Bokkers wel eens in Gambia geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Misja

Bokkers wel eens in Gambia geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 12:22

Als het goed is ga ik morgen een trip boeken naar Gambia, voor in oktober.. Beetje rondsnuffelen daar.. Zijn er bokkers wel eens geweest? Ervaringen? Do's en don'ts?

verwijderd09

Re: Bokkers wel eens in Gambia geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:11

mijn ouders zijn er een paar jaar geleden een keer op vakantie geweest. ik kan je aanraden veel pennen mee te nemen die je kan uitdelen aan de locale bevolking(die zullen erg blij zijn met een pen). En geen geld geven aan de bedelaars, hoe moeilijk het soms ook zal zijn, omdat ze daar geen goede werkhouding van krijgen. Geld kun je natuurlijk altijd doneren aan een organisatie.

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 22:56

Dat van die pennen wist ik ja..
Er is inmiddels geboekt, ben benieuwd! Heb een en ander gelezen enzo.

liloenstitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:34

Gambia is erg leuk. Ben er nu 2 keer geweest en ik zou morgen zo weer gaan. 1e keer was in 97 en in 2002 nog een keer.

Pennen kun je inderdaad meenemen, maar ook kleding. Zijn ze erg blij mee. Bedelaars kun je beter geen geld geven. Geef ze eten of drinken, daar hebben ze wat aan. Ze willen alles hebben. Zijn overal blij mee.

Maar let goed op met wat je aan wie geeft. Wij hebben toen een excursie naar de noordkant gemaakt. Kregen onderweg autopech en waren lang gestrand in een dorpje. Ik heb daar toen heel goed om me heen gekeken en zag maar 1 baby. Ik had wat kleertjes bij me, dus dacht, dat kan ik wel geven. Vervolgens kwamen er overal baby's vandaan. De mensen waren boos dat ik niet voor iedereen iets had. Dat is erg jammer, maar ik had het ook beter aan het dorpshoofd kunnen geven. Die kan dan bepalen aan wie hij het geeft en wie het het hartste nodig heeft.

Hou er rekening mee dat je aangeklampt wordt. Zeker in het begin. Iedereen wil je iets verkopen, of je rondleiden.

Excursies kun je best met de locale bevolking maken. Zorg wel dat je vooraf afspraken maakt over de prijs.

Naar welk hotel ga je? Wij zijn de 1e keer naar Palma Rima geweest en de 2e keer naar Manjai Lodge. Dat laatste hotel was erg leuk omdat het toen pas geopend was. Er kwamen eigenlijk alleen nog maar afrikaanse gasten. Wij waren met nog 2 andere stellen de enige nederlanders.
We hadden er erg leuk contact met het personeel. Zijn bij verschillende mensen thuis geweest en hebben daar lekker gegeten (denk eraan, altijd met je rechterhand en nooit met je linkerhand). We zijn er zelfs op een doopsfeest geweest.

In het hotel heb ik toen nog iets stoms gedaan. Iedere dag legden we wat geld neer voor het opmaken van de bedden en het schoonmaken van de kamer. Ik had smorgens op bed mijn geld zitten tellen. Ik zorg er altijd voor dat ik wat klein geld in mijn portemonee heb en de rest in mijn buidel. Ik heb dus waarschijnlijk meer dan gewoonlijk op bed laten liggen, want savonds kwam diegene die onze kamer schoonmaakte naar me toe om te vragen of het echt voor hem was. Denk dus dat ik erg veel heb laten liggen. Maarja, heeft hij ook een keer een goede dag en zijn gezin ook.

Als je nog vragen hebt kun je me wel pb-en hoor. Ik heb best veel verhalen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:46

ja ik ben afgelopen oktober in gambia geweest! echt een heel indrukwekkende vakantie geweest.
niet alleen een mooi strand Haha! maar de mensen en het hele afrika gebeuren doen gewoon iets met je! ik hoop ooit terug te kunnen gaan, heb het ook best even moeilijk gehad toen we weer terug waren..
en ik ben er maar één week geweest kan je nagaan! dat gevoel raak je niet meer kwijt. wij zaten trouwens in het kombo beach hotel, wel heel luxe voor gambiaanse begrippen maar er was bewaking op het strand en dat is best een fijn idee. niet dat je nou bang moet worden hoor! de mensen daar zijn m.i. heel eerlijk maar moeten ook hun centen verdienen..gambia is een ervaring die je moet meemaken wil je hem begrijpen, denk ik. en laat je niet gek maken door mensen die er nog nooit geweest zijn en hun oordeel al helemaal klaar hebben ( zoals bij ons de arts die de prikken gaf, die deed net alsof we doodziek en ellendig weer thuis zouden komen haha!)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:55

Ik ben vorig jaar naar Gambia geweest, maar het is totaal mijn land niet. Ik zal er ook nooit nog eens naar toe gaan.
Het verhaal van Kunta Kinta (geen idee hoe je het schrijft) is erg leuk maar ze hebben het veels te commercieel gemaakt.

Alles wordt geimporteerd, tot aan de ketchup toe, terwijl ze een heel vruchtbaar land hebben. Jammer dat de regering niet support om mensen hier wat mee te laten doen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:16

mistic jammer dat het je zo is tegengevallen! ik was met mijn ouders mee die er al een keer waren geweest en ons daarom hadden afgeraden die idd uitgemolken trekpleisters te bezoeken. zoals die gedrogeerde krokodil waar alle toeristen overheen hangen haha! wij zijn met de échte bevolking in aanraking gekomen. en over al die import artikelen ik denk dat ze dat doen omdat alle toeristen anders buikloop krijgen, ik was er wel blij mee in ieder geval!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:44

Ik denk ook wel dat het komt omdat ik ook nog andere afrikaanse landen heb gezien. Heb zelf ook nog een jaar in Zuid-Afrika gewoont. Onbewust ga je toch dingen vergelijken.
Ik vond Botswana en Namibie veel leuker om een vakantie door te brengen. Gelukkig heeft ieder zijn eigen smaak Haha!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:08

tja dat wil ik ook wel! Knipoog

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:19

Mijn zusje is net terug! Heb net alle verhalen aangehoord en veel foto's bekeken!
Heel indrukwekkend vond ik! Ze was met mijn oom en tante mee, die komen er al jaren en hebben er diverse projecten. (bouwen van schole en ziekenhuizen etc.)

Ze gaan altijd naar dezelfde 'appartementen' met inderdaad ook beveiliging.
Zo kon ze ook in contact komen met de bevolking, ze zijn een aantal keer bij mensen op bezoek geweest en dat was een hele ervaring! Om te zien hoe die mensen leven en wonen..onvoorstelbaar!

Ik herken ook wel dingen uit de post van liloenstitch, je ziet 1 kindje en voor je het weet staat er een hele groep om je heen!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:44

Maandag ga ik naar Gambia, Kotu om precies te zijn. Wel leuk om hier ook wat reacties te lezen, vooral dat van pennen is wel handig Knipoog Iemand nog meer tips of must-sees?

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:57

Mijn schoonouders zijn twee jaar geleden voor het eerst naar Gambia geweest, het jaar daarop is mijn schoonmams een keer alleen geweest ( ze mocht een week met een marabou/sjamaan mee). In januari zijn ze weer samen geweest en hebben ze een gids ontmoet die ook leraar is geweest. Mijn schoonvader gaat nu samen met hem een ICT school opzetten en gaat daarvoor in juni een week alleen naar Gambia. Schoonmams is bezig voor een waterput in een dorp in het binnenland en daarvoor gaan ze in oktober samen heen.

Zij willen echt het land zien en contact maken met de bevolking. En ik denk dat het wel verschil maakt of je je van te voren goed informeert. Zo is het bijvoorbeeld een teken van respect als je kleren aandoet die je knieen en schouders/bovenarmen bedekken. In de kust is de bevolking nu wel gewend aan die toeristen met korte broeken, (in het binnenland nog niet echt) maar dan nog stellen ze het erg op prijs.
Ook potloden, pennen, schriften e.d. meenemen is een goede en vraag dan je gids waar je ze wel/niet uit kan delen.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:59

Je vaccinaties halen en je malariapillen goed slikken!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:46

saroanda schreef:
Je vaccinaties halen en je malariapillen goed slikken!

ja dat hebben we al gedaan Ja

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:17

Wij hebben geen mug gezien in Gambia!! Ik ben echt heel erg jaloers op je!! Als je aankomt moet je niet raar opkijken, de dingen gaan een beetje apart op het vliegveld! Ze zijn erg trots op hun uniformen, ik had echt zoiets van : waar ben ik nou beland?? Een goede tip, neem oude kleren mee die je kan achterlaten voor het hotelpersoneel, en laat je deo en douchespullen achter daar zijn ze heel blij mee! En dan hoef je niet zoveel mee terug te nemen! Laat je even weten hoe je het gehad hebt? Ik ben zó jaloers!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:19

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:24

Miryamk schreef:
Wij hebben geen mug gezien in Gambia!! Ik ben echt heel erg jaloers op je!! Als je aankomt moet je niet raar opkijken, de dingen gaan een beetje apart op het vliegveld! Ze zijn erg trots op hun uniformen, ik had echt zoiets van : waar ben ik nou beland?? Een goede tip, neem oude kleren mee die je kan achterlaten voor het hotelpersoneel, en laat je deo en douchespullen achter daar zijn ze heel blij mee! En dan hoef je niet zoveel mee terug te nemen! Laat je even weten hoe je het gehad hebt? Ik ben zó jaloers!

geen muggen gezien? O dat zal wel helemaal top zijn! Ik laat zeker weten hoe ik het gehad heb, ga ook veel foto`s maken Ja

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:25

jullie zijn ook naar een school geweest zie ik, lijkt mij ook leuk. We gaan eens uitgebreid kijken daar wat de mogelijkheden zijn op het geboed van excursies, willen geen al TE primitieve dingen ondernemen namelijk

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:39

Wij hebben iemand die in het hotel werkte gevraagd naar welke school we zouden kunnen gaan, die man nodigde ons toen uit om bij de school van zijn kinderen te gaan kijken. Dat was wel heftig, maar zo hebben we wel het echte schoolleven in Gambia gezien en niet dat 'ene' schooltje dat al word platgelopen door toeristen, we hadden snoep en linnen tassen e.d meegenomen. En gezegd dat we geen geld zouden opsturen ( nooit doen!) maar wel het rekeningnummer en een e-mail adres gevraagd ( wat niet schijnt te kloppen jammer want nou maken we ook niks over..) Die man heeft ons ook nog meegenomen naar zijn compound en dat was ook heel heftig..We hebben hem wel wat geld gegeven voor zijn kinderen en een oude mobiel. Mijn ouders waren er al eens geweesr en wisten dus wel al hoe het allemaal een beetje werkt daar. En niet zeggen dat je misschien iets koopt als je het niet van plan bent. Nee is nee en soms moet je gewoon doen alsof je ze niet ziet. Dat vonden wij de eerst dagen heel vreemd ( onbeschoft eigenlijk ) maar dat went wel hoor! En af en toe hebben wij ons wel bewust laten afzetten, want soms vonden we het toch wel een beetje sneu..Maar die toeristische dingen zou ik alleen doen in een grote groep. Wij liepen als enige toeristen over de houtmarkt in Brikama en dan word je echt belaagd! Maar wij hadden ook alleen een chauffeur en jeep mee! Het was echt een indrukwekkende/strandvakantie!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:42

jeetje dat hadden jullie dus echt een behoorlijk lading spullen mee of niet? Goh dan mag ik nog wel eens door huis heen lopen om wat te verzamelen. Had al wel wat potloden gekocht om mee te nemen.

Lijkt mij best wel spannend hoor om zo met een vreemde mee te gaan (geen reisleiding) maar dat is daar dus wel enigzinds veilig? Lees het wel meer namelijk

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:53

DIt was een wat oudere man die als bewaking bij het hotel werkte ( aardige man, maar ze zijn allemaal aardig!) we hadden die dag ook nog een chauffeur mee. Dat had die man voor ons geregeld. De mensen daar zijn op hun manier goudeerlijk, maar zoals mijn vader zei: ze denken dat we geld sch**ten op de w.c! En iedereen probeert wat aan je te verdienen, ze hebben verder ook geen inkomsten. Geef ze geen geld als ze er niets voor doen! Helpen ze je, geef je ze wat, maar geen kapitalen hoor! Maar toeristen die alles zelf doen en die mensen geen kans geven een centje te verdienen vind ik op een verkeerde manier zuinig! Ze zijn allemaal zo vrolijk, echt leuk wij missen het nog iedere dag. hadden in het begin echt het gevoel hier niets meer te zoeken te hebben! Ik en mijn dochter hebben er ook nog paard gereden maar dat was een stuk minder. Magere taaie beestjes maar ze liepen alleen als die afrikaan er achteraan rende! En die kon hard!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:55

Hebben jullie via de reisorganisatie ook nog een excursie gedaan?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:49

Nee, mijn ouders hadden de eerste keer in Gambia een rondreis gemaakt via een reisorganisatie, wij gingen echt voor het strand en mooie weer. En doordat mijn ouders de standaard toeristen-dingen al hadden gedaan, en niet zo geweldig vonden, hebben wij onze uitjes ( 1x met een four-wheel-drive een heel stuk over het strand van kombo beach tot tanji gereden, echt heel gaaf en die andere keer dus met die bewaker mee ) alles zelf geregeld en een kwestie van goed onderhandelen. Geen problemen gehad, maar mijn vader heeft alles geregeld wij zaten erbij en keken ernaar! Dus als je voor het eerst gaat en niemand bij je hebt die lekker mondig is, is het misschien wel prettig om het via een reisorganisatie te doen. Succes in ieder geval!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:47

Miryamk schreef:
Wij hebben geen mug gezien in Gambia!! Ik ben echt heel erg jaloers op je!! Als je aankomt moet je niet raar opkijken, de dingen gaan een beetje apart op het vliegveld! Ze zijn erg trots op hun uniformen, ik had echt zoiets van : waar ben ik nou beland??

Dat rare gedoe op dat vliegveld komt omdat dat vliegveld ook een noodlandingsbaan voor amerikaanse space shuttles is ( vandaar ook die enorme lampen op de landingsbanen e.d. die moeten vanuit de ruimte te zien zijn).

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:56

hahaha ja maar die lange baan is juist wel fijn! Ik bedoelde al die serieus kijkende héél donkere mannen die je paspoort willen zien, en dat daarna wéér alle koffers door dat ene röntgenapparaat moeten terwijl je het ook zou vreselijk warm hebt Haha! Wij zijn midden in de nacht geland en die dag ervoor had het geregend het was er dus heel erg benauwd. Maar vooral de douanebeambten moest ik even aan wennen. ( ik was hiervoor nooit verder dan Oostenrijk geweest, misschien scheelt dat ook wel Knipoog )