Noorwegen, waar moeten we zéker langs? Foto-update 8-8!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjimmy

Noorwegen, waar moeten we zéker langs? Foto-update 8-8!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:11

Wij gaan vanaf begin juli 3 weken trekken in Noorwegen, en waar moeten we zéker langsgaan volgens jullie?

We hebben het plan om van Oslo richting Bergen (met tussenstop Hadangervidda) te gaan en dan langs de kust omhoog, in ieder geval tot de poolcirkel maar mogelijk nog noordelijker.

We gaan met de auto en slapen in principe in hutten/hostels/bed & breakfasts maar we hebben ook een tent bij ons want we hebben niets gereserveerd .

Ben benieuwd naar jullie tips!
Laatst bijgewerkt door Justy op 08-08-06 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek

IngridM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:31

tja je hebt m'n foto's gezien maar wij zijn niet noordelijker gegaan dan het hardanger fjord dus kan ik je niet echt helpen.....

Maaaike

Re: Noorwegen, waar moeten we zéker langs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:33

Wij gaan ook naar Noorwegen, maar gaan niet trekken..
Ik zal mn moeder (in dr jeugd er vaak langere tijd gewoond) eens vragen wat zij plekken vindt waar je zeker langs zou moeten

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:33

raften in/nabij geilo!!!! Dat was zoooo gaaf!

edit- het raften is in Dagali, maar vanuit geilo rijden ze daar met een bus heen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:49

Mn moeder even gevraagd, kreeg hele verhalen.. !

Ze heeft zelfs een soort routebeschrijving gegeven, haha.

Goed, ze zegt dus dat je van Oslo naar Bergen kan gaan via de plaatsjes Vass (veel watervallen, erg mooi) en Flåm (mooi, met bergtreintjes naar een Gletsjer). Als je in Bergen bent zou je naar het Sognefjord kunnen gaan, dat ligt vlakbij Bergen en schijnt heel mooi te zijn ! Als je van Berger verder naar het noorden gaat, zou je in ålesund (aan de westkust) kunnen stoppen, een mooi, leuk plaatje waar je ook leuk kan winkelen etc. Er zit ook een camping daar ! Als je bij ålesund bent, zou je naar Runde kunnen, een soort van Vogeleiland, erg mooi, met allerlei watervallen, grotten en inhammen. Van ålesund zou je verder kunnen via Trollstigen (slingerweg, maar mooi) naar Geiranger kunnen. Geiranger is natuurlijk een erg mooie plek, met alle watervallen en de fjorden. Daar is ook een uitkijkpost over de Fjorden.

Verder kwam ze niet, maar ik vond het ook wel genoeg !

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:49

* de waterval Vøringsfoss is heel erg mooi.
* Met het treintje van myrdal naar flam en weer terug (Het steilste spoor van europa)
* Folgefonna gletsjer (volgens mij, ik zal het even navragen aan mijn vriend ). Wij waren er vorig jaar zomer en overal was het 25 graden, en dan zit je een 45 minuten in de auto en dan sta je ineens tussen de skieende mensen Van afstand lijkt het ijs blauw te kleuren, echt supermooi!
* in Oslo zelf is het heel gaaf om naar het Vigelandspark te gaan, een gigantisch park, vol met beelden. Zelf ben ik niet zo heel erg van de kunst, maar zelfs ik vond dit mooi!

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:52

Ik ben vorig jaar samen met m'n vriend naar noorwegen geweest. Ook drie weken lang. Wij zijn tot en met trondheim geweest. En daarna langs de kunst terug. Het is een ontzettend groot land en wij hebben elke dag gereden en echt super lang dus weet goed waar je aan begint al wil je helemaal naar boven. Ik ben ook een keer bij de poolcircel geweest maar ik vond het kustgebied in het zuiden toch mooier. Ik zal even m'n boekje er bij pakken zodat ik alle namen goed schrijf *zoekt boekje ( ANWB Goud Noorwegen, aanrader)*

Iets wat totaal niet op je route ligt maar mochten jullie er toevallig langskomen. Ik zou naar de preikestolen gaan. Echt een schitterende wandeltocht en daarna een echt geweldig uitzicht! En ook nog iets wat niet op je route ligt maar daar zou ik ook echt heen gaan is het geirangerfjord en naar briksdal (jostedalbreen)

Ik vond de hardangervidda wel mooi maar niet echt heel bijzonder. Ik vond sowieso de hoogvlaktes een beetje tegenvallen. Rondane vond ik wel erg mooi en ligt ook op jullie route dus daar zou ik ook zeker langs gaan. Veel pelzier he! Ennuh genoeg drank meenemen! Op de boot controleren ze toch niet en het is daar erg duur haha. Ik ben wel jaloers op je! Ik zou het liefst dit jaar weer gaan!

Rukaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:54

Oh, dit topic hou ik even in de gaten, wij gaan ook naar Noorwegen met de auto, beetje de zelfde plannen als de TS. Leuk!

Sjimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:55

Wij zijn ook niet van de beelden Maar ik hoor dit van zoveel mensen dat we toch maar gaan kijken denk ik

Maaaike bedank je moeder maar!! Dat is nog eens leuk zo

Winkie ik zal alle plaatsen eens opzoeken

De poolcirkel ligt halverwege Noorwegen al he Ons doel is zeker niet de noordkaap .

Wanneer ga jij Rukaro?

Wij varen 7 juli van Frederikshaven naar Oslo en 27 juli terug.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:02

Je ging toch over die grote weg van oslo naar bergen?

Tussen Oslo en Geilo staan ergens langs de weg borden in het noors waar heel duidelijk op te maken is dat het om een komeeninslag o.i.d. gaat. Als je dat ziet staan moet je zeker de bordjes volgen, je ziet van de inslag eigenlijk niets maar de gletsjerrivier is daar in de zomer zo goed als uitgedroogt, dat zier er echt zo gaaf uit! en het is een leuke tussenstop na al die uren rijden!

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:11

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:15

heyy kun je voor mij een mooie noorse boskat meenemen

ben zelf nooit in noorwegen geweest, maar als de financien het toelaten, wil ik er een keer een noorse boskat poes gaan halen, ik fok namelijk met noren, en ze komen uiteraard uit noorwegen, dus de zuiverste noren vind je daar.
alvast een hele fijne vakantie !

Sjimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 10:17

Ik heb al eens geraft in Noorwegen. Aan de Noorse kant van de Grens bij Idre (in zweden) en dat is inderdaad heel gaaf!

Ik ben bang dat die kat dan niet bij je aankomt crossmonster... die blijft hier dan

Rukaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:21

Wij (vriend en ik) vertrekken zo rond 10 juli. Ligt nog even aan de tentamens
Maar de bedoeling is dus om ongeveer 2 week lekker rond te gaan trekken en inderdaad via de zuidkust omhoog, richting Bergen iniedergeval. Misschien nog wat hoger. We willen gewoon zo veel mogelijk mooie dingen zien en overal lekker de tijd voor nemen.

We willen ook héél erg graag naar Zwitserland/Italië en konden niet zo goed kiezen. Daarom hebben we afgesproken om naar Noorwegen te gaan als het er op de dag van vertrek mooi weer is. Regent het, dan gaan we naar Zwitserland/Italië.

Toch hoop ik dat het heeel mooi weer is in Noorwegen, op de dag van vertrek

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:24

Wij gaan a.s. zondag ook voor 16 dgn. naar Noorwegen. Bergtochten met een tentje dus... Wij gaan dus niet naar Bergen (te toeristisch voor ons). De planning is om meerdaagse bergtrektochten te maken. Ook gaan we twee dagen zeekajakken in het Sogne/Naerofjord. Met www.icetroll.com gaan we twee dagen en nachten de gletsjer op in het Jostedal/Breiheimsenter. We vertrekken dus zondag en komen dinsdags de 18e weer terug. We zijn van plan om vanuit Oslo de eerste dag meteen een eind omhoog te gaan richting Rondane/Doverfjell, vanuit daar richting Jotunheimen/Jostedal, Gaupne, Voss (buitensportplaatsje!) en dan zien we nog wel verder. We hebben niets vast staan en willen kijken hoe ver we kunnen komen met wildkamperen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:31

Ik ga van de zomer ook naar Noorwegen! Ben er al een aantal keer geweest en raak er niet uitgekeken!

Maar vergis je niet in de afstanden, er zijn nauwelijks snelwegen, dus lange afstanden rijden schiet niet echt op. Als ik jou was, zou ik er voor zorgen dat je niet te veel wilt, want dan zit je alleen maar in de auto en heb je nauwelijks tijd om dingen te bekijken.

Ik ga ook een bergtrektocht maken op de Hardangervidda, waarschijnlijk vier dagen. De route bovenlangs de Hardangervidda (via Geilo, Liset, Eidfjord) is erg mooi. Het is ook erg leuk om over de oude wegen te rijden ipv door de nieuwe tunnels. Meestal zijn die er nog wel. Langs de fjorden rijden en er eens een ferry nemen is erg leuk! Het is al gezegd, maar het treintje Myrdal - Flam is erg leuk en zeker de moeite waard. Verder zou je nog naar Geiranger kunnen gaan, zeer bekend. En tja, er zijn zo veel mooie plekjes te vinden Lachen De leukste plekjes zijn die je toevallig tegenkomt onderweg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:49

Wij zijn een paar jaar geleden wezen interrailen in Scandinavie en dus ook in noorwegen. Zelf was ik erg gecharmeerd van Trondheim, ontzettend leuke stad.

Als het mooi weer is, kun je heerlijk zwemmen op een eilandje in de baai daar. Met de trein reizen is echt aan te bevelen in Noorwegen, heel goed voor elkaar.

Al met al een schitterend land waar ik graag nog eens heen zou gaan!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 19:44

Ik heb even aangestreept waar we nu denken langs te gaan
Dag 1,2,3 dagen Oslo Vrijdagavond-Maandagochtend.
4,5 Via Drammen, Geilo Richting Bergen (niet naar Bergen).Dag wandelen op de Hardangervidda.
6 Via Voss richting Flam (treintje) en naar de Stavkirke in Borgund.
7 Dan naar de Sognefjord.
8 Via Songjefjord langs de kust/andere fjorden naar
9-10-11 Geiranger.
Van Geiranger via
12 Molde (kust) naar
13-14 Trondheim. En dan kijken we vanaf Trondheim of we nog verder naar het noorden gaan. (zoals ik het nu inschat nog wel een stukje.) 15
16 17 Dan terug via Rondane.
18-19 En afhankelijk van of we nog tijd 'over' hebben via grote weg terug of binnendoor naar
20 Oslo

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:01

Zoo we zijn weer terug en het was heel mooi!!

Hier wat foto's van mijn vakantie in Noorwegen:
23 van de 900 Nagelbijten / Gniffelen

helaas door het verkleinen wat scherpte verloren gegaan.

Afbeelding
Trollstigveien bij Geiranger heel mooi gedeelte helaas minder weer.

Afbeelding
Aha daarom soms gele strepen op de weg Knipoog Rendier[/quote]
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hardangervidda, kilometers niks. Ijskoud, winderig en nat maar heel apart/mooi
Afbeelding
Rivier die ook voor ons hutje in Geilo langskwam

Afbeelding
Het Vigelandspark (beelden) in Oslo. Levens echt die beelden Ja

Afbeelding
Harmen de toeristen aan het vermaken in de Domkerk in Oslo

Afbeelding
's avonds laat de bergen in gaan is echt super daar! Heel mooi licht Ja

Afbeelding
Trondheim is ook op palen gebouwd Ja

Afbeelding
Mooi plaatje van Flam

Afbeelding
Weer zo'n mooie koude en natte bergweg.

Afbeelding
Voringfoss

Afbeelding
Mooi zonnetje

Afbeelding
Atlantic road met aparte bruggen over eilandjes voor/aan de kust.

Afbeelding
Mooi plaatje bij Olden

Afbeelding
Mooi plaatje bij Geiranger - Geirangerfjord

Afbeelding
Mooi plaatje van de Nordfjord

Afbeelding
Briksdalbreen (gletsjer) waar we naar toe gewandeld zijn. En een klein stukje erop.

Afbeelding
En Elanden!!!! gezien! gaaf!! Helaas niet dichtbij genoeg voor goede foto's......

annelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:31

leuk om dit topic te volgen. Ik ga samen met mijn vriend 12 augustus naar noorwegen om daar rond te trekken de tips die jullie hier geven neem ik zeker mee in onze planning!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:22

Ik wil ook nog graag een keer naar Noorwegen, maar dan met een camper ofzo. Mijn vriend kan niet in een tent slapen ivm zijn rug. Vind de foto's hier erg mooi!
Ik hou dit topic even in de gaten.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 13:29

Ik ben bezig met een website/foto verslag
Dan kan je de hele route zien en ook een beschrijving waar de elanden zijn e.d.
Ik zal de link hier tzt neerzetten.

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:26

Wow, waar heb je die Elanden gezien? Ook vlak bij Gaupne? Wij zijn net terug van twee weken Noorwegen. Was zooooo gaaf, super weer! Volgend jaar ben ik zeker weer daar te vinden!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 10:39

In het rondane gebied.
Gewoon langs de snelweg (de 6) bij Dombas, wel met een elandensafari, je weet zelf niet waar je zoeken moet Knipoog.

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:42

Wauw wauw wat een foto's !
Ik ben ook 1x in noorwegen geweest, maar helaas niet zo ver naar het noorden.
Zo mooi daar! Wij hebben ook elanden gezien, en bevers Haha!
Dat is een land waar ik zéker nog eens naar terug wil!