Georganiseerd reizen of zelf reis uitstippelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pimmela

Georganiseerd reizen of zelf reis uitstippelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:54

hoi hoi,

wat raden jullie een ieder aan? met een georganiseerde reis gaan of toch alles zelf uitstippelen? wat zijn jullie ervaringen?
en heeft er iemand ervaring met Shoestring?

ben erg benieuwd naar ieders verhaal.

DraakjeII

Re: Georganiseerd reizen of zelf reis uitstippelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:18

Dat ligt er helemaal aan waar je naartoe gaat en hoe avontuurlijk je bent ingesteld. Persoonlijk regel ik heel veel reizen zelf (bijvoorbeeld rondreizen naar Amerika of Mexico), maar als ik ooit naar een redelijk primitief land zou gaan waar ik niet eerder geweest ben, zou ik de 1e keer zeker georganiseerd gaan. Maar er zijn ook bijvoorbeeld studenten die als reiservaring de camping in Renesse hebben en vervolgens met een rugzakje en een vliegticket een reis om de wereld maken in een paar maanden.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:38

ik ben redelijk avontuurlijk ingesteld en niet snel bang.
maar ik denk als ik niet georganiseerd ga reizen dat ik dan vele mooie plekjes niet heb gezien. maar als ik georganiseerd ga denk ik dat ik het reisgezelschap al snel beu ben. ik ben iemand dieop zijn tijd erg gesteld is op het alleen zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:04

Als je mooie plekjes wil zien, ga dan met een lonely Planet in je hand naar thailand.
Wij hebben alles zelf uitgestippelt, en met een lonely planet heb je heel veel informatie bij de hand.

Om een idee te krijgen van thailand moet je even kijken op www.waarwasik.net

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:08

Wat ook ideaal is als je de échte mooie plekjes wilt gezien hebben, zijn contacten met de plaatselijke bevolking... Dat zijn de mensen die het beste weten waar alles te zien is, waar alle mooie plekjes zijn en wat je zeker niet moet doen! Nadeel bij de meeste (lang niet allemaal, er zijn er een aantal goede bij) georganiseerde reizen, zeker bij citytrip-reizen, is dat ze vooral de échte toeristische attracties doen... Laat dat nu net hetgeen zijn dat ik liefst vermijd Haha!, hoe minder toeristisch, hoe leuker ik het vind...

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 18:13

ik zou eigenlijk naar amerika gaan samen met een vriendin maar door omstandigheden gaat dat dit jar niet vandaar dat we dit jaar willen uitwijken naar Maleisie, heb verschillende aanbiedingen op shoestring gezien.
hoe meer ervaringe hoe beter, jee zeg ik lijk wel een of andere muts

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:24

koop een lonely planet!
daar heb je echt super veel aan. van interessante dingen tot restaurants en hotelletjes in verschillende prijsklassen.

De LP heeft niet voor niks de bijnaam reizigers/backpackers bijbel

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:24

pimmela schreef:
ik zou eigenlijk naar amerika gaan samen met een vriendin maar door omstandigheden gaat dat dit jar niet vandaar dat we dit jaar willen uitwijken naar Maleisie, heb verschillende aanbiedingen op shoestring gezien.
hoe meer ervaringe hoe beter, jee zeg ik lijk wel een of andere muts

Toeval, mijn zus is net terug van een georganiseerde reis naar Malesie! Volgens haar supergoed meegevallen. Is via Connections, bij de 'avontuurlijke' reizen van Cuatimundi. Het was een reis met een combinatie van luxe, avontuur, cultuur,.. Ze hebben dus steden gezien, maar hebben ook een aantal dagen in de jungle gezeten en hebben twee nachten bij plaatselijke bevolking verbleven. (http://brochures.connections.be/DS/publ ... index.html)
Zij hadden wel het voordeel dat mijn tante die reizen organiseert, en daar dus ook al een aantal keren geweest was, en ze zeker wisten dat hun gids goed was,...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:39

wij hebben onze reizen altijd zelf uitgestippeld. Of dit nu een kano of een fiestvakantie (in het buitenland) was of een vliegvakantie van florida.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 20:44

Toeval, mijn zus is net terug van een georganiseerde reis naar Malesie! Volgens haar supergoed meegevallen. Is via Connections, bij de 'avontuurlijke' reizen van Cuatimundi. Het was een reis met een combinatie van luxe, avontuur, cultuur,.. Ze hebben dus steden gezien, maar hebben ook een aantal dagen in de jungle gezeten en hebben twee nachten bij plaatselijke bevolking verbleven. (http://brochures.connections.be/DS/publ ... index.html)
Zij hadden wel het voordeel dat mijn tante die reizen organiseert, en daar dus ook al een aantal keren geweest was, en ze zeker wisten dat hun gids goed was,...[/quote]

kijk dat is nou leuk om te horen, heeft ze bij deze organisatie geboekt. en die dagen in de jungle was dat op Borneo? dat lijkt me ook super gaaf.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:52

pimmela schreef:
Citaat:

kijk dat is nou leuk om te horen, heeft ze bij deze organisatie geboekt. en die dagen in de jungle was dat op Borneo? dat lijkt me ook super gaaf.

Die dagen waren in (spiekt even op de site, waar het hele programma staat) Taman Negara, blijkbaar het oudste oerwoud ter wereld. Ze zijn ook naar theeplantages geweest, zijn gaan snorkelen, naar een olifantenweeshuis geweest,... Ze heeft inderdaad bij die organisatie geboekt. Als je eventjes op de link klikt, en dan bij inhoudsopgave naar Maleisië gaat, daar staat het hele programma beschreven.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:18

Ik heb vorige zomer 6,5 week rond getrokken door Thailand en Maleisie. Was voor het eerst dat ik zo'n reis maakte en alles is helemaal goed gekomen met de lonely planet Haha! Als ik het kan kan een ander het ook Knipoog Het scheelde bij mij wel dat mijn zus 2 jaar eerder zo'n reis had gemaakt. Daardoor kon ze mij al best wel veel tips geven, dat vond ik wel fijn.
Ga gewoon lekker zelf, is sowieso veel goedkoper dan georganiseerd. Georganiseerd doe je ook gewoon de toeristische dingen die je ook gewoon zelf kan regelen. Als je echt iets bijzonders wil kan je inderdaad het beste bij de locals informeren.
In Maleisie ben ik op de Perhentian Islands geweest, suuuuper mooi! Moet je zeker heen gaan en gaan snorkelen. Verder in Taman Negara (het regenwoud), Cameron Highlands (theeplantages, aardbeien), Pulau Pangkor (was niet leuk, niks te doen) en Kuala Lumpur (leuke moderne stad, veel te doen en aanrader om te shoppen). Langkawi schijnt ook wel mooi te zijn.

Als je nog meer wilt weten moet je het maar vragen! Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:24

Perhentian islands zijn echt super, zeker doen! Taman Negara is leuk, zeker ook de treinreis, Cameron Highlands is wel aardig, Melaka is ook een aanrader.

Ik ben allergisch voor georganiseerde reizen, heb in mijn up door West Afrika getrokken en veel lastiger wordt het niet Haha! Lees je goed in, Lonely Planet is een aanrader, bedenk vooraf een beetje wat je wil zien, en wees flexibel want alles verandert. Houd er wel rekening mee dat het allemaal wat minder goed geregeld is als we hier gewend zijn, en dan is Maleisie nog een eitje.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 21:29

ik krijg steeds meer zin door de verhalen van jullie.

en tantjeuh, morgen ga ik die site een doorspitten, moet nu namelijk weg.
fijn dat je even aan me uitlegd wat ik moet doen, tja ben niet zo goed met zoeken enzo op internet. Bloos

@michelle: 6,5 week lijkt me oook wel gaaf maar zolang kan ik mijn dieren niet missen denk ik zo. Huilen
@lielle, bedankt voor je tips. Ach gut

rest is nog steeds welkom Haha!

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:22

velen raden ook Borneo aan ivm met de mooie oewouden, maar als je toman negara hebt gezien is dat dan nog de moeite waard?

en misschien een hele domme vraag maar de lony planet is er die van maleisie? ik kom met zoeken niet verder?? Bloos

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:32

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:39

ma_rie_tje schreef:
ja die is er ook van Maleisie.
ik dacht alleen dat ze niet naar NL zijn vertaald, en alleen in het engels verkrijgbaar.

http://www.lonelyplanet.com/worldguide/malaysia/

erg bedankt voor je reactie, is het betrouwbaar om dit via de site te kopen of kan ik dit beter bij een boekhandel doen?
ja sorry maar ik ben echt een leek met computers.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:41

Ligt aan de reis denk ik. Als ik een citytrip ga doen, dan boek ik liever alles zelf. In een grote stad is het openbaar vervoer heel makkelijk. Als ik op een zonvakantie ga, dan boek ik meestal via een reisbureau. Je betaald wel iets meer, maar alles is geregeld en je kunt dan makkelijk excursies boeken, dan doe ik dat ook sneller, omdat ik zelf niet alles hoef uit te zoeken.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:20

pimmela schreef:
velen raden ook Borneo aan ivm met de mooie oewouden, maar als je toman negara hebt gezien is dat dan nog de moeite waard?

en misschien een hele domme vraag maar de lony planet is er die van maleisie? ik kom met zoeken niet verder?? Bloos

Ik ben niet op Borneo geweest maar volgens mij is dat toch weer best wel anders, en je schijnt er hele mooie stranden te hebben. Zal wel even vragen of mijn zus (aramat van bokt) hier reageert, zij is Naar Taman Negara en Borneo geweest.
Lonely planet kan je ook gewoon in de boekhandel kopen, scheelt weer verzendkosten.

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:25

als je dat zou willen vrage. ik twijfel namelijk of ik ook borneo wil bekijken of alleen maleisie.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:19

Citaat:
maar ik denk als ik niet georganiseerd ga reizen dat ik dan vele mooie plekjes niet heb gezien.

Hoe mooi is een ydillisch plekje nog als er een buslading toeristen (en waarschijnlijk nog heel veel meer busladingen toeristen, want velen rijden dezelfde routes en doen dezelfde plekken aan) om je heen staat???

Ik kies absoluut niet voor georganiseerde reizen, tenzij het echt in een land is waar de veiligheid meespeelt. Zelf rondreizen, alle mooie plekjes zijn ook individueel bereikbaar en veel specialer als je niet met -tig fotograferende en poserende toeristen bent.
Bovendien kan je zonder groepsverband alles in je eigen tempo doen, je kan spontaan besluiten ergens langer te blijven of juist weer door te reizen en je zit niet opgescheept met de verplichte samenzijn momenten en activiteiten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:31

Ben het helemaal met Goof eens. Wij zaten in Thailand op een eiland met slechts 5 andere toeristen, midden tussen de locals.
Geweldig gewoon.
Ik hou niet van super drukke toeristische plekken. Ik vonddit ideaal. Met een georganiseerde reis zou je nooit naar zulke plekken gaan.

Een ander voordeel: als je hotel/guesthouse je niet bevalt, dan ga je voor de volgende nacht gewoon naar een andere!
Met een georganiseerde reis zit je aan hun hotel vast

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 19:51

het wordt voor mij steeds duidelijker om niet georganiseerd te gaan.
maar wat ik me dan wel afvraag Goof en ma_rie_tje: hebben jullie alleen de reis geboekt? of ook al wat meer geboekt vanuit nl?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:54

Ik ben een aantal keer in Australie rond wezen trekken en alle keren heb ik niets geboekt vanuit Nl, alleen de vlucht. Op het vliegveld zie ik vanzelf wel in welke taxi ik stap en waar ik uit stap en waar ik mijn eerste nacht doorbreng. Ik heb wel van tevoren me enigszins georienteerd en verzonnen welke kant ik op wilde en wat ik wel of niet wilde zien.

Overigens is het helemaal niet verkeerd om de eerste nacht of twee nachten wel iets te boeken als je verder niet bekend bent met het land, dat geeft je in ieder geval even de rust om van daaruit te beginnen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:11

Ik heb echt 0,0 van te voren geboekt. Mijn vriend kwam 3 uur eerder aan op bangkok dan ik, en had bedacht waar we naar toe zouden vliegen (binnenlandse vlucht).
We hadden thuis al bedacht dat we naar het zuiden wouden gaan, en dan wat eilanden af, en de laatste 4 dagen bangkok om te shoppen.
niet echt uitgestippelt dus Knipoog.
Als je een lonely planet hebt is er niks aan da hand. Van bijna alle wat grotere plaatsen staan er een aantal hotels/resots/guesthouses in.

Het guesthouse waar wij wouden slapen de eerste nacht was al vol. Zij hebben ons naar een ander guesthouse gestuurd verder op in de straat. Die had nog wel plek.

Vanaf het guesthouse zijn we naar het andere vliegveld van Bangkok gegaan om een binnenlandse vlucht te boeken voor de volgende dag. Taxi bleef netjes op ons wachten om ons ook weer terug te brengen.
De eerste dag daar hebben we ook nog een paar dingen gekocht die we nodig hadden. Ik had namelijk geen slippers meer, en had geen body lotion, shampoo en douchegel meegenomen (is daar toch goedkoper Tong uitsteken).

Maar een lonely planet kan ik je zeker adviseren. Er zijn genoeg andere soortgelijke gidsen (footprint, Rough Guide (ofzo) en vast nog wel meer).
Maar de LP is veruit de meest bekende!

En meer dan een ticket had ik niet, wel had ik een vriend die 5 weken voordat ik aankwam ook al in Bangkok was geweest. Oorspronkelijk zou hij 3 maanden blijven, maar wegens ziekte is hij na 3,5 week naar Nederland terug gekeerd. En 5 weken later weer met mij terug gegaan.

Edit: Ik ben met mijn vriend naar een ander deel van Thailand gegaan dan waar hij al was geweest. Hij was in het Noorden geweest, en samen zijn we naar het Zuiden gegaan.