2 wk Thailand, welke route, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maruscka

2 wk Thailand, welke route, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 09:02

Hallo,

Wij gaan begin mei 2009 twee weken naar Thailand nadat we 5 maanden in Australie en Nieuwzeeland zijn geweest. wij zijn een beetje aan het orienteren wat we daar zouden kunnen doen. En wij vinden het moeilijk om in te schatten wat er wel en niet haalbaar is in twee weken. Misschien dat iemand ons kan helpen. We hebben al gekeken wat ons leuk lijkt om te doen:
- We beginnen en eindigen in Bangkok en willen daar de stad een beetje verkennen ook een tripje naar de floating markets lijkt ons leuk.
- met de nachttrein naar Changmai om daar een jungletrekking te doen.
-Kookcursus van een halve dag in Chang Mai
-Khao Yai NP
- een eiland bezoeken?
-Andere niet toeristische dingen?

Welke bovenstaande dingen/ routes zijn te doen in de tijd die wij hebben? Of zijn andere dingen die we beter in die tijd kunnen doen? Met alle tips zijn we blij!

In ieder geval alvast bedankt,

Maruscka en Danny

Loiz

Re: 2 wk Thailand, welke route, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:08

't lijk me wel te doen in die 2 weken hoor!
Gaan jullie niet naar tempels, zilverfabriekjes, parasolfabriekjes, varen op de mekong en olifant rijden?
't Eiland Koh Samui is ook heel mooi trouwens, niet groot maar wel compleet met dorpjes, mooie stranden (bij sommige appartementen hebben ze eigen strand), bergen en rotsen!
Veel plezier, ik ben dr al 2 keer geweest en er komt vast nog wel een 3e keer!

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:04

Het is krapjes in 2 weken maar als je probeerd je reis van A naar B op handige tijdstippen te plannen (niet midden op de dag) moet het wel te doen zijn. Als je 3 dagen in Bangkok ben is dat opzich wel genoeg. 1 dag tour naar floating market + bridge over river kwai + eventueel tijgertempel. Fietsen bij Co van Kessel is er ook erg leuk, dat duurt een halve dag. Dan heb je nog 1,5 dag om de stad te verkennen. Als je dat doet met taxi of tuk-tuk ipv lopen scheelt dat ook al in tijd. Boek je nachttrein wel meteen want ze zitten best snel vol. Neem geen bovenbed want die zijn eeeerg smal weet ik uit ervaring Knipoog Gewoon 2 onderbedden naast elkaar nemen. Als je zoiets gaat boeken, of een tour, ga dan iets van 3 verschillende reisbureautjes in, prijzen kunnen nogal verschillen (ook voor vliegtickets). In Chang Mai ben ik niet geweest maar daar moet je vast ook genoeg hebben aan 3 a 4 dagen. Een heel mooi eiland wat je eigenlijk wel moet zien is Koh Phi Phi, opzich wel toeristisch maar heel mooi! Vanuit Chiang Mai kan je dan het beste naar Phuket vliegen en vanuit daar met de ferry naar Phi Phi. Alleen als je dit doet kom je denk ik niet in Khao Yai. Ik heb gezocht waar het ligt maar kon het niet vinden. Om tijd te winnen is het wel het handigst als je grote afstanden overbrugt door te vliegen. Kan je niet toevallig terug vanaf Phuket ipv Bangkok, dat scheelt namelijk ook weer tijd als je de laatste dagen op Phi Phi zou zijn. Phuket zelf vond ik niet zo leuk, mis je niks aan als je daar niet heen gaat.

EDIT:
Misschien nog een andere tip: bekijk anders waar de 14-daagse georganiseerde rondreizen heen gaan, misschien kan je daar nog wat tips uit halen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:11

Lijkt me idd krap, wat jij hebt gedaan heb ik in 6 weken gedaan namelijk.

Jungletoch in Chang-Mai is top maar duurde bij ons 3 dagen. Dan zit er wel olifantrijden en varen op de rivier bij. De kookcursus zou ik achterwege laten, kost je een kostbare dag en zo leuk was het niet.

Met de nachttrein is geweldig en zeker een aanrader. Ik zou alleen altijd mét airco boeken. Dat scheelt echt enorm in comfort.

Als je ook nog naar een eiland wilt wordt het wel heel krap. Dat is weer van Chag-Mai met de nachttrein terug naar Bangkok of Ayuthaya en vanuit daar weer met een nachttrein naar Surat Thani. Dan nog met de boot en je moet ook nog de terugreis naar Bangkok maken. Zou dus weleens kunnen dat je dan meer aan het reizen bent dan aan het genieten.

Ik zou kiezen voor óf het Noorden óf het Zuiden. En als je voor cultuur gaat zeker het Noorden.
Of je moet geld hebben om een binnenlandse vliegreis te boeken.

Vergeet ook zeker Kanchanaburi niet, daar is Hell's Pass en kan je over the Bridge over the river Kwai. Zeker een aanrader!
Net als Ayuthaya, net boven Bangkok. Enorm veel tempels, erg mooi.

Nog een aanrader is Lopburi, ook boven Bangkok. Dit stadje zit vol met apen, echt geweldig. Vanuit dat stadje kun je trouwens een excursie doen naar een aids-hospitaal en klooster wat enorm indrukwekkend was.

In het zuiden vond ik Ko Samui en Ko Tao echt aanraders. Ik vond Krabi niks aan en Ko Lanta moet je zeker niet heengaan.

Als je nog vragen hebt kan je me altijd PM-en Haha!

*krijgt meteen zin om weer te gaan*

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 02:10

Khao Yai vond ik super mooi. Als je minder toeristisch wilt zou ik niet naar CHiang Mai gaan maar naar CHiang Rai voor een trekking. Ik heb zelf een trekking gedaan bij Chiang Rai (via het hilltribemuseum), dan kwam ik bij dorpjes uit die minder bezocht werden, en tenminste niet zo van het toerisme leven, maar hun eigen ding blijven doen (en dus meer beschermd zijn). Je kan goedkoop vliegen van Chiang Mai naar Koh Samui, of Phuket. (in mijn profiel staan wat foto's)

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 13:39

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Het rijtje wat ik noemde waren enkel ideeen/ dingen die ons leuk lijken. Maar we hoeven het natuurlijk niet allemaal te gaan doen als dat qua tijd niet lukt. We zitten nog een beetje te twijfelen. Ik nijg meer naar cultuur en ook minder toeristische stadjes. mijn vriend meer naar strand e.d.

Michelle: is inderdaad een goede tip, ben al een beetje rond aan het kijken op shoestring enzo.
Nuage: bedankt voor je tips. Die dorpen/ stadjes rond Bangkok, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. ook een optie als we meer in eht zuiden willen blijven maar toch meer willen zien dan alleen strand. zo'n jungletocht van 3 dagen leek me echter wel ontzettend leuk, maar dat word dan een hele onderneming. Ik denk ook zelfs als je kan vliegen want je hebt maar 2 weken.

We kunnen als het goed is onze vetrek datum wijzigen,misschien dat we er wel een weekje aan vast plakken Knipoog dan kun je net iets meer doen. Maar ik moet nog even uitzoeken hoe dat allemaal werkt en of er kosten aan zijn verbonden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 13:53

Neem eens contact op met Greenwood travel en bespreek jullie plannen eens met Ernst-Otto. Hij en zijn medewerkers regelen veel, niet-toeristische trips voor nederlanders op ieder gewenst niveau. Wil je in een luxe 5 sterren hotel of in een hangmat, het kan allemaal.

In Bangkok is de Klong tour een echte aanrader, ook fietsen (door China Town) is daar echt een belevenis.

Tempels enz. hoef je niet speciaal in te plannen, tijdens bijna iedere georganiseerde tour loop je er wel 1 binnen.

Snorkelen vanaf Koh Chang is ook een aanrader. Verken vooral het zuiden van Thailand, in het noorden worden de bergvolkeren betaald om hun traditionele kunstje voor de toeristen op te voeren.

Koh Chang is voornamelijk voor een paar dagen lekker uitrusten ideaal. Minder druk en toerischtisch dan Koh Samui, maar toch echt voldoende te beleven. De mensen hier hebben weer een heel andere levensstijl dan die in Bangkok.

En wil je nu echt heel erg uitrusten dan moet je naar Koh Wai. Daar staat slechts 1 rustiek hotelletje en op het strand staat een bord met een pijl: "To the other side of the island" Haha! .

In Bangkok is de Bayoke sky tower een afrader. Het uitzicht is prachtig, maar het eten niet best.

Wat ook erg leuk is, is om gewoon een betrouwbare gids (Greenwood!) in te huren die jullie het echte land laat zien.

Greenwood biedt ook een dorpsbelevenis aan. Dat lijkt mij echt geweldig, je zit dan een aantal dagen tussen de dorpsbewoners zodat je hun gebruiken echt meemaakt.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 26-08-08 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:00

De fietstocht in Bankok stip ik hier ook nog een keer aan, dat is echt een aanrader!
en wat wij hebben gedaan in plaats van een kook-cursus, wij zijn naar de kok van een eettentje gegaan en hebben haar gevraagd of zij niet een ochtend met ons wilde koken. Heel gezellig mens was het, ze kon ook goed engels. dat hielp.
vond ik leuker dan met een hele groep koken!

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:28

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:40

Fjordnina: Ik ga meteen even kijken bij greenwood travel. Dat klinkt inderdaad heel goed en leuk.

Die fietstocht ga ik zeker onthouden!

Bonney4ever: ik heb vanmorgen al gekeken en er staan inderdaad wel interessante dingen bij, thanks!

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:51

Oja nog een vraagje: Qua budget hebben we dan aan 800 euro p.p. voor 2 a 3 weken genoeg? Hier moeten we dan ook alles van doen. (reizen, overnachten, eten, excursies en leuke dingen doen)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:31

Dat is wel krap...
Ik heb aan mezelf zo'n 1700 euo uitgegeven voor 6 weken Thailand maar sliep dan wel in de goedkoopste hutjes.
Tip: koop de Lonely Planet gids!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:55

Het zou wel moeten lukken. Ernst-Otto weet ook daar wel raad mee. Gewoon je budget aangeven en hij sprokkelt een reis naar jullie wensen bij elkaar.

Wij aten met zijn vieren voor 10 euro een complete avondmaaltijd. Tijdens excursies is eten meestal wel inbegrepen.

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 12:28

Nuage; ik heb de LP's van OZ en NZ al gekocht aangezien ik daar echt ga backpacken en de langste tijd ziet. Denk dat ik em ergens ga lenen en wat handige tips eruit haal. Ze zijn namelijk ontzettend duur.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:32

Ik heb er nog eentje maar die wil ik lieven houden... hoop ooit nog een keer terug te gaan. Ze zijn idd erg duur maar misschien kan je 'm 2e hands op de kop tikken bij bijvoorbeeld bol.com of marktplaats? Ik heb er mijn hele reis uit gepland en ook alle slaapplaatsen e.d. erin gevonden.

We hadden de reis trouwens niet gepland vantevoren, gewoon ter plekke gekeken wat we gingen doen. Wel een klein beetje een route uitgestippeld. Dat is wat ik dus tegen die organisaties heb die dingen voor je regelen, vaak wil je als je er eenmaal bent toch iets anders doen maar dat kan dan niet meer.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:43

Ik heb 1500 euro (excl. ticket, wel binnenlandse vlucht) uit gegeven in 6,5 week thailand/maleisie. Daarbij zit ook nog het shoppen, had zelfs goedkoper kunnen eten en heb gewoon alle leuke dingen gedaan die ik wilde doen. Met jou budget moet het dus opzich wel kunnen lukken. Ik heb trouwens op Phuket olifant gereden, was wel maar een half uurtje. Was een excursie en daar zaten ook nog andere dingen bij. Zal nog even vragen waar mijn ouders olifant hebben gereden. Misschien hoef je dan niet helemaal naar Chiang Mai voor alleen die trekking, scheelt weer wat tijd.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:45

Wat betreft LP's kan je ook lokaal de beste illegale kopie uitzoeken Clown
In Vietnam werden die dingen heel veel aangeboden en ik denk dat 't in Thailand niet anders is. Je moet er alleen wel op rekenen dat de plattegronden onleesbaar zijn. Je kan vanaf een afstand al zien wannneer ze nep zijn: In 1 stapel LP's varieert het blauw van de LP's van licht blauw tot paars-blauw.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:30

Ik kan mijn post niet meer editten duis dan maar zo: ik denk wel dat 2 weken voor een zelf te organiseren rondreis erg aan de korte kant is. Voordat je 't weet ben je idd alleen maar het het reizen en zie je in feite heel weinig.
Ik ben zelf dit jaar samen met m'n vriend 4 weken met de rugzak op door Vietnam getrokken, van noord naar zuid. Die weken vlogen echt om. In totaal hebben we daar per persoon incl vluchten heen en terug ong € 1500,- uitgegeven.

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:36

Ik ben net 2 weken terug van een 3 weekse rondreis door Thailand met Fox
dit was ons programma: de Emeraldreis
we zijn als extratje ook nog naar Laos geweest (bij het drie landen punt) en bij tijgers in de kooi, voor de rest waren er nog veel optionele dingen die je er extra bij kon doen, ook die hebben we gedaan. Echt een onvergetelijke reis !! Haha! Haha!

dag 1 Amsterdam - Bangkok
FOX check-in service op Schiphol en non-stopvlucht naar Bangkok.

dag 2 Bangkok
's Ochtends aankomst in Bangkok en transfer naar ons hotel in de stad. 's Middags wandeling door Chinatown (optioneel) en 's avonds dinercruise met livemuziek door schitterend verlicht Bangkok.

dag 3 Bangkok
Bezoek aan het Thaise Koninklijk Paleis en de schitterende tempels van de Gouden Boeddha en de Emerald Boeddha. 's Avonds diner in het hotel.

dag 4 Bangkok
Boottocht door de 'klongs' van de imposante Chao Praya rivier. Onderweg zien we de oudste tempel van Bangkok, de Wat Arun, rijkelijk gedecoreerd met Chinees porselein. FOX Vakanties organiseert tevens een fietstocht door het onbekende Bangkok, waarbij u door smalle straatjes, langs tempels en plantages fietst. U ervaart het échte straatleven. Zeer aanbevolen (optioneel).

dag 5 River Kwai - Kanchanaburi
Bezoek aan de kleurrijke drijvende markt; bij het ochtendgloren komen hier talloze bootjes met allerlei exotische handelswaar en fruit. Vervolgens gaan we naar River Kwai, voor een bezoek aan de beroemde brug en dodenspoorlijn.

dag 6 Kanchanaburi - Phitsanulok
Vertrek naar de oude hoofdstad van Siam, Ayutthaya. De stad ligt aan drie rivieren en heeft veel indrukwekkende pagodes en overblijfselen van een rijk verleden. We overnachten in Phitsanulok.

dag 7 en 8 Phitsanulok - Chiang Rai
Eerst naar de schitterende stadstempel, de Wat Mahattat, en dan verder naar Chiang Rai met bezoek aan Sukhothai met zijn vele oude paleizen, tempels en boeddhabeelden. Twee nachten verblijf in een luxe resort in Chiang Rai.

dag 9 Gouden Driehoek
Ontmoeting met de Akha- en Yao-bergstammen, waarna we een boottocht maken over de machtige Mekong rivier naar het beruchte opiumgebied van de Gouden Driehoek.

dag 10 Chiang Mai
In het dorpje Sankaempaeng ziet u de mooiste zijde en handbeschilderde parasols. Vervolgens naar Chiang Mai, de bruisende hoofdstad van het noorden met vele bezienswaardigheden, winkels en de gezellige avondmarkt.

dag 11 Chiang Mai
Vanaf de Doi Suthep tempel heeft u een geweldig uitzicht over de vallei, waarna we een bezoek brengen aan het trainingskamp voor jonge olifanten langs de Ping rivier, die hier leren om boomstammen te verplaatsen in de dichtbegroeide jungle.

dag 12 Chiang Mai
Vrije dag of de mogelijkheid om met de reisleider een fantastische junglesafari te maken op de rug van een olifant. Een geweldig avontuur (optioneel).

dag 13 Chiang Mai - Pai of Lisu lodge
Vertrek per minibus naar het fascinerende gebied van de Karen-stammen. We overnachten in een guesthouse in Pai of in een authentieke lodge van een Lisu-stam.

dag 14 Pai - Mae Hong Son
Lange tijd was Mae Hong Son uitsluitend bereikbaar per olifant. In het stadje staan rond het meer nog steeds schitterende tempels en op de heuveltoppen staan de mooiste kloosters.

dag 15 en 16 Mae Hong Son
Bezoek per boot aan de mysterieuze langnekstammen. Elk meisje, geboren met volle maan, krijgt elk jaar een koperen ring om haar nek, zodat deze tot enorme lengte uitgroeit. Aan het einde van de middag korte vlucht (indien de weersomstandigheden het toelaten, anders transfer overland) terug naar Chiang Mai.

dag 17 Chiang Mai - Bangkok
Vrije dag. Tevens mogelijkheid om Thais te leren koken. Eerst met de Engelssprekende chef naar de lokale groente- en fruitmarkt om ingrediënten in te slaan, waarna u in een authentiek Thais huis een paar heerlijke gerechten leert klaar te maken.

In de avond vertrek per trein naar Bangkok, overnachting in een couchette. Mogelijkheid om (tegen een toeslag) terug te vliegen naar Bangkok, waarbij u een extra nacht in Bangkok verblijft.

dag 18 Bangkok - Golf van Siam
Transfer naar de Golf van Siam, waar u verblijft in een levendig hotel voorzien van alle comfort en een heerlijk zwembad. De kust bestaat hier voornamelijk uit drie naast elkaar liggende badplaatsen, Jomtien Beach, Naklua en Pattaya, met gezellige stranden, vele winkels, restaurants en avondmarkten. Verblijf in Hua Hin / Cha-Am is tevens mogelijk tegen een toeslag.

dag 19, 20 en 21 Golf van Siam
Heerlijke dagen aan het strand. Tegen de avond van dag 21 vertrek naar Bangkok voor de terugvlucht naar Amsterdam.

dag 22 Aankomst op Schiphol
U kunt terugkijken op een fantastische reis!

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 11:22

Mensen allemaal super bedankt voor jullie goede reacties!
Nathalie, bedankt voor je uitgebreide beschrijving. Ik ga hem even uitprinten en samen met mijn vriend bekijken.

Wij hebben trouwens gekeken naar de mogelijkheid om wat langer daar te verblijven. En we mogen inderdaad kosteloos onze terugreis verzetten. Dus misschien gaan we dan wel 3 a 4 weken naar Thailand! Knipoog dat bied wel perspectieven!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:46

Waarom wil je met de nachttrein? Treinen duurt lang, binnenlands vliegen is heel goedkoop (voorprijzen moetje even zoeken op Nokair)

Mocht je nog super mooie plekjes willen zien dan raadt ik je aan om naar Koh Lipe te gaan, ligt helemaal zuidelijk.
Als je niet toeristische dingen wil doen, blijf dan weg bij Phuket, Koh Phi Phi,Koh Samui, Koh Tao, Koh Adang en Koh Samet

Railey is opzich een aanrader, erg mooi maar wel toeristisch
Koh Lipe was (toen wij er waren een paar weken geleden) super rustig. Lipe is echt super super super mooi.
Om een beetje een idee te krijgen, mijn vriend heeft van zijn reis, en van de reis samen met mij foto's gezet op www.waarwasik.net

Zowel naar het noorden als naar het zuiden is hij geweest

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:22

ma_rie_tje schreef:
Waarom wil je met de nachttrein? Treinen duurt lang, binnenlands vliegen is heel goedkoop (voorprijzen moetje even zoeken op Nokair)

Oh ik vond de nachttrein GEWELDIG! Echt een belevenis op zich!
Als ik vertel over mijn reis komt dat ook altijd voorbij. Zal nooit vergeten dat we 's avonds laat in de kantine zaten met een Thais biertje, ramen open en onweer buiten, begeleid door een thais muziekje... het was helemaal WOW en ik voelde me enorm rijk op dat moment! Was wel de nachttrein naar Chang Mai. Die naar Surat Thani was een stuk minder leuk.

Heb trouwens ook nog een afrader. Wij zijn vanaf Ko Pan Ngang met de boot naar het vasteland (Champon uit mijn hoofd) gereisd en vanuit daar met de bus naar Bangkok. Die boot was een DRAMA. Kotsende mensen overal hahahaha

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:16

Nuage schreef:
Heb trouwens ook nog een afrader. Wij zijn vanaf Ko Pan Ngang met de boot naar het vasteland (Champon uit mijn hoofd) gereisd en vanuit daar met de bus naar Bangkok. Die boot was een DRAMA. Kotsende mensen overal hahahaha

Haha grappig, maar inderdaad niet echt lekker om er tussen te zitten. Haha!

Die nachttrein lijkt me wel een hele beleving! Maar ik snap en zie de voordelen van het vliegen natuurlijk ook wel. Maar ik zou die nachttrein toch eens mee willen maken... Bloos

Maruscka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 18:17

Trouwens Marietje, je link doet het niet?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 18:38

Nuage schreef:
ma_rie_tje schreef:

Oh ik vond de nachttrein GEWELDIG! Echt een belevenis op zich!
Als ik vertel over mijn reis komt dat ook altijd voorbij. Zal nooit vergeten dat we 's avonds laat in de kantine zaten met een Thais biertje, ramen open en onweer buiten, begeleid door een thais muziekje... het was helemaal WOW en ik voelde me enorm rijk op dat moment! Was wel de nachttrein naar Chang Mai. Die naar Surat Thani was een stuk minder leuk.

Wijhebben van Koh Tao de boot ook genomen naar Chumpo(r)n (tja, de spelling verschilt nogal daar).
Je moet idd wel de speedboot hebben, anders ben je niet bij. De catamaran dacht ik dat die heet.
In chumpo(r)n hebben we overnacht bij de Farang (= blanke buitenlander) bar, maar dat moet je echt NIET doen....
ongeveer 15- a 20 kamers. Gedeelde douche en toilet. Welgeteld 3 wc's en 3 douches....
Nou ik kon echt niet naar de WC daar. Gelukkig zaten we daar maar van 19.00 - 05.00
Om 6.00 werden we opgehaald met de bus om naar de boot te gaan.

Ik heb het even gemeld van de website. Het is wel de goede link maar hij ligt er even uit bij de webhost (ofzo?)
Foto's zijn zeker het kijken waard, als de website het doet tenminste Knipoog
Vanaf Pak Bara en alles wat daar boven staat ben ik geweest, alles onder Pak bara is waar mijn vriend met zijn schoonvader is geweest