vakantie naar noorwegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

vakantie naar noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 15:15

hoi allemaal ik en mijn vriend willen in juli 2008 naar noorwegen .

we willen dan het lieftst een huisje.
waarschijnlijk met het vliegtuig of auto .
nu kan ik niet erg veel vinden op het internet .
weten jullie mooie plaatsen en eventueel ook site's waar ik zo iets deregelijks kan boeken/bekijken ??

vakantie tips zijn welkom.

we willen waarschijnlijk ook walvissen kijken

Apollo

Re: vakantie naar noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:04

Hey!
Wat leuk dat jullie naar Noorwegen willen! Geweldig mooi land!
Voor hoe lang willen jullie gaan?
Als jullie met de auto gaan zou ik gaan rondtrekken en een tentje meenemen en zo een deel van Noorwegen verkennen. Want voor rondtrekken is Noorwegen ideaal...
Als je met het vliegtuig gaat zou je eens op www.skyscanner.net kunnen kijken voor goedkope tickets. Ik ben toen voor maar 50 euro van Oslo naar Dusseldorf gevlogen met Norwegian.no.
In Noorwegen zelf zijn er véél mooie dingen; maar de Fjorden mag je eigenlijk niet missen. Ik ben zelf 4 dagen in Bergen geweest (overigens ook lang genoeg want de steden zijn niet zo groot) en heb vanuit daar de toeristische 'Norway in a Nutshell' tour gedaan; wel absoluut de moeite waard!
o ik heb er overheen gelezen maar jullie willen het liefst in een huisje; misschien is dan een tocht in 'hytter' een optie..; http://www.noorwegen.org/index.php/foru ... _in_hytter
En dan zo door naar het noorden trekken waar ook de middernachtszon is en je ook walvissen kunt bekijken.

Overigens raad ik aan om met de auto te gaan; niets handiger dan dat! De trein is absoluut prima te doen als je vanuit bijvoorbeeld Oslo naar 1 plaats wilt. Maar vrijwel alle lijnen lopen vanuit Oslo. Dus als een ster zegmaar en niet rond wat het lastiger maakt.

In ieder geval succes!

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 12:48

een huisje is leuk .
maar alles is welkom zo'n rondreis met tent is ook erg leuk .
we zijn vooral veel een het bekijken en lezen alles staat nog open momenteel kwa ideen en plaatsen

@apollo heel erg bedankt we zullen zeker kijken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:51

Rondtoeren is eigenlijk het leukste,de eerste keer zijn wij met een camper gegaan en de tweede keer hebben we een huttentocht gedaan.Je slaapt dan idere nacht in een andere hut.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:53

Ik ben dit jaar naar mijn oom in Noorwegen geweest. Ben op verschillende plaatsen geweest, allemaal erg mooi. Mijn opa en oma hadden een huisje in Tuyin dat is erg mooi, mijn oom heeft een huis in Ljösne (met streep door de o), enm mijn tante in Laerdal. Ook erg leuk.
Wat je moet onthouden, is dat je denk ik overal waar je ook gaat, iets moois tegenkomt. Wat ik weet van Noorwegen is dat het vrijwel overal heel mooi is. Zelfs in drukke steden als Bergen oid.
Ik heb 280 euro betaald voor een retou ticket, vanaf Schiphol naar Oslo naar een vliegveld waar ik moest zijn, hangt denk ik ook af waar jhe naartoe wilt gaan daar. Ik ben 3 weken geweest, en dat vond ik eigenlijk te kort Clown Volgend jaar weer, dus ja.
Maar wat je ook kiest, geniet van je vakantie zou ik zeggen!
Groetjes, mij

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 12:56

ja we willen is een keer iets anders dan strand en zo .
en mijn vader is voor werk naar noorwegen gemoeten en ik vond het prachtig op de foto's hij zat in kristansand.

maar zie je daar ook echt fjorden ( de paarden ) ???

ik heb er namenlijk zelf een ook dat is een rede om naar het land van herkomst te gaan .

volgend jaar gaan we namenlijk de shetland eilanden bekijken van onze kleine shetter natuurlijk

en dan kunnen we oordelene hoe veel we ze wel niet verwennen hahaha

maar zo'n huttentocht is dus heel leuk ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 12:58

Je kan zelf de tocht samenstellen,wij gingen door noorwegen en naar finland en zo weer terug door noorwegen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:00

De eerste keer was ik na thuiskomst snel zwanger en de tweede keer ontdekte ik in noorwegen dat ik weer zwanger was.Er was een Hollands echtpaar en die deden dezelfde route als ons, dus dat was erg leuk dan konden we s,avonds ervaringen delen.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 13:03

Ahh, Noorwegen....... Hemels!
Maar.... Noorwegen is echt een land om inderdaad met tentje en auto rond te trekken. O.k. de overtoch is heel duur (wij gingen heen van Duitsland naar Oslo, terug van Kristiansand naar Denemarken), maar als je van wandelen houdt is kamperen ideaal en gratis (wat wil een hollander nog meer?). 3 Weken rondtrekken is alsof je 5 verschillende landen bezoekt, qua landschappen. Echt de moeite waard dus....
Oh ja, je moet je er dan wel op instellen dat elke avond kroegen er in Noorwegen niet bij is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:46

superrizzo schreef:
ja we willen is een keer iets anders dan strand en zo .
en mijn vader is voor werk naar noorwegen gemoeten en ik vond het prachtig op de foto's hij zat in kristansand.

maar zie je daar ook echt fjorden ( de paarden ) ???

ik heb er namenlijk zelf een ook dat is een rede om naar het land van herkomst te gaan .

volgend jaar gaan we namenlijk de shetland eilanden bekijken van onze kleine shetter natuurlijk

en dan kunnen we oordelene hoe veel we ze wel niet verwennen hahaha

maar zo'n huttentocht is dus heel leuk ?

Fjorden heb ik niet gezien, maar wel de döledravers (met n streepje door de o Clown ) Zijn de originele noorse paardjes. Maar ik ben dan ook vrij centraal gebleven zeg maar, op een gebiedje..

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:16

Ik ga deze kerst naar Noorwegen. We gaan met de auto op de boot Vork erheen.

Ben heel erg benieuwd Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:51

Dat is ook erg leuk! Neem je dan de boot die aankomt bij Kristiansand? Is een leuk stuk om te varen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:27

Ons vakantie kind komt van de zomer waarschijnlijk niet, dus we kunnen de vakantie plannen wijzigen.We denken eigenlijk alleen maar aan Noorwegen.We zijn ooit betrokken geweest bij een emigratie project,maar er is haast geen werk te vinden.Wel hotelletjes en zo die je kan opknappen, die zijn heel goedkoop maar je moet dan wel gasten zien te krijgen.

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:49

Trouwens kijk ook eens op deze site: http://www.norske.nl/ staat ook wel wat informatie op over rondreizen.

Wat Fjorden-paarden betreft zie je er niet speciaal veel in Noorwegen..toevallig dat er bij de stal waar ik werkte dichtbij een boerderij met fjorden was maar verder heb ik ze amper gezien. Dit komt natuurlijk ook omdat Noorwegen dunbevolkt is dus sowieso is de kans al kleiner dat je regelmatig paarden in de wei ziet staan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:51

Ik ga elk jaar een maand naar noorwegen

goede tips als je met de boot gaat neem colourline en niet stenaline

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 13:54

en wat is het verschil tussen colourline en stenaline

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:58

superrizzo schreef:
en wat is het verschil tussen colourline en stenaline

kwaliteit, de prijs is ongeveer hetzelfde denk stenaline iets duurder is.
Colorline is kwaliteit, hun boot is de grootste cruiseschip met autodek, er zijn ook drie restauranten in, een spa, een lounge met gratis opvoeringen enzo, een hele winkelstraatje, het is een droomnacht eigenlijk. Ook is de stabiliteit heel goed.

Stena is vuil, weinig kwaliteit of vriendelijkheid, en heel de weg op en neer links en recht om misselijk te worden

Dus voor hetzelfde geld neemt colorline dat zal je vast ook aangeraden worden, plus dat er een nieuwe uitkomt Ja nu vaart de color fantasy denk ik

Verder laat je niet ompraten om de fjordenweg te nemen, het is veel rijden en niks doen Lachen
En een elksafari is ook heel leuk, dat is gewoon iets dat je moet doen Haha!

Overweeg je campings of wildcamperen?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 14:23

Ook ik ben (afgelopen zomer) in Noorwegen geweest.. Prachtig Land, echt waar.. Maar wij hebben overnacht in van die kleine hutjes.. Als je maar met z'n tweeen bent hoef je die niet te boeken, is overal wel plek.
De overtocht is verschrikkelijk duur, maar dat vond ik van de hele vakantie; eten, drinken, veerponden, entreegelden etc.
Wij hebben ong. 2400 km. gereden, maar ik heb me geen moment verveeld in de auto, zo veel tezien. Enkele aanraders; Geiranger, Jostedalsbreen, Preikestolen (Lysefjord)
De atlanterhavsvei was leuk, maar volgende keer zou ik er niet meer zo ver voor 'om' rijden. Ook heb ik paardgereden bij de Jostedalsbreen zou ik ook zeker niet weer doen, veel te duur en erg saai. Het Gletsjerlopen daarentegen lijkt me geweldig.
Ik vond zelf Trysill (tegen grens met zweden) ook super mooi, hier kun je elksafari's doen. En als je rondrijdt, de grote autowegen zo veel mogelijk links laten liggen, maar de bergpassen pakken.. Krijg nog kippenvel als ik eraan terug denk.. WE hebben een weg gehad met 38 haarspeldbochten echt super.. We zijn langs een sneeuwmuur gereden van nog wel 3mtr. hoog.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:10

Ik wil in de zomer 2008 ook naar Noorwegen.
Misschien ga ik bij iemand die ik ken via mn werk in Noorwegen intern.
Weet iemand of er ook reisorganisties zijn die groepsreizen organiseren naar Noorwegen?

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 10:03

ik woon in Noorwegen en weet er dus wel het een en ander van!
Het is echt een prachtig land, vol fjorden en bergen ... maar vergis je niet in de prijs. Fruit en andere levensmiddelen zijn soms 2x zo duur als in Nederland.
Ook zul je moeten bedenken wat je wil, wil je de typische toeristen tocht, lang alle bekende plekjes, of wil je de mooie, maar mider bekende plekken zien?

ook moet je de afstanden niet vergeten. Noorwegen is GROOT. een stuk gooter dan in nederland.
Ook het weer is ander, het kan in augustes vriezen (als je in de bergen zit)

met paarden gaan ze hier ook anders om. Het zijn dieren, geen troetels. Du als je iets met paarden wiil gaan doen zou ik eerst kijjken of het is wat je verwacht. Zelf ben ik bijvoorbeeld op een 3 uur lange bergtocht mee geweest waar er ook mensen mee gingen die nog nooit op een paard hadden gezeten. In volle galop de berg op, tewijl die mensen er bijna afvielen...

ik wens je veel plezien in noorwegen en als je vragen hebt, kun je altijd PMen

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:46

o, een site waar je heel veel info hebt is norsk.nl

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 17:58

ja klopt; norsk.nl is wel een goede site; daar heb ik me al heel wat uurtjes rondgesurfd!

Verder vond ik het omgaan met paarden niet anders dan in Nederland. Bij 'mijn' stal kwamen de paarden echt op dé eerste plaats vóór alles. 90% van de gesprekken gingen over 'Hest'...en ze werden ook absoluut als 'troetels' gebruikt. Voor mij was er dus wat dat betreft niet echt iets nieuws..zelfde geld voor de wedstrijden zover ik kon zien en ook mensen die de stal bezochten.

@ Oslo_girl: waar woon je in Oslo? echt in het centrum? Verder zul je vast wel behoorlijk Noors kennen! of hoe lang woon je er al?

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:07

ik woon nu meer dan een jaar in Haslum, buiten het echte oslo. Ik spreek geen noors omdat ik naar een interntionale schhol ga. Ik rij paard in mijn vakanties, op het echte noorse platteland. In het dorpje waar ik rij zijn paarden, voor de meeste mensen, leuk voor een sledetochtje eens in de week. De rest van de tijd staan ze stil..... DIT GELD NIET VOOR IEDEREEN!!!!!!

de bergtocht die ik beschreef was van een HOTEL!!! het was echt onverantwoordelijk. De paarden waren ijslanders waarop mensen van soms wel 2 meter op moesten rijden. Ook werd er niet naar ervaring gekeken. Een jochie van 6 was doodsbang toen hij moest galloperen. Maar de tocht ging gewoon door.... (het was ook meer een sprintje met 12 paarden in een groep.... niet gek dat hij bang was!)

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:27

Nee dat is absoluut onverantwoordelijk. Uberhaupt onervaren mensen mee laten gaan op een gevorderde tocht...gestoord. Overigens kunnen ijslander tuurlijk behoorlijk tillen; maar 2 meter-lange mensen is vaak minder charmant bij een kleiner formaat ijsje. Maargoed; ik denk dat dat sowieso overal geldt dat je moet kijken wat voor een stal is etc; en niet dat speciaal noorwegen anders is.

wel leuk dat je in Noorwegen woont en nog een beetje bij de bewoonde wereld. Vind je het niet jammer dat je geen noors spreekt? Lijkt me een stuk makkelijker met contacten leggen..ook al spreekt het merendeel wel engels. Ik heb er zelf wel spijt van dat ik in die tijd niet een cursus noors mee had genomen om het leren, ook al verstond ik het later redelijk.
maargoed; nu gaan we offtopic Knipoog.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 19:25

Vanuit het zuiden langs de westkust is ook een erg mooie route. Ik heb zelf in het westen van Noorwegen gewoond (Voss, bij Bergen, daar vandaan kun je ook walvistochten maken) en heb zo'n beetje het hele land wel gezien. Toch vind ik de westkust vanwege de fjorden het mooiste, en daar komen de fjordenpaarden ook vandaan Knipoog Al is het lang niet zo dat je die alleen maar ziet, het is jarenlang een minder populair ras geweest en je vindt er nu dus ook veel andere rassen.

Wat omgang met paarden betreft vind ik dat het er heel erg op aan komt waar je bent, eigenlijk net als in Nederland. Wat wel opvalt is dat er in Noorwegen erg lang weinig is gedaan aan het bevorderen van de recreatiesport, waardoor iedereen zijn les/rittenbedrijfje kan beginnen. Dat kan in Nederland in principe natuurlijk ook, maar hier vraag je al snel om diploma's en zijn er certificaten e.d. Gelukkig wordt daar in Noorwegen ook steeds meer aan gedaan. Trouwens is Noorwegen niet altijd vergelijkbaar met Nederland: op het bedrijf waar ik werkte reden we ook wel eens met beginners die nog nooit een paard hadden gezien. Dat kon ook, er waren nauwelijks wegen, ruig terrein waardoor de paarden wel weten dat ze niet keihard naar beneden kunnen rennen (en ik heb het gevoel dat paarden die dat gewend zijn dat veel beter weten dan Nederlandse polderpaarden) Met beginners werd er natuurlijk niet gegalopeerd, hooguit een drafje als ze dat aankonden.

Nog een ander puntje waar je misschien wel aan moet denken, wil je gaan rijden: veel ritten gaan door behoorlijk stijl gebied, sommige mensen kunnen daar wat minder tegen Knipoog (we hebben een keer een Duits meisje gehad dat niet verder durfde, dat kostte engelengeduld. En ze had jaren rijervaring)