Geld wisselen in Praag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myrtje_

Geld wisselen in Praag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 14:02

Hai,

Ik had even een vraagje over het wisselen van geld. Nu ga ik over 2 weken een weekje met school naar Praag. Is het dan handiger om hier alvast geld te wisselen, of dat ik het daar ter plekke doe (ivm het koersverschil)? En het schijnt dat pinnen in het buitenland ook geld kost bij de ABN?

Mn ouders en ik weten ook helemaal niet hoeveel geld ik ongeveer mee zal/kan nemen. Hoeveel zouden jullie meenemen voor een weekje (ma-vr) weg naar Praag? we moeten wel zelf voor onze lunch en het avondeten zorgen en krijgen ook gelegenheid om te gaan shoppen enzo.

Nou, hoop dat iemand mij kan helpen Lachen

Hermelijn

Re: Geld wisselen in Praag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:12

Ik weet niet hoe het zit met de ABN, maar ik weet wel dat je in Praag gewoon geld kan pinnen in de pinautomaten (niet in de winkels, maar gewoon bij een bank). Met geld wisselen zit je meestal sowieso met een gedeelte wat je aan de 'wisselaar' moet geven volgens mij. Ik heb het in Praag in ieder geval gewoon gepint.
Als je het een beetje zuinig aan doet dan kan je het met 300 euro wel doen voor een weekje. Maar goed, dat hangt er vanaf wat je doet natuurlijk, ik gaf dat uit als ik lunch+avondeten+uitgaan+souvenirs kocht, dus waarschijnlijk is 't voor jou minder Lachen

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:13

ik zou ook gewoon pinnen. Gewoon niet te vaak kleine bedragen pinnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:33

Je kunt ook al in NL wisselen bij bijv. het GWK. Je hoeft dan geen contant geld mee te nemen, je pint een bepaald bedrag, bijv. 100 euro daar aan de balie en je krijgt het in Tsjechische kronen terug.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:23

Ik zou ook gewoon daar geld pinnen.
Veel plezier in Praag! schijnt een mooie stad te zijn Haha!

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 15:55

Bedankt voor de tips! Dat pinnen is opzich wel handig, alleen herinner ik me net dat ik een 'kinder'limiet op mn pinpas heb staan van €50,- per dag Nors opkijken
Toch maar even mn ouders aankijken ahah
En ik denk dat ik dan sowieso nog wat contant geld ga wisselen, is altijd wel handig voor in de kleinere zaken enzo.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:37

Ik neem altijd al veel geld mee. Pinnen in het buitenland kost vrij veel

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:39

Pinnen kan zeker. Als je met school gaat zal het wel meevallen met wat je kunt uitgeven/nodig is om uit te geven. Eten en slaapplaats zal al wel geregeld worden dus ik neem aan dat het alleen om zakgeld gaat?

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 16:41

We krijgen alleen het ontbijt in het hotel. Luch & avondeten moet je zelf bekostigen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:42

Aha, dan heb je inderdaad wel meer geld nodig ja Lachen.

Dan zou ik in elk geval die limiet van de pinpas af laten halen Haha!

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 16:43

Ik ben vorig jaar in Praag geweest en wij hebben gewoon alles gepint. Het probleem met veel geld in 1 keer mee nemen is buiten dat je het kan verliesen, heel erg zonde als je teveel overhoudt want dan kun je het met behoorlijk wat verlies inwisselen

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:05

Ik heb ook alles gepint vorig jaar in Praag. Niet teveel kleine bedragen pinnen omdat daar weer extra kosten overheen komen.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:07

ik ben pas geleden in tjechie geweest, en je kan hier helemaal geen geld wisselen, omdat ze in tjechie niet willen dat er kronen het land uit gaan.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:31

KellyG schreef:
ik ben pas geleden in tjechie geweest, en je kan hier helemaal geen geld wisselen, omdat ze in tjechie niet willen dat er kronen het land uit gaan.

Verward Dit snap ik even niet? Verward

Wij zijn de afgelopen jaren op wintersport naar Tsjechie geweest en hebben gewoon vooraf Kronen bij de bank besteld en achteraf in Nederland weer ingewisseld? Ook hebbe we daar terplekke gewoon ge-pint.....

Tsjechie wil niet dat de kronen het land uitgaan? Het is Birma niet!

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:34

Hey,

Ik ben ook met school naar praag geweest daar gaven wij onze leraar allemaal 20 euro en die ging het voor ons wisselen vraag het eens hoe ze dat willen gaan doen op school.

En ja hoeveel geld 20 euro is 500 kronen in praag dus reken maar uit.
Gr Melissa

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:35

ik ging naar de postbank om alvast wat geld te wisselen (altijd makkelijk alvast wat op zak) maar kreeg echt als antwoord dat dat niet kon en ik daar moest wisselen.
ook toen ik wegging uit tjechie werd me geadviseerd om daar mn geld weer terug te wisselen, omdat ze aan de grens weleens moeilijk willen doen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:37

Ik heb afgelopen zomer ook gewoon betaald met de pin, zoveel komt er niet overheen hoor is zoveel procent van het bedrag. Valt reuze mee Knipoog

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:45

KellyG schreef:
ik ging naar de postbank om alvast wat geld te wisselen (altijd makkelijk alvast wat op zak) maar kreeg echt als antwoord dat dat niet kon en ik daar moest wisselen.
ook toen ik wegging uit tjechie werd me geadviseerd om daar mn geld weer terug te wisselen, omdat ze aan de grens weleens moeilijk willen doen.

Bij het GWK kunnen ze zo voor je wisselen, wellicht dat de postbank waar jij kwam geen Kronen op voorraad had, dat kan wel........

Zoals ik al zei, wij gaan regelmatig naar Tsjechie en hebben nog nooit problemen gehad, niet in Tsjechie zelf en ook niet aan de grens........

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:54

Aan de grens kun je meestal ook geld wisselen.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:03

Hoi,

Je kan overal wisselen in Praag... Maarrr je betaald er wel geld voor!
Wij wisselde geld en betaalde ...% van dat bedrag weer.. we waren er verbaast over dat we zoveel voor geld wisselen moesten betalen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:24

ik ga aankomende maandga naar praag toe, ook met school en ben vandaag bij het grenswisselkantoor geweest..Heb voor 88 euro, 2200 kronen gehaald, zodat ik daar niet direct hoef te gaan pinnen..Maar je betaald schijnbaar wel transactiekosten daar, als je pint, dus ik heb geluk, want ik heb een speciale bon meegekregen, waarmee ik 1x GÉÉN transactiekosten hoef te betalen..Dus als ik pin, pin ik daar maar 1x!

Ik heb het express bij het grenswisselkantoor gedaan, omdat ik maandag voor 2 uur al bij de bank had moeten bestellen, en toen ik om half3 kwam, kon het dus niet meer....

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:47

Als je pint in Praag komt er ongeveer €4 bij. Ik ben afgelopen week een week in Praag geweest, wij moesten lunch zelf bekostigen, ontbijt en diner zaten bij de prijs in (hoewel het diner bijna niet te eten was, veel mensen ziek geweest..)

Ik ben met 95€ rondgekomen. Heb nog zo'n 150 kronen. Wij konden in ons hotel gewoon geld omwisselen.

Ik ben de vrijdagmiddag echt de stad in geweest daar, en we konden gewoon pinnen bij winkels. Werkt wel iets anders dan hier, wij moesten ons pasje afgeven en dan werd hij bij de kassiere in een pinapparaatje gestopt. Zelf hoefde je alleen in een extern kastje je pincode in te typen en op ok te drukken.

Heel erg veel plezier in Praag, ik vond het echt een geweldige stad!

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 17:01

Bedankt voor de reacties allemaal!!
Denk dat ik toch maar een bedrag hier ga wisselen en anders kan ik daar altijd nog pinnen enzo...

Nog even een vraagje, kunnen jullie een beetje een prijsindicatie geven hoeveel je per dag (lucnh+avondmaal) kwijt bent aan kronen? Dan weet ik hoeveel ik ongeveer kan uitgeven enzo.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:48

[LZP] > [BI]

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:35

ik weet alleen dat een biertje 20 kronen heeft gekost vorig jaar tijdens mijn schoolreisje. (halve liter Tong uitsteken )