Naar Athene, met de auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleKelos

Naar Athene, met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 19:18

Hi Bokkers, in September willen mijn man en ik een paar dagen naar Athene. Nu bedachten we dat het ook leuk zou zijn om dat met de auto te gaan doen :D wel even iets anders dan anders. De reis gaat dan door een aantal landen waar ik weinig van weet. Avontuur dus.

Zijn er bokkers die deze reis weleens gemaakt hebben? Welke route is aan te bevelen? Wat moeten we weten over auto reizen door de Balkan landen? Wat mogen we niet missen, alle tips zijn welkom.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:27

Meine gute, dat is wel een moker eind rijden! :D Hoe lang wil je ervoor uittrekken? En wil je dan de "snelste" route of de tijd nemen en onderweg mooie dingen ontdekken?

Ik ben met de auto door Slovenië, Kroatië en Bosnië geweest en vond dat echt onwijs gaaf. Vooral Bosnië is erg bijzonder (Sarajevo!). Die kant op zijn vaak wel minder snelwegen, dus je doet er vrijdag lang over.

noviceh

Re: Naar Athene, met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 19:49

In totaal zo’n 5500km rijden voor een paar dagen Athene? Geen ervaring mee, maar ik had met het vliegtuig gegaan.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:55

Waarom zou je dat ingodsnaam doen?
Ga dan naar duitsland of oostenrijk met de auto, hebben ook heel veel moois te bieden. Maar voor een paar dagen helemaal naar athene rijden je bent niet goed :+

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:58

Het lijkt me een ontzettend gave reis.
En ben benieuwd of ervaringsdeskunigen zich melden!

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:58

Wij wilden dit jaar met de camper richting Griekenland. Helaas gaat dat ivm familie omstandigheden nu niet lukken.
Het is inderdaad wel mogelijk, maar wel een lange reis. Eventueel zou je ook met de boot vanuit Italië kunnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:00

Weekje heen, weekje daar, weekje terug. Ik heb niet de indruk dat dat de bedoelde vakantielengte is? Als je zover weg wil voor paar dagen, zal het toch of vliegen of dichterbij wat kiezen worden.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:10

Ik googlede uit nieuwsgierigheid hoe lang dat rijden was en kwam op topics van een forum uit (wageral.com), op dit forum staan meerdere topics met verhalen, vragen en tips over met de auto naar Griekenland.

https://www.wageral.nl/oriste/printthread.php?tid=3634
Hier een voorbeeld van een wat ouder topic maar ze zijn er ook recenter.

Het lijkt me wel een toffe road trip. Hoe lang zijn jullie van plan te blijven in Athene?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 21:39

Hieperdi schreef:
Waarom zou je dat ingodsnaam doen?
Ga dan naar duitsland of oostenrijk met de auto, hebben ook heel veel moois te bieden. Maar voor een paar dagen helemaal naar athene rijden je bent niet goed :+

Waarom zou je in godsnaam paardrijden als voetballen ook kan! :+

TS ik zou iig via Tsjechië, Slowakije, Hongarije reizen, scheelt heel wat kosten van je eerste overnachting en is ook net wat anders ;) als je op de snelweg/ grote doorgaande wegen blijf is oost Europa helemaal niet zo spannend meer, gewoon wat cash meenemen en rekening houden met het feit dat die nieuwere eu budget snelwegen vaak nog geen tankstations hebben.

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-25 22:04

Bedankt voor reacties! Het leuke van de autoreis juist dat we heel veel gaan zien en meemaken. Hou van auto rijden en heb vaker 800km + op een dag gereden. Idee is om 3 of 4 dagen over de heenreis te doen en dan een dag of 3 in Athene te blijven. Misschien heen via de Balkan en terug over Italië.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:08

Maar dan ben je 3-4 dagen alleen maar aan het rijden. Dan ben je echt kapot als je aankomt in Athene. Ik zou er een langere tijd voor uittrekken en echt een rondreis van maken. Of met het vliegtuig lekker stedentrip doen. Athene is een toffe stad, onwijs veel te zien en daar zou ik wel uitgerust voor willen zijn :D

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:37

Wij zijn sinds 17 juli onderweg naar Kreta met de auto en gaan dus over een kleine week in Piraeus (vlakbij Athene) de veerboot nemen!
Het is tot nu toe een geweldige reis! We zijn gereden via Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië (helemaal tot het puntje), Bosnië Herzegovina, Montenegro, Albanië en nu zijn we in Griekenland in het prachtige Meteora gebied!

We hebben alleen de 1e overnachting vooraf geboekt en de overtochten naar/van Kreta en voor de rest soms op de dag zelf, of één hooguit twee dagen tevoren een overnachting in de buurt gezocht op Booking.com of AirBnB. Keuze genoeg en soms is het wat lastig inschatten hoe ver je die dag zult rijden, dus dan is die vrijheid fijn.

In Kroatië, in de buurt vd Bosnische grens, heb ik op een gegeven moment de op dat moment gekoppelde Kroatische netwerkoperator voor het mobiele netwerk vastgezet, zodat we roaming aan konden houden zolang we nog ontvangst hadden, zonder risico te lopen dat we automatisch over zouden gaan op een Bosnische zendmast. Bosnië/Montenegro/Albanië
is buiten de EU en KPN rekent bizar veel geld voor data buiten de bundel (buiten de EU), dus dan maar geen data gebruiken. Eenmaal in Bosnië ging de roaming dus uit en pas in Griekenland weer aan. Voor mij als bijrijder dus telefoon aan de kant, tijdschrift lezen en van de omgeving genieten. Een beetje zoals vroeger. Bij elk tankstation of terras de wificode vragen zodat je berichtjes en emails kunt ontvangen of wachten tot je bij het hotel bent en dan weer synchroniseren en bijlezen.
Buiten de EU is op dat punt dus een beetje behelpen. Maar offline zijn geeft ook rust.

Hoogtepunten waren: Regensburg, Graz, een kasteel dat we zagen liggen en spontaan bezochten: Ptuj Castle, Plitvice meren, (Dubrovnik hebben we overwogen maar het was met 40 graden te heet en ook nog eens te druk dus daar willen we nog een keer een citytrip aan wagen in voor- of nazeizoen; de kustweg erlangs was wel mooi!), Shkodër meer, Ohridmeer, Meteora gebied.
Omdat we een paar dagen over hebben voordat we de veerboot baar Kreta nemen, doen we nog 2 overnachtingen aan de Griekse oostkust en de allerlaatste nacht moeten we nog boeken. We zien wel waar we uitkomen.

De terugreis ligt alleen de overtocht van Kreta naar Piraeus (Athene) vast. De rest weten we nog niet. Misschien Noord-Macedonië, Roemenië, Hongarije en dan weer via Oostenrijk en Duitsland terug naar huis. Zoiets zou kunnen. Servië ipv Roemenië kan ook.
Terugreis via Italië ging voor ons niet werken omdat we op die veerbootroutes geen hut konden krijgen en het waren allemaal nachtboten. Ik ga geen hele nacht op een vliegtuigstoel zitten, wil 's nachts op een bed liggen. Anders waren we graag via Italië teruggegaan.

Vraag de route eens op Google Maps op. Dan krijg je al een beetje een idee, ook over alternatieve routes. De rest is aan jezelf. Waar wil je graag naartoe? Welke steden of natuurparken zou je willen zien?

Dingen waar je rekening mee moet houden:
- Oponthoud bij non-EU grens. Geen idee waarom dat zo lang duurt. Wij waren er zelf steeds zo door, maar al die auto's voor ons niet en dat altijd x2: eerst het ene land uit en dan het andere land in. Dat zijn we niet meer gewend!
- Gedoe met roaming in en vlakbij non-EU landen
- Andere valuta in Non-EU landen. Als je kunt pinnen gaat het vanzelf goed. Anders kun je vaak wel in euro's betalen, maar krijg je wisselgeld in vreemde valuta. Albanië rekent wel makkelijk: 100 Lek is 1 Euro.
- In Bosnië, Montenegro en Albanië schoten we niet snel op doordat er weinig of geen snelwegen of tolwegen zijn.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 07:44

Mijn reactie is een beetje lang geworden, zie ik nu :+
Ik ben nog vergeten te melden dat ik heel blij ben dat ik een slaapmasker heb meegenomen! Sommige hotelkamers of studio's kunnen niet verduisterd worden en ik kan echt niet (meer) slapen als het licht is in de kamer.

Op de terugweg willen we een stuk sneller reizen dan we nu doen, dus minder tijd voor sightseeing. Eén ding is zeker: dan gaan we niet door Albanië! Daar deden we 5 uur ofzo over 275 km o.a. door wegwerkzaamheden.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 07:50

Leuk om te doen, wij hebben het dan niet naar Griekenland gedaan, maar naar Spanje, is niet zo ver, maar toch ook ruim 2000 km.
De opmerking van Albertina71 is voor jou heel erg behulpvol denk ik, zeker omdat ze zo uitgebreid reageert. Zeker dat wat roaming betreft. De rekening is erg hoog als je dat uit vergeet te zetten.
Let op dat alles aan je auto erg goed is, neem extra ruitenwissers mee en zorg voor een goed ANWB abonnement. En gewoon doen, het is een ervaring die niemand je meer af neemt, je ziet zoveel en je kunt er zo lang over doen als je zelf wil.
Gewoon van genieten. En doe je de groeten aan Noam?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 10:39

Je kunt in de meeste telefoons een tweede e-sim doen en via bedrijven als Airalo voor een paar euro al data hebben in landen die niet binnen de EU vallen. Er is ook een pakket voor alle niet EU landen. Werkt super makkelijk en dan heb je wel data maar ben je ook telefonisch nog op je gewone nummer bereikbaar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 12:10

wij hebben in 2017 een 'rondje' Albanie gedaan met de auto (in de balkan vooral slovenie-albanie-montenegro-kroatie) en dat waren flink wat kilometers en wel heel erg leuk. Dit jaar gaan we weer richting Balkan, nu als het goed is wat meer oostelijk langs Servie met Bulgarije als verste punt en dan richting adriatische kust terug omhoog. Houd er vooral rekening mee dat grensovergangen heel veel tijd kunnen kosten, en dat ook de wegen minder goed zijn dan we hier gewend zijn.

Ik sluit me dus helemaal aan bij Albertina.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:09

Tof idee! Ik zou met de boot vanaf Venetië naar Griekenland gaan, dan ben je sneller. Dan kun je de terugreis eventueel door de Balkan doen (aanrader!). Wees er wel van bewust dat er veel criminaliteit is in Athene. Dat is de reden dat wij tijdens onze reis in 2019 (we zijn een jaar door Europa getrokken met een oude brandweerbus www.goingthisway.nl ) niet naar Athene zijn gegaan. We hoorden veel over inbraken in auto’s en campers en wilden dat risico niet nemen. Misschien goed om in je achterhoofd te houden :)

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:24

Ik hoorde net van een hoteleigenaar dat een gast 4 uur vastgestaan had bij de grens Servië/Roemenië!
Dan mogen wij niet klagen met een 0,5 - 1 uur per grens.

Van criminaliteit in Albanië hebben wij gelukkig niks gemerkt, maar we kozen alleen logeeradressen met parkeren op eigen terrein. Dat is veiliger.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 13:48

Mijn record qua grensovergangen is 7 uur alleen was dat niet in Europa. Maar in 2017 was een paar uur heel normaal, en dat meerdere keren (bv Montenegro - Albanie, Slovenie - Kroatie)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:08

Servië is heel lastig kwa grensovergangen, zou het vermijdend.

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 18:20

Bedankt voor alle reacties weer. Hier zijn we blij mee. De twijfel is er wel een beetje, de lange rit zien we in principe niet tegen op maar er blijft dan weinig tijd over om dingen echt te gaan zien. Kwestie van keuzes en plannen, gelukkig hebben we nog even.

@Albertina, bedankt voor je uitgebreide verslag. Heel gaaf om te lezen. Hoe redden jullie je met de taal? Kom je met Engels of Duits een beetje uit de voeten ? Hopelijk hebben jullie geen last van de bosbranden.

@Yavana, wat leuk! Ik wist niet dat je mijn boktnaam wist. Groetjes terug en ik stuur je straks een pb.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:08

Jaren gedaan met de camper en mijn ouders. De ene keer via land en de andere keer de boot gedeeltelijk.
Is echt een prachtig land voor auto vakanties.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:23

Wij kunnen goed Engels (en Duits en redelijk goed Grieks) en de Slovenen en Kroaten waar wij mee in contact kwamen konden goed Engels. Een Albaniër bij een overnachtingsplek kon maar 3 woorden Engels, maar die trok zelf zijn mobiel met Google Translate te voorschijn :D
Dus taalproblemen hebben we niet gehad.
Op Google Maps kun je bosbranden aanvinken, zodat de grote getoond worden op de kaart.
Wij hebben vanwege een grote brand de kustweg langs Dubrovnik genomen en zijn daarna vanwege files verder binnendoor gereden. Zolang je nog roaming aan hebt staan, tenminste, krijg je ook files door. Onze auto navigatie krijgt de files helaas veel te laat door om er wat aan te hebben.

Nog een handige tip: voor de tol in Oostenrijk en Slovenië hoef je geen tolvignetten meer op je ruit te plakken. Je kunt e-vignetten kopen en dan de meest linkse rijbaan gebruiken. Je kenteken wordt herkend en op een scherm aangegeven dat je vignet oké is +:)+
Misschien kan dat ook in Kroatië, maar daar hebbem we weinig op de snelweg gereden, dus geen vignet genomen, maar af en toe langs de weg een prepaid kaartje gekocht.

Ik wilde al een paar jaar met de auto naar Kreta en in elk geval onderweg de Meteora in het echt zien.
Ik heb de reis een paar keer uitgesteld omdat mijn man niet genoeg tijd kon vrijmaken in mijn ogen. Nu gaan we heel lang en zien we veel.

Het is maar net wat je wilt. Een mooi avontuur is het sowieso, maar hoe meer tijd je hebt, hoe meer je onderweg kunt bekijken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 10:00

Wij hebben het meerdere keren gedaan, maar bleven niet in Athene maar namen dan de boot in Pireaus.
Omdat wij altijd aan onze vakantiedagen vast zaten, reden wij het in 3 dagen heen en 3 dagen terug.
Of we namen de ferry van Ancona naar Patras.

Omdat de reis toch betrekkelijk duur is (zeker de ferry van Italië met hut) en onze vakantiedagen nog steeds beperkt zijn, vliegen wij nu altijd naar Griekenland en huren wij een auto, dat scheelt ons minimaal een week.

Als je naar Athene gaat, dan zou ik overnachten in een buitenwijk als Glyfada of Voula en dan een hotel met Parking zoeken.
Autorijden in Athene is een kunst, maar vooral zijn er alleen maar files.
Vanuit Glyfada bijvoorbeeld zit je zo in Athene centrum.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 10:27

Ik vind reizen met de auto juist het leukst zo zie je vanalles. Wij zijn 2 jaar geleden op vakantie geweest 2000km van huis. Met 2 kinderen. En juist het zien van verschillende landschappen vonden wij het leukst. Ik zou zeggen doen.