paarden in Tunesië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sammiesam

paarden in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 19:27

heej,,

van 28 april tot 05 mei zijn wij voor de tweede keer naar Tunesië geweest.
dit keer wilden wij ook nog wat zien dus zijn we naar de haven in Port el Kantaoui geweest.
toen wij onderweg af werde gezet kwamen wij bij een weg wat als paardenliefhebbers niet te beschrijven is. koetsen met paarden waar mensen in vervoerd kunnen worden.
op dat moment ben je echt even stil als je daar staat.
geen een emmer water voor die beesten. brood en brood mager. tuig wat erg strak zit en een bit wat gespannen en strak achterin de mond zit.
wij zijn er niet ingeweest want als minder mensen het doen, word het straks alleen maar minder dat ze worden gebruikt hiervoor.

daarom wil ik tegen alle paardenliefhebbers zeggen die naar Tunesië gaan: dat ze echt niet met deze koetsen moeten gaan. zodat er steeds minder behoefte aan is.

hier de foto's

twee witte paarden. je kon echt merken dat ze aandacht te kort kregen. ze waren heel blij dat ze van mij een aai over een hoofdje kregen.
Afbeelding
Afbeelding

niet het bruine paard wat hiervoor staat maar erachter. aan de linkerkant deedt meteen ze oren naar achter. zo man zei dat ik weg moest maar ik dacht er moet een reden zijn dat hij zo deedt. toch gewoon doorgeaaid en opeens zag ik dat hij zijn hele oog ontstoken had. ik denk dat dit de reden was.
Afbeelding
Afbeelding

verder een super vakantie gehad!

_katja_

Re: paarden in Tunesië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:29

ah dat is pas echt zielig

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:30

Jeetje wat zijn die dieren er slecht uit zeg.
Veel te dun Verdrietig

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 19:32

ah echt mega mega zielig..
ik zou echt nooit in zo'n koets gaan zitten...vind het zo zielig die beesies :S

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:08

Die paarden zijn inderdaad broodmager. Zielig dat ze ze dan ook nog eens gaan gebruiken. Niet overal gaat het zoals het hoort te gaan helaas. Sneu heel sneu.

_maartje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:14

wat ziet dat er verschrikkelijk uit!
maar helaas is dit zeker niet het enige land waar paarden ( maar ook vele andere dieren ) zo worden behandeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:15

heel sneu voor die beestjes :'(

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:58

Zonde hoor, ze zien er inderdaad niet echt florisant uit. Nagelbijten / Gniffelen
Mogen wel een paar kilootjes aankomen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:09

Ik vond de meeste paarden in Tunesië er ook niet al te best bij lopen.
Meer in het binnenland heb ze een koetsentocht voor alle touristen die meedoen aan de jeepsafari.
Dat wil je echt niet meemaken. Daar zitten echt totaal vermagerde dieren bij en ze worden echt verrot geslagen.
Heel sneu. Je doet er alleen niets aan!

Het enige dat je kan doen is geen gebruik maken van een koetsje met een slecht paard ervoor. Maar dan houdt het op.
Ja en aan Brooke hospital geven natuurlijk. Al weet ik niet zeker of ze ook in Tunesië zitten.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:12

Ik ben daar ook geweest, precies dezelfde plek.
Aan de ene kant zeg ik ook, stoppen met doen, geen geld geven. Maar aan de andere kant... geen geld geen inkomst geen eten. Als ze geen eten hebben voor die beesten is dat jammer dan gaan ze dood aan honger niets aan te doen.
T is voor mij tegenstrijdig

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:17

Die koetsen hebben ze ook in sousse, daaar staan ze ook gewoon de hele dag lang.
Als je verder het land ik gaat in tunesië dan zie je op een gegeven moment paarden een ezels langs de weg staan aan hun voorbenen vastgebonden zodat ze niet kunnen lopen.
Half rottende ezel enpaarden karkassen die langs ze weg liggen en 2 mannen met 1 kind op 1 paard. Daar heb ik nog wel een foto van ergens.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:19

Ja, in iedere cultuur wordt anders omgegaan met dieren.
Ik praat het absoluut niet goed, vind het zelf ook verschikkelijk. Maar het is wel zo, en er is bar weinig aan te doen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 22:22

Ik vind het ook super zielig voor die beestjes en vind het ook echt niet kunnen .
Maar voor die mensen zijn de paarden hun inkomsten .
Als er niemand meer meerijd komt er geen geld binnen . En zonder geld geen eten voor hunzelf en zeker niet voor de paarden .
Het is triest dat het gebeurt en praat het ook zeker niet goed .
Dus net zoals didoo zei het is dubbel .

Ik zou er zelf niet mee meerijden denk ik maar zou de mensen een zak voer geven ofzo Bloos

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:22

Ahh echt zielig dit.. Lijkt me zo erg om in t echt te zien!

Allemaal massaal doneren aan Brooke Hospital, weer idd ook niet of ze in Tunesië zitten maar ze helpen iig paarden die er zo (en nog erger uit zien) Knipoog

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 14:43

zoo dat zijn veel reacties.
maar ik denk niet als je in zo koets gaat dat het geld ook aan de paarden word besteed.

maar van de andere kant. we werden een keer wakker en keken uit het raam, waren ze aan galloperen op het strand. deze paarden zagen er dan wel weer goed en gevoed uit.
de enige paarden die echt goed te eten krijgen daar zijn de politie paarden. (en dat zijn echt mooie beesten)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:49

in sousse vond ik ze niet zo mager wel veel wonden van slecht passend tuig en zadel maar redelijk doorvoedt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:52

Ik zeg maar 1 ding: Brooke's Animal Hospital!!!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:54

sammiesam schreef:
zoo dat zijn veel reacties.
maar ik denk niet als je in zo koets gaat dat het geld ook aan de paarden word besteed.

Tja, de baas moet natuurlijk op de eerste plaats eten. En misschien heeft die wel 8 bloedjes van kinderen thuis en een oude grootmoeder om voor te zorgen.
Begrijp me goed, ik vind het ook afschuwelijk voor de dieren, maar ik denk dat je het de eigenaars niet kunt verwijten: weinig geld, nooit geleerd anders tegen dieren aan te kijken dan als middelen en levensonderhoud, geen (wetserse) mentaliteit van diervriendelijkheid.
En wat gebeurt er als niemand met die koetsen gaat? OK, dan worden de paarden misschien verkocht, aan een boer ofzo die ze gebruikt om water omhoog te halen (zo'n rosmolen idee). Of ze daar beter af zijn? En wat gebeurt er met hun baasjes? Bedelen?

Tja, ik weet nooit wat ik met zoiets aan moet! Maar dat idee van een zak voer vind ik wel een goeie (of dan liever een baal hooi, maar dat is zo lastig meenemen op vakantie).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:56

Als baasje beter voorgelicht wordt, dat een gezond paard meer voor zijn bloedjes van kinderen kan verdienen verandert er misschien IETS voor de dieren. En dat is waar Brooke voor staat.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:29

IKbenEllen schreef:
Als baasje beter voorgelicht wordt, dat een gezond paard meer voor zijn bloedjes van kinderen kan verdienen verandert er misschien IETS voor de dieren. En dat is waar Brooke voor staat.

Natuurlijk, maar dan moeten die baasjes natuurlijk wel ergens geld vandaan halen om hun paarden beter te kunnen verzorgen.
(Overigens sloeg mijn reactie van boven ook niet op jou suggestie van Brooke, want dat vind ik ook een goede, hoor!)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:59

Daar helpt Brooke dus ook mee. Haha! , leningen voor beter tuige e.d.
Dat is beter dan een zak eten (korte termijn).

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:04

ARME PAARDJES

Zeg, ik heb toevallig een ruitersportspeciaalzaak Lachen
En ik ga naar Tunesie, wat zal ik voor de paardjes meenemen?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:04

Brooke werkt niet in Tunesië

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:06

zo slecht zien ze er toch niet uit... Veel te mager zijn ze wel, maar verder vind ik het wel meevallen zo van een afstandje

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:07