

Zoo hé... ik ga de hele avond je blog lezen fiffill!

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:31

Als je nog meer wil weten, let me know :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:36

KhivkJe schreef:
Zoo hé... ik ga de hele avond je blog lezen fiffill!

Succes dan, er staan namelijk ook nog verslagen op van toen ik er werkte :P

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:56

Ik vond het wel vrij duur ja. Wij hadden een reis waarvan het 6 dagen inclusief was, dus de hele week 'local food' gegeten. De twee pizza's en de cola die we de zevende dag in Reykjavik aten (ik kon even geen vis of lamsvlees meer zien :P) kostte 40 euro bijvoorbeeld. Wat ik wel grappig vond, was dat ze in de supermarkt het goedkope huismerk van de AH verkochten (hoe heet dat ook alweer?).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:41

Euro Shopper :) klopt, moest ik ook om lachen de eerste keer dat ik het zag. Net als "gekookte mais" op de groentenafdeling. Import komt echt overal vandaan, je ziet heel veel merken uit Amerika, Engeland, Scandinavische landen etc.

40 euro voor twee pizza's en een cola? :wow: Dan vraag ik me toch af hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. :o
Ik denk dat wij met onze rondreis nog geen 10 euro per dag aan eten uitgaven... brood, beleg, 's avonds spaghetti met pesto en evt. paprika oid erbij - je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Nu waren wij beperkt doordat we fietsten dus we konden sowieso niet uitgebreid koken op één pitje in de middle of nowhere, maar toch.

Ik was na 3 maanden (bijna) elke dag lamsvlees ook wel zat :o al helemaal omdat ik normaal vegetariër ben. Maar in Reykjavik hebben ze genoeg restaurants die niet alleen local food op de kaart hebben staan :))

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:04

Gewoon in een pizza-tentje in de hoofdstraat in Reykjavik. Niet eens een luxe tentje haha. Euroshopper ja, die was het :D!