Thailand!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Thailand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:23

Het gaat er dan eindelijk van komen, ik ga de grenzen van Europa voorbij.
In november wil ik met een vriendin voor ongeveer 2 weken naar Thailand.

Ik ben nog nooit naar een dergelijk ver land geweest,en ben dus best wel zenuwachtig.
Hier zijn ongetwijfeld Bokkers die fijne bruikbare tips hebben!
Uiteraard zoek ik zelf ook op sites,heb ik al een boekje over Thailand gehaald en zovoorts,maar ervaringen van mensen zelf,zijn altijd fijner te horen.

Zo weet ik bijvoorbeeld,dat je als vrouw niet met blote schouders mag lopen(nuja,het mag wel,maar is niet gepast).
Is dat dan overal zo,of alleen in tempels en gelegenheden zoals restaurants?Is het dan eventueel voldoende een ferme omslagdoek om te draperen,moet je echt goed bedekt zijn...
En zo wil ik nog wel veeeeeel meer weten,alle ervaringen,leuk of niet leuk,gooi het hierneer!!

Muffin_

Re: Thailand!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:25

dat is vooral alleen bij het bezoeken van tempels: geen blote schouders en geen blote benen (dus geen korte broek)

Ik ben al verschillende keren in Thailand op vakantie geweest en ga er met kerst en nieuwjaar ook weer heen... Super mooi land, vriendelijke mensen, heerlijk eten en alles zeer betaalbaar...

weet je al waar je precies heen gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:27

we gaan dit weekend de definitieve reis kiezen,het word een rondreis,vermoedelijk door Noord Thailand.
Sowieso zit daar uiteraard Bangkok bij in,maar dat is logisch aangezien het vliegtuig daar aan komt.
Ik ben zo benieuwd,het lijkt me echt prachtig!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:31

Als je uit de luchthaven, Bangkok instapt, heb je ff het gevoel dat ze de verwarming een tikje te hard hebben staan, je denkt echt dat je het er geen uur gaat volhouden..haha

Ik ben vorig jaar naar Pattaya geweest, veel h*eren gezien, maargoed, dat wisten we van tevoren.

Eten is er erg lekker, olifantrijden is echt fantastisch, moet je zeker doen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:39

ja die hitte,dat wordt natuurlijk fiks wennen.
Wat is qua kleding dan aan te raden?
Te bloot is ook niet wenselijk,maar dikke truien is het andere uiterste....wat wel?
(behalve natuurlijk wandelschoenen,die gaan sowieso mee....)
Ik heb dus gewoon niks geen ervaring,hahah.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:40

Ik zou inderdaad meer naar het noorden gaan (de rest is eigenlijk niet mooi). En zeg dat je er woont (leer twee thaise woorden, dan geloven ze je) want dan krijg je alles voor de thaise prijs (echt 90% goedkoper dan de toeristen prijs). Inderdaad in tempels geen blote schouders en geen korte broeken, maar wat wel handig is voor als je een hele dag alleen tempels gaat bezoeken is om slippers aan te doen (aangezien je steeds je schoenen uit moet doen). Veel plezier

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:41

korte broeken, rokjes, topjes, shirtjes en voor de culturele uitstapjes omslagdoeken meenemen! Je kunt er trouwens ook veel kopen qua kleding...

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 14:44

Anoniem schreef:
ja die hitte,dat wordt natuurlijk fiks wennen.
Wat is qua kleding dan aan te raden?
Te bloot is ook niet wenselijk,maar dikke truien is het andere uiterste....wat wel?
(behalve natuurlijk wandelschoenen,die gaan sowieso mee....)
Ik heb dus gewoon niks geen ervaring,hahah.

Valt op zich wel mee. Ik bedoel je zit vaker in de airco dan dat je buiten staat (ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat je doet), maar ook in tempels en zo is overal wel airco of fans. Wat je kan doen is gewoon een t-shirt met een korte broek en dan twee doeken meenemen voor als je een tempel in gaat dat je die over je broek wikkeld en over je shouders doet.
Weet je al wanneer je precies gaat, want binnenkort wordt het wel wat koeler (zo'n 20/25 graden) dus dat is ook al wat beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 17:34

@Moli: Ik ga ergens in november,na het regenseizoen dus,in de wat koelere periode(maar nog steeds een heerlijke temperatuur!)

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 09:43

ik ga dus in december en dan is het in het zuiden nog dik 30 + , das wel heerlijk voor in mijn bikini Vork
en in NL zitten ze dan allemaal in de kou en het natte gure weer Haha! Duivel

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:13

Overdag liep het zweet langs mijn lijf, maar 's avonds vond ik het nog best fris, een langen (linnen) broek was wel aangenaam dan!

Van die omslagdoeken zijn inderdaad erg handig! Kleding is er wel goedkoop, maar veel maten zijn wel Thais (lees xxs) .

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:53

Ik ben vorig jaar ook naar thailand geweest.
Eerst een aantal dagen in bangkok, toen een stukje naar het westen: kanchanaburi.
Daar zaten we in een super mooi resort midden in de bush bush. Veel boottochtjes gemaakt daar en naar de bridge over the river kwai geweest.
En vervolgens met de slaaptrein naar het noorden, naar chiang mai.
Wij hebben de thailand deluxe rondreis gedaan via BM air reizen.
De organisatie was echt súper geregeld! We werden in kleine busjes met airco vervoerd (met alleen ons groepje van 7). We werden dan bij het hotel opgehaald, de hele dag rondgereden naar de bezienswaardigheden (of waar we zelf nog heen wilden) en werden vervolgens weer bij het hotel afgezet.
Elke dag onder begeleiding van een goede gids.
Ik heb eigenlijk de hele vakantie in lange linnen broeken gelopen of driekwartsbroeken. Zorg wel dat je goed muggenspul bij je hebt als je in de bushbush komt.
Voor de rest loopt de bevolking daar over het algemeen niet in korte broeken en topjes, maar ze kijken je ook niet raar aan als je dat wel doet. (ik heb de hele vakantie in topjes gelopen)
Maar, wat hier boven ook al gezegd is, in tempels is dat niet toegestaan.

Ik had niet echt een idee van thailand toen ik daar heen ging, maar de mensen zijn zo aardig en de natuur is zo mooi. Daar wil ik echt zeker nog eens heen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:39

ik ben ook in Thailand geweest, vooral het olifanten weeshuis is de moeite waard. en dan met een vlot de rivier weer af!
Ik had daar ook standaard korte kleding aan, en nam zo'n wikkelrok mee voor in tempels en een vestje voor de schouders, werkte prima.
Kijk ook uit met kinderen op het hoofd aanraken, dat vinden ze niet fijn daar.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:40

Thailand ik ben er 2x geweest vraag maar wat je wilt weten

Bangkok is mijn favoriete stad en ik ben in heel wat plaatsen geweest

Ga je nog naar de Bang Kwang international (gevangenis) hollanders opzoeken hun leven is daar vreselijk

Lees het boek levenslang van Pedro echt geweldig

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:42

Citaat:
Zo weet ik bijvoorbeeld,dat je als vrouw niet met blote schouders mag lopen(nuja,het mag wel,maar is niet gepast).
Is dat dan overal zo,of alleen in tempels en gelegenheden zoals restaurants?Is het dan eventueel voldoende een ferme omslagdoek om te draperen,moet je echt goed bedekt zijn...
En zo wil ik nog wel veeeeeel meer weten,alle ervaringen,leuk of niet leuk,gooi het hierneer!!

Vrouwen mogen daar vrij bloot over straat je mag wel met blote schouders in de tempels moeten je schoenen uit

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:43

ooh ja! dat was ik al helemaal vergeten Clown
tip: neem geen schoenen mee met veters die moeilijk losgaan. hoe vaak ik niet achter de groep aan moest rennen omdat ik die etters na 5 minuten nog niet uithad Nagelbijten / Gniffelen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:44

*LOL* koop gewoon slippers

In het noorden is het er kouder en het bast er van de muggen.
Koop Deet bij de apotheek en laat je enten.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:34

En aanraders als je naar bangkok gaat ?
Wat zijn daar de must-see's en must-do's ?

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:16

Ik ben afgelopen zomer geweest op een rondreis. Zou de organisatie BMR reizen echt aanraden. Kleine groepen en rondreis geheel op individuele wensen af te stemmen. Wij houden persoonlijk niet van een touringcar en grote groepen. Ze hebben in thailand ook nog een aantal kantoren met NL sprekende medewerkers. Daar kan je nog dingen regelen en bijboeken. Ik ben zelf erg tevreden!

Neem geen zware wandelschoenen mee. Die moeten iedere keer uit en zijn veel te warm. Ik had gewoon slippers en gympen aan. Lopen net zo lekker en het gaat veel sneller. Ga niet te bloot een rok tot op de knie kan wel. En ik had veel topjes (wel bedekkend) aan. Neem shirts mee je zweet gigantisch en de kleding daar is echt niet voor westerlingen geschikt! (lees kinderlijke kleding, veel eenvoudige t-shirts etc).

Hou ruimte in je koffer over voor leuke dingen. Wij hadden 15 kilo aan extra spullen daar gekocht Lachen

Leuke dingen:
Bangkok, bezoek de "klongs" dat zijn huizen op het water per miniraket boot, chinese wijk (oa een Nederlander heeft daar een fietsroute echt een aanrader), en eten in de sky tower! Echt super luxe veel eten van goede kwaliteit op de 84e verdieping. Verder zijn de vele markten geweldig om te zien.
- Naast Bangkok zijn de Erawan watervallen erg mooi, en de Hellfirepas. In die omgeving kan je op drijvende kamers in de jungle slapen.
- Verder moet je echt het noorden zien! Veel jungle en stuk rustiger dan Bangkok. De nachtmarkt in Chang Mai is een aanrader voor al je aankopen. Verder heb ik mij tig keer laten masseren (aanrader!). In het noorden kan je ook de bergstammen zien en Chang Rai bezoeken.
- Afsluiten op een eiland in het zuiden. Ik zou pattaya echt afraden. Vreselijk net Salou en het barst van de vieze westerse mannen met te jonge vrouwen.

Loan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:21

Ik vertrek binnen 16 dagen, voor 6 maand naar mijn meter in Cambodia.
Ik land in Bangkok en vlieg dan door naar Cambodia. Maar ik ben er zeker van dat ik bangkok ook nog eens ga bezoeken (heb ik al gedaan 8jaar geleden en zeker de moeite waard!)

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:33

Ik ben met dezelfde organisatie als Piedrolover gegaan. Kijk op : http://www.bmair.nl/

De organisatie heeft geen minimaal aantal deelnemers! Dus het gaat altijd door (in tegenstelling tot de grote organisaties). Verder werken ze met lokale Thai als gids die goed engels spreken. Vervoer in kleine busjes waardoor je niet op elkaar hoef te wachten. Ook kan je zelf bepalen waar en met wie je in de avond gaat eten (erg prettig als je samen met je vriend bent). Bij de grote organisaties zit het avondmaal erbij waardoor je de hele dag aan de groep vast zit. Wij gingen bijna iedere avond wel met andere stellen eten. Maar alleen als we dat zelf wilden.

Blijf in ieder geval weg van Kras en OAD (bejaardentour). Veel andere bekende en grote organisaties werken met zeer grote groepen (denk aan minimaal 30 man).

Afraders zijn de drijvende markt (veel te veel toeristen, erg duur en stank). En shows met slangen, apen en tijgers (beesten die onnatuurlijke kunstjes doen). Kijk goed uit in Bangkok als je met de tuk tuk gaat.

Even een tip vraag het hotel om een adreskaartje (staan vaak al bij de receptie). De taxi of tuk tuk zijn zeer makkelijk in Thailand (echt overal te vinden). De chauffeur moet meteen duidelijk laten zien dat hij weet wat jij wilt. Mensen zullen daar nooit zeggen als ze iets niet weten (gezichtsverlies). Ze laten jou instappen en rijden gewoon ergens heen! Zie je de chauffeur aarzelen, draaien aan je kaartje (dan kan hij niet lezen) etc bedank dan en loop weg. Let dus goed op de reactie en houding van de chauffeur voor je instapt.
- In de taxi altijd kijken of de meter aangaat. Anders kan je worden opgelicht (een taxi kost echt niets). En bij een tuk tuk spreek je een prijs af (tussen de 50 of 100 baht). Altijd afdingen.
- Kijk heel goed uit met de tuk tuk in Bangkok (andere steden zijn ok). Ze rijden daar erg gevaarlijk en vaak zonder rijbewijs. Maak de chauffeur duidelijk dat hij rustig moet doen. Een oudere chauffeur is beter. Bij ons zijn er mensen bijna uit de tuk tuk gevallen, anderen kwamen in een wedstrijd terecht of reden tegen het verkeer in/door het rood etc.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:39

flowerxxx schreef:
- Kijk heel goed uit met de tuk tuk in Bangkok (andere steden zijn ok). Ze rijden daar erg gevaarlijk en vaak zonder rijbewijs. Maak de chauffeur duidelijk dat hij rustig moet doen. Een oudere chauffeur is beter. Bij ons zijn er mensen bijna uit de tuk tuk gevallen, anderen kwamen in een wedstrijd terecht of reden tegen het verkeer in/door het rood etc.

krijg je meteen het James-Bond-idee hahaha
kun je iig niet zeggen dat je vakantie niet spannend was Clown

een officiele kick-boxing wedstrijd in Bangkok is trouwens ook wel een leuk en anders-dan-anders uitje

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:17

Nou dat idee krijg je zeker als je daar bent. Bangkok is heel erg gaaf maar vreselijk druk. Veel tuk tuk's houden zich aan geen enkele regel en dat kan erg gevaarlijk zijn. Een week voordat wij daar kwamen is een Nederlandse vrouw nog uit zo'n ding gevallen. Midden tussen de chaos van het verkeer, die was zwaar gewond hoorde ik. In andere steden is dit probleem minder.

Verder altijd kijken naar een meter(in de taxi) en dat de chauffeur je in Bangkok naar de juiste bestemming brengt. Er zijn er een paar die dit helaas niet doen (krijgen geld als ze je elders afleveren). Niet uitstappen en duidelijk maken waar je wel heen wilt. Of weglopen zonder te betalen en een andere tuk tuk nemen.

Thailand is echt een geweldige ervaring!

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:25

die tuk tuks zijn erg leuk om te doen, ook al zie je dan niet zo heel veel, want het dak is voor die lange europeanen behoorlijk laag. Merkte ook vaak dat als je op een dag enkele ritten met de tuktuk had gedaan, je washandje dan een flinke donkere aanslag van je gezicht afhaalde .
Taxis zijn niets duurder, hebben airco, maar rijden over het algemeen niet zo spannend rond (en je gezicht vangt minder aanslag op Clown )

Het eten in Bangkok is erg lekker en relatief erg goedkoop. Wat wij ook altijd doen is bij het Shangri-la hotel aan de rivier gaan eten. Die hebben een super de-luxe uitgebreid lopend buffet voor omgerekend iets van rond de 20 euro geloof ik. En dan kun je heerlijk buiten zitten op een prachtige locatie! Vork

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:41

nou, niet alleen de tuk tuk's zijn levensgevaarlijk in het verkeer soms Clown
Ook gewone personenauto's en vrachtwagens hebben als motto: "als ik ga, is het mijn tijd, dus we doen niet aan voorrang"
Gaf best enge situaties soms