Hoe weer wennen aan NL na maanden in het buitenland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Hoe weer wennen aan NL na maanden in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 01:08

Clown

Ik zit nou drie maanden in Ierland, en heb nog 2.5 week te gaan. Het bevalt me hier meer dan super, het is geweldig, alles wat ik had kunnen hopen en nog beter. Galway is een geweldige stad, Ierland is schitterend en ik heb hier geweldige vrienden. De onafhankelijkheid bevalt me, de universiteit is goed en op 2 minuten afstand.. Ik heb geen heimwee, mist Nederland absoluut niet. En ga zo maar door.

En dan. Nederland. Zwolle. Niet meer onafhankelijk, dan woon ik weer thuis bij mijn ouders. Maar, wel de luxe van thuis (eigen badkamer, gratis wassen, mams die voor me kookt etc.), werk (en dus een inkomen Geld, geld! ), een universiteit op anderhalf uur (een uur treinen) afstand in Groningen. Een pokkeland, overbevolkt, en met een mentaliteit die ik nog niet eens onder m'n schoen wil vinden Knipoog Maar, wel mijn twee bonte monsters, familie (geef ik niet zo veel om though Bloos ) en vrienden. Maar, diezelfde vrienden vinden het wel best dat ik hier zit, hoor maar van vrij weinig mensen iets eigenlijk. Uit het oog uit het hart?

Kortom, ik wil eigenlijk helemaal niet naar huis Bloos Dus ik vrees dat ik nogal een cultuurshock door ga maken. Iemand die ook zoiets heeft ervaren, een waanzinnige ervaring in het buitenland, en dan de koude? douche van het thuiskomen? Zijn er tips en trucs? Of is het gewoon mijn tijd uitzitten en dan weer terug naar Ierland? Want dat ben ik hoe dan ook van plan, dit is míjn land Lovers

Oftewel.. help? Nagelbijten / Gniffelen

Nathalie

Re: Hoe weer wennen aan NL na maanden in het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:07

Ik heb twee jaar in het buitenland gewoont en ben nu 4 weken geleden terug gekomen. Nu is het voor mij wel wat anders. Ik miste Nederland & mijn familie wel. Dus ik wilde toen graag terug. Maar toen ik in Nederland kwam zag ik alleen de negatieve dingen van NL en alleen de goede dingen van Turkije. (en als ik daar ben is het dus andersom Knipoog )
Ik moest ook heel erg wennen. Twee jaar op mezelf gewoont aan de andere kant van Europa, echt niemand die ook maar een beetje controle over mij heeft zeg maar. Alles zelf kiezen, regelen en doen.
En nu woon ik dus ook weer bij mijn ouders. Het voordeel is inderdaad dat er gekookt wordt, gewast etc. Ik betaal wel kostgeld maar nog kan ik een lekker centje sparen van mijn salaris. Dat zijn toch wel (grote) voordelen.

Ik denk dat het toch het belangrijkste is dat je gelijk je ritme weer op pakt in Nederland. Dus gelijk weer aan het werk, naar de paarden, naar school etc. Dan wen je toch nog best snel.
Ik ben gelijk begonnen met werken en nu na 4 weken heb ik het gevoel alsof t nooit anders is geweest. Ja soms vind ik het vervelend dat ik niet meer op mezelf woon, en het is even koud, en ik heb soms wel momenten dat ik terug moet denken aan Turkije en dat kan ik soms nog niet zo aan. Ik mis Turkije nu heel erg maar ik ben absoluut wel weer gewend in Nederland.
Bij mij ging het sneller dan ik dacht.
Ik heb ook een heel nieuw leven op moeten bouwen, ik heb ook geen contact meer met vrienden, had geen paard meer, geen werk. Werk heb ik nu, bijrijdpaard gevonden, en ik heb zelfs ook alweer wat nieuwe mensen ontmoet.
Je moet je leven echt oppakken vanaf de eerste minuut in Nederland. Als je besluit nog even vrij te pakken om te wennen, is het alleen maar moeilijker.

Succes!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:16

Zo snel mogelijk lekker je leventje oppakken. En in je achterhoofd het idee houden het was leuk daar. Maar je moet niet gaan vergelijken met "oh in ierland kon ik ".. enz.

Overal is verschil dus hierin ook Haha!

En idd, gewoon je oude ritme oppakken. Niet thuis gaan zitten voor het "wennen". Lijkt me niet slim want dan "mis" je ierland alleen maar meer!

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 09:25

Ik kwam echt in een enorme dip toen ik thuis kwam van bijna 10 maanden weg
Het was zomer, maar alsnog 10 graden kouder
veel mensen waren op vakantie en mijn ouders vroegen ineens hoe laat ik thuiskwam als ik wegging Nagelbijten / Gniffelen
dat was even wennen...
Het was fijn om mijn paard weer te zien en mijn vrienden.. ja ook wel leuk maar ik had in het buitenland ook wel erg goede vrienden Clown

Ik ben na twee weken voor een paar dagen weer terug gegaan om spullen op te halen die niet meer in mijn koffer paste,
toen merkte ik dat wanneer al mijn vrienden daar niet waren (die waren ook naar huis gegaan) het toch minder leuk was en ben ik weer met een blijer gevoel naar Nederland gegaan.

Proberen een beetje regelmaat in je leven te krijgen,
en met plezier terug denken aan je leuke tijd
Misschien kun je, als je een opleiding doet, daar stages gaan lopen

Ik heb een hele muur vol met foto's uit die tijd gehangen, dus elke keer wanneer ik uit die pokkeregen/ nederland kom zie ik al die blije foto's Lachen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 12:33

Bedankt voor de reacties!

Ik ga geloof ik na een paar dagen in het werk, en ik val dan direct in de dagen voor Kerst. Kerst = complete chaos in een supermarkt, dus wat dat betreft zit ik er zo weer in *LOL* Clown Ik zal wel moeten, met die drukte en na 4 maanden niet hebben gewerkt zal ik heel snel m'n skills moeten updaten Huilen van het lachen

Dat is zeker zo, als ik hier later terug kom zijn al mijn vrienden hier niet meer, die zijn dan weer terug in Amerika of waar ze ook vandaan komen.

En zodra ik thuis ben (en het nog te doen is Knipoog ) scheur ik naar mijn bonte monsters toe Ja Die mis ik wel heel erg, maar voor de rest heb ik dus helemaal geen heimwee Bloos Als ik m'n paarden hier had gehad hoefde ik ook helemaal niet naar huis Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:42

Hoi hoi,

Ik heb bijna 2 jaar in Dublin gewoond en weet dus hoe super gezellig Ierland is!
Ik wilde ook helemaal niet terug, maar helaas ontkom je er niet aan. Het is mij 100% mee gevallen. Je moet gewoon naar de positieve dingen kijken en de negatieve vergeten.
Het is inderdaad wel even wennen om terug te zijn, maar voor mij ging het makkelijker dan ik verwacht had. Behalve dan het feit dat ik de eerste paar weken bijna onder een stuk of 20 bussen gelegen heb omdat ik de verkeerde kant op keek met oversteken...

Ik ben nu al weer 3 jaar terug, maar ik mis Ierland nog steeds. Het zijn vaak de kleine dingen, zoals gezellig met je vrienden in de kroeg een pintje Guinness drinken. Ik denk dat dat ook nooit meer weg gaat. Ik ben nog wel terug geweest, op vakantie zeg maar, maar dat is toch anders omdat de mensen met wie ik gewerkt heb daar allemaal ook weer terug naar hun eigen land zijn.

Een ding wat Nederland absoluut voor heeft op Ierland is het feit dat ik hier niet meer een uur op de bus hoef te wachten in de regen en dat er dan vervolgens 5 achter elkaar aan komen!

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:51

Ik heb zelf 11 jaar in het buitenland gewoond, dus dan vergeet je nederland best wel. Ik verheugde me daarom weer op nederland, helaas veel dat heel erg tegen. Hoe een land kan veranderen in een paar jaar tijd! Maar ik ben ook wel eens op vakantie gegaan naar een land voor twee tot drie maanden. Na zo'n tijd hoef je denk ik niet band te zijn. Je pakt denk ik dan wel weer heel snel je leven op, omdat het natuurlijk niet heel lang is. Je moet ierland gewoon zien als een leuke ervaring maar inderdaad niet nederland gaan vergelijken. Dan komt het wel goed

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:54

Dat klinkt heel bekend! Lachen Ik heb 5 maanden in München stage gelopen. Leuk werk, nog leukere collega's, vriendelijke huisgenoot, ik ben salsalessen gaan nemen, met vrienden gingen we zo'n beetje ieder weekend klimmen, ik vind de stad erg prettig. Kortom, ik heb me er prima vermaakt! Heimwee heb ik ook niet gehad. Twee vriendinnen en mijn vriend zijn op bezoek geweest, met de rest sms'te/msn'de/mailde ik af en toe.

En toen moest ik weer naar huis... Tsja. Groningen was voordat ik vertrok echt mijn stad, dat was toen ik terug kwam wel anders. Toch is het fijn om gewoon weer een bakje koffie te kunnen halen bij Hooghoudt met vrienden, of gewoon 's avonds even langs te gaan. Wat vrienden betreft was het echt niet uit het oog, uit het hart. Je went vrij snel weer aan Nederland, het is mij tenminste meegevallen. Natuurlijk denk ik bij bijvoorbeeld het geluid van die nieuwe treinen als de deuren dicht gaan met weemoed terug aan München Haha!. Dat gaat ook niet meer weg denk ik. Alleen moet je daar niet in gaan zwelgen en alleen maar denken: oh maar daar was dit veel beter/leuker! In Nederland is het ook best leuk, for the time being Lachen. Want ja, voor de rest van mijn leven Nederland zie ik ook niet zitten...

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:35

Ik heb twee maanden op Kreta gewerkt en een halfjaar in Londen, en ik heb het op beide plekken geweldig gehad, maar toen ik thuis was voelde dat na een week alweer als thuis en was het alsof ik nooit was weggeweest. Dus, dat valt allemaal reuze mee hoor!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 19:50

He, wat leuk, nog iemand die in Ierland heeft gewoond!
Ja, de pubs ga ik zeker missen. Goede Guinness ook *LOL* En de rest Scheve mond
Brr, nog maar twee weken. Eng idee hoor Bloos

Waarschijnlijk ga ik na mijn studie trouwens voorgoed terug naar Ierland, als het even kan, mag en wil. Ik voel me hier thuis, en in Nederland al heel lang niet meer

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 22:52

Hier ook iemand die voor een iets langere periode (1 jaar) in het buitenland heeft gewoond ( North Devon, Engeland). Inmiddels is het alweer bijna 13 jaar geleden, maar moet zeggen, heb nog steeds heimwee, daar naar toe.
Ik ga aankomend jaar in mei, weer eens terug. Eens kijken wat er verandert, of juist niet, is. Haha!
En als ik geen 2 paarden in volpension had staan, toen der tijd, was ik waarschijnlijk niet meer terug gekomen Clown . Maar m'n vader stelde mij voor de keus: terug komen en de paarden behouden, of daar blijven en de paarden verkopen. Ben toen terug gekomen voor de paarden, die uiteindelijk vlak na elkaar alsnog verkocht zijn. Clown
Heb toen wel weer een nieuwe gekocht, maar dat terzijde Clown
Ik was wel zo weer gewend, nadat ik terug was. Maar heb nu nog steeds dat ik soms het engelse woord sneller weet dan het nederlandse. Haha!

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 23:03

Hee wat klinkt dat bekend. Ik woon voor mijn studie al 3.5 jaar in Engeland en heb het hier lekker naar mijn zin. Het enige wat ik echt mis zijn de paarden. Klinkt misschien raar, maar het is echt zo. Nederland trekt me echt niet. Ik heb er wel eens over nagedacht om, als ik klaar ben met mijn studie, de paardjes hierheen te verhuizen en lekker hier te blijven. Haha! Ik moet nog 1.5 jaar studeren en dan ben ik hier klaar en moet ik gaan beslissen waar ik heen ga. Het is niet zo dat ik het thuis niet leuk vind ofzo, maar ik heb hier mijn leventje opgebouwd en in NL heb ik niet zo veel meer. (Ik vind de Engelsen ook gewoon een leuk volkje maar dat terzijde...Haha! ) Zoals je leest ben ik er nog niet uit... Haha!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:09

Ik woon inmiddels alweer bijna 4 jaar in het buitenland en ik mis NL ook niet zo. Toevallig ben ik pas nog een weekje in NL geweest en toen viel het me ineens op dat ik sommige dingen toch 'mis'. Niet dat je er heimwee naar hebt, maar als het eenmaal ziet dan denk je ineens wat leuk, dat is er ook nog! Echt van die simpele dingen zoals de AH haha. Alles zag er ook zo klein en schattig uit. Maar na een paar dagen kon ik me weer precies herinneren waarom ik het hier leuker vind.

NL is een mooi land, maar ik ga er liever op vakantie dan dat ik er woon. Dat wil niet zeggen dat ik het nooit mis, maar dat ik NL minder mis wanneer ik hier ben, dan dat ik Amerika mis als ik in NL ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:30

Ik ben inmiddels 2 maanden terug in Nederland maar ik voel me nog steeds niet op mijn plaats. Ik heb mijn oude leventje wel weer opgepakt maar ik mis nog steeds iets. Ik heb gewoon niets met dit land, ok, je bent er erg vrij en je kan er leuke dingen doen. Maar toch heb ik er niet veel mee, behalve dat mijn familie er woont. Maar het went wel langzaam weer, vooral het autorijden in dat drukke verkeer moest ik echt weer oppakken want normaal reed ik op gewone boerenwegen waar bijna niemand kwam. Alleen weet ik wel dat zodra ik een goede baan krijg in de Ardennen dat ik weer terug ga. Lachen

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:12

Ik heb 5 maanden in Zuid-Afrika gezeten, inmiddels alweer 2 jaar geleden. Maar ben nog steeds niet gewend... Nederland is mijn vaderland maar meer dan dat is het ook niet.
Ik mis de leegte en het thuisgevoel.. ik mis de warmte van de mensen en ik mis de cultuur, natuur en alles wat Afrika te bieden heeft... ik word er zeer chagerijnig van maar wie weet ooit dat ik de kans krijg om mijn biezen te pakken en dan ben ik dus gelijk weg. Ik kan je zoals je leest geen tips geven, ik ben degene die dus ook tips nodig heb hahaha

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 19:01

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! Ik heb nog een paar dagen in Ierland, en ik vind het echt NIET leuk om naar huis te gaan. Komt ook omdat ik binnen nu en drie dagen al mijn vrienden hier vaarwel moet zeggen, en daar zie ik zo tegenop Verdrietig

Ik weet nou wel zeker dat ik hier zeker terug kom, hoe dan ook. Ik wil mijn studie afmaken, en daarna voorgoed terug naar Ierland. Of Nederland moet me zo verrassen en ik moet het er zo leuk vinden, maar dat verwacht ik eigenlijk niet Clown

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:29

Men past beslist niet meer in Nederland als men gelukkig is in het land waar men nu is.
Nederland is alleen weer "heerlijk" voor mensen die ongelukkig zijn in het land waar ze nu zijn.
Denk ik.

Persoonlijk ben ik in acht jaar twee keer in Nederland terug geweest en ik doe dat eigenlijk liefst zo weinig mogelijk en zo kort mogelijk.

De cultuurshock valt mij gewoonlijk mee, omdat het toch nog wel bekend is, maar wat tegen valt is dat Hollanders over het algemeen (op de dorpen na) zo langs elkaar leven, en die wel met elkaar omgaan ook meteen zo klitten dat je je een vijfde wiel aan een wagen voelt als je met ze mee gaat. en dat je overal moet afspreken, zelfs voor gewoon een visite. En niet gewoon onverwacht mee kunnen eten.
Wat ook onmiddelijk opvalt, voor mij, is het hoge percentage gekleurde mensen en hoofddoekjes, die hier (in Portugal) byzonder zeldzaam zijn, zelfs in de steden. Die hoofddoekjes dan, in de steden kom je wel donkere mensen tegen, meest uit de Portugese (ex) koloniën. Iemand die van geloofsovertuiging een hoofddoek, laat staan een burka draagt, ben ik nog nooit tegen gekomen, en er zijn hier heus moslims, maar blijkbaar hoort het bij het aanpassen, wat hier vanzelfsprekend lijkt, dat er geen hoofddoek wordt gedragen. Portugezen, vooral van de oudere generaties, dragen trouwens ook hoofddoeken, maard dan wel met het haar zichtbaar. Mannen dragen vaak nog hoeden en petten.

Het eten is een hoofdstuk apart. Ik lust haast niets "Hollands" meer en vind veel dingen te zout. Ik wist niet dat Hollanders zo zout aten! Dat gaat natuurlijk niet zo op als je in je nieuwe land nog gewoon hollands kookt/eet.

De Hollandse taal doet me hier en daar zeer aan de oren, ik weet niet of anderen dat ook zo ervaren. maar het is zo hard en scherp (een aantal dialecten daar gelaten) en de nieuwe woorden die inmiddels in de spreektaal zijn ontstaan, ken ik natuurlijk niet.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:03

Nederlanders zout eten? Bloos!
Toen ik terug kwam schrok ik er juist van dat alles zo flauw is. Bloos Bij mij moet nu standaart een pot zout naast mn bord staan.
Met de taal heb ik geen probleem, ik werkte met toeristen dus ook nederlanders, had wat nederlandse vriendinnen en mijn familie belde vaak of kwamen vaak langs.

Ik denk trouwens idd dat je wel gelijk kan hebben wbt het passen in Nederland na in het buitenland geweest te zijn. Opzich is dat vrij logisch dat je je niet meer fijn voelt in Nederland als je je in een ander land nog gelukkig voelt.
Maar als je voor kortere periode gaat is dat toch anders denk ik. Als je gaat weet je al wanneer je weer terug gaat.
Als je er echt gaat wonen en bijv onverwachts terug moet verhuizen, dan is het denk ik wel erg moeilijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:39

Wat grappig dat jou ervaring zo anders is. Misschien is het streekgebonden. Maar ik vind bv de kaas en rookworst en veel kant en klaar producten (die ik hier nooooooit eet) bremzout!

Maar ik eet zelf dus eh gewoon bijna zoutloos, dus vindt snel iets te zout.

Maar dat het eten niet meer smaakt als vroeger, daar zijn we het dan wel over eens Haha!

Nathalie schreef:
Als je er echt gaat wonen en bijv onverwachts terug moet verhuizen, dan is het denk ik wel erg moeilijk.

Niet om het een of ander, maar als ik terug naar Nederland zou moeten voor langer dan een paar weken, maak ik mezelf geloof ik liever van kant.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:47

Berdien, kun je niet gewoon in Ierland blijven als het je zo tegen staat om weer naar Nederland te moeten? Paardjes verschepen en klaar dan toch?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:39

Als ik terug ga naar Nederland erger ik me altijd dood aan de mensen die niet aan de kant gaan op de roltrappen Haha!

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:48

Of mensen die eerst de metro in willen, voordat ze mensen eruit laten...

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 22:55

Berdien ik woon sinds een half jaartje op Curacao, kwam hier ook tijdelijk maar mijn spullen zijn al hiernaartoe onderweg hoor! Ik zou absoluut niet meer in Nederland willen wonen!!!
Waarom maak je je studie daar niet af, paardjes verschepen en klaar toch? Baan zoeken daar en je hebt ook weer inkomen...
Gaan al je vrienden nu weg? Dat is dan minder leuk of niet om er te blijven of denk je van niet?
Nee mijn beslissing is genomen, zeker na al mijn aanvaringen nadat ik had besloten hier te blijven met gemeente, belasting, woningbouwstichting, energie en watermaatschappij. Nee, de menselijkheid is niet meer in Nederland te vinden, zou er niet meer kunnen en willen wonen! Zou er doodongelukkig zijn zeker weten....En dat gedoe met religie/hoofddoekjes wat net iemand al zei, daar heb ik ook absoluut geen zin meer in.
Denk erover na, je MOET niks toch?

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 02:54

Miss_Montana schreef:
Ik ben inmiddels 2 maanden terug in Nederland maar ik voel me nog steeds niet op mijn plaats. Ik heb mijn oude leventje wel weer opgepakt maar ik mis nog steeds iets. Ik heb gewoon niets met dit land, ok, je bent er erg vrij en je kan er leuke dingen doen. Maar toch heb ik er niet veel mee, behalve dat mijn familie er woont. Maar het went wel langzaam weer, vooral het autorijden in dat drukke verkeer moest ik echt weer oppakken want normaal reed ik op gewone boerenwegen waar bijna niemand kwam. Alleen weet ik wel dat zodra ik een goede baan krijg in de Ardennen dat ik weer terug ga. Lachen

Wat grappig, ik ben net uit Zaandam weggegaan... Naar de antillen en ik moet zeggen dat het me goed bevalt, maar ik mis toch wel dingetjes nu hoor Haha!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:25

Nathalie schreef:
Maar als je voor kortere periode gaat is dat toch anders denk ik. Als je gaat weet je al wanneer je weer terug gaat.

Ik zie dat het een beetje onduidelijk geschreven is.
Ik bedoel dus, als je voor bijv stage naar het buitenland gaat weet je dat je over (bijvoorbeeld) 5 maanden weer terug naar Nederland gaat. Ik denk zelf dat het dan toch makkelijker is om terug naar Nederland te gaan. Vervelend zal het altijd zijn als je het goed naar je zin hebt. Maar je weet wel al die tijd tot wanneer je daar bent.
Als je echt verhuist naar het buitenland en dan onverwachts terug moet naar Nederland, valt dat veel zwaarder.
Dat bedoelde ik. Knipoog