Het was geweldig! Heel erg speciaal!
17 september:
Eindelijk de grote dag waar ik me al 1.5 jaar op voor heb verheugd!
Ons vliegtuig zou om 13.15uur vertrekken, en we zouden vliegen met El-Al
Oh mehn, wat is het streng zeg!
Militairen met geweren die je doordringend aan stonden te kijken, gesprekken over je kofferinhoud/bestemming/waarom je naar Israël ging/etc.
Goed, om 12.30 zaten we in het vliegtuig, het was voor mij mijn eerste keer vliegen, en ik zat bij het raampje, dus super!
Oh wat was het opstijgen eng! Maargoed, 4.5 uur later landde we op Tel Aviv, waar het inmiddels al pikdonker was!
Toen we van het vliegveld afliepen, jeetje wat is heet daar! Heerlijk!
Het was 3 kwartier rijden naar ons eerste hotel in Netanya.

Het hotel was super mooi! Eten was smerig, water was niet te drinken, maar dat mocht de pret niet drukken!
Ik kwam de hotelkamer binnen en dacht van: he wat een herrie maakt die airco!
Maar het was de airco niet, ik liep namelijk naar het raam waar een balkon bij bleek te zijn, en waar ik dus zo recht over zee uitkeek!

18 september:
Om half 7 ging onze wake-up-call, snel aankleden, eten, koffer inpakken en hup de bus in!
We zijn als eeste naar Caesarea geweest waar we de oude stad hebben gezien
Daarna zijn we naar Carmel gereden voor een bezoek aan een Druzendorp en vervolgens doorgegaan naar het klooster Muhraqa waar we een prachtig uitzicht hadden over een vallei (ben de naam kwijt, er zijn iig heel wat veldslagen geweest daar)

Daarna was het tijd voor het middageten, Falafel, gatsie wat is dat smerig

We hadden nog ruim de tijd toen we daar waren dus nog even met mijn zus wat foto's gemaakt daar, en ik kan niet zo heel goed serieus zijn, dus dan komen er vaak zulke foto's uit

Daarna zijn we nog doorgereden naar Akko en hebben we daar een stadswandeling gemaakt en na 2.5 uur lopen weer bij de bus uitgekomen en verder gereden naar ons 2e hotel in Tiberias.
Minder luxe als het eerste hotel, maar ook prima te doen met een leuk uitzicht nog ook over het meer van Tiberias!

19 september:
En weer om 6.30 ging onze wake-up-call

We hebben die dag een boottocht gemaakt over het meer van Galilea en daarna doorgeweest naar de berg van de Zaligsprekingen, de kerk van de broden en vissen in Tabgha en Kafarnachum.
En als afsluiter die dag ook nog langs de doopplaats in de Jordaan geweest.
Ieeh daar zaten veel vissen

en zodra je in het water ging staan kwamen we met z'n alle op je af (die vissen

Ik (links) en mijn zus
Tijdens een stop onderweg naar het volgende hotel stond er dus een kameel!
En ik wil al heel lang op een kameel een keer zitten dus, rok aan of niet, ik moest erop

En het was tof

20 september:
In ons 3e hotel een rotnacht achter de rug, harde bedden, harde kussens, en het hotel is midden in Jerusalem en daar gaan ze dus smorgens (oa) om 4 uur al door die microfoons in de stad de mensen roepen voor het gebed, en ja, daar wordt je wakker van!
Smorgens zijn we naar de klaagmuur geweest om een Bar mitswa mee te maken.
Dat was allemaal erg apart!
Daarna naar de dode zee! Oeh dat was leuk (en pijnlijk

Snel omgekleed weer daar en naar Masada.
Dat was 1 van de mooiste dingen die we hebben gedaan.
Zoveel geschiedenis daar, we hebben er zeker 2.5 uur rondgelopen!
Alleen was het net wel iets te warm (temperatuur lag zeker boven de 45 graden!) en er waren weinig schaduw plekken!
'S avonds nog een lichtjestour gemaakt:

21 september:
We hebben deze dag zoveel gezien en gedaan: Olijfberg, Gethsemané, St. Annakerk, Lithostrotos en de heilige grafkerk.
Daar kan ik wel uren over vertellen wat ik allemaal heb gezien en gedaan daar, maar dan ben ik vrees ik morgen nog niet uitgebept dus ik hou het hierbij

De graven op de olijfberg
22 september:
Het was die dag Yom Kippur dus helaas geen bus tot onze beschikking.
We hebben die dag een stadswandeling gemaakt door de oude stad en door het Kidron en Himnondal.
Echt, zo druk het nog was, al die winkeltjes en mensen die je proberen wat te laten kopen.
Heel apart allemaal!
23 september:
De laatste dag alweer!
We zijn naar Yad Vashem geweest, het Holocaust museum dus.
Ik had nooit gedacht dat dat me zoveel zou doen!
Maar die intervieuws met overlevende die ze afspeelden daar, de foto's, de beelden van dode naakte mensen die gewoon met heftruks in een massagraf worden gereden.. Die beelden krijg ik niet meer van mijn netvlies.
Maar ik was iig niet de enige die huilend naar buiten kwam.
Niet helemaal de ideale vakantieafsluiter, maar wel iets wat je gezien móet hebben eigenlijk

(in het midden de ster)
24 september:
Om 2.15 ging onze wake-up-call!

Hup koffer mee en de bus in naar Tel Aviv om daar weer om het vliegtuig te stappen richting Amsterdam.
Was uiteindelijk om 14.30 weer thuis.
Het was echt super