Paardrijden kruger en evt andere tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Paardrijden kruger en evt andere tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 09:54

Volgende zomer ( 2026) gaan wij naar zuid Afrika.
Om precies te zijn, kruger park/ omgeving.
Nu lijkt het mij fantastisch om daar een keer een rit te paard te maken.
Gewoon een dagtocht of een paar uur.
Ik vind het belangrijk dat er aandacht is voor paardenwelzijn ( dus gezonde paarden, fatsoenlijk harnachement, goede huisvesting).
Gewoon leuke betrouwbare paarden en een goede gids.
We verblijven nabij marloth park en vanaf daar kunnen we overal naartoe.

Andere mooie tips ook zeer welkom.
De exacte data moeten nog worden geboekt, maar zal grofweg eind juli tot half augustus worden.

Henkje

Re: Paardrijden kruger en evt andere tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:58

In Hoedspruit heb je een stal, African Dream Horses Safari.
Als je nog tijd hebt moet je ook bij Blyde River gaan rijden, dat is daar ook fantastisch mooi

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 10:06

Ben jij er geweest?
Ga even zoeken Dankje!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:11

Henkje schreef:
In Hoedspruit heb je een stal, African Dream Horses Safari.
Als je nog tijd hebt moet je ook bij Blyde River gaan rijden, dat is daar ook fantastisch mooi

Deze wel op voorhand boeken. Ze zitten naast het reservaat (niet Kruger, mini reservaat er niet ver van met veel game maar geen roofdieren). Wij sliepen op het reservaat (ook erg leuk) en zagen ze regelmatig passeren. Paarden zagen er top uit, en zag er ook heel leuk uit.

Slaap zeker ook een paar nachten in Kruger zelf, en doe dan bvb een bush walk een ochtend :D

Ik ben er nu 5 keer geweest (waarvan afgelopen mei 19 dagen enkel Kruger).

Vanuit Hoedspruit kan je via Orpen gate Kruger in, ik zou er minimaal 3 nachten blijven, liever meer. Je hebt de grote rest camps met restaurants en shops, maar ook de bushveld camps zijn heel leuk. Dan kan je lekker braaien of koken.
Laatst bijgewerkt door poes op 10-07-25 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 10:13

Zodra onze vluchten geboekt zijn, kan ik gaan boeken.
We krijgen de reis kado, dus even zien wat mogelijk is.
Mocht iemand weten of er ook ergens onervaren ruiters mee kunnen zou dat ook wellicht nog een optie zijn ( iemand die wel bv kan stappen, maar verder niet echt rijden..)

We willen sowieso wel een ochtend walk doen en zeker ook een nacht in het park slapen ( of meer).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:15

poes schreef:
Vanuit Hoedspruit kan je via Orpen gate Kruger in, ik zou er minimaal 3 nachten blijven, liever meer. Je hebt de grote rest camps met restaurants en shops, maar ook de bushveld camps zijn heel leuk. Dan kan je lekker braaien of koken.

Mocht je mijn wijziging missen :D

Een nacht is echt te kort vind ik zelf! Voor meest kans op big 5 moet je het zuiden in en bvb via malelane er weer uit. Het noorden is veel rustiger maar prachtig.

Wil je vooral safari of...?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:21

Ik heb toen paardgereden in Swaziland, ten zuiden van het Kruger. Daar werd keurig voor de paarden gezorgd, fijne rit en volgens mij ook voor beginners. Ik weet niet of het alleen voor overnachtende gasten was, maar de lokatie was sowieso een aanrader. Als je interesse hebt kan ik even opzoeken hoe het heette.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 10:23

We gaan met de familie.( schoonouders en schoonzus en zwager, en ik en vriend).
Dus we zullen dingen met z’n tweetjes doen, maar ook helemaal gezamenlijk.
Wij willen natuurlijk graag Safari maar ook willen we nog wel een mooie toer tocht maken zoals panorama route.
Vermoedelijk zijn we er ongeveer twee weken minimaal.

Swaziland kan ook, alle tips welkom.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:25

eSwatini hebben we ook paardgereden, bij Mlilwane Camp.
Rest kan dan evt mountain biken ;-)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:43

Voor Eswatini even melden aan verhuurdbedrijf dat je erheen gaat, en dat gaat je geld kosten. Gele koorts vaccin werd daar ook gecontroleerd geloof ik.

Je kunt in eSwatini naar Hlane: daar kan je een rhinotracking doen te voet, heel leuk en dan hoef je in Kruger niet te stressen of je neushoorns gaat zien (al zijn ze in het zuiden eigenlijk niet zo moeilijk te vinden).

Panoramaroute is mooi maar wij hebben daar altijd rotweer :D

Voor Kruger: vermijd Numbi Gate en de R538.

Voor de weg naar Hoedspruit vanuit Joburg: vanaf Dullstroom lag de weg erg slecht in november. Dullstroom zelf is wel erg leuk met een super toffe vogelopvang!

Alternatief kan je de N1 pakken en dan via Tzaneen. Pak cash mee voor de tol als je auto geen etag heeft!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:57

Omdat dit topic op Vraag maar raak hoort verplaats ik hem daarheen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:05

Essie73 schreef:
Omdat dit topic op Vraag maar raak hoort verplaats ik hem daarheen.

Het gaat letterlijk over reizen? Hoe kan het daar niet horen? :')

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 11:07

Vond ik ook. Maar zelfs via een pb vindt de mod dat het op vraag maar raak hoort want t gaat over paarden.
Tsja..

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 11:08

Ik weet niet of je al een verblijf hebt, maar als je een villa boekt bij homes of africa in Hoedspruit dan zit de manege ernaast.
De villa's zijn echt fantastisch en de hadden ontzettend veel wild bij het huisje. Zijn er 2 keer geweest en de eerste keer ook een rit gedaan, was een leuke rit waar we giraffen zagen. Paarden ook zeer goed verzorgd.
Laatste keer niet gereden want verbleef ook nog in Ants nest/Hill en dat is geheel ruiter georiënteerd.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 11:08

Ja we hebben al een verblijf.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 12:28

Tips blijven welkom hoor, zowel ritjes als alle andere!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 12:33

Ik ben vorig jaar voor de vijfde keer in Kruger geweest, we waren er toen drie weken. Verder ook nog voor de tweede keer in het Hoedspruit wildlife estate.

Wat heel tof is, is om naar Hazyview te rijden en daar te gaan ziplinen.
In Hazyview zit ook een klein reptielencentrum, is ook leuk om even heen te gaan.

Marloth park hebben we twee jaar geleden een huis gehad, was ook erg tof.

De Numbi gate hadden wij geen problemen mee. Vraag even aan de locals of de toegangswegen naar Kruger veilig zijn, er worden nogal eens toeristen beroofd richting sommige gates naar het Kruger.

Als je in het Kruger wilt slapen en je wilt niet de hoofdprijs betalen, neem dan een huisje via de site van sanparks. Dat is basic, maar super betaalbaar. Wel al een aantal maanden van tevoren boeken!
Een night drive is ook een aanrader.
Als je verder nog naar de south african national parks gaat, schaf dan een wildcard aan. Is niet duur en je hoeft niet elke keer entreegeld te betalen bij de parken.

In Hoedspruit kun je ook met een ultralight de lucht in, dat hebben wij ook gedaan, echt retegaaf was dat.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 12-07-25 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 12:36

Drakensbergen kun je ook prachtig rijden. Ik had daar veel regen toen maar dat was pech.
Mijn mooiste ritten waren echter bij Vaalwater en Boschdraai. Laatstgenoemde ligt niet heel ver van Johannesburg

Afbeelding
Afbeelding

Ik vond zelf Hoedspruit het minst mooi om te rijden. Het voelde voor mij meer als kruising tussen een soort vakantiehuisjes park en een manege buitenrit in de duinen ofzo. Moeilijk uitleggen

En Blyde Canyon niet overslaan
Afbeelding
Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 13:02

Oh wauw. Die Blyde canyon gaat zeker op de lijst.
Alle tips welkom, leuk te lezen.
Wij hebben dus wel 1 vast adres ( huisje) maar vanaf daar op zich vrij om te gaan waar we willen.

Numbi gate ga ik even opzoeken wat is dat precies en waar rekening mee houden?

Johannesburg is wat ver uit de richting, is alleen vertrek en eindpunt van de vlucht.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:08

Jaloers, Zuid-Afrika is zo gaaf! Wij zijn in 2019, vlak voor corona, geweest. Een geweldige reis!

In tegenstelling tot de berichten hierboven zou ik persoonlijk absoluut niet meer in het Krugerpark overnachten. De accomodaties zijn basic, en dat op zijn Afrikaans. We vonden het echt verschrikkelijk. Het Krugerpark zelf vonden wij ook “tegenvallen”, dat kwam denk vooral doordat we daarvoor al een private gamedrive hadden gedaan. Als wij nog eens teruggaan dan zouden wij meer gamedrives boeken en minder zelf door het Kruger rijden.

Qua paardrijden: wij hebben ook gereden in Eswatini, bij Mlilwane. Echt een aanrader, paarden zagen er ook goed uit en werden goed verzorgd.

Afbeelding

Als je nog tips wil qua accomodaties, dan zoek ik die even voor je op. Wij hadden onze reis via Riksja geboekt en hadden echt mooie guesthouses.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 13:12

We gaan met de familie op reis ( feest), en dus niet in alles wat te zeggen..
Daarom wilden we wel graag een of twee nachten samen nog ergens anders verblijven en ons idee was dan in het park. Of ergens waar we daarna bijvoorbeeld een ochtend drive kunnen doen oid. Of avond ( en erna ergens slapen).

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:18

Muze schreef:
Oh wauw. Die Blyde canyon gaat zeker op de lijst.
Alle tips welkom, leuk te lezen.
Wij hebben dus wel 1 vast adres ( huisje) maar vanaf daar op zich vrij om te gaan waar we willen.

Numbi gate ga ik even opzoeken wat is dat precies en waar rekening mee houden?

Johannesburg is wat ver uit de richting, is alleen vertrek en eindpunt van de vlucht.

Ja daarom. Het ligt daar niet super ver vandaan

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:20

Zorg trouwens dat je in Kruger even goed oplet wanneer je waar bent. De dieren hebben een routine. Als je op de juiste tijd richting het meer gaat komen alle dieren via hun vaste route aanwandelen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 13:30

Als het budget er is zou ik zeker kiezen voor een safari + overnachting in Greater Kruger. Zo ontzettend veel leuker en leerzamer dan in Kruger Park zelf.
Zelf rond rijden is leuk maar je mist zo veel. Alle ritten in Kruger zelf vond ik ook erg tegenvallen, gids vertelt niks leuks en het is zo maar snel snel. Een losse dagtocht met een organisatie vanaf buiten is vaak al een groter succes.
Mocht je de keuze moeten maken, dan absoluut in Greater Kruger ipv Kruger.
Ik snap wel wat Poes zegt, maar Poes heeft al veel ervaring met wild spotten :D voor je eerste (en enige?) safari ervaring zou ik echt een prive safari aanraden in Greater Kruger.

Kwa paardrijden kan ik ook African Dream horse aan raden. Maar vanaf Marloth park is dat wel een serieus stuk rijden. Opzich wel een leuke weg er naar toe tho.
In denk dat er in Hazyview ook wel goede opties zitten!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 14:45

Als je zelf rijdt mis je helemaal niet veel hoor, het is juist heerlijk om te gaan en staan waar je wilt.
Wij waren er vorig jaar drie weken en hebben elke dag heerlijk rondgereden.
We zaten in de Kruger sightings app, waar alle sightings behalve de neushoorns gemeld worden. Daar keken we van tevoren op en gingen dan rijden. We hebben nog nooit zoveel leeuwen gezien en zelfs Casper de witte leeuw. Ook luipaarden, de Tsessebe antilope, de sabelantilope de spitting cobra en ontelbaar veel hyena's.
Ja het is basic. Je kunt ook in Marloth park blijven en elke dag het Kruger in en uit rijden.

We hebben meerdere night drives gedaan en het verschilt per gids wat er vertelt wordt. De ene is heel enthousiast en vertelt uitgebreid over de dieren, de ander doet dat wat minder.

Ik weet niet wat je budget is, maar het Tshukudu camp is ook een aanrader. Daar hebben wij ooit ook overnacht en dat was geweldig.
Verder is Hluwehluwe ook een tof park en Hlane in Eswatini ook.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn neefje van 10 heeft bijna alle dieren bijgehouden die we zagen onderweg.

Afbeelding

Afbeelding