Mijn man wil dolgraag naar Spanje emigreren. Zelf zou ik eigenlijk ook wel willen maar omdat we nogal wat huisdieren hebben maak ik me zorgen over wat er allemaal bij komt kijken. Zo zou ik wel mijn Fries en onze 3 shetten willen meenemen. Dat betekent dat ze op transport zouden moeten, op zich natuurlijk goed te doen. Maar dan... Hoe zit het met de dierenartsen in Spanje? Hoe zit het uberhaupt met dierenverzorging in Spanje (heb ook nog 2 hondjes en 5 poezen...)?
Nu gaan we natuurlijk niet over 1 nacht ijs. Logisch, zo'n stap neem je niet zo maar en onvoorbereid. Het plan is om eerst eens rond te gaan kijken. De zus van mijn man woont al jaren bij Allicante in de buurt vandaar dat hij er zo vol van is. Zelf ben ik wat behoudend vanwege onze dieren.
Ik zou dus graag wat tips en ervaringen vernemen van andere bokkers die deze stap al genomen hebben.
Verder hebben al mijn edele 4 voeters zomereczeem. Ik ben daar erg druk mee. Op zoek naar een goed tehuis voor hun is dus geen optie. Ik kan het risico niet nemen dat de nieuwe eigenaar er toch genoeg van krijgt en mijn lieverds alsnog op een paardenmarkt te koop zet of in het ergste geval (vooral de shetten) op transport naar Italie gezet worden. Nope... als ze niet mee kunnen blijf ik wel hier. Maar hoe zit dat in Spanje, zou de eczeem door het andere klimaat daar misschien minder erg zijn? Dat vraag ik me nou heel erg af...
Ze zeggen dat het aan de zee minder is, ik heb er zelf ook twee met zomereczeem, en die was ik zomers met dode zee zout shampoo en dan hebben ze er geen last van dus ik denk dat het daar minder is. Verder lijkt het mij ook wel gaaf, maar ik denk dan altijd waar leef je dan van wat ga je daar doen, spreek je de taal?
Waar wij van gaan leven? Hahaha... we zijn al op leeftijd en vroege pensionada's... vandaar. Wat de taal aangaat, tja die gaan we natuurlijk leren. Op zich vind ik dat een minimale eis voor mezelf, wil me eerst een beetje verstaanbaar kunnen maken en natuurlijk de taal kunnen verstaan.
Wat de dodezeezout betreft... ook dat werkt niet bij mijn Fries, heb dat deze zomer een tijdlang geprobeerd. Telkens met een oplossing daarvan de staart en manen helemaal ingespoten. Het hielp helaas niet...
Jammer dat er geen reacties uit Spanje komen. Ik weet dat er wel spaanse bokkers zijn... Misschien heb ik het topic op een verkeerde plaats geplaatst...
Ik zit dan wel aan de hele andere kant van spanje, maar ik ben heel erg te spreken over mijn DA, hij heeft mijn paard van de dood gered dus voor mij is hij sowieso geweldig. Je dieren meenemen lijkt me geen probleem, je moet er wel rekening mee houden dat ze hier iets minder diervriendelijk zijn dan bv in Nederland maar een eigen goede DA kun je altijd vinden zoals ik de mijne ook gevonden heb. Ik ben wel verhuist naar spanje maar heb alleen mijn kat meegenomen uit Nederland. De verzorging van je dieren is natuurlijk jouw eigen verantwoording maar er is hier van alles zoals in Nederland, hoefsmeden, tandartsen, DA enz, dat hoeft dus volgens mij geen probleem te zijn. Zomerexceem durf ik niet te zeggen of paarden er hier meer of minder last van hebben door het klimaat verschil. Als je wilt kan ik dat wel hier of daar voor je informeren. Het transport is ook geen probleem elke dag gaan er honderden paarden de grens over. In welk gedeelte van spanje wil je je gaan vestigen? Ik vind het een spannende stap en ik hoop dat je het waar kunt maken. Als je wat meer wilt weten hoor ik het wel. Wens je iig heel veel succes met je beslissing.
Bedankt voor jullie reactie. Goed te weten dat er iig wel goede dierenartsen zijn. Ik vroeg me ook nog af hoe het met hooi en stro gaat... Maar ook dat zal niet veel verschillen met Nederland, hoewel aan de Costa's het hooi vrees ik wel schaars zal zijn. Nou ja, vooralsnog zijn er nog geen concrete stappen ondernomen en wacht ik nog rustig even af. Er kan nog zoveel gebeuren. Vast staat wel dat we binnen nu en 7 jaar gaan verhuizen... maar of dat echt Spanje wordt, ik weet het gewoon nog niet voor 100%. Misschien eerst maar eens een half jaartje iets huren, kunnen we proeven of het echt wat voor ons is. Afijn, ik heb dus nog even...
Stro en hooi is ook altijd te krijgen hier, meestal weet je wel of het een schaar jaar is dus kun je wat exstra inslaan. De spanjaarden geven hun paarden vaak hooi te eten dit is voordeliger maar het hooi is hier ook anders dan in Nederland. Als je de mogelijkheid hebt om een half jaar op proef te gaan lijkt me een goed plan. Hoewel waarmaken als je zoveel dieren hebt word ook weer moeilijk. Je bent er zelf nog niet helemaal zeker over, normaal gesproken ga je stap dan toch niet nemen. Met een cursus spaans kom je in ieder geval al een heel eind op internet kun je aardig wat vinden. Wij zelf hebben plannen om evt naar het zuiden te verhuizen en in principe hebben we dus dezelfde problemen ookal verhuizen we in hetzelfde land. Maar net als jij ben ik erg bezorgt over mijn dieren en wil absoluut goed geinformeerd zijn voordat we deze stap gaan maken.
Ik meld me ook, Woon niet in Spanje maar mijn ouders zouden graag emigreren. Ik heb toen ook tegen mijn moeder gezegd dat het mooi zou zijn als ze daar dan een paard zou kopen om beetje te rijden. Ik weet dat hun pas max. over 5 jaar gaan maar er wel al overnadenken.
Toen wij naar Spanje verhuisde, met 3 honden, hadden we een grote aanhangwagen meegenomen. Daar alle spullen ingedaan, de 3 honden ( waaronder 2 grote 1 kleine chihuahua ) in de auto, die is aardig groot, en 3 dagen gereden. Ook wij wonen vlak bij Alicante, minder dan een uurtje vandaan. We wonen in Catral, eigenlijk tussen Catral en Dolores in. Ik wil het liefst wel weer terug, ben nog maar 13 en ik kan het gewoon niet met mijn school, maar behalve mijn school bevalt het me hier prima! Ik heb hier pas een paard gekocht, dus geen paard meegenomen uit Nl.
Onze buurvrouw/vriendin hier in Spanje, die is makelaar. We hadden dus al een huis. Misschien iets voor jou? Die heeft in de buurt van het Zuiden ( Alicante enzo dus ) mooie grote goedekopen huizen te huur/koop staan. Kan wel haar site voor je vragen. Hele aardige enthousiaste vrouw die je altijd wilt helpen.
Hoi Esssssssss, leuk dat je reageert, zeker omdat je in de buurt woont waar mijn man graag naar toe zou willen. De site van jouw buurvrouw is welkom! Wil me een pbtje sturen?
Natuurlijk ook de anderen ook bedankt voor jullie reacties. Ik ben er nog niet uit; wel of niet gaan, met of zonder paardjes... Een luxe probleem dat zeker. Maar zoals gezegd zit ik niet op de schopstoel en kan ik me eerst goed voorbereiden. Ga me ook aanmelden bij de link die jij me gegeven hebt Blensink. Lijkt me heel erg handig! Fijn weekend.
Ik zal je even pb'en . Het is echt een hele aardige vrouw, en ze wilt je met alle plezier helpen. Zou leuk zijn als je hier in de buurt komt wonen, in de pb stuur ik je wel wat meer info. Heerlijk weertje is het hier nu, vorige week niet, hard geregent. Wat je paardjes betreft, het zou natuurlijk geweldig zijn als je die kunt meenemen! Er is hier genoeg grond voor ze, en hier vlakbij een manege.
Maar genoeg, de rest stuur ik je wel in een pb. ( Ik ken ook nog iemand die wel wat meer weet van het paarden transport van Nl naar Spanje. Ik zal het even voor je opzoeken )
Uhm, vind eigenlijk niet zo'n leuke huizen op die site staan. Krijg er beetje vakantie idee van en mijn ouders en ik hoeven niet 24/7 met het vakantiegevoel te leven. Mijn moeder zei iets van www.finca.com maar ik weet het niet precies.
http://www.montesdemalaga.com/EN/454 Dit is meer een soort huis dat mijn ouders zoeken. Alhoewel dit geen tel. aansluiting heeft en dat is best poedersuiker als er een noodgeval is.
heb wel eens gehoord dat de zeelucht alleen tegen zomerexceem helpt als je echt aan zee woont, dus niet een paar kilometer verderop. dan is de invloed nihil.
Huis in de bergen? dat kan ook ja. Wij hebben ook een finka, zo'n huis als op de site. Maar ons vakantie gevoel is inmiddels al weg, echt gevestigd hier.
Ik moet ook nog rekening houden met school, daarom konden we niet in de bergen gaan wonen ( wat mijn ouders het liefste wilde, of het allerliefst aan de zee ).
Ik zal vragen aan Petra, of ze zulke huizen te koop/huur heeft staan . Je kan aan je ouders vragen wat ze zoeken, dan kan ik het aan haar vragen. Als je dat geen probleem vind natuurlijk.
Ik zal wel eens vragen wat ze nou precies zoeken. Het is wel zo dat mijn ouders een oldtimer hebben en deze moet wel gewoon in een schuur kunnen staan en de weg erheen moet dus neit te veel spoorvorming hebben. Ook vind ik het zelf veiliger als er telefoonaansluiting is en een lekker tuintje. Huisje zelf hoeft niet groot te zijn. Paardenstal erbij zou cool zijn want dan koopt ze een paard
Ts: Als jouw paarden exceem hebben en je behandelt het hier goed, dan zou je toch ook gewoon in de bergen kunnen wonen? Of is het meestal heel erg in de zomer? En als je dan naar spanje gaat zou ik eerst een cursus spaans volgen, ong. een half jaar en daarna je inboedel telkens klein stukje verhuizen totdat je bijna in een leeg huis woont en dan familie inhuren en die familie rijdt dan in 1 keer door en jij overnacht halverwege in Frankrijk bijv. bij een boer met je paarden. Want paarden staan denk ik niet zo graag 14 uur op de trailer. Ik weet misschien nog wel een boer waar je bij kan/mag staan.
@ Esssssss bedankt voor je pbtje. Ik heb nog de tijd maar bewaar jouw gegevens allemaal. Zal er zeker wat aan hebben.
@ XxLiekexX Helaas hebben ze het allemaal echt heel erg. Voor mn ponies heb ik inmiddels al een oplossing gevonden. Wat mijn Fries betreft: ik heb nog de tijd om hierover na te denken. En natuurlijk wil ik eerst een beetje spaans kunnen praten. Heb zelf een talenknobbeltje... Engels, Frans, Duits zijn in ieder geval geen probleem. Verder ook een cursus Italiaans gehad en chinees. Dus moet spaans voor mij wel te doen zijn. Ik vind het zelfs leuk om een nieuwe taal te leren dus wat dat aangaat geen probleem.
Ik hou jullie op de hoogte wanneer er wat concretere plannen zijn.