‘Overlevingstips’ Noord-India & Nepal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caballo77

‘Overlevingstips’ Noord-India & Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 12:27

Het gaat dit jaar dan toch eindelijk echt gebeuren, een maand lang rondreizen door deze fascinerende landen. Ik heb er ontzettend veel zin in. De voorbereidingen zijn al in volle gang! Nu ben ik wel erg benieuwd of iemand hier van bokt al eens in deze landen is geweest. Alle tips, adviezen, do’s en don’ts zijn welkom! Natuurlijk staan de grote bezienswaardigheden zoals de Taj Mahal op het programma, maar juist die onbekende dingen zijn vaak het mooist. Wat mag er naast de standaard zaken zeker niet in mijn rugzak ontbreken? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!!!

Misja

Re: ‘Overlevingstips’ Noord-India & Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:18

Ik ga deze reis ook maken, vertrek 28 maart. Kijk even op de site van Shoestring, zij hebben goede aanvullende reistips. Ook m.b.t. visa en dergelijke!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 00:00

ik ben in februari 2007 ( dit jaar dus) naar India geweest ( als een rootsreis, dus me geboorteland)

ik ben ook bij de Taj Mahal geweest.

tip: Neem een zonnebril mee, met donkere glazen erin.

je zult merken dat die indiërs je in je ogen aankijken om zo geld te smeken.

en kijk daar ook mee uit, geef je er 1 wat, staat er binnen een minuut misschien al wel 10 mensen om je heen.
op het vliegveld nooit een indiër je tassen laten dragen, aangezien ze daar geld voor willen hebben.

Als je water wilt drinken, moet het water zijn wat verzegeld is, dus uit de winkel die niet eerder open is geweest.

voor meer vragen kun je me gerust een pb sturen.

overgens vond ik Kahjuraho erg mooi om te zien.
is een tempel comlex van ruim 22 tempels.

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 15:46

@ Misja. Ik heb ook geboekt bij Shoestring en inderdaad daar is al veel info te vinden. Ik ben gewoon benieuwd naar de ervaringen van mensen die er al geweest zijn.

@ Ketaki. Alle informatie is welkom. Dus kom maar op met je verhalen!! Een bezoek aan de Taj Mahal en het tempelcomplex van Khajuraho staan uiteraard op het programma. Misschien heb je nog meer aanraders? Welke plaatsen heb je precies bezocht? Wat mag er echt niet in mijn rugzak ontbreken?

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 18:59

voor mij was het een "echte" rootsreis, dus me tehuizen waar ik heb gezeten heb ik bezocht, wat voor mij dus heel speciaal erg belangrijk is.
( maar denk niet voor jouw)

de Lotus tempel is ook erg mooi om te zien.
alleen is het wachten erg.
er staan misschien wel hele lange rijen.
dat heb ik dan gehad.

al enig idee wie jouw reisleidster is van shoestring.

ik heb eigenlijk best veel tempels bezocht ( buiten die van kajuraho om) dus te veel om op te noemen.

ik heb eigenlijk zoveel gezien, dat ik van te voren een reisdagboek heb meegenomen om alles op te schrijven.

misschien is dat ook een tip voor jouw.
enne een belangrijke tip, ga geen tanden poetsen daar, met water.
je wordt er anders zeer zeker ziek.

(je hebt ook tandenborstels die je niet steeds nat hoeft te maken)

ik weet niet of het wat voor je is, maar ik heb in New- delhi samen met de "club" ook kleding gekocht, die ze in india dragen.
is ook erg leuk.
het kwam ineens in me op, het rode fort, in Agra ( tegenover taj mahal, waar de toenmalige echtgenoot/keizer vastgezeten heeft door zijn eigen zoon, ( lang verhaal) is ook erg mooi.

deel wordt er nog van gebruikt.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 12:52

Ik weet niet hoe het daar staat met criminaliteit maar kijk wel uit met je rugzak. Outdoor zaken hebben een speciale "pacsafe" te koop. Een soort licht gewicht stalen net dat je om je rugzak kunt doen. Ook kan je de rugzak vastbinden aan een paal etc. Op die manier kunnen mensen geen dingen uit je rugzak halen. En kan je het ding ook eens achterlaten als je wat gaat bezoeken. Zelfs in hotels wil het personeel nog wel eens een kijkje nemen (denk aan kamermeisjes etc).

Verder zou ik genoeg van de flesjes met water en zeep aanraden (je weet wel van kruidvat etc) en natte doekjes. Ik neem ze altijd mee op vakanties en in het vliegtuig. Op die manier kan jij je altijd opfrissen. En zeker in dit soort landen is het niet altijd even schoon.

Verder ben ik zelf gek op compressiezaken (ook bij outdoor zaken). Zeker voor reizen met de rugzak is het super handig. Als je een dikke trui of andere grote spullen mee wilt nemen, scheelt het gigantisch in ruimte. Ik gebruik ze buiten de vakanties voor mijn weekendtas (woon op kamers). De zaken zijn herbruikbaar en niet zo duur.

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 22:03

Zo'n pacsafe is inderdaad een heel goed idee. Die zet ik alvast op mijn lijstje 'nog te kopen spullen'. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er gerommeld is met mijn rugzak, maar je kunt het maar beter voorkomen. De criminaliteit in India en Nepal lijkt mee te vallen. Flesjes desinfectiegel, natte doekjes, alcoholdoekjes, de nodige medicijnen, waterzuiveringsdruppels, noem maar op de hele mikmak zit al in mijn rugzak; klaar voor vertrek. Aan de compressiezakken heb ik ook gedacht, maar het soort dat ik ken daar heb je een stofzuiger voor nodig. Niet echt handig dus, ik ga eens informeren bij de outdoorshop naar eventuele alternatieven. Nu alleen nog maar hopen dat de reis ook inderdaad doorgaat.....

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 00:48

Nepal! *jaloers* Knipoog práchtig land... ben er helemaal gek van (wil zelf binnen nu en 3 jaar er ook per se heen!)

nu weer wat rationeel comentaar;
* Je hebt ook decompressiezakken met een soort hersluitbaar ventiel (wel handig als je wat dikke vesten mee wil ofzo)
* Tip van iemand die is geweest; vaseline (handig voor van alles en als je echt in hoger gelegen gebieden komt is alles koud en wordt je huid bv zó schraal en droog. Dat klinkt heel tuttig, maar als je lippen springen en je handen aanvoelen als schuurpapier ben je niet meer zo kieskeurig Knipoog)
* Allerlei soorten high-energie koekjes of andere voorverpakte lichtgewicht etensdingetjes... komt altijd van pas, zéker als je naar een wat ruiger gebied gaat en je daar lokaal eten krijgt (ik ben helemaal voor andere dingen problemen, maar je hebt echt veel energie nodig voor dit soort reizen)
* Voor de rest; 'k heb gehoord dat als je echt 'into the wild gaat' in Nepal, dat op een gegeven moment álles nat is; van handdoeken tot onderbroeken Tong uitsteken Alles wordt dus klam en koud; misschien kun je hier iets aan doen (schiet me zo snel niets te binnen)
* Uiteraard standaard tip; goede schoenen schelen de helft van de klachten! Denk daarbij ook aan blaarpleisters (die van Compeed helpen heel goed)
* Wederom een 'standaardtip'; eet nooit ijs in 'dit soort' gebieden. (duh Knipoog) Hoe heet het ook is... je hoort er náre verhalen over.

Laat weten hoe jullie het vonden! Ik ben benieuwd! *LOL*

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 16:41

@Ketaki
Ik weet nog niet wie mijn reisleider wordt. Er zijn nog steeds te weinig boekingen en het is nog niet zeker dat de reis doorgaat. Dat wordt nog even heel hard duimen. De Lotus tempel ben ik nog niet tegengekomen; daar ga ik nog even wat info over opzoeken. En een reisdagboek houd ik altijd wel bij. Leuk om later terug te lezen als de foto's klaar zijn. Het rode fort staat al op mijn lijstje; lijkt me erg mooi. Ook omdat er zo'n heel verhaal aan verbonden is. Goed idee ja om plaatselijke kleding te koop. Dat vind ik nog altijd een van de leukste souvenirs. Vorig jaar in Marokko heb ik ook een soort jurk gekocht die daar veel wordt gedragen.

@Wolffie. Oh ja Nepal stond bij mij ook al zo lang op het lijstje 'nog te bezoeken landen'. Ik weet niet precies waarom; het land fascineert mij enorm. Ik kan niet wachten totdat het zover is. Dat wist ik niet van die compressiezakken. Moet toch nog naar de outdoor winkel en ga gelijk even informeren. Altijd handig ja voor de dikke trui en als je wat meer plaats nodig hebt voor de souvenirs. Ik kan nooit nee zeggen en kom dus met een rugzak vol met spullen thuis. IJs, salades en zo eet ik dus echt niet in 'zo'n landen'. Je kunt maar beter te voorzichtig zijn. Vaseline zal ik dan ook maar meenemen. Neem ook altijd wat evergreen en notenrepen mee. Vooral voor de afwisseling. Mijn schoenen hebben al heel wat reizen overleefd, dus dat gaat nu ook wel lukken. Vooral altijd goede sokken meenemen, anders heb je ook niets aan goede schoenen. Tja ik ga midden in het regenseizoen, dus zal wel geregeld een bui over me heen krijgen. Midden-Amerika heb ik ook bereisd tijdens het regenseizoen. Als je je er gewoon op instelt, heeft het ook zijn charmes... Je hebt van die sneldrogende handdoeken en veel linnen, lichte kleding meenemen; dat krijg je ook weer snel droog. Ik laat zeker weten hoe het geweest is uiteraard met foto's, maar dat wordt pas ergens medio augustus. Dan zal het bij jou wel helemaal gaan kriebelen, om ook richting Nepal te gaan!!

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 17:26

Zeker zeker! Als ik dit lees dan krijg'k al helemaal jeuk Knipoog
Ook tibet lijkt me heel mooi (wil die twee graag combineren) Tempels met gebedenrollen, Yaks, uitgestrekte vlakten én hoge bergen... super. Weet -nu ik erover nadenk- ook niet waar ik dat heb opgelopen Knipoog
B*ver zwerfsport is heel handig en uitgebreid. Ze zitten door het hele land (ik weet niet precies waar je woont)

Zorg idd dat je altijd wat reserve spullen hebt die droog blijven, want het is echt heel naar als alles nat wordt en nat blíjft. (Koud en klam... dat trekt gewoon in je botten na een tijdje.)

Volgens mij krijg je bij Shoestrin trouwens nog een 'ontmoetingsdag' vantevoren, waarbij je je reisleider en je reisgenoten kunt ontmoeten.

Ik verwacht overigens wel foto's Haha!

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 09:28

Tibet lijkt me ook geweldig. Dit jaar heb ik ook gekozen voor Rajasthan (dat is de 'paleizenregio' van Noord-India, een prachtige kleurrijke streek). Daarom maar de combinatie met Nepal. Tibet evt. in combi met Nepal kan altijd nog. Ik weet eigenlijk ook niet meer precies waarom ik naar deze landen heen wil gaan; heb waarschijnlijk ooit eens iets gelezen of gezien dat mij niet meer los kan laten. Dat had ik ook met Guatemala, ook al zo'n geweldig land. De mensen daar, zo kleurrijk en heel erg vriendelijk. De natuur en cultuur zijn echt overweldigend en gelukkig nog niet toeristisch. In Maastricht ligt volgens mij een B*ver maar hier ligt ook een plaatselijk outdoor, ideaal! Enne foto's plaats ik zeker!!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:16

als je die handgel meeneemt, moet je ze wel in je reistas meenemen.
in het vliegtuig mag je die dingen niet gebruiken.

alle vloeibare dingen, mag je NIET meenemen in het vliegtuig.
trek voor in het vliegtuig gemakkelijke kleding aan, zoals een joggingbroek.
daar zit geen metaal aan, ( anders kun je je uitkleden)
( ps, ik zal je wel even wat foto's versturen)

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 22:49

Een andere goeie tip, uit ervaring van manlief die 12 weken India gedaan heeft: een 1 persoons dekbedovertrek.

Super licht om mee te nemen en heel veelzijdig in te zetten: te gebruiken als handdoek, of washandje, om te gebruiken als onderlaken in geval je een uitermate goor hotelletje of dito matras treft, om in te kruipen als het beddengoed niet schoon is of er veel beestjes rondkruipen, ook te gebruiken om jezelf te wassen of om te slaan als kleding indien nodig.. etc, etc. Wordt geloof ik ook aangeraden door Lonely Planet.

Oh, en ik ga er even vanuit dat je al een klamboe bij je hebt. Ook zou er bij ons een (klein) setje met gesteriliseerde injectienaalden zitten en een kuurtje breedspectrum antibiotica.

Manlief zou het meenemen van natte doekjes afraden, die zijn veel te zwaar en bij de meeste toiletten (...) staan gewoon kannen met water om je bips mee schoon te spoelen. Even wennen, maar dat is nog veel schoner.

Houdt er vooral rekening mee dat je waarschijnlijk al overbeladen wel zult gaan. Gewicht gaat je uiteindelijk opbreken. Vooral heel lichte kleding mee nemen en bijv. je spijkerbroeken lekker thuis laten.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 00:21

@ firedancer, ik heb heel weinig kleding meegenomen.
alles wat je hier draagt is daar veel te warm.
de kleding kun je daar het beste ook gewoon kopen.
( en weet niet of het lukt, maar probeer ze daar af te dingen)
dus goedkoper te krijgen.

Wolffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:48

Nou, veel handige tips! Lachen
(Al weet ik niet of ik mezelf antibiotica zou toedienen? Heb daar toch te weinig verstand van denk ik... zelfmedicatie met hoestdrank en paracetamol gaat nog Knipoog, maar 'k zou daar geen risico's mee nemen...)

Maar Malone, wat voor weer verwacht je eigenlijk? Je gaat toch in de zomer? (Ik zou niet weten wat voor weer je daar kan verwachten... het lijkt me er zowiezo guur, maar ik weet niet of je dan ook werkelijk de bergen ingaat.)

Naja.. rajasthan bestaat voornamelijk uit bergen, maar je snapt wel wat ik bedoel Knipoog

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:06

Wolffie schreef:
Nou, veel handige tips! Lachen
(Al weet ik niet of ik mezelf antibiotica zou toedienen? Heb daar toch te weinig verstand van denk ik... zelfmedicatie met hoestdrank en paracetamol gaat nog Knipoog, maar 'k zou daar geen risico's mee nemen...);)

Een kuurtje Amoxicilline kun je rustig innemen hoor! Dat wordt in grote delen van de wereld gegeten als "snoepjes".... (ook niet goed natuurlijk), maar het gaat erom dat mocht je jezelf verwonden en het dreigt te gaan ontsteken (gebeurt natuurlijk zomaar in dat warme weer, slechte hygienische omstandigheden en veel insecten) dat je even iets hebt om te voorkomen dat het van kwaad naar erger gaat.

Mijn man bijvoorbeeld is in Zuid India in de branding van de zee onderuit gegaan. Helaas was dat een kiezelstrand en heeft hij zijn halve lijf opengehaald door over die kiezel te schuiven. Dan is een eigen antibiotica kuurtje ver, ver, ver te verkiezen boven een tripje naar een lokaal ziekenhuis! Hetzelfde geld voor het meenemen van een paar gesteriliseerde injectienaalden, want bij de lokale dokters zijn ze half zo voorzichtig niet met de hygiene niet als je zou willen.

Niemand die zegt dat je het uiteindelijk nodig hebt, maar gezondheid voorop! Anders even overleggen met je huisarts voordat je weggaat.

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 09:40

Inderdaad er komen veel bruikbare tips voorbij. Ik heb dan al heel wat afgereisd, maar elk land is weer totaal anders en heb je andere dingen nodig. De vakantie komt nu wel heel erg in zicht, nog maar 6 weekjes...

@ Firedancer, een lakenzak en klamboe zitten standaard in mijn rugzak. En qua gewicht probeer ik nooit meer mee te nemen dan max. 15 kg (en dan is het dan ook echt het maximum). Gelukkig hoef ik niet de hele dag met de rugzak te lopen, dat scheelt natuurlijk. Verder neem ik meestal alleen maar linnen broeken mee en wat katoenen truitjes. Voor de koudere nachten nog een thermobroek en een fleece trui en dan kom je vaak al een heel eind. Injectienaalden heb ik ook altijd wel bij. Antibiotica eigenlijk niet; ik ben er toch een beetje huiverig voor. Ik moet toch nog naar de huisarts voor de inentingen te controleren en zal het eens overleggen.

@ Wolffie. Tja het weer... Als ik ga dan is het regenseisoen in volle gang. Het heeft zijn voordelen, maar natuurlijk ook zijn nadelen. Meestal kun je je klok gelijk zetten op de buien, dus dat valt goed in te plannen. En een poncho mee!! De natuur is dan wel op zijn mooist. Het is er waarschijnlijk behoorlijk warm en de luchtvochtigheid is hoog. Niet echt een ideale combi en dan is een verfrissende bui altijd welkom. Wel kan het zijn dat er vanwege het weer wordt afgeweken van de reisroute, maar daar moet je je gewoon op instellen. Verder is het een kwestie van rustig aan doen en er niet te veel bij stilstaan.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:00

ik heb trouwens nog een vraagje voor jouw?
in een hoeveel sterren hotel gaan jullie eigenlijk slapen.

wij hebben tijdens onze reis in een 4 sterren hotel geslapen.
dat was op zun minst ook wel nodig.
een 4 sterrenhotel daar, is hier in nederland een 2 sterrenhotel.

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 07:56

In welke hotels je verblijft is altijd min of meer een verrassing. Je krijgt wel een hotellijst, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel. Meestal zijn het wel fijne middenklasse hotels op een goede locatie. Op sommige plaatsen is de accomodatie eenvoudig, maar dat geven ze altijd aan in de reisbeschrijving. Het is altijd weer een verrassing.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 08:54

In 2004 heb ik vijf maanden vrijwilligerswerk gedaan in Nepal en een deel gereist in India (Delhi-Agra-Jaipur).

In Nepal ben ik erg ziek geweest, omdat ik iets van ongezuiverd water binnen kreeg door het tanden poetsen (ik leefde bij de lokale bevolking). Poets dus altijd je tanden met gezuiverd water! Ik had bijna 40 graden koorts en kon naar de buitenlanderskliniek.
In Nepal ul je ongetwijfeld in het toeristengebied "Thamel" slapen. Let daar op je spullen, zelfs de lieve kleine kinderen kunnen je beroven. Er zijn ook een aantal dakloze kinderen die verslaafd zijn aan lijmsnuiven, pas daar ook een beetje voor op, vooral 's avonds. Ze trokken bij mij mn ijsje uit mn handen.
In Nepal vegen de mensen hun kont niet af met WC papier, ze gebruiken een kleine tuinslang om water op hun linkerhand te spuiten die ze achterom bij hun gat houden. Er is wel WC papier te krijgen bij wat grotere supermarkten en in hostels in Thamel hebben ze ook WC papier.
Thamel is fantastisch om te shoppen, maar pas op dat je niet teveel betaald, afdingen dus (kan niet in iedere winkel).
Geniet verder van het moois dat Nepal biedt, ik kan je het volgende aanraden: Bouddha (een hele grote stoepa, echt fantastisch om te zien en om meer over te weten te komen), Pasaputhinat (lijkverbranding, Nepalezen verbranden hun lichamen in het openbaar. De as wordt daarna in de daarbij stromende beek gegooid, een mooi ritueel. Daarnaast zit het ouderenhuis, ook een bezoek waard, als je goed tegen armoede kan...). Als je verder nog tijd hebt en je niet in de moeson zit (dus als de wegen begaanbaar zijn) is een bezoek aan Chitwan echt een aanrader, super mooi! Olifantenfokkerij, super mooie jungle tochten en wilde neushoorns, kanotochten en verschillende mooie resorts. Ook een echt ouderwets dorp, helemaal van klei gemaakt. Ook in dit dorp geldt dat je tegen armoede moet kunnen, want dat is daar veel.
Als je nog meer tijd hebt is een trekking (Annapurna gebergte) echt de moeite waard. Je vliegt dan eerst met een klein vliegtuigje naar Pokhara, een echt backpackersdorp waar ook veel te doen is.

In India ins de Taj Mahal echt fantastisch, al moet je wel met iedere indiaase familie die je tegen komt op de foto, want je bent dara bijzonder. Ik vond dat echt een fantatische ervaring, de Taj Mahal en iedereen liep op bloten voeten. Red Fort is inderdaad ook erg mooi, vooral omdat je vandaaruit de Taj Mahal heel mooi kunt zien liggen. Verder is Tiger Fort in Jaipur erg mooi, eveneens als de olifantenmarkt en de watertempel e de mooie roze muur die de stad (gedeeltelijk) omringt, met de verschillende poorten. Mocht je nog meer tijd hebben, dan is het fort aan de rand van de stad erg leuk om te bekijken, je wordt dan met olifant of kameel omhoog gebracht. Ik weet ook een super leuk hotelletje daar!

Goh, heb weer helemaal zin als ik erg zo over schrijf! Mocht je nog wat willen weten of wat meer info willen, dan kun eje me altijd Pb-en. Ik heb helaas geen foto's digitaal, anders had ik er hier een paar geplaatst.

Goeie tip: Je hebt bij de kruidvat een desinfecterende gel waarmee je je handen kunt desinfecteren, die plakt niet en droogt meteen op. Ik had zo'n potje mee en heb er erg veel aan gehad, maar ik zat dan ook altijd tussen de lokale bevolking. Badslippers zijn ook geen overbodige luxe en ook een stevige rugzak met slotje is een uitvinding. Ik zal nog even verder denken....klamboe enzo heb ik echt niet nodig gehad, zelfs niet in Chitwan. Een lakenzak(!!!!!!!) die heb je echt nodig! Want de Nepalezen wassen niet altijd de dekens zorgvuldig, maar ik denk in Thamel wel.

Nou ik stop ermee anders wordt het zo'n loei groot verhaal! Ik hoor het wel als je iets wilt weten!

Edit: zie net dat je in het regenseizoen gaat, dan is Chitwan niet te bereiken met de bus, alleen vliegen zou dan nog een optie zijn (busreis is dan echt te gevaarlijk!!! spreek uit ervaring, heb echt doodsangst uitgestaan...)

In Kathmandu is een mountainflight naar de Mout Everest ook een echte aanrader, je bent dan wel wat geld kwijt, maar het is het dubbel en dwars waard!

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 11:55

Hee! Wat leuk dat je ook met Shoestring gaat!
Welke datum vertrekken jullie? Nog in 2007 denk ik dan? Ik ben me ook al druk aan het inlezen, kan je overigens de reisgids van Noord-India en Nepal aanraden van Trotter! Daar staat heel erg veel in en deze is niet duur! Bevat heel erg veel goede tips. Staat ook hoofdstuk over Tibet in!

Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen en foto's! Houden jullie een website bij?

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-07 12:30

@ Leetjuhh. Wat een heerlijk verhaal zeg! Nu heb ik nog zo veel meer zin om op vakantie te gaan. Veel van de dingen die jij opnoemt, staan op mijn lijstje. Er is volgens mij echt zo ontzettend veel te zien. Ik ben zo benieuwd hoe het daar is en wat ik allemaal ga meemaken. Altijd weer spannend!! Handgel neem ik altijd mee. Dan voorkom je heel wat problemen. Nagels kort houden helpt vaak ook al een heel eind. Goed letten op je hygiëne is onmisbaar; dat geldt voor zoveel landen. Een bezoek aan Chitwan staat wel op het programma. Ik zie wel hoe dat gaat. Vertrouw er wel op dat de reisbegeleider op dat moment de juiste beslissing neemt. Ik ga ook een driedaagse trektocht doen. Normaal is het vijf dagen maar omdat de reis in het regenseizoen valt is de route en duur aangepast. Lijkt me ook heel gaaf om te doen!! Ik ga dit topic maar eens printen, dan heb ik een wel heel originele reisgids Haha! .

@ Misja. Ik vertrek over zes weekjes. Het is niet de ideale periode, maar ik ben helaas gebonden aan een vastgestelde bedrijfsvakantie. Er hebben nog maar 4 mensen geboekt; ikzelf en een groepje van drie. Het wordt nog spannend of de reis zal doorgaan. Ik heb een aantal keren contact gehad met Shoestring, maar ze hebben de knoop nog steeds niet doorgehakt, helaas. Ik heb wel al een alternatief gezocht (een vergelijkbare reis bij een andere organisatie), maar het is dan de vraag of daar nog plaats is. Ik ga bij de boekhandel eens op zoek naar de Trotter gidsen. Ik heb er nu een paar geleend bij de bibliotheek, maar vaak bevatten ze veel te veel overbodige info. Ik hou geen website bij; wel een reisdagboek tijdens de reis. Als ik terug ben van de reis, dan krijgen jullie natuurlijk alles te horen van het avontuur mét foto's!!

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 21:41

Ik ga dit jaar ook naar India.
D'r waren hier vanavond vrienden van m'n ouders en die hadden foto's mee van India. Echt zó superapart allemaal, alles loopt door elkaar en heel kleurrijk. Ook supermooi volgens mij.
Kan echt niet wachten. Ik hoor altijd dat je helemaal met 'n andere kijk op het leven terugkomt.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 00:24

Jennyzz schreef:
Ik ga dit jaar ook naar India.
D'r waren hier vanavond vrienden van m'n ouders en die hadden foto's mee van India. Echt zó superapart allemaal, alles loopt door elkaar en heel kleurrijk. Ook supermooi volgens mij.
Kan echt niet wachten. Ik hoor altijd dat je helemaal met 'n andere kijk op het leven terugkomt.

klopt helemaal.
ik verwachtte er niet zo veel van, maar toen ik thuiskwam had ik echt zoveel te vertellen ineens en zoveel gezien, dat ik dacht dat het gewoon NIET waar kon zijn. Cool

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 07:56

Grrrrr mijn reis is geannuleerd omdat er te weinig deelnemers zijn. Ze hebben me een alternatief aangeboden: een rondreis door Zuid-India. Het ziet er allemaal heel mooi uit en ook de reisverslagen klinken veelbelovend, maar ja als je je eenmaal op een reis hebt ingesteld dan is het moeilijk om daar van af te wijken. Ik ben nog aan het twijfelen....