6 weken kamperen met peuter en baby , wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke regio ? Je mag 2 kiezen.

Frankrijk
30 (24%)
Spanje
7 (5%)
Italië
22 (18%)
Oostenrijk
28 (23%)
Portugal
5 (4%)
Kroatië
2 (1%)
Albanië
3 (2%)
Griekenland
1 (0%)
Anders
23 (19%)

Totaal aantal stemmen: 121

carika

6 weken kamperen met peuter en baby , wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 15:16

Zijn jullie al bezig met de volgende kampeer vakanties? Wij wel!

Wat zouden jullie doen in onze situatie.

We kunnen 6 weken op vakantie, periode mei/juni. Met 2 kindjes (dan 3 jaar en de andere 10 maanden). We gaan met de vouwwagen, zonder huisdieren.
We houden van mooi weer icm schaduwrijke campings.
Graag een (klein)zwembad, broodjes op de camping, klein restaurant ofzo.
We nemen fietsen mee.

Wij dachten aan Zuid Frankrijk eventueel door naar Spanje? 1 of 2 doorreis campings en dan 2 of 3 campings waar we elk 10 dagen ofzo doorbrengen.

Maar oostenrijk + Italië is natuurlijk ook een optie.

Slovenië/Kroatië hebben we recent nog gedaan, dus die slaan we ff over.

Hebben jullie concrete tips als het gaat om leuke campings of om kamperen met peuter en baby?

Wij horen het graag. :D

karuna
Drukke kabouter

Re: 6 weken kamperen met peuter en baby , wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:41

Ik ben totaal niet bezig met een zomer vakantie nu. Maar heb wel gestemd. Op frankrijk en iets anders. Ik zou namelijk met zulke jonge kindjes het niet te ver of te warm opzoeken. Maar de benelux of noord frankijk en het daarbij houden. Geen einden gaan rijden maar "om de hoek" en desnoods een aantal keren naar een andere camping als dat bevalt.

Te warm of uren en uren in een auto lijkt me gewoon niet fijn. Leuk als je geen files krijgt en je kinderen niet wagenziek worden. Files en uren in de bloedhitte of stromende regen ergens vaststaan op een weg of zieke kindjes dan zou je willen dat je niet zo ver in de auto zat. En een vouwwagen en heel erg hete temperaturen lijkt me voor jezelf al niet fijn. Laat staan voor kleine kindjes

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:51

Ik vond kamperen met een kleuter in Oostenrijk echt geweldig! Veel kindvriendelijker dan bijv Frankrijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:53

Mei/juni is niet bloedheet hoor en als je 6 weken gaat heb je ook lang de tijd om ergens te komen met het jonge spul :)

Heerlijk om lekker lang weg te gaan.

Oostenrijk is mijn favoriet en zo ingericht op kinderen in de bergen!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:02

Met het huidige vaak onvoorspelbare weer kun je misschien beter gewoon tegen die tijd gaan rijden en kijken waar het een beetje lekker is en dan van daaruit gaan boeken. Ik neem aan dat jullie niet 6 weken op 1 camping blijven. Er zal genoeg keuze zijn als je niet in de vakantietijd gaan.
Voor de kinderen maakt het nog niet uit waar je uitkomt, hoewel ik denk dat het fijn is om niet al te ver te rijden en het niet al te heet is. De oudste is ook nog te jong om echt vriendjes te maken. Vanaf een jaar of 5 is het handig als je op campings komt waar andere nederlanders zijn. Maar ik denk dat je nu voldoende hebt aan een zwembadje, klein glijbaantje en speeltuin, dus je kunt echt alle kanten op.
Oostenrijk lijkt me prachtig, maar het regent daar elke zomer met hele modderstromen. Nu kan dat best beter zijn in juni, maar dat zou ik niet durven gokken zover van tevoren. Frankrijk heeft wel de meeste campings en is heel gevarieerd, maar qua weer zit je ook niet zeker.
Ik zat deze zomer op een camping in Frankrijk bij een chateaux, mooie omgeving, veel herten gezien. Zaten wel veel Nederlanders, dat kan een pluspunt zijn of niet :+. Zat te doen voor kinderen in elk geval. Ik gebruik de anwb app om campings te zoeken, werkt top.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:10

Denemarken is een aanrader. Snel een "vergeten land" maar wij hebben het erg leuk gehad toen onze dames 1,5 en 4 waren.
Ik zou persoonlijk wel reizen met tussencampings, omdat wij op die manier meer konden genieten van vakantie i.p.v. onderwegstress etc.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 16:19

Ik lees veel "niet te ver weg". Wij hadden de insteek om dat juist wel te doen omdat we niet snel weer de kans hebben om 6 week te kunnen gaan. Voor 2 weken voelt het als een enorme reis om tot Zuid Frankrijk te rijden.
Voor 6 weken heb ik het gedoe er wel voor over denk ik...
We zullen de eerste etappe snachts rijden, dat hebben we recent nog gedaan toen we naar noord Frankrijk gingen en dat beviel goed.

Hoe het vervolg er dan uitziet weten we dus nog niet.
De tip van nu nog niet vastleggen, gaan we zeker volgen. Waarschijnlijk maken we een plan a voor 1 land incl een lijst met interessante campings en hetzelfde nog een keer voor een andere land wordt plan b.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:20

Wij zijn (zo'n 15 jaar geleden) met onze vier kleine kinderen naar de Vogezen gegaan. Kleine camping met een riviertje er doorheen. Ik vond het een leuke afwisselende regio met meren (gerardmer) bergen en steden (Straatsburg of Nancy zijn redelijk in de buurt). En niet te touristisch.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 16:23

EngeltjeS schreef:
Denemarken is een aanrader. Snel een "vergeten land" maar wij hebben het erg leuk gehad toen onze dames 1,5 en 4 waren.
Ik zou persoonlijk wel reizen met tussencampings, omdat wij op die manier meer konden genieten van vakantie i.p.v. onderwegstress etc.

Denemarken zijn we dit jaar geweest. Mooi land maar juist daarom nu echt toe aan warm weer vakantie :brr:

carika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 16:30

Thami schreef:
Wij zijn (zo'n 15 jaar geleden) met onze vier kleine kinderen naar de Vogezen gegaan. Kleine camping met een riviertje er doorheen. Ik vond het een leuke afwisselende regio met meren (gerardmer) bergen en steden (Straatsburg of Nancy zijn redelijk in de buurt). En niet te touristisch.

Ja echt een hele leuke omgeving, wij waren laatst bij Center Parcs Les trois Forets en vanuit daar een tripje naar Straatsburg.
Goede tip.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 21:33

In die omgeving kan in camping belle hutte in La Bresse aanraden. En het stadje Colmar is ook erg leuk! Maarrrrr dat zit allemaal vrij noordelijk in Frankrijk. En ik snap ook heel goed dat je zegt nu kunnen we mooi verder weg.
Voor mooi warm weer kom je toch snel zuidelijk uit vrees ik, hoewel je er somd echt geen pijl op kunt trekken. Ene week bosbranden, andere overstromingen door hevige regen -O-.
Misschien is Spanje en Portugal ook wel een optie, zeker als de kinderen makkelijk reizen. En ik heb geen ervaring met een vouwwagen, dus misschien staat dat er binnen 30 minuten. Maar voor op doorreis vond ik een wat goedkoper hotel ook geen verkeerde keus. Hoef je niet voor 1 of 2 nachten alles uit te pakken.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 22:21

Oostenrijk en Slovenië is een mooie combi. Prachtige natuur en veel voor kinderen.
Edit: Slovenië net geweest zie ik. Dan Oostenrijk en Zuid-Tirol.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 23:22

Oostenrijk is in ieder geval erg kindvriendelijk. Frankrijk-Spanje vond ik zelf als kind ook erg leuk,daar is ook veel keus in campings. Italië zelf niet zo 'n fan van.

Met de andere landen geen ervaring met kamperen maar een aantal opties lijkt me ook erg ver met een kindje van 10 maanden.

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 00:53

Les marsouins in Argeles sur mer hebben wij geweldige vakanties gehad. Op de camping en in de omgeving veel te doen voor en met kleintjes. Van speeltuinen en kermis tot trein touren . Geen mega camping , en mooie ruime kampeer plekken .
Dagje Barcelona is op 2 uurtjes rijden.

https://lesmarsouins.cielavillage.fr/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 02:23

Ik vind zes weken kamperen met een peuter en baby vooral heel lang klinken :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 06:48

Haha ja ik ook := En vooral erg spannend, wetend hoe onrustig en veranderlijk babies kunnen zijn :=

Maar ik snap wel dat je, als je van reizen houdt en het met de peuter wel bevallen is zover eigenlijk, nu de kans waar wilt nemen om wat langer weg te gaan. Zeker als je je eigen spulletje meeneemt en dus grofweg weet hoe je er bij komt te zitten zeg maar :)

Ik zou ook zeggen van zoek in elk land dat je aanspreekt wat locaties op waar je graag naar toe zou willen gaan.
Zit er iets tussen waar je ècht heel-heel graag naartoe wilt, dan boek je dat alvast als je vreest dat er anders wellicht geen plekje zal zijn.

En voor de rest gewoon kort voor vertrek nog even checken hoe de omstandigheden overal zijn.
En hoe jullie er zelf voor staan, waar je op dat moment het meeste zin in hebt.
En dan maak je fijn de keuze die op dat moment het beste voelt :j

carika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-25 08:18

Wat leuk! Echt heel veel verschillende dingen komen langs, daar hou ik van.

Wij zijn aardig avontuurlijk ingesteld. Toen we nog geen kinderen hadden gingen we vaak op fietsvakantie in o.a. Nieuw Zeeland en Madagascar.

Dus met de auto en vouwwagen voelt redelijk overzichtelijk voor ons :')

De oudste is met 10 maand al mee geweest naar Zanzibar, dat vonden we wel te warm achteraf.

@diddykong de camping komt op ons lijstje, wellicht op doorreis naar het zuiden

@gombal Dankje, hier ga ik zo ff uitgebreider naar kijken

@cayenne ja 6 weken laten logeren is ook zo wat hé :=

@pmarena zo ongeveer had ik het ook in mijn hoofd

carika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-25 08:24

Voor de oostenrijk liefhebbers. Wat is jullie ervaring met schaduw op campings?
Wij houden van warmte maar zitten niet graag in de volle zon.
De meeste dingen die ik tegenkom zijn op mooie strakke grasvelden met heggen maar weinig bomen te zien.

En best veel mensen stemmen "andere" laat jullie ook weten waarheen dan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 08:25

Mijn anders was benelux en duitsland als optie. Dichterbij dus dan de keuzes

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 08:32

Camping Hell in fugen was qua schaduw perfect. Veel bomen en een heel klimparadijs voor kids in de schaduw.

Als je daarheen gaat zou ik het Fichtenschloss aanraden, bovenop de berg een van hout gebouwd elfenkasteel voor kids incl speurtocht en meterslange knikkerbaan. Mijn dochter heeft het er nog steeds over.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 09:32

Als je zo lang gaat, Italie is echt super kind vriendelijk en ook heel betaalbaar qua uit eten/ ergens een pizza bestellen. Een uitdaging met zoeken van plekken vind ik zwembaden, zeker op kleinere locaties heb je niet altijd een fatsoenlijk hek om een zwembad in Italie, ik heb het idee dat in Frankrijk ze daar stuk strenger op zijn. Het verschilt per kind, hier was onze dochter met 3 jaar niet meer zo'n risico, die luisterde wel redelijk en bleef in de buurt. Maar met 10 maanden kunnen ze waarschijnlijk heeeel vlug kruipen en dan heb je echt een goed hek nodig of je moet ver van het zwembad af zitten, een stuk grind, kiezels er tussen kan ook helpen.

En verder ben ik in Frankrijk regelmatig 'teleurgesteld' geweest over de afstanden, dan is de plek perfect maar dan zit de supermarkt en de bakker allemaal op minimaal 15 minuten rijden, ik heb daar met kinderen geen zin in. In Italie heb je vaker nog wel kleine winkeltjes. bakkertjes in de buurt.

Er zijn soms in mei/juni ook wel baby / peuter weken op plekken van Nederlandse eigenaren en dan wordt er veel voor je geregeld. Dat is misschien niet iets voor 6 weken lang, maar een weekje iedere ochtend broodjesservice, meerdere dagen per week je avond eten verzorgd zonder van het terrein af te moeten, wat activiteiten voor de oudste, andere Nederlandse kinderen op mee te spelen etc. Draagt hier toch wel bij aan het vakantiegevoel :j .

Ik heb niet echt camping tips, zijn vorig jaar bij Morvan Rustique geweest, dat was echt top, maar die hebben volgens mij maar 1 plek voor een tent vouwwagen (rest huisjes en tenten). Dit jaar zaten we in Italie aan het Ortameer en dat was echt geweldig (maar geen camping, zaten er wel veel), minder massaal dan het Gardameer, wel heel mooi, alles dichtbij. Wij hebben 5-6 uur gereden tot de Vogezen, daar 2 nachten gebleven en daarna nog een keer 5-6 uur tot Noord italie. Op de terugweg hetzelfde gedaan. Was goed te doen met bijna 1 jaar en net 4 jaar. Ik vind vooral 2-3 overnachtingen op doorreis fijn zodat ze niet 2 lange dagen in de auto zitten achter elkaar.
Met 6 weken heb je in Toscane, de Marken ook hele fijne opties.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-25 09:42

FleurVP schreef:
Als je zo lang gaat, Italie is echt super kind vriendelijk en ook heel betaalbaar qua uit eten/ ergens een pizza bestellen. Een uitdaging met zoeken van plekken vind ik zwembaden, zeker op kleinere locaties heb je niet altijd een fatsoenlijk hek om een zwembad in Italie, ik heb het idee dat in Frankrijk ze daar stuk strenger op zijn. Het verschilt per kind, hier was onze dochter met 3 jaar niet meer zo'n risico, die luisterde wel redelijk en bleef in de buurt. Maar met 10 maanden kunnen ze waarschijnlijk heeeel vlug kruipen en dan heb je echt een goed hek nodig of je moet ver van het zwembad af zitten, een stuk grind, kiezels er tussen kan ook helpen.

En verder ben ik in Frankrijk regelmatig 'teleurgesteld' geweest over de afstanden, dan is de plek perfect maar dan zit de supermarkt en de bakker allemaal op minimaal 15 minuten rijden, ik heb daar met kinderen geen zin in. In Italie heb je vaker nog wel kleine winkeltjes. bakkertjes in de buurt.

Er zijn soms in mei/juni ook wel baby / peuter weken op plekken van Nederlandse eigenaren en dan wordt er veel voor je geregeld. Dat is misschien niet iets voor 6 weken lang, maar een weekje iedere ochtend broodjesservice, meerdere dagen per week je avond eten verzorgd zonder van het terrein af te moeten, wat activiteiten voor de oudste, andere Nederlandse kinderen op mee te spelen etc. Draagt hier toch wel bij aan het vakantiegevoel :j .

Ik heb niet echt camping tips, zijn vorig jaar bij Morvan Rustique geweest, dat was echt top, maar die hebben volgens mij maar 1 plek voor een tent vouwwagen (rest huisjes en tenten). Dit jaar zaten we in Italie aan het Ortameer en dat was echt geweldig (maar geen camping, zaten er wel veel), minder massaal dan het Gardameer, wel heel mooi, alles dichtbij. Wij hebben 5-6 uur gereden tot de Vogezen, daar 2 nachten gebleven en daarna nog een keer 5-6 uur tot Noord italie. Op de terugweg hetzelfde gedaan. Was goed te doen met bijna 1 jaar en net 4 jaar. Ik vind vooral 2-3 overnachtingen op doorreis fijn zodat ze niet 2 lange dagen in de auto zitten achter elkaar.
Met 6 weken heb je in Toscane, de Marken ook hele fijne opties.

Goede tips! En je opmerking over frankrijk en winkeltjes is idd iets waar we goed op letten. Broodjesservice is een hele grote plus net als een snackbar of restaurant.
Peuterweken lijken met name eind juni te zijn, dan willen we alweer richting huis maar ik hou mijn oogen open voor opties in de eerste helft van juni.

Zijn jullie overdag of s nachts gereden?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 10:53

Als je in de bergen zit heb je toch vaak maar een deel van de dag zon. Wij zijn afgelopen zomer naar plannsee geweest en waren blij als de zon er was want anders was het best fris. Inderdaad open veld maar langs de randen wel bomen dus daar konden we de kleine wel onder zetten om in de schaduw te spelen.

Lange reisdagen doen we altijd in de nacht/vroege ochtend. Kunnen ze lekker slapen en haal je hun ritme niet zo overhoop. Korte reisdagen pas rond 12uur gaan rijden dan slapen ze ook makkelijker onderweg.
Ik vind het echt heel tof wat jullie gaan doen. Had het zelf niet aangedurfd denk ik ondanks dat onze kleine een echt buiten kind is en dol op kamperen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:03

Houd met kamperen ook goed de nachttemperatuur in de gaten. Ik heb nu al 2 jaar op rij gehad dat het overdag dikke prima is, maar afkoelt naar 12-14 graden snachts. Ik moet dus een warmere slaapzak, want heb al diverse nachten koud gehad :brr:. En dat was juli/augustus. In mei en juni is dat risico misschien groter. (Ben dus geen ervaren kampeerder, dat mag duidelijk zijn _O- )

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 11:21

Ik vind zelf het zwarte woud Duitsland en Zwitserland altijd prachtig. En dan bij de rheinfall. Je ziet veel mooie omgeving, bergen, watervallen en het is een uur van elkaar rijden. Ben er al een paar jaar op rij geweest. Vorige keer met een kleine meid van 4 maand oud ongeveer

En we zijn naar Canada geweest, ook aanrader. Maar wel stuk verder _O-