Voor het eerst op wintersport!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sterren

Voor het eerst op wintersport!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 10:58

Hallo Bokkers,

Ik weet niet of het hier goed staat anders moet het even verplaatst worden..

Maar zoals de titel al zegt wie gaat er of is er bijv. vorig jaar voor het eerst op wintersport geweest?
Ik ga 4 februari met een aantal mensen voor het eerst op wintersport naar Fiss, Oostenrijk... Ik heb tot nu toe 3 keer geskied, en het gaat best aardig alleen ik weet niet precie swat ik ervan moet verwachten..

Wat is bijv. handig om te doen?
- 1 dag privé les
- meer dagen les in een klas
- andere optie's?

Ik vind het best spannend, en heb er zin in!

Nou ik ben benieuwd naar jullie ervanringen!

_Dunja_

Re: Voor het eerst op wintersport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:02

Ik zou in de ochtenduren les nemen en dan in de middag uren vrij skieen, zo heb je er wel het meeste aan om leuk te kunnen leren skieen.
Dit doen heel veel mensen die nog niet zo vaak skieeen.
Fijne vakantie alvast

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 11:08

@Vlasta

Dank je voor je reactie....
Ja dat heb ik ook wel van een aantal mensen gehoord..alleen sommige zeggen ook weer van neem gewoon 1 dag privé les je kunt het al best aardig... Ik ga er nog even over verzinnen.

Bedankt!

Cheeffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:18

Ik ben 2 jaar geleden geweest en heb toen eerst 3 dagen les genomen. Ehh, eigenlijk 2,5 want de derde dag lag ik in het ziekenhuis. Ik had 's ochtend van 9.00 tot 12.00 les en dan weer van 13.00 tot 15.00. Daarna konden we gewoon vrij skieen. Ik denk dat 1 priveles te weinig is, maar je zou ook hier in Nederland al les kunnen nemen.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 11:21

Ja dat is inderdaad ook een optie, maar ik vind het een beetje jammer om eigenlijk de hele dag weg te zijn.....

Dus dan zou misschien alleen 's morgens een optie zijn...

Maar je skied toch maar tot een uur of 4 half 5... Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Pinacolada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:22

Ik ga ook voor het eerst, in de voorjaasvakantie naar Oostenrijk. Heb nog nooit geskied..maar lijkt me super! Wij hebben elke dag les, dan 's ochtends en 's middags vrij skieen.

Waar moet je aan denken om allemaal mee te nemen?

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:24

Zeker les nemen. Dat raad ik in ieder geval aan.
Mijn voorkeur zou dan gaan naar een groepsles. Dat is toch veel gezelliger?

Wat ik al aangaf zou ik wel les nemen. Naar beneden komt namelijk iedereen, maar controle hebben over die lange latten, dat is toch even iets anders. Het is niet alleen dat je dan een gevaar voor jezelf alleen bent, maar ook voor de mensen om je heen.

In zo'n klasje leer je aardig wat en ook altijd op een hele leuke manier.

Wat hierboven al aangegeven is. dan neem je in de morgen les en in de middag ga je vrij skieen. Je kan natuurlijk ook de eerste paar dagen les nemen en dan de andere dagen vrij gaan skieen. Ikzelf heb vanaf mijn vierde t/m mijn twaalfde elk jaar een dag of vijf/zes les gehad en de laatse twee dagen voor mezelf. De klasjes stoppen ook meestal rond een uur of 15.30 en dan kan je zelf na de les ook nog een paar keer een liftje naar boven nemen. (Moet je nog wel de energie voor hebben). Je zal ook merken dat je op dag drie even een off day zal hebben en alles in je lichaam doet dan zeer.

Ik ben in ieder geval iemand die de winstersport boven de zomervakantie zet en hoop dat jij het ook heel erg naar je zin zal hebben.

Succes

Sterren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 11:24

Pinacolada schreef:
Ik ga ook voor het eerst, in de voorjaasvakantie naar Oostenrijk. Heb nog nooit geskied..maar lijkt me super! Wij hebben elke dag les, dan 's ochtends en 's middags vrij skieen.

Waar moet je aan denken om allemaal mee te nemen?

Bedoel je qua kleding?
Mijn werkgever is zo aardig geweest om mij de skischoenen en ski's te lenen van zijn dochter!
Dus die hoef ik iig niet te huren!

Sterren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 11:29

hardi schreef:
Zeker les nemen. Dat raad ik in ieder geval aan.
Mijn voorkeur zou dan gaan naar een groepsles. Dat is toch veel gezelliger?

Wat ik al aangaf zou ik wel les nemen. Naar beneden komt namelijk iedereen, maar controle hebben over die lange latten, dat is toch even iets anders. Het is niet alleen dat je dan een gevaar voor jezelf alleen bent, maar ook voor de mensen om je heen.

In zo'n klasje leer je aardig wat en ook altijd op een hele leuke manier.

Wat hierboven al aangegeven is. dan neem je in de morgen les en in de middag ga je vrij skieen. Je kan natuurlijk ook de eerste paar dagen les nemen en dan de andere dagen vrij gaan skieen. Ikzelf heb vanaf mijn vierde t/m mijn twaalfde elk jaar een dag of vijf/zes les gehad en de laatse twee dagen voor mezelf. De klasjes stoppen ook meestal rond een uur of 15.30 en dan kan je zelf na de les ook nog een paar keer een liftje naar boven nemen. (Moet je nog wel de energie voor hebben). Je zal ook merken dat je op dag drie even een off day zal hebben en alles in je lichaam doet dan zeer.

Ik ben in ieder geval iemand die de winstersport boven de zomervakantie zet en hoop dat jij het ook heel erg naar je zin zal hebben.

Succes

Hi,
Ja ik snap wel wat je bedoelt, dat een klasje waarschijnlijk een stuk gezelliger is...We zijn vorig met een heel stel in de overdekte piste in Bottrop (Duitsland) wezen skieen, daar dacht iedereen dat ik het al veel vaker gedaan had!! Maar dat was echt de eerst keer! Nu ben ik vorige week vrijdag met vriendinnen naar Zoetermeer geweest en dat ging ook goed dus ik hoor ook van mensen die al vaker geweest zijn dat ik waarschijnlijk meer heb aan een dag privé les.... Omdat ik het al aardig onder de knie heb... En van horen en zeggen is het echte werk beter te doen dan zo'n overdektepiste als in Zoetermeer...!

Maar ik ga er nog even over nadenken!

Bedankt, en het gaat hoe dan ook een super vakantie worden!!

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:33

Blijkbaar heb jij er dus aanleg voor en klinkt die ene dag privé les wel goed. Ik zou daar dus voor gaan en mocht het écht niet lukken, kun je volgens mij altijd nog een afspraak maken voor meer lessen.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 11:38

Ja ik denk dat ik ook voor die dag privé les ga...

En idd mocht ik het dan nog niet zo goed lukken kan ik altijd nog een les nemen in een klasje!

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:00

JeSSer: Fiss, Oostenrijk is errug mooi. Ik ben er zelf in januari gaan wintersporten (snowboarden) en heb ook les genomen.

Ik heb gekozen voor een aantal dagen in een snowboard-klasje. Sowieso wordt iedereen naar niveau ingedeeld en ik had ook nog eens een leuk klasje - dan heb je lekker wat steun aan elkaar als het even niet gaat en kan je samen genieten van de momenten dat het erg goed gaat.

De mensen van de ski-school zijn enorm vriendelijk en er wordt genoeg individuele aandacht gegeven.

Welke keuze jij uiteindelijk maakt hangt af van je portomonnee, denk ik.

Zie ook de website van de ski-school: http://www.skischule-fiss-ladis.at/html ... preise.htm

Sterren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 13:26

Hilli schreef:
JeSSer: Fiss, Oostenrijk is errug mooi. Ik ben er zelf in januari gaan wintersporten (snowboarden) en heb ook les genomen.

Ik heb gekozen voor een aantal dagen in een snowboard-klasje. Sowieso wordt iedereen naar niveau ingedeeld en ik had ook nog eens een leuk klasje - dan heb je lekker wat steun aan elkaar als het even niet gaat en kan je samen genieten van de momenten dat het erg goed gaat.

De mensen van de ski-school zijn enorm vriendelijk en er wordt genoeg individuele aandacht gegeven.

Welke keuze jij uiteindelijk maakt hangt af van je portomonnee, denk ik.

Zie ook de website van de ski-school: http://www.skischule-fiss-ladis.at/html ... preise.htm

Ja dank je Hilli voor de url, ik had de website al gevonden en de prijzen dus ook...

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:01

Les in een groep in de sneeuw is een drama, je leert er niets van, alleen maar wachten. Nu kan het zijn dat ik als beginner pech gehad heb toen, maar voor mij nooit meer. Ik had nog nooit geskied, kwam dus in een beginnersklasje, maar vreemd genoeg kwam ik direct de berg af met bochtjes en al Iedereen dacht dat ik het al eerdergedaan had, maar dat was niet zo. En een andere lesgroep kon toen niet. Ik vond het dus echt helemaal niets. Waarom omhoog lopen als er een lift naast ligt? Als je dus aanleg voor skien hebt zou ik nooit voor een klasje kiezen.
Ik heb jaren later wel 3 keer 12 privelessen op zo'n lopende band gehad. En nu zit ik te denken aan 2 uur priveles in de sneeuw. Dit kost 66 euro (frankrijk) en is dus net zo veel als 2 uur priveles met je paard.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:28

Zoals al door meerder mensen is gezegd......... Ik zou lekker een paar dagen priveles nemen in de ochtend en dat je s'middags lekker zelf kan aanprutsen! Het is vaak zo dat je door de lessen in de ochtend s'middags al behoorlijk moe bent. Je neemt dan weinig meer op, hebt niet super veel energie meer en da's dan zonde van je geld

Verder gewoon lekker gaan genieten Veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:29

AM --> BI.

Sterren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 14:42

germie schreef:
Les in een groep in de sneeuw is een drama, je leert er niets van, alleen maar wachten. Nu kan het zijn dat ik als beginner pech gehad heb toen, maar voor mij nooit meer. Ik had nog nooit geskied, kwam dus in een beginnersklasje, maar vreemd genoeg kwam ik direct de berg af met bochtjes en al Iedereen dacht dat ik het al eerdergedaan had, maar dat was niet zo. En een andere lesgroep kon toen niet. Ik vond het dus echt helemaal niets. Waarom omhoog lopen als er een lift naast ligt? Als je dus aanleg voor skien hebt zou ik nooit voor een klasje kiezen.
Ik heb jaren later wel 3 keer 12 privelessen op zo'n lopende band gehad. En nu zit ik te denken aan 2 uur priveles in de sneeuw. Dit kost 66 euro (frankrijk) en is dus net zo veel als 2 uur priveles met je paard.

Ja dit heb ik dus ook al meer gehoord...
En ook al dat ik er best aanleg voor heb en het snel oppikte...
Denk dat ik dus voor een privéles ga!

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:03

Ik had voordat ik op wintersport ging, de basis in Nederland geleert. Dan zou ik daarna wel les nemen als ik jou was. Samen met zo'n leraar (en klas) kun je de pistes verkennen en kijken hoe het werkt met de liften.

Toen ik ging snowboarden heb ik ook 3 dagen les gehad. Dit was best leuk en ik heb ook best wel wat geleert. De basis iig en vanuit daar kun je zelf aan de gang.

Als er met ons mensen meegaan die niet kunnen skien, dan worden die 1 dag meegenomen door een hele ervaren skier. Na die dag komen ze vlekkeloos beneden

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 15:45

Ja, wij hebben ook wel van die ervaren skieers erbij zitten en die hebben mij "de basis" al geleerd..

En het lijkt mij wel lastig met die liften... Is dat ook zo? Soms hoor je zulke rare verhalen....Daar zit ik wel een beetje tegenop...

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:22

Dat ligt er maar net aan. Sleepliften zijn in het begin vaak lastig, maar met skies is het allemaal goed te doen. Stoeltjes liften vind ik ideaal. Je gaat staan, dat ding kiept je er als het ware op. En gondels zijn helemaal makkelijk, dus dat zal wel loslopen

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 16:25

Ow gelukkig... Klinkt allemaal nog niet zo eng!

Ik heb er wel veel zin in!

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 16:30

Ik heb ook zin, nof 5 weken wachten

Maar ik heb alles wat ik moet hebben, dus ik kan eig vandaag al weg

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:36

Ik zou zeker voor de groepsles gaan veel gezelliger en gewoon lachen. Tenzij bij het bij jou al lekker gaat dan zou ik priveles nemen de kosten van zo'n les zijn wel veel hoger maar neem in ieder geval les, het grootste gevaar op de piste is iemand die het niet kan en zonder begeleiding naar beneden komt zeilen.

Over de sleepliften hoef je je geen zorgen te maken even oefenen en je stapt zo in en uit en volgens mij kom je hoofdzakelijk stoeltjesliften tegen tegenwoordig.

Sterren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:55

jeannaa schreef:
Ik zou zeker voor de groepsles gaan veel gezelliger en gewoon lachen. Tenzij bij het bij jou al lekker gaat dan zou ik priveles nemen de kosten van zo'n les zijn wel veel hoger maar neem in ieder geval les, het grootste gevaar op de piste is iemand die het niet kan en zonder begeleiding naar beneden komt zeilen.

Over de sleepliften hoef je je geen zorgen te maken even oefenen en je stapt zo in en uit en volgens mij kom je hoofdzakelijk stoeltjesliften tegen tegenwoordig.

Denk dat ik voor een privé les ga...
Weet dat het (van horgen zeggen) in een een groepsles gezelliger is, maar hoor ook van mensen uit mijn omgeving die mij hebben zien skieën dat ik veel meer zou hebben aan een privé les. Kom al goed naar beneden inclusief bochtjes en kan de rem ook goed vinden...
Maar iig bedankt voor jullie tips!

klaziena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:45

Ik ben met kerst en oud en nieuw 2 weken in Fiss geweest! het was het vierde jaar en weer helemaal toppie! Mijn vriend komt er sinds hij een baby is!! Heel gezellig plaatsje!

Ik ben daar 3 jaar geleden begonnen met snowboarden in en klasje, vond het super, heb ook prive les gehad maar vond in een groepje beter, kan je ook bij andere kijken wat ze goed of fout doen!

Heel veel plezier daar!