Omdat we nu nog in de vakantieperiode zitten, leek het me handig om deze vragen te stellen:
Welke items waren voor jou de redding van je vakantie? En wat laat je de volgende keer thuis?
Ik had me vorig jaar voorgenomen om tijdens de vakantie bij te houden wat ik totaal niet nodig heb gehad van de meegenomen spullen en wat we tekort kwamen. Helaas totaal vergeten... Maar misschien hebben jullie daar ook last van en kunnen we elkaar helpen?
Natuurlijk verschilt het per reis, reisgezelschap en persoonlijke voorkeur. Dat is niet anders.

Om even mijn vakantie van vorig jaar als uitgangspunt te nemen (2 volw, kind van bijna 1 jaar, zomer, met auto):
Overbodig
- Werkelijk geen idee meer.

Tekort
- Pindakaas. Kind at vaak 100% pindakaas op brood, maar dat was nergens te krijgen. Wel de wereld aan chocopasta...
- Doeken om de vloer mee te drogen. We hadden een zwembad voor de deur en we liepen meer water naar binnen dan ik had verwacht. We kochten in de supermarkt wat bij, dus het was geen groot probleem.
- We onderschatten nog wel eens hoeveel contant geld we nodig hebben op vakantie. Het kwam toevallig precies uit bij de laatste parkeerautomaat, maar dan moet je wel de hele auto en alle zakken door om wat bij elkaar te sprokkelen. Thuis gebruiken we bijna nergens contant geld, dus dat zit niet goed in ons systeem.
Handig
- Meer (vuilnis)zakken dan vooraf nodig lijkt. Die gebruiken wij multifunctioneel.
- Altijd een pakje vochtige doekjes, zakdoeken en desinfecterende handgel mee als we op pad gaan, ook in het kinderloze tijdperk.
- Ik neem altijd een beetje wasmiddel mee voor een (hand)was. Je kunt het makkelijk kopen, maar zeker voor een vliegvakantie vind ik het fijn om zelf een klein flesje mee te nemen.
Supertips/'vakantiehack'
- Helaas heb ik die nog niet... Wel zag ik al eens de tip van een schepnetje, waarmee je gemakkelijk vanuit de passagiersstoel snacks of andere spullen kunt geven aan de kids op de achterbank. Dat wordt nu een handige tip voor mij.
Volgend jaar moet ik denken aan...
- Een reis (?) traphekje, helemaal omdat we zelf gelijkvloers wonen.
- De manier waarop we de kinderen gaan dragen bij langere loopafstanden of een lastig wandelpad. Vorig jaar had ik de tas en een camera, mijn man had kind in de draagzak. Dat wordt straks een iets grotere uitdaging. Vooral omdat de oudste groot en zwaar is en ik ook echt wel luiertas/eten/drinken + camera mee wil nemen als we ergens wandelen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!