Voor een jaar werken met paarden in het buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ktink

Voor een jaar werken met paarden in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 15:48

Hallo,

Ik begin dit jaar aan mijn laatste jaar voor mijn opleiding dierverzoring/paardenhouderij.
En ik heb geen idee wat ik hierna wil gaan doen.
Ik ben 18 als ik klaar ben met mijn opleiding, dat vind ik wel wat jong om echt aan het werk te gaan.
En om er een HBO achteraan te gaan doen vind ik ook niet echt wat,
aangezien ik echt niet een type ben om achter het bureau te gaan werken.

Dus nu ben ik er al een tijdje serieus over na aan het denken om voor een jaar naar het buitenland te vertrekken
en aan het werk te gaan op een (grote) stal waar ik veel kan leren.
Ik zit te denken aan een engelstalig land, eerst had ik van Australië is het helemaal maar dat is ook wel erg ver weg Tong uitsteken.
Dus nu trekt bijvoorbeeld Engeland mij wel, maar ook bijvoorbeeld Duitsland zou ik niet heel erg vinden. Maar bijvoorbeeld Amerika is ook nog een optie Lachen.
Ik spreek redelijk goed Engels, en kan me wel een beetje redden in het Duits.

Wie heeft hier ervaring mee? Wat zijn dingen waar ik goed op moet letten?
Hebben jullie aanbevelingen om aan zo'n stal te komen? (ik ben al bekend met de site http://yardandgroom.com/ ).
Voor degenen die zoiets hebben gedaan, hoe vonden jullie het?
Voor bijvoorbeeld Amerika/Australië e.d. was het moeilijk om aan zo'n visum te komen?

Ik ben me alleen nog maar aan het orieënteren maar alle tips en ervaringen zijn welkom Lachen.

Alvast bedankt!

malloesje

Re: Voor een jaar werken met paarden in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:42

Ik ben niet voor een jaar weggeweest, maar wel een aantal keer voor 3 maaand, naar Engeland, Israel en Mexico..

Duitsland zou ik persoonlijk niet voor kiezen, daar is het echt heel hard werken en is er niet altijd evenveel respect voor de werknemers
Engeland heb ik persoonlijk een mindere ervaring gehad, 't waren snobistische mensen en de grooms onder elkaar daar is niet echt een pretje. Maar ik was toen ook nog maar 17.
Israel was geen echte sportstal, maar vond ik wel echt fantastisch. Ik heb er lesgegeven en gereden.
Mexico was ook geweldig, een aantal springpaarden gereden daar en zelfs nog een stalwedstrijd gereden.

Je moet het vooral treffen met de mensen waar je terecht komt. Dat vind ik belangrijker dan professionaliteit en de goede paarden. Een jaar is behoorlijk lang en de kans dat je een keer heimwee hebt is aanwezig of een dipdagje, dan zou het fijn zijn als de mensen je een beetje op kunnen vangen.

heb je geen bekenden in de buurt die handel doen met het buitenland? Zo ben ik er ook ingerold en goede ervaringen. het lijkt me ook erg leuk om naar de 'nieuwe' paardenlanden te gaan, zoals bv Indonesie, Maleisie oid

Veel succes ermee..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:45

Ik ken toevalling in Singapore The Bukit Timah Saddle Club. De bedrijfsleidster is Nederlands. Gewoon even mailen (wel in het Engels). Ze zijn er erg aardig. Verder schijnt Ierland ook erg leuk te zijn.

Succes.......

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:24

Ik heb zelf 4,5 maand via Travel active (en atlantis.no) gewerkt op een boerderij met ijslandse paarden in Noorwegen (zie onderschrift-link). Ik heb daar een geweldige tijd gehad; het voordeel is dat de mensen die je aannemen dit ook als een uitdaging zien en ook tijd voor je vrij maken om je de omgeving te laten verkennen etc. Je werkt max. 35 uur per dag en krijg sowieso kost&inwoning+100 euro per week. Dat is het voordeel van een organisaties; je hebt iets om op terug te vallen. Wel betaal je weer zogenaamde programmakosten. Ik had ook een geweldig gastgezin, dus dat was sowieso top! Denk er wel aan, dat als je bij een gastgezin gaat wonen dat echt niet altijd even makkelijk is. Ik heb het gevoel dat ik 4,5 maand toch wel een beetje op mijn 'tenen heb gelopen'.
Via een soortgelijke organisatie: activity international, hebben ze een speciaal programma work&travel in Ierland..misschien ook een idee!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:26

Hoi, ik heb in Ierland gewoond en gewerkt in de rensport en heb ook in het toerisme gewerkt, nam mensen mee met paard en wagen en trok door een Nationaal Park daar..

Ierland is een prachtig land met lieve mensen, persoonljik zou me dat nog meer aanspreken dan Engeland, wat ik ook redelijk ken.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:28

Zep op bokt heeft toch in zweden gezeten? die had daar ook hele positieve verhalen over Ja

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:31

ik ben voor 3 maand in amerika geweest. zonder visum dus dat scheelde.

heb erg genoten. veel geleerd, maar echt het paardenhouderij gebeuren weer niet (waren 10 fjorden en we waren met zijn 2en voor ons nederlanders een makkie. maar die mensen dachten dat ze een grote stal hadden)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:32

HBVisser schreef:
Ik ken toevalling in Singapore The Bukit Timah Saddle Club. De bedrijfsleidster is Nederlands. Gewoon even mailen (wel in het Engels). Ze zijn er erg aardig. Verder schijnt Ierland ook erg leuk te zijn.

Succes.......

Ierland is helemaal geweldig en om de hoek. Cool

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:00

jolentinus schreef:

heb erg genoten. veel geleerd, maar echt het paardenhouderij gebeuren weer niet (waren 10 fjorden en we waren met zijn 2en voor ons nederlanders een makkie. maar die mensen dachten dat ze een grote stal hadden)

waaw! met zn 2en 10 fjorden? Nee daar heb je waarschijnlijk geen fulltime baan aan. wat moest je daar doen? rijden & uitmesten/voeren etc? --> dan te bedenken dat ik in mijn upskie minimaal 26 paarden had Vork Maar wel gezelliger als je met zn tweeen bent!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:02

ik heb een jaar in amerika gewerkt in New Jersey...... prima naar mijn zin gehad Lachen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:04

Heb in Engeland de ervaring dat niet alles even goed verzekerd is, het vaak haat en nijd is met de grooms onderling (op alle stallen waar ik ben geweest, van gehoord heb enz), bijna iedereen zwart werkt, dat je soms wel 60 uur in de week werkt.

Maar het is wel een leuke ervaring (achteraf!). Lachen

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:11

De zus van o0marije0o is voor een jaar naar engeland geweest. Je zou haar kunnen pben om info.. Marije is nu alleen op vakantie..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:54

Apollo schreef:
jolentinus schreef:

waaw! met zn 2en 10 fjorden? Nee daar heb je waarschijnlijk geen fulltime baan aan. wat moest je daar doen? rijden & uitmesten/voeren etc? --> dan te bedenken dat ik in mijn upskie minimaal 26 paarden had Vork Maar wel gezelliger als je met zn tweeen bent!

haha ja was een luizenleven. we waren verplicht half 8 te beginnen. paarden buitenzetten. stallenuitmesten, waterbakken verschonen. en elk 2 paardjes rijden.
zij zelf mende met de pony, dus soms moesten we alle spullen schoonmaken.

we hadden een huis voor ons zelf met een zwembad/vijver in de tuin.

we kregen les, hebben wedstrijd gereden.. heerlijk door de bergen/bossen gereden (1e keer gelijk verdwaalt, nou daar zit je haha)

was dus prachtig. alleen jammer dat we geen rijbewijs hadden en de mensen niet veel tijd. we hebben dus niet reuze veel van de USA gezien. (wel veel natuur.)

voor zover ik weet gaan er wel vaker mensen uit nederland heen. maar wij hebben het als stage gedaan, de reis is vergoed, eten en drinken etc. maar meer ook niet.

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:11

Via jardandgroom.com heb ik mijn huidige baan in Zwitserland gevonden. Lachen

Ondanks dat het keihard is, ben ik ontzettend blij met de keuze die ik gemaakt heb! Wat hiervoor ook al gezegd werd, de mensen en omgeving zijn erg belangrijk. Maar passie voor de paarden helpt meer als wat ook!!!

Ik kan je aanraden als je met een eventuele toekomstige arbeidsgever in contact komt deze jouw vragen voor te leggen. Deze is bekent met de gang van zaken. Mijn huidige bazin heeft bijvoorbeeld veel voor mij geregeld (werkvisum, ziektekostenverzekering, ed), ook met vragen over bijvoorbeeld inboedelverzekering of internet kan ik altijd bij haar terecht. Daarnaast kun je ook de ambassade opbellen met land specifieke vragen. Vergeet ook niet in Nederland je zaakjes te regelen als je vertrekt, ook al ga je een jaar, voor de NL-dse wet emigreer je deze periode. Verder zijn media als bokt ook altijd handig voor een persoonlijke kant. Zoals je met dit topic merkt. Lachen

Wat betreft het zoeken van een plekje, yardandgroom heb ik als zeer positief ervaren. Maar ook netwerken is handig. Mocht je in Zwitserland (of voor een Zwitser in Ierland) een plekje zoeken, stuur eens een pb-tje! Goede paardenmensen worden altijd gezocht. Ter vervanging van mijn collega of mijzelf wegens vakantie, zoeken wij af en toe ook voor 1-3 weken een goede kracht. Mocht je zin hebben een proefperiode te draaien in Zwitserland, ook dan mag je contact opnemen.

Succes en vooral veel plezier met uitvinden wat te doen!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 21:07

Bedankt voor de reacties allemaal!!

Ik was op vakantie vandaar mijn late reactie...
Ik loop op het moment veel op een handelsstal die ook veel handelt met het buitenland...
Dus waarschijnlijk hebben hun ook wel hun connecties *LOL*.

Damn.. Ik moet eerst nog een heel schooljaar voor ik weg kan Tong uitsteken.

Ik ben in februari/maart voor 4 weken naar Mexico geweest en heb hier een vrijwilligers natuur/milieu project meegedaan..
Ik vond het echt geweldig Haha! !! Alleen was dit, helaas, niets met paarden, maar ik heb nog wel een paar stallen bezocht.
Dit vond ik ook wel een leuke proef om te kijken of ik het wel wat vond zo in een ander land, andere cultuur, allemaal onbekende mensen...

Ik ga lekker alles uitzoeken en @TessaB ik ga je even pb'en Knipoog.

Weten voor de rest nog mensen landen die aan te raden zijn óf juist niet?
Want zoals ik het hier hoor zijn de mensen onderling in Engeland niet echt leuk tegen mekaar..
Mischien is nog een keer Mexico ook wel een idee Haha! ...
Alhoewel, hoe ik daar (als lang, blond, slank meisje) zo mega enorm word nagestaard, nageschreeuwd
en nagekwijld door al het mannelijks daar Tong uitsteken..

Noujah.. ik ben er nog niet uit Bloos ...

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:34

ik zit in perth australie, en dr is hier genoeg werk te vinden, heb mn eerste 2 banen via yardandgroom gevonden. Visa is redelijk makkelijk te krijgen. Zoek verder gewoon erg goed en vraag alles aan de eigenaar van de stal waar je eventueel voor wilt gaan werken wees niet bang om zelfs de raarste dingen te vragen. En verder gewoon goede afspraken over salaris en evt. accommodatie

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:02

malloesje schreef:
Duitsland zou ik persoonlijk niet voor kiezen, daar is het echt heel hard werken en is er niet altijd evenveel respect voor de werknemers ...

Eigen ervaring Nors opkijken ??

Net wat je zelf vererop al schreef: je moet het net treffen waar je terecht komt Knipoog . Ik weet iig van de stallen hier in de buurt die stagieres ("praktikanten") hebben, dat de meeste het hier geweldig naar hun zin hebben en ze worden in de regel gewoon in de familie mee opgenomen. Ook de pensionsklanten voelen zich niks te goed om zo´n meiske mee uit te vragen e.d.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:06

Dit lijkt mij ook super, maar dan inderdaad voor 2 of 3 keer een paar maanden inderdaad Ja Als het dan niet naar je zin is, is die periode ook nog te overzien..

Zelf lijkt het me ideaal om samen met iemand te gaan, dan heb je sowieso iemand om om terug te vallen. En dan het liefst naar een land als Amerika, Australie, Canada of Nieuw-Zeeland Lovers Ja, ik droom lekker verder.. Dromen

Komt het geregeld voor dat je vlucht betaald wordt of is dit toch iets waar je meestal zelf voor opdraait?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:56

Sterre; nee geen eigen ervaringen.. Maar veel gehoord van (toen) medestudenten en ook 2 mensen die ik ken die werken op paardenhouderij die mij er voor waarschuwden..

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:06

Hi!

Ik heb zelf gewerkt in Roemenie, op een Lippizanerfokkerij en ruiterpension.
Super leuk, veel geleerd! Ook ben ik een aantal weken in Zweden geweest, met Ijslanders. Ook daar heel erg naar mijn zin gehad.

Nu ben ik bijna klaar met studeren en zoek nog een plekje om af te studeren. Wil graag naar het buitenland. Heeft iemand van jullie nog een idee, of een plek vrij op de bedrijven waar jullie werken??

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:27

Hoi, je zou het bij mijn oude baas kunnen proberen in Ierland, met renpaarden, trekt dat je?

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:22

wij krijgen binnenkort meer paarden in training en zullen dan nog een persoon dr bij moeten hebben dus, bij deze je bent ook bij ons welkom. PB als je geintereseerd bent

Odyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:16

bedankt! pb is onderweg

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:21

Leuk zeg.
Toen ik nog op school zat werkte ik bij een handelaar in Nl en via hem ben ik voor een opaar maand in Voormalig Oost_duitsland geweest.
Een hele mooie ervaring.
Toen ben ik nog 2 maand in Canada geweest, mijn oudoom had daar een stal waar de paarden van filmsterren stonden, ook megagaaf en ben ook nog een tijd in de USA geweest.
Ik zou het zo weer doen, Alleen de ervaring op zich en de taal, die leer je zo snel. *LOL*
Heel veel succes met het maken van je keuze, ik heb destijds alles zelf geregeld. Haha!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 13:24

Vriendin van ons werkt voor iets meer dan een jaar in Japan.
Dit is op een park wat nagebouwd is in NL stijl met allerlei dingen wat typisch NL is. Kan even niet op de naam komen. Zij heeft het er erg naar haar zin. Ze heeft al veel cursussen extra kunnen volgen daar.