Er staat voor mij weer een leuk reisje op het programma! Na verslag te hebben gedaan vanuit Los Angeles afgelopen mei (niet helemaal afgemaakt, ik weet het, sorry
) en vanuit Londen samen met Shanna afgelopen augustus, is het in oktober tijd voor het Zuiderlijke Europa. Een land waar ik nog nooit geweest ben, het zonnige Italië! Ik ga zeker niet alleen, ik wordt vergezeld door een bus vol melige, gillende en gestoorde OSG De Ring van Putten scholieren en een handje vol docenten, waarmee we het prachtige Toscane onveilig gaan maken. Want dat is misschien nog wel één van de leukste dingen van terug naar de middelbare school gaan: ik mag voor de tweede keer op reisweek
!Nu is en blijft het een reisweek georganiseerd door school, dus het wordt niet elke nacht feesten met Italianen en overdag bakken op terrasjes en strand. De leraren willen natuurlijk wel dat we nog enigszins wat nuttigs uitvoeren als we in de school z'n tijd in het buitenland zitten
. Voor de ene misschien saai, maar voor een historyfreak als ik reuze interessant. Toscane staat natuurlijk bekend om de historische gebouwen en momumenten uit de klassieke oudheid, de middeleeuwen en de Renaissance. Voor mij als fotografe natuurlijk een geweldige mogelijkheid om die Italiaanse sfeer te proeven en vast te leggen, iets wat ik ook zeker ga proberen.Een kleine greep uit de inhoud van de reis. Het programma bestaat onderandere uit Florence, waar we eeuwenoude architectuur gaan bewonderen. Siena, ook we de mooiste stad op aarde genoemd. Pisa met zijn beroemde scheve toren. Lucca met zijn imposante stadsmuren en hoge eeuwenoude torens. En natuurlijk Verona, waar we het verhaal van Romeo & Julia opnieuw zullen herleven.
Ik sta echt te popelen om te gaan. Ik denk niet dat ik ooit zoiets gezien heb als wat ik deze reisweek allemaal ga bezichtigen. Één ding is zeker: Mijn camera gaat mee, mijn pen en schrijfblok gaan mee en jullie, jullie mogen meegenieten.
. In oktober is Toscane op zijn mooist met alle prachtige herfstkleuren
.
.
Ben er vorig jaar in de meivakantie geweest. Van de steden waar jij heen gaat ben ik in Florence en Siena geweest. Van Siena weet ik niet heel erg veel meer (alleen dat ze veel schuin lopende straatjes hadden en een stadion midden in de stad
) maar in Florence hebben ze idd heel veel gebouwen die mooi zijn om te fotograveren! Veel plezier!
!
!
! 

! Een blik op de klok laat mij weten dat het half 6 is, niemand is wakker en even bekijk ik bewonderend hoe Leslie naast me ondersteboven als een bolletje gevouwen ligt te slapen. Een zwaar gesnurk stijgt ritmisch op vanuit het achterse deel van de bus, hier en daar ligt iemand met open mond kwijlend te slapen, jammer dat het te donker is om de camera te pakken 

.

. Ik ben dan ook heel erg blij dat ik mijn enorme Harry Potter size koffer op wieltjes heb meegenomen
. We storten ons op de heerlijke pasta en verdwijnen daarna naar boven om onze kamers te bekijken.
! 
! Siena, volgens velen de mooiste stad op aarde. In de middeleeuwen was dit een van de rijkste steden van Italië, maar door de uitbraak van de pestepidemie kwam de tijd in Siena stil te staan, waardoor het tot op de dag van vandaag nog die middeleeuwse sfeer heeft. De stad bestaat uit 17 wijken, contrade genaamd, die allemaal hun eigen symbool, kerk, fontein en tradities hebben. De strijd tussen de wijken was vroeger groot, nog een tandje erger als de diehard Ajax vs. Feyenoord supporters. Leuke gast gespot in de Adelaarsconstrade? Forget it, trouw maar met die Olifant uit je eigen wijk 

! Terwijl de fanatiekelingen onder ons de toren naast de Campo beklimmen, houden de meesten het voor gezien op de Campo zelf, waar we heerlijk op de warme stenen neerploffen, genietend van onze pizza en het warme Italiaanse zonnetje dat Sienna inmiddels aangenaam opgewarmd heeft naar 25 graden