Ierland

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 22:32

jaja, deze zomervakantie vertrek ik richting Ierland voor een ruitervakantie Haha! . Ik zit in de buurt van Sligo/Donegal.

Zou graag van jullie je ervaringen willen horen, tips (wat mee te nemen, waar moet ik aan denken, waar moet je op letten als je in ierland bent, enz). of wie gaat er ook naar ierland, etc,etc.

Nouja.. laat maar horen wat je weet!

dank u Haha!

Mendi

Berichten: 2293
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 15:12

Leuk Ierland!!!! Ben er pas ongeveer 20 x geweest... Bloos
Het is een prachtig land, veel ruimte, mooie natuur, maar ook onvoorspelbaar weer, dus ik zou zéker regenkleding meenemen. Cap is ook verplicht daar. Verder is het niet aan te raden om mooie leren laarzen aan te trekken, die kunnen daar niet tegen. Beter is goede rijschoenen en chaps.
En een digi meenemen natuurlijk! Ik zou graag foto's zien.
Veel plezier daar (waar jij heen gaat ben ik nog niet geweest, maar het is er vast heerlijk!).

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 22:17

Als ik eenmaal begin te vertellen over m'n 2e thuisland ben ik niet meer te stoppen!!

Je moet gewoon lekker genieten en Ierland over je heen laten komen!

Wedden dat je er steeds weer naar terug verlangt?

UK_eef

Berichten: 4221
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:42

Ohja, meer reacties op Ierland welkom! Ik ga in September naar Limerick!

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 14:12

Nou melanieS, als je wilt, begin je maar te vertellen hoor
Vind ik alleen maar leuk.

Hoe is het eten bijvoorbeeld? Is het ook geschikt voor vegetariers?
En de treinverbinding (wij moeten van dublin richting sligo met de trein, zo'n 3 uurtjes geloof ik), hoe is dat?

dus ik zou zeggen, vertel,vertel,vertel....

moonie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 03-04-05

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:15

kijken of je bij de cloneen farm in de buurt zit daar keer langs gaan ook ontsettend mooi

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:28

Ierland is ook mijn grote liefde, alleen helaas wel ontzettend duur. Het eten vond ik er niet zo dederend, maar je zult daar wel ergens intern gaan vermoed ik?

Verder moet jer rekening houden met regenbuien, die zelden de hele dag duren. Ik ben in '91 geweest, in de maand september, en heb in drie weken geen druppel regen gehad (bij 30 graden). Dus dat kan ook in Ierland.

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:19

Uhmmmm..waar zal ik beginnen?! 't Weer; ik kom sinds 1989 minstens 1x per jaar in Ierland (Ierse vent, dus dat is snel gebeurd! ) en ja, ik heb wel wat regen gezien, maar toch ook ontzettend veel zon!!! Maar als je gaat paardrijden en dus veel buiten bent is het altijd handig om een regenjas mee te nemen. Ik ben 1 x in Donegal en Sligo geweest toen we richting 't Engelse deel van Noord-Ierland reden. Donegal is erg mooi. Ben ook in de stad Sligo geweest maar dat was op een zondag en het staat me bij dat het ons erg tegenviel. Maar goed wij hebben natuurlijk al zoveel dorpen en steden gezien dat we snel verwend zijn! 't was ook in 1994 dat we daar waren, dus echt veel details weet ik er niet meer van.

't Landschap van Ierland is sowieso mooi. Als ik dan een mindermooie streek moet noemen dan is het het midden van Ierland, Tipperary enzo. Dat is vrij plat en veel landbouw, dus geen mooie glooiende heuvels en bergen. Wij zijn een paar keer overdwars met de auto doorgestoken en dan is dat gebied een beetje saai. Ierland heeft ook prachtige stranden, daar zullen er in Donegal ook wel een aantal van zijn om lekker over te galopperen.

't Eten...Ik ben dol op Irish Stew!! De Full Irish breakfast gaat er bij mij ook wel in, maar waar ik mij echt op kan verheugen is lekker een broodje eten in de lokale kroeg met een pot thee erbij!! Die broodjes(sandwiches)...dat is echt genieten!! En dan in zo'n kneuterige kroeg Als we weer aan vitamines toe zijn eten we ook wel eens een Sunday Roast, die ze in het weekend ook op het menu hebben staan in de pubs. Dat is aardappel, groente en de 'roast' een stuk vlees met lekkere dikke jus.

De mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk en gastvrij. Ik herinner me een winkeltje in het Ierland van '89, echt zo'n kruideniertje waar je van alles kon kopen met zo'n oude baas achter de toonbank die ons de versgebakken appelcake van zijn vrouw aanbood. We mochten het in de woonkamer achter de winkel oppeuzelen, maar dat laatste genereuze aanbod hebben we (helaas) afgeslagen. De cake was dealniettemin heerlijk!!

Het Ierse accent is heerlijk (ik val absoluut voor het accent van de Noord-Dublinners; lekker plat!!) en de humor bestaat vaak uit zelfspot.

Met de trein van Dublin naar de Westkust is inderdaad een eindje tuffen! Ik ben ooit van Limerick naar Dublin gegaan en dat duurde toch wel een uurtje of 4. Kan je niet naar Shannon vliegen en van daaruit naar Donegal? Ik weet even niet hoe die verbinding is. Wij doen toch eigenlijk alles met de auto.

Ik ga in september weer, met een paar meiden van stal, lekker paardrijden. De laatste jaren gaan we naar onze vaste uitvalsbasis in Ballygarrett, een gehucht ten zuiden van Dublin waar Terry's oom al jaren een vakantiehuis heeft. Vandaaruit rijden we dan overal heen, maar ik bedenk me net dat we maar weer eens richting het westen moeten gaan, daar zijn we een paar jaar geleden voor het laatst geweest. Een andere oom woont in Westport in County Mayo, dus ook daar hebben we een adresje!! We hebben de afgelopen jaren Ireland binnenstebuiten gekeerd, maar ik ben nog steeds niet in Belfast geweest, daar moeten we ook nog heen . Ben wel in Noord-Ierland geweest langs the Antrim Coast (errug mooi!) en in Derry.

Mijn passie voor Ierland zit heel diep. Ik kan er echt heimwee naar krijgen. Naar de mensen, de muziek (of het nu U2 is of Ierse Folk), de natuur.

Afbeelding

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:32

Oh ja; Een groot deel van de Ierse mannen heeft hele mooie ogen!! Dus pas maar op!!

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:33

Cassidy schreef:
Ierland is ook mijn grote liefde, alleen helaas wel ontzettend duur.



Dat is inderdaad waar en nu met de Euro kan je het helemaal zo vergelijken. Dat is wel een nadeeltje, je vliegt door je geld!!

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 19:42

wowsie, dank je voor de informatie.
Heerlijk zoals je het beschrijft, als ik dat zo lees wil ik nu meteen vertrekken....leukleukleuk!

Maar het is nog maar 2 weken voordat we vertrekken, dus dat is zo voorbij

Wat we geboekt hebben is een standplaatsweek bij een duits-ierse familie met ruime keuze aan paarden. Onze kamer daar ligt op 50 meter van het strand, dus ik denk dat zo'n flinke galop over het strand inderdaad niet zal ontbreken Daarnaast beschikt deze 'farm' over een cross-country parcours
Wij verblijven daar op basis van logies en ontbijt, vandaar dat ik me afvroeg hoe het eten in ierland is.

5 dagen zitten we op het paard, op woensdag is het namelijk rustdag voor de paarden. Dus die dag kunnen we zelf eens een stadje ingaan. Of hebben jullie hier nog absolute 'must' te melden, wat we die dag vooral écht eens moeten doen?

En ja, het weer is daar op zich vrij ideaal om te paardrijden, want om nu de hele dag in 35 graden op je paard te zitten, no thanxs. Dus zo'n regenbui overleven we ook wel.

Goed dat jullie zeggen dat ze in ierland best prijzig zijn. Zullen we daarvoor voldoende meenemen.

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:55

Terry zegt net dat Donegal de muzikaalste streek van Ierland is, dus ik zou zeker een bezoekje brengen aan een pub waar ze die avond muziek maken. Als je een traditionele kroeg treft dan gaat bij sluitingstijd iedereen staan en wordt het volkslied gezongen voordat men naar huis gaat. Misschien zie je kans om naar het stadje Donegal te gaan en daar rond te dwalen en er zijn vast kastelen in de buurt waar je heen kan gaan.

ja_nee

Berichten: 1351
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Limburg

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 21:59

Oh kijk, dan hoop ik dat ik iets van die muziek meekrijg, erg leuk!

Heb trouwens nog een vraag, want hoe zit het met de stopcontacten daar? Zijn die hetzelfde als hier in Nederland of zit er verschil in?
(ik wil namelijk toch mijn gsm en digi kunnen opladen, want ik ben van plan een hele voorraad foto's te gaan maken).

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:04

ja_nee schreef:
Oh kijk, dan hoop ik dat ik iets van die muziek meekrijg, erg leuk!

Heb trouwens nog een vraag, want hoe zit het met de stopcontacten daar? Zijn die hetzelfde als hier in Nederland of zit er verschil in?
(ik wil namelijk toch mijn gsm en digi kunnen opladen, want ik ben van plan een hele voorraad foto's te gaan maken).


Nee die zijn niet hetzelfde!! Goed dat je daaraan denkt (doe ik namelijk nooit! ) Je kan daarvoor een speciale stopcontactadapter kopen op Schiphol. Moet je wel even checken of ie ook voor Ierland geschikt is.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 20:08

ook ik volg dit topic... ik vroeg me dus af hoe het met de 'vegetarische keuken' zit...? wie kan me daar iets over vertellen?

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 08:00

jesse_rulez schreef:
ook ik volg dit topic... ik vroeg me dus af hoe het met de 'vegetarische keuken' zit...? wie kan me daar iets over vertellen?


Mijn zus is een keer (in 1993, dus er staat me niet erg veel van bij ) meegeweest, die is vegetarisch en vorig jaar was Allegro op Bokt ook mee (gaat dit jaar weer) en ook zij is vegetarisch. Ik heb niet echt gelet op de vegetarische maaltijden, maar volgens mij zit dat wel snor. Alleen twijfel ik aan de keus op het menu. Je kan er wel veel vis eten, ik weet niet of jullie wel vis eten? Mijn zus in ieder geval niet en die heeft het overleeft!

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:04

ik eet idd ook geen vis... maja... als je zus het overleefd heeft, zal het bij mij ook wel loslopen neem ik aan...

iig thanks voor de info!

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:33

Hoihoi!

Heb nog een vraagje: weet iemand toevallig hoe zo'n stopcontact in Ierland eruit ziet? We zijn vandaag namelijk naar een Anwb-winkel geweest en hebben daar zo'n wereldstekker gekocht - een geaarde wereldstekker wel te verstaan, want volgens de verkoopster was die overal geschikt voor... zij zal het wel weten neem ik aan..?- Nu is het zo'n wereldstekker met voor elk land/continent een ander kleurtje (rood is voor Zwitserland, groen voor Italie etc.) . Volgens mij is de kleur blauw o.a. voor Ierland, er staat namelijk dat die kleur geschikt is voor Groot-Brittannie, de Gemenebestlanden, Afrika etc. De blauwe stekker ziet er ongeveer als volgt uit:

|
_ _

(de drie pinnetjes staan in de vorm van een driehoek, maar dat krijg ik op een of andere manier niet goed in dit topic..?)


Misschien vragen jullie je nu af waarom ik me druk maak om al die kleurtjes...? Nou, ik heb geen zin om alle kleuren stekkertjes mee te nemen op vakantie en ze daar kwijt te raken, vandaar mn vraag...

*hihi met alle vragen & antwoorden in dit topic wordt dit topic een soort van 'Ireland for dummies' *

Nog 6 nachtjes slapen voordat we naar Ierland gaan... spannend! Ik heb er al onwijs veel zin in...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 00:41

Als je hier kijkt: www.kropla.com en je onder de link "world electric guide"(midden van de pagina) naar de "plug guide" gaat kom je onder "ireland" of Eire de volgende stekker tegen:

http://www.kropla.com/!g.htm

Het is dezelfde stekker als in Groot Brittannie (UK)

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:10

thanks voor de tip!!! ik wist helemaal niet dat zo'n site er was..

ik neem dan alleen het blauwe frontje mee naar Ierland.. kan ik de andere kleurtjes in ieder geval al niet kwijtraken én het scheelt weer wat gewicht qua bagage... hoewel het hier eerder om een paar ons, dan een paar kilo gaat ... maar wie weet misschien komt het wel van pas.

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:22

jesse_rulez schreef:
De blauwe stekker ziet er ongeveer als volgt uit:

|
_ _

(de drie pinnetjes staan in de vorm van een driehoek, maar dat krijg ik op een of andere manier niet goed in dit topic..?)


Dat is 'm!!!

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:49

MelanieS schreef:
jesse_rulez schreef:
De blauwe stekker ziet er ongeveer als volgt uit:

|
_ _

(de drie pinnetjes staan in de vorm van een driehoek, maar dat krijg ik op een of andere manier niet goed in dit topic..?)


Dat is 'm!!!


haha, ik was toen ik mn vorige bericht plaatste ff bang dat niemand zou snappen wat ik bedoelde met mn rare tekenstjes die een stopcontact moesten voorstellen, gelukkig viel dat dus wel mee...

in ieder geval bedankt voor jullie hulp!

als jullie nieuwsgierig zijn naar waar we precies op vakantie gaan, check dan de volgende link:

http://www.horse-holiday-farm.com/dutch.htm

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:39

Ziet er goed uit! Heb hem opgeslagen onder mijn favorieten, misschien kom ik wel weer eens in die buurt! Na 't weekend van 16 september zal ik jullie berichten over mijn weekend Ierland met de meiden van stal (en Bokt). Op mijn site kunnen jullie ook wat foto's vinden.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:35

@ MelanieS: owjah, lijkt me leuk om jullie belevenissen in Ierland te horen! Als we zelf terug zijn, laten we jullie ook weten hoe Ierland ons bevallen is!


We hebben al een 'geheugenkaart' voor de digitale camera gekocht zodat we meer dan 200 (!) foto's kunnen maken ... Whaha

Ik zat gisteravond naar Editie NL op RTL4 te kijken en toen hadden ze het over voedselvergiftigingen die mensen in het buitenland oplopen. Nu weet ik dat het bijvoorbeeld ook niet echt een aanrader is om water uit de kraan te drinken in bepaalde landen... maar geldt dat ook voor Ierland..? *ik heb er namelijk nergens iets over gelezen*

MelanieS

Berichten: 1044
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Haarlem

Re: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 23:33

jesse_rulez schreef:
Ik zat gisteravond naar Editie NL op RTL4 te kijken en toen hadden ze het over voedselvergiftigingen die mensen in het buitenland oplopen. Nu weet ik dat het bijvoorbeeld ook niet echt een aanrader is om water uit de kraan te drinken in bepaalde landen... maar geldt dat ook voor Ierland..? *ik heb er namelijk nergens iets over gelezen*


Je kan daar gewoon uit de kraan drinken hoor!