Wat nodig voor wintersport?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Wat nodig voor wintersport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 15:57

Hallo,

Ik ga over 2 weekjes voor het eerst op wintersport en be eens aan het bekijken wat ik echt nodig heb. Heb al een skipak en ski's etc huren we daar. Zat eens op internet te kijken en zag daar van alles over skipully's..zijn die echt nodig? En hoe zit het met bril? Gewoon zonnebril of is zo'n skibril echt een must?

En verder nog tips?

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:03

Zonnebril is prima zolang geen rare dingen doen (off-piste en springen ed).
Hoewel als het veel sneeuwt is zo'n skibril wel handig, maar ik doe het eigenlijk al jaren met een zonnebril (staat veel leuker ).
Een skipully is niet echt nodig vind ik, over twee weekje is het toch al niet meer echt heel koud. Gewoon voldoende kleding meenemen.
Verder niet vergeten zonnenbrand mee te nemen.
Veel plezier!

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:07

Een zonnebril zou ik altijd meenemen en een ski-bril kan je ook nog ter plekke kopen. Heb je opzich niet echt nodig, maar is wel erg fijn als het sneeuwt, omdat die mooi dicht rond je ogen sluit.
Dunnen fleece-truitjes vind ik altijd wel prettig; ze zijn warm genoeg als er buiten een zonnetje schijnt, maar als het erg koud is, kan je er ook nog goed een dunne wollen trui over aantrekken.
Het ligt een beetje aan hoe het weer is waar je naar toe gaat, maar ik ga echt niet skien zonder een lange (thermo)onderbroek, terwijl mijn man ook bij -10 zonder zo´n ding onder z´n ski-broek skiet .
Een paar stevige stappers zijn ook fijn om mee te hebben (of moonboots als je die leuk vindt). Als er nog veel sneeuw ligt waar je naar toe gaat, krijg je tenminste niet snel koude voeten.
Een zonne-stift met hoge beschermingsfactor is altijd goed om bij je te hebben; met zon en sneeuw verbrand je best snel, zeker als je een gevoelige huid hebt.
Ik heb verder nogal last van een knie tijdens het skien. Daarom heb ik een neopreen bandage, die goed steun biedt.

Veel plezier (bofkont !), waar gaan jullie naar toe?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:08

- op een gletscher is een skibril een must, anders IMO niet
- zonnebrand en lippencreme zijn ook een must
- warme laagjes is wel aan te raden, maar dat hoeft echt niet een skipulli te zijn. Ikke (= koukleum) ski met 2 laagjes thermo-ondergoed, Anky fleece trui, skibroek en een ski-jas. Verder zijn goede handschoenen, sjaal en een muts + warme schoenen (bergschoenen of zo) ook wel nodig. Ik kleed me zeg maar alsof ik een hele dag op een wedstrijd in de winter moet helpen.

Net zoiets als Sterre dus t/m de ski-onderbroek en de kniebrace.

En iets van tape is ook wel handig als reserve.

Pinacolada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 16:20

denk dat ik misschien gewoon een pully koopmvoor zekerheid..is nooit weg. en skibril..ik vind het maar onnozele dingen als ik eerlijk ben..wij gaan naar oostenrijk, Niedernsill..met een hele groep

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:22

wij gaan pas half maart (Gletscher ) Vorig jaar hadden we prachtig weer en goeie sneeuw

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:24

Heerlijk, wintersporten!
We gaan dit jaar niet ivm ziekte van mam anders waren we ook gegaan.

Ik vind een skibril wel heel handig, vooral als 't waait is zo'n ding retehandig.
De pully's/coltruien vind ik ook heel handig.
Vergeet de zonnebrand niet, want je verbrand levend op de piste!

Ik ga voor de rest met Sterre en Lielle mee.
Heel veel plezier!

skipperfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:27

Ik draag altijd een malot (of hoe je dat ook schrijft) en als het echt heel koud is skisokken zodat mn tenen er niet afvriezen
Normaal draag ik een colletje met een sweater eroverheen, maar ik heb deze winter ook vaak met een thermosshirt geskiet. Verder een lekkere warme muts (evt. sjaal) en handschoenen en een zonnebril/skibril is toch wel noodzakelijk.

Veel plezier

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:30

Was ik bijna vergeten: een fleece-hoofdband of een muts! Anders krijg je van die koude oren .

marijkuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:31

skipully's zijn wel handig of je kunt ook gewoon een shirtje met lange mouwen aantrekken, daar doe ik dan altijd een topje onder en een skijas er over en dat is warm genoeg want als je druk bezich bent en vooral het 1ste jaar dan heb je het zo heel warm!

voor mooie dagen is een zonnebril wel voldoende maar als er een sneeuwstorm is dan is dat niet voelde en dan is een skibril erg handig!
een muts, sjaal zijn ook wel nodig bij een sneeuwstorm...
waterdichte handschoenen moet je ook hebben!

lange sokken/skisokken zit ook beter in de skischoenen!
ik ga ook over 2 weken voor de 13de keer! ik heb zin!!

Pinacolada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 17:05

13e keer??? Zoooo ... Ik heb nog nooit geskied, dus ben erg benieuwd..

Nic

Re: Wat nodig voor wintersport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:10

Een goggle of skibril vind ik juist handig en prettig omdat ie goed afsluit, ik krijg met een zonnebril vaak last van mijn ogen (lenzen) door de wind en ach, in de huiskamer zie je er misschien "raar" uit in skikleding, maar iedereen op de berg loopt er als een soort eskimo bij, uitzonderingen daargelaten
Ik heb ook eens zonder goggle gezeten en raar maar waar: ter plekke hadden ze alleen maar van die peperdure dingen

Als je over 2 weken al gaat heb je best kans dat het er nog koud en sneeuwerig is, vaak is januari echt berenkoud en maart wat zonniger en warmer, maar in februari kan het ook behoorlijk spoken in de bergen. Niet te voorspellen dus...

Een thermoshirt van goede kwaliteit zou ik ook kopen, ten eerste omdat het door het materiaal warm is als nodig, maar juist ook weer zweet afvoert als je het warm hebt.
En als je thuis komt kan je dat thermoshirt altijd weer gebruiken met paardrijden, nooit weg dus.
Over het thermoshirt doe ik altijd een lekker warme fleecetrui met kraag of kol en ook de jas heeft een dichte kraag, zo heb ik geen sjaal nodig meestal.

Ik zou wel ook wat "uitgaans" of vrijetijd kleding meenemen die je niet met skieen zelf aan trekt, voor 's avonds als je wat leuks gaat doen.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:49

Nou ja het meeste is al verteld! En inderdaad laagjes! Ik had thermo ondergoed aan en skisokken en dan bij de benen direct skibroek en boven nog een fleecetrui. Was warm genoeg! Heb ook 1 dag met sjaal om geskiet maar toen had ik het snikheet. En goede handschoenen zijn echt een must! Ik had van thinsulate 40 gram maar in de schaduw was dat al steenkoud!

Anoniem

Re: Wat nodig voor wintersport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:04

AM --> BI.

Hahaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:07

Weet niet of het al gemeld is, maar een extra jas is ook handig. Die had ik dus niet bij me, dus na de eerste sneeuwbui was mijn (gelukkig waterdichte) jas aan de buitenkant kletsnat en eer dat weer droog is... Heb toen 2 dagen met een klamme jas rond moeten lopen...

skipperfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:10

Hahaatje schreef:
Weet niet of het al gemeld is, maar een extra jas is ook handig. Die had ik dus niet bij me, dus na de eerste sneeuwbui was mijn (gelukkig waterdichte) jas aan de buitenkant kletsnat en eer dat weer droog is... Heb toen 2 dagen met een klamme jas rond moeten lopen...

Ik neem er altijd 3 mee, maar na het skiën leg ik mn jas altijd ff over de verwarming, lekker warm

TienekeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:12

Vergeet ook niet zo'n lippenstift voor als je kloofjes krijgt op je mond door de wind: is zeeeer vervelend...

Annem84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:36

Alles is volgens mij wel genoemd. En mailliot onder mijn skibroek vind ik persoonlijk niet zo fijn, omdat ik dan te strak in mijn skischoenen zit. Die passen echt precies bij mij en als ik dan een extra laagje aandoe krijg ik kramp in mijn voeten.

Verder, neem ik altijd een klein spiegeltje mee voor als je onderweg zonnebrand opdoet kun je tenminste zien dat je geen grote witte klodders ergens laat zitten. (wel een dichtklapbare voor dat je dadelijk piegelscherven in je broek hebt zitten).

En altijd met lange mouwen en skihandschoenen skien. Een meisje dat ik ken is een keer gevallen en heeft haar hele arm open gehaald. Moest flink gehecht worden. Ski's zijn namelijk geslepen aan de zijkant!

En als je echt een dagtocht gaat maken is het mischien verstandig om altijd iets van een mars of zo mee te nemen voor als je even een energiekick nodig hebt.

TienekeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:38

Amvbeek schreef:

En als je echt een dagtocht gaat maken is het mischien verstandig om altijd iets van een mars of zo mee te nemen voor als je even een energiekick nodig hebt.

Moet je wel opletten dat je die Mars niet te dicht op je kleren ed bijhoudt, anders gaat hij smelten

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:51

ik zou wel pully's aandoen als ik jou was..
en altijd zonnebrand en lippenbalsem mee!

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:52

enne ik zou wel een skibril doen als ik jou was, want als het mistig is zie je door zo'n zwarte minder dan bij oranje glazen .

Pinacolada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 22:23

Maar zit er dan ook weer verschil in kleur glazen bij die dingen? Zag in de winkel namelijk verschillenden..maar stond wel allemaal hetzelfde op. En zonder goede lippenbalsem etc kom ik normaal al niet het huis uit, dus dat zit wel goed . Heb er in ieder geval al veel zin in!!

Annem84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:46

bij gele en oranje brillen zie je meer relief in de sneeuw. Das vooral makkelijk als het mistig of bewolkt is.

Daannn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:02

Dikke, hoge sokken is ook een must! Anders is het koud, en hoge want stel dat er tóch sneeuw in komt, is het niet zo koud. ( Ik weet niet of deze informatie al gegeven was, maar ik had geen zin om alles te lezen, )

skipperfan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:32

Pinacolada schreef:
Maar zit er dan ook weer verschil in kleur glazen bij die dingen? Zag in de winkel namelijk verschillenden..maar stond wel allemaal hetzelfde op. En zonder goede lippenbalsem etc kom ik normaal al niet het huis uit, dus dat zit wel goed . Heb er in ieder geval al veel zin in!!

Als het erg sneeuwt of mistig is dan kan je met oranje glazen de piste veel beter zien als met gewone glazen. Het is wel aan te raden, maar dat hangt natuurlijk wel van het weer af.
Als de voorspellingen zonnig zijn zou ik alleen een zonnebril meenemen.
Ik heb afgelopen vakantie ook bijna alleen maar met een zonnebril geskiet