Eerste keer vliegen: tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Eerste keer vliegen: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:51

Ik ga komende vrijdag voor het eerst in m'n eentje vliegen. De laatste (en enige) keer dat ik met een vliegtuig ben gegaan was toen ik 6 was op vakantie naar Ibiza, en daar kan ik me vrijwel niets meer van herinneren.

Nu sta ik er dus helemaal alleen voor (spannend! maar wel gaaf)...
En ik vlieg met Martinair naar Orlando (Florida)

Maar hebben jullie nog tips voor bij het vliegveld, in het vliegtuig en bij aankomst?
Zijn er nog bepaalde stoelen in het vliegtuig die je juist wel of juist niet moet nemen (ik neem een upgrade naar Comfort Class, dus ik mag op internet strakjes zelf een stoel uitzoeken)...

En is het verstandig om bij aankomst gelijk een auto te huren (eerste avond), of pas de volgende dag, na een nachtje slapen in het hotel?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-07 17:08, in het totaal 2 keer bewerkt

rebati

Re: Eerste keer vliegen: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:52

Comfort class heb je meer beenruimte en krijg je gratis zon tvtje met allerlei films en series erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:53

Nou ja, op zich is het wel handig om bij het gangpad te zitten als je verwacht dat je geregeld van je stoel af zult moeten (lees: toilet, handbagage etc). Wie weet zit je anders naast iemand die constant wakker gemaakt moet worden voor je er langs kunt...

Bij het raam als je het leuk vindt om naar buiten te kijken en je niet te vaak van je plaats hoeft...

En als je niet weet waar je heen moet na je landing, gewoon de massa volgen Haha!

Enneh, veel plezier en mooie foto's maken he! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:55

Kun je bij de raampjes bij de vleugels naar buiten kijken? Of zie je dan niets omdat de vleugels in de weg zitten?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:58

Heb je lange benen, dan kun je beter een stoel aan het gangpad nemen, vooral bij zo'n lange vlucht. Broertje van mijn vriend is erg lang, en heeft nog dagenlang last van zijn rug en benen gehad na de vlucht. Wil je lekker naar buiten kunnen kijken, dan moet je uiteraard bij het raam gaan zitten Knipoog

Verder vind ik het wel fijn om genoeg te lezen en te snoepen mee te nemen, zuigsnoepjes zijn prettig voor tijdens het stijgen en landen. Maar tijdens de vlucht krijg je als het goed is genoeg nootjes, chipjes, zoutjes, chocolaatjes en weet ik wat, je kunt haast niet verhongeren Haha!

Tijdens de vlucht van Zuid-Afrika naar hier deed mijn koptelefoontje het niet, gelukkig had ik zelf oordopjes bij, anders had ik geen films kunnen kijken en dan had ik me ontzettend verveeld..

Oh, een tip uit ervaring: kijk meteen bij het inchecken of je je eigen boarding pass krijgt en niet die van iemand anders, dat heb ik namelijk ook meegemaakt.. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:59

Thnx voor je tips Zwartwitje!
Ik ben inderdaad vrij lang, en ik heb een slechte knie... dus een stoel bij het gangpad is een goed idee.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:01

Hypofocus schreef:
Kun je bij de raampjes bij de vleugels naar buiten kijken? Of zie je dan niets omdat de vleugels in de weg zitten?

Dat ligt eraan, als je precies boven de vleugel zit kun je soms maar een klein randje zien, maar meestal kun je goed naar buiten kijken hoor. Maarja, als het bewolkt is zie je alsnog niks en als het een nachtvlucht is zou ik zowiezo kiezen voor een stoel aan het gangpad.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:04

ik zou ook een stoel bij de vleugel nemen. Je moet perse je handbagage opruimen en niet bij je houden, maar daarentegen heb je meer beenruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:07

Het wordt een vlucht helemaal in daglicht Lachen
Ik vertrek hier rond 13.40 uur en kom om 17.00 lokale tijd aan.

Bij het stoelenplan kan ik namelijk kiezen tussen een aantal stoelen, waarvan 1 helemaal achterin in de klasse, bij het begin van de vleugels, en ik kan ook kiezen om nog wat verder naar voren te gaan zitten, maar ik heb dus geen idee wat het gunstigste is.
Er stond ook bij dat ik het beste rij 14 t/m 19 kon kiezen, omdat een keuze in rij 6 t/m 13 blijkbaar nog verandert kan worden ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:09

Hmmm boven een vleugel zie je van wat er beneden is sowieso eigenlijk niets... Maar wolkjes kun je vanuit ieder raam zien als ze er zijn Lachen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:11

Graag gedaan Lachen

dan zou ik vanwege je knie, inderdaad bij het gangpad gaan zitten. ik neem aan dat het voor je knie prettig is als je om de zoveel uur even een wandelingetje kunt maken, en je zult toch ook naar de wc moeten..
Overingens is het met beenruimte wel vreemd. Tijdens de vluchten van en naar Zuid-Afrika zaten we in zo'n enorme Boeing van KLM, dan verwacht je wel wat luxe. Maar nee hoor, zelfs ik (1,65 lang) had kramp in de knieen..
Vervolgens hadden we een binnenlandse vlucht van Jo'burg naar Port Elizabeth, dat was met een iniminivliegtuigje, nou, daar hadden we beenruimte joh! Bloos!

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:12

Als een vliegtuig neerstort zit je achteraan het veiligst Tong uitsteken Tong uitsteken
(niet dat dat is wat je bedoeld neem ik aan!)

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:13

Barco schreef:
ik zou ook een stoel bij de vleugel nemen. Je moet perse je handbagage opruimen en niet bij je houden, maar daarentegen heb je meer beenruimte.

Dat hoeft niet persé hoor! Je mag het ook tussen je benen zetten, onder de stoel voor je..
Neem wel even de regels door voor de spullen in je handbagage!
Geloof dat daar al eens topic over is geweest.. Zoek het even op voor je!

Edit; viewtopic.php?f=71&t=757981&st=0&sk=t&sd=a&hilit=handbagage
Dit topic bedoelde ik.
Onwijs veel plezier in Orlando trouwens, Florida is een fijne staat Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:20

Die handbagage en bagage regels heb ik al heeeel goed doorgelezen, ook op de site van Martinair, en van de regering in America. Dus dat komt wel goed.

Ik ga ook nog naar Kentucky, California en Oregon Haha!

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 20:54

zou de stoel bij de nooduitgang nemen... heb je meer been ruimte, zit er niemand voor je

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:17

Wat leuk! Waar ga je naartoe in CA? Ga je er nog iets bijzonders doen (al bijzonder genoeg trouwens hoor, daar niet van Knipoog ), of..??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:41

Ik heb inmiddels een stoel uitgekozen (er waren er niet zo heel veel meer beschikbaar qua keuze). Bij het gangpad op de heenweg, bij een raampje op de terugweg.

Maar andere tips over het vliegen zelf, het inchecken, aankomst, hotels, etc. zijn natuurlijk nog zeeeeer welkom!

@Elzepelze: ik ga naar Florida (Orlando daarna naar Ocala), dan naar Kentucky, dan naar Sandiego (CA) en naar San Francisco (CA) en als alles loopt zoals het moet, ga ik ook nog naar centraal Oregon.

Lekker foto's maken en vakantie vieren tegelijk!
Ik ga de steden zelf niet bezoeken, maar echt naar farms toe en natuurgebieden bekijken Knipoog

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:45

Als je van te voren wilt kijken hoe de stoelindeling is, en je weet al wat voor vliegtuig je gaat vliegen (soms kan je niet online inchecken)
dan is deze website heel handig!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:53

Leuk! Dus je hebt wel een adres wat al vast staat? Waar je dus verblijft? Want dat moet je wel invullen in het vliegtuig, en als je daar eenmaal geland bent Lachen

Zorg gewoon dat je 3uur van tevoren aanwezig bent, houdt al je papieren bij de hand bij het inchecken zodat je niet nog hoeft te rommelen. Neem je muziekjes mee het vliegtuig in, een boekje/magazine en een pen Knipoog
Ook kun je op Schiphol (neem aan dat je vandaar vertrekt?) al dollars pinnen bij de ABN AMRO, dit is handig, want dan heb je alvast wat dollars ter beschikking!

Verder helpt kauwgum bij mij altijd voor het opstijgen en landen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:36

LZP -> BI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:50

gemske schreef:
Als je van te voren wilt kijken hoe de stoelindeling is, en je weet al wat voor vliegtuig je gaat vliegen (soms kan je niet online inchecken)
dan is deze website heel handig!

Ik had al op seatguru gekeken, maar martinair staat daar niet bij als maatschappij. Ik heb wel het vliegtuig type opgezocht, maar de stoelenplattegrond op seatguru wijkt af van het plaatje waar ik bij martinair mijn stoel op kon uitzoeken. Ik denk dat 't te maken heeft met 't feit dat martinair nog niet zo lang geleden de hele star-class uit zijn vliegtuigen heeft verwijdert. Dat is nu allemaal comfort class geworden met 2-3-2 stoel indeling.

Maar goed, m'n stoel is inmiddels uitgezocht Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 23:53

Elzepelze schreef:
Leuk! Dus je hebt wel een adres wat al vast staat? Waar je dus verblijft? Want dat moet je wel invullen in het vliegtuig, en als je daar eenmaal geland bent Lachen

Ik moet m'n Hotel nog even boeken voor de eerste overnachting.
Daar kan ik het adres ook zo van opzoeken, dus dat komt helemaal goed Haha!

Daarna maak ik er een soort rondreis van. Ik heb een auto gehuurd, en vlieg van staat tot staat. Ondertussen blijf ik overnachten bij een aantal ranches, en ga dan in de omgeving fotograferen Lachen

Ik kan al terecht bij ranches met hele gave rassen: SUPER mooie tinkers, Achal Teke, Andalusiers, Friezen (jaja!), Fjorden, Valkkleurige Lusitano's, etc. etc. Heel cool! Ik heb er zo veel zin in!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:07

Barco schreef:

Nou dat zou ik juist niet doen. Daar zitten meestal ook de nooduitgangen. En die deuren zijn echt super koud.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:18

Eigenlijk wordt alles over de aankomst uitgelegd door de crew van Martinair. Misschien wist je het al maar, je mag bv geen fruit e.d. meenemen. Dit wordt op een gegeven moment omgeroepen en uitgelegd. Ook zal je nog een verblijfsformulier moeten invullen, maar ook dit wordt in het vliegtuig omgeroepen en uitgelegd. Alles wat je verder wilt weten over de aankomst, kan je het beste aan de crew of de purser vragen. Die zijn daar al tig keer geweest en de purser heeft specifieke informatie over de aankomsthaven bij zich.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:23

Hoe wel even rekening dat je geen feljes bijv deo, shampoo ect ect over de 100ml mee mag nemen in je handbagage. Verder moet je cospetica en deo in een doorzichtig tasje doen.