Ik kon niet helemaal ontdekken of het al genoemd was, maar heb je thermo ondergoed bij je? Klinkt misschien wat overdreven, maar het weer kan (vooral op een berg) zeer snel omslaan. Je weet nooit waar je terecht komt! Als je nog een lakenzak koopt, zou ik er 1 van zijde kopen. Lekker zacht, maar ook warmer als het koud is en kouder als het warm is dan katoen.
Wat ik achteraf beter had thuis kunnen laten was een enorme regenponcho! Heb m niet een keer gedragen. Een gewone regenjas was veel praktischer en voelde ik me lekkerder in. Verder zal ik volgende keer minder katoen meenemen, is erg zwaar en ontzettend koud als het nat wordt. Ook zal ik wat minder 'leuke' kleren meenemen.
Aanrader vind ik ook een 'flightbag'. Dit beschermt je backpack tijdens de vlucht en zorgt ervoor dat niemand er wat uit kan halen, maar ook niet erin (drugs ed. Altijd fijn als je over een aziatisch land vliegt). Slotje eraan hangen en klaar is kees. Dat slotje is overigens ook erg handig om in hostels te gebruiken. Soms is dat de enige mogelijkheid om een kluisje goed af te sluiten.
Een klamboe zul je niet nodig hebben in NZ, muggenspray volstaat. Als je ook de westkust van het Zuid-Eiland aandoet, zal ik wat sterker spul meenemen. Sandflies zijn vre-se-lijk!
Als ik jou was, zou ik twee dunne handdoekjes meenemen. Zo kun je er ook 1 op het strand oid gebruiken.
Een pet is ook een onmisbaar ding. De zon kan erg genadeloos zijn down under. Zonnebrand 30+ is ook geen overbodige luxe, zeker niet in het begin.
Afritsbroek is vooral erg fijn als je ook nog van plan bent te gaan hiken. Daarbij is het lichtgewicht en zo droog 
Goede wandelschoenen! Ook als je geen ontzettende tochten gaat maken is het fijn om wat stevigere schoenen bij je te hebben 
Veel plezier iig!
Ik dacht trouwens dat jullie naar Oz wilden emigreren? Of trekt NZ toch te erg? (Aangezien het overkomt alsof jullie het overgrote deel in NZ willen doorbrengen..)