3x scheeprecht! Onze emigratie naar Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

3x scheeprecht! Onze emigratie naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 11:26

Nooit verwacht dat ik zo vaak zou emigreren, maar here we are :+

Nieuw topic, nieuwe ronde, nieuwe kansen.
3x scheepsrecht zegt men, dus we doen het gewoon nog een keer!

Deze keer is de eindbestemming Zweden. En ja, de bedoeling is dat dát toch echt ons eindstation gaat worden. Maar zeg nooit nooit, anders zouden we niet voor de derde keer gaan emigreren :')

Hoe, wie, wat, waar?

Voor degenen die me nog niet kennen, ik ben Judith, getrouwd en heb in het coronajaar 2020 Nederland verwisseld voor Canada. Vanwege covid is de emigratie daarheen volledig in het water gelopen. We zijn in 2021 naar Frankrijk vertrokken en hebben daar in 2022 een huis gekocht. Dit huis is nu in het proces van verkoop, een koper is al gevonden!

Dus, we gaan weer verder.

Het begon allemaal deze morgen in mijn melkherberg...

Nee grapje natuurlijk.

Zweden hebben we eigenlijk bij elke grote stap al onder de loep gehad. Zelfs al toen we nog in Nederland zaten. Uiteindelijk doorgestreept, want Canada was de droom. Toen in Canada duidelijk werd dat het een eindeloos verhaal ging worden, zijn we diverse landen in Europa weer gaan bekijken. Ook Zweden stond in de top. Maar die hebben we uiteindelijk wederom weggestreept, want donkere winters (duh, die zouden we in Canada ook niet hebben waar we naartoe zouden gaan :') ) en ze praten zo'n rare taal. Want ons Frans was zo goed :') Het menselijk brein is echt raar. Anyway, gekozen voor Frankrijk. Ook toen we in Frankrijk in een huurhuis zaten en bezig waren met de zoektocht naar een koophuis, is Zweden nog de revu gepasseerd. En wederom weggestreept.

Maar toch, het is blijven kriebelen. En een jaar of 2 geleden hebben we besloten toch maar de stap naar Zweden te gaan maken. We hadden echter nog redelijk recent een huis gekocht hier in Frankrijk en die zat vol in verbouwing, dus die moesten we eerst toonbaar maken. Dat was an sich niet erg, want het gaf ons tijd om ons goed voor te bereiden en de taal te leren.

Dus, net als iedereen die een nieuwe taal gaat leren begonnen met Duolingo. Niet geheel fantastisch, maar je moet ergens beginnen, nietwaar? Ondertussen lekker rondkijken en bedenken waar in dat enorme land we willen gaan wonen. Want Skåne in het zuiden is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als Lappland in het noorden...

Vast stond dat we niet iets met hypotheek willen kopen. Het moest een vrijstaand huis zijn met een losstaande schuur, met de eerste buren op minstens 150 m zoals we nu ook hebben. En dat geldt ook voor vakantiehuisjes waar slechts eens per jaar iemand is. Het huis moet minstens 30 meter van de weg staan als het een dirtroad is, een geasfalteerde weg nog verder. Een doorgaande weg (elke weg waar wegbelijning aanwezig is) is niet ok, op wat voor afstand van de weg dan ook. Verder moest het perceel minstens 2500 m2 zijn. Een houten huis, geen stenen huis. Omdat het klimaat in een houten huis fijner is plus dat een houten huis met wat voor werkzaamheden dan ook, veel makkelijker werkt dan een stenen huis. (Raam vervangen en gat net te klein? Pak de kettingzaag!) En qua omgeving niet op het platteland tussen de akkers en weilanden, er moet bos beschikbaar zijn minstens rondom huis en liefst een aantal bomen ook op het perceel voor (een deel) eigen houtvoorziening.

En zo begon de zoektocht...

Maflinger_S

Re: 3x scheeprecht! Onze emigratie naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:32

Ha, jullie zijn hier.

Ik ga gewoon weer mee op avontuur. Virtueel uiteraard.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:37

Wat interessant weer, volg jullie weer verder hier…heel veel succes met de verkoop en zoektocht naar jullie nieuwe huis!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:43

ik volg hier ook weer (in stilte)
Heel veel succes met zoektocht naar hopelijk jullie forever home in Zweden.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:48

Ik ga jullie ook weer volgen! Misschien net als eerst meer in stilte, maar ik ga mijn best doen om toch wat minder stil te zijn.

Waar ik eigenlijk vooral benieuwd ook naar ben is, wat voor werk doen jullie?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:49

Ah goede keus. Veertig jaar geleden over nagedacht en toch in Nederland gebleven. Vaak in Zweden geweest en de zomers zijn daar vaak warmer dan in Nederland, 95 % spreekt zeer goed Engels ( toen al) en over het algemeen gewoon fijne mensen. Verder naar het noorden wel rekening met grote steekmuggen houden, brrr. Niet prettig.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:58

Ik ga jullie ook weer volgen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:58

Vanuit Frankrijk groeten aan de toekomstige Zweedse bewoners *\o/*

Ben erg benieuwd wat het gaat worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:04

En de prijzen zijn nog steeds laag, boerderij met 3 hectare, geheel gerenoveerd voor onder de 3 ton. Heb je hier net een vakantiehuisje voor.,

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:04

Wat leuk! Ik heb je vorige topic ook gevolgd. Ik ben benieuwd naar het proces en je verhalen *\o/*

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:07

BigOne schreef:
Ah goede keus. Veertig jaar geleden over nagedacht en toch in Nederland gebleven. Vaak in Zweden geweest en de zomers zijn daar vaak warmer dan in Nederland, 95 % spreekt zeer goed Engels ( toen al) en over het algemeen gewoon fijne mensen. Verder naar het noorden wel rekening met grote steekmuggen houden, brrr. Niet prettig.

Het hangt er wel heel erg van af waar je heen gaat in Zweden. Ik ben er ook geweest en zeer weinig Engels sprekende mensen. Tevens vond ik de mensen heel gesloten en op zichzelf. Ik vond het lastig contact maken daar.
Ik heb Zweden ook overwogen maar neig nu veel meer naar Canada. Ook heel veel Friese/nederlandse mensen in Ontario en heb de mensen daar als heel prettig en sociaal ervaren

Wel een erg leuk avontuur! Ik volg in stilte mee :)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:21

Ik lees weer lekker mee vanuit mijn stille hoek, succes met jullie plannen weer!

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:46

Heel veel succes met jullie verhuizing naar Zweden. Komt vast helemaal goed, je bent immers ervaringsdeskundige. :D

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:59

Ik dacht dat wij erg waren met verhuizen :D
NL - Noorwegen - Duitsland - terug naar Noorwegen en het volgende land ....?? :o

Heel veel succes, er zijn heel veel betaalbare boerderijtjes te koop in Zweden
Is misschien wel handig als je weet waar je wilt zitten , Zweden is best groot :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 12:59

mooie plannen! ik volg ook weer mee.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 13:02

Leuk zoveel volgers al! Dat het maar een superlang topic mag worden :D

Momo94, ik werk als freelancer in account management en klantenservice.
Mijn man is momenteel software ontwikkelaar, maar hij gaat in Zweden omschakelen naar meer praktisch werk. Timmerman ofzo zou hem veel meer liggen, iets waar hij lekker met zijn handen bezig kan.

BigOne, het ligt er idd aan waar je zit. Op het platteland is het niet vanzelfsprekend. Plus ik wil als ik ergens naartoe verhuis, niet blijven hangen in het Engels maar ook daadwerkelijk de lokale taal spreken. Anders ben je 'die buitenlander die geen Zweeds spreekt' en dat willen we echt niet.
Die prijzen wisselt overigens ook enorm. Onder de 3 ton met 3 hectare is nog wel te vinden ja, maar je moet wel goed zoeken en niet gruwelijk picky zijn. Wij zijn dat wel, picky :D

Kabayo, leuk naar Ontario! Zou je daar in de Hollandse clan willen wonen ja? Wij wilden dat destijds dus echt absoluut niet :') Er wonen daar veel Hollanders die gewoon geen woord Engels spreken. Heel bizar lijkt me dat.
Wij zijn ook echt enorm op onszelf, daarom past Zweden ons heel goed :j

Lau07, ervaringsdeskundige zijn we inderdaad inmiddels wel ja! Niet per see de beste titel om te hebben in dit geval haha.

Noordje, baas boven baas! Niet helemaal volgens plan maar ja, c'est la vie!
Het verhaal wordt nog verder vervolgd natuurlijk, maar ik ga niet alles in 1x typen. Dan wordt het wel héél langdradig.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 13:08

Wat een avontuur weer! :) Toen ik je bericht las, moest ik denken aan een verhaal wat ik deze week tegen kwam online.

Mensen die - meen ik - een vakantiehuis hadden gekocht in Zweden, in het bos, en de volgende keer dat ze weer bij hun huis kwamen was een deel van het bos weg in de buurt van hun woning. Zaten ze ineens tegen een kale vlakte aan te kijken. Bleek dus te gaan om een perceel van een andere grondeigenaar wat dicht in de buurt van hun woning kwam, waar dus zomaar iets op kan veranderen. In dit geval bomenkap. Dus misschien nog een (overbodige) tip, kijk even goed naar de perceelverdeling/omliggende percelen als jullie een woning vinden. :Y)

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 13:33

Welkom alvast! :wave: Wij hebben 2 jaar geleden de stap gezet en hebben geen moment spijt gehad. Hebben jullie inmiddels al enige idee waar in Zweden jullie willen gaan neerstrijken? Heel veel plezier en succes met de voorbereidingen in ieder geval! :D

En stuur gerust een berichtje als je ergens hulp bij nodig hebt ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 13:33

Ook ik volg graag terug!

Heel benieuwd waar jullie uiteindelijk terecht gaan komen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 13:39

Leuk, ik ga ook volgen :) Je zoekt dus eigenlijk iets zoals wat Kalle Flodin (youtuber) heeft? Niet off grid, in de buurt van bewoonde wereld, klushuis geen probleem en lekker rustig ergens in een bos.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 13:42

Ik volg al enige tijd mensen die ook die stap genomen hebben en al dan niet met familie het avontuur in Zweden zijn aangegaan.

Dus ik volg ook graag op Bokt jullie onderneming in het onbekende :D

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 13:51

Ik volg ook weer!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 13:55

Jullie zijn wel avontuurlijk hoor, ik volg (weer).

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 14:01

Ook mijn droom! Ik volg mee!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 14:03

Jeetje, en ik vond van Noord-Holland naar Brabant verhuizen al een hele stap _O-
Wat een wereldreizigers zijn jullie zeg! Ik volg weer!