(Ervaringen) duikvakanties gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WannabeAnky

(Ervaringen) duikvakanties gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 17:11

Hoi allemaal,

Ik ben net gebrevetteerd als Open Water Diver (dus max. 18 meter diepte) en ik ben op zoek naar jullie ervaringen met duikreizen of -vakanties. Ik heb al wat gezocht op websites zoals duik-vakantie.nl en vakantieduiker.nl, maar ik ben vooral benieuwd naar hoe jullie het hebben ervaren — wat was goed geregeld, waar voelde je je als beginner op je gemak, en wat zou je juist afraden?

Wat ik zoek en wie ik ben: :list:
- Ik reis alleen, dus ik zoek iets waarbij ik aansluit bij een groep, of waar er standaard met een gids/instructeur wordt gedoken. Geen vaste buddy dus.
- Net begonnen met duiken: Open Water Diver, dus max. 18 meter. Ik zoek plekken die daar goed bij passen en niet te technisch of diep zijn. Eerst maar wat meer ervaring opdoen vóór ik aan Advanced begin. :o
-Ik heb geen specifieke bestemming of periode in gedachten. Binnen Europa is prima voor een kortere trip, maar als het verder weg is, dan graag wel voor een wat langere periode (2-3 weken bijv.).
- Budget is flexibel, maar wel realistisch: geen duizenden euro’s voor een week, maar ik weet ook dat duiken niet de goedkoopste hobby is. Ik zoek dus iets dat klopt qua prijs-kwaliteit. Edit: ik heb zelf alleen een duikbril + snorkel, dus duikuitrusting verder moet inclusief zijn of bij te huren.
- Wat betreft onderwaterleven: ik hoop op mooie dingen zoals schildpadden, mantaroggen, kleurrijke rifvissen, enz. Haaien mogen, maar zijn geen must (lichte haaienfobie, dus liever geen shark dives :+ ).
- Geen vaste wensen qua type reis – alles is welkom: volledig georganiseerde duikvakanties, duikresorts met pakketten, liveaboards voor beginners, of zelfs zelf geplande reizen als je goede tips hebt voor accommodaties en betrouwbare duikscholen/centra. _/-\o_

Dus:
Heb jij een duikreis gedaan die je zou aanraden (of juist afraden)? Heb je goede ervaringen met een bepaalde organisatie, resort, duikschool of liveaboard — bijvoorbeeld via duik-vakantie.nl, vakantieduiker.nl of een andere aanbieder? Of heb je zelf iets geregeld wat goed beviel? Ik hoor graag jouw ervaringen en eventuele tips!

Alvast ontzettend bedankt! <3

Goof

Re: (Ervaringen) duikvakanties gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:13

Ik zou Germie een pb doen, duiker in hart en nieren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:14

Ik heb nog nooit een specifieke duikreis gemaakt maar ik kan je als duiker wél de wateren rondom Bonaire aanraden. Wat was dat gaaf! Naast alle mogelijke tropische vissen ook zeepaardjes,zeeschildpadden, murenes en dolfijnen gezien daar!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:14

Ik zou een weekje Egypte boeken. Bij Brayka Bay in Marsa Alam zit een duikschool op het resort en daar is vanalles mogelijk.

Niet ver vliegen, betaalbaar, prachtige onderwaterwereld. <3

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:18

Lekker een hotel boeken in Egypte, dag of 8. En dan bij een lokale duikschool of een specifieke als je speciaal nederlands wil, Leon Wekken van Blue Red Marlin en dan een 3 of 5 daagse boeken. Toevallig net terug uit Egypte en 2 dagen gedoken met Leon, dag 1 alleen met Leon samen, dag 2 met 4 Nederlanders open water gebreteerd en Leon als gids. Zelf opgeleid tot rescue diver, maar mega lang geleden.

Mocht ik volgend jaar weer Egypte boeken, boek ik direct een 5 daagse bij hem!!

https://vm.tiktok.com/ZGd53VdCk/
Of
https://www.instagram.com/reel/DKR_56HM ... NjaDN4c2dt

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 17:25

Bonaire en Egypte inderdaad vaker voorbij horen/zien komen, leuk! Van Egypte vraag ik me wel af of het 'veilig' is om alleen te reizen als vrouw. Ik hoor daar wisselende verhalen over. Misschien moet ik me daar dan wat meer in verdiepen.

Edit: ik heb de Blue Marlin - Red Sea voor nu even opgeslagen. +:)+
Laatst bijgewerkt door WannabeAnky op 08-06-25 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:25

Bonaire, zonder twijfel! Duiken vanaf het strand, geen gedoe met bootjes dus. Wij zaten in Chogogo Resort, Kralendijk met een Nederlandse duikschool, heel relaxt daar en altijd iemand om mee te duiken. Wel gaan in een laagseizoen, scheelt heel veel drukte en geld vooral...

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:26

Ik ben zelf een stuk of 6 keer alleen geweest, onder andere bij Brayka Bay wat ik eerder noemde. Alle keren all inclusive, meerdere keren gedoken en gesnorkeld en heb me geen moment onveilig gevoeld.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:31

Je moet bokker Germie even lokken naar dit topic, die kan je hier ongetwijfeld ontzettend veel over vertellen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:51

Ik ben de 2de dag ook alleen op pad gegaan. Werd netjes door de taxi opgehaald, met 2 Nederlanders erbij in. Netjes opgevangen door de de gids, begeleiding ook super, ook de 2 andere van de duikschool zijn top!

Sprak op de vlucht terug een dame die alleen was wezen duiken en op vakantie was. Maar weet even hotel en duikschool niet meer.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 17:59

Voor net buiten Europa en geen €1000den per week zeg ik ook Egypte!

Zelf 2x geweest om te snorkelen, Marsa Alam heeft meerdere hotels met een eigen stijger waarbij je zo boven het koraalrif zwemt as je daar het water in gaat.

Three Corners Fayrouz is een echte aanrader, blend Elphistone precies niet.

Kwa wél veel geld kwijt zijn, maar buiten Europa én unieke mogelijkheid om met walvishaaien te zwemmen raad ik Mafia Island aan, Butaima Beach bungalows hebben wij gezeten en was echt fantastisch. Hebben eigen duikschool.

Vliegen op Dar Es Salaam en dan binnenlandse vlucht naar Mafia Island.

Echt een unieke ervaring, die je waarschijnlijk maar één keer in je leven doet. Mafia is een heel klein eiland, je komt niet van je resort af, maar je kan er wel mooie duiken maken en snorkelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:12

Fanatieke duiker hier, ik adem duiken zeg maar. :D

Allereerst, je schrijft dat je een beginnende duiker bent. Prima, iedereen is ooit begonnen. Maar toch zou ik wel eens nadenken over je advanced. Er is wat te zeggen voor eerst ervaring opdoen, maar er is ook wat te zeggen voor direct je advanced er achteraan. Allereerst is een advanced brevet geen brevet voor gevorderde duikers. Je mag deze niet voor niets direct na je open water doen. Het zijn 5 duiken en in het buitenland kosten die 5 duiken vaak niet echt meer dan losse duiken. Maar heb je dat brevet, dan heb je veel meer mogelijkheden. Zo zijn er soms schijtsimpele, maar erg leuke ondiepe nachtduiken en die vallen buiten je open water, maar kunnen wel met een advanced brevet.
Navigatie en de diepe duik (dieper dan 18m) zijn verplicht, maar het is dus niet dat je de 30m aan moet tikken. De theorie kun je in Nederland doen, dus het is dan op vakantie echt gewoon lekker duiken. Het is anders dan bij een open water cursus waar je echt veel skills moet doen.

Voor een beginnend duiker zou ik een liveaboard afraden. Soms kan het wel, maar het zijn toch veelal ervaren duikers die zoiets doen en ik heb wel meegemaakt dat een open water duiker welkom was, maar dan de nachtduik niet mocht doen. Terwijl je wel voor alle duiken betaalt, je krijgt geen korting. Ook wordt er soms een wat lastiger duikstek aangedaan en ook dan is het maar de vraag of je mee kunt. Ik zou dus de liveaboard bewaren voor als je iets meer ervaring hebt.

En ik zou ook nog in m'n achterhoofd houden dat de laatste jaren het in de hens vliegen en dan zinken van die boten, zeker in Egypte, schering en inslag is. Maar ook op de Malediven (daar moet je overigens wel advanced hebben) heb ik al verhalen gehoord dat de reddingsvesten of de reddingssloepen over datum waren. Meestal werkt alles dan nog wel, maar als klant betaal je flink voor zo'n boottocht, dus mag je verwachten dat alles tiptop in orde is. Dit jaar zijn er al meerdere van die boten gezonken en ik sla momenteel even over.
Wat bij mij ook meespeelt is dat de Egyptische overheid niet echt betrouwbaar is in het wel of niet toestaan om uit te varen waardoor je dus ineens kunt hebben dat je reeds betaalde trip niet doorgaat. Een paar weken geleden is er weer een schip gezonken en ineens mocht er vanaf windkracht 3 al niet meer uitgevaren worden. Dus alles werd gecancelled, en tja, zie dan je geld maar terug te krijgen. En gisteravond las ik dat die windkracht 3 weer was losgelaten en dat de kapiteins het weer zelf mogen bepalen. De schoorsteen moet daar natuurlijk wel blijven roken.
Ook bij dagboten was dus een paar weken een uitvaarverbod.

Dan de lokatie om op vakantie te gaan.

Bonaire is leuk, het zijn kantduiken, MAAR, het is niet zo dat het altijd een makkelijke instap is. De stenen zijn scherp en er zitten zee egels op. De Hilma Hooker is een leuk wrak, makkelijke duikstek, maar valt wel onder een advanced brevet.
Als je ook de octacods wilt zien, dan heb je een advanced brevet nodig. Deze komen alleen op Bonaire voor (niet op Curacao) en dan zoveel dagen na volle maan en dan 10-20 minuten na zonsondergang. Het is een heel apart gezicht om dit een keer te zien. Het is een soort zeevonk zeg maar, maar dan onder water en licht op en draait rondjes. Heel bijzonder. Het schouwspel duurt maar een minuut of 20.
Schildpadden heb je gegarandeerd op Bonaire bij Salt Pier. Kun je zelfs snorkelend zien, want ze zitten op 2m diepte.
Bonaire is echter erg duur als je niet zelfstandig gaat duiken (wat bij jou niet aan de orde is omdat je beginnend duiker bent, dus soloduiken wordt dan wat lastiger, en je dus niet met een buddy op vakantie gaat). Wel iets om rekening mee te houden dus.
Verder is de soortenrijkdom in het Caribisch gebied natuurlijk flink minder dan in de Rode Zee of Azie. Azie ligt immers in de koraaldriehoek. Bonaire is wel mooi, maar momenteel heerst daar een koraalziekte, dus je ziet veel dood koraal. Is puur natuur, maar wel jammer.

Op Curacao kun je een beetje hetzelfde duiken als op Bonaire, maar de instappen zijn veelal makkelijker, maar je moet wel verder uitzwemmen voordat je op een rif bent. Ook hier zijn de duiken met gids prijzig (met dank aan Amerikanen), maar wel eenvoudig en dus geschikt voor een beginnend duiker.

Ik vond Curacao boven water mooier en Bonaire onder water wat mooier. Bonaire is als je niet duikt snel saai. Curacao is veel meer te doen. Ik heb op beide eilanden ook wel in m'n eentje gedoken en dus zelf de huurauto naar een stek gereden. Was overigens niet alleen op vakantie, maar ja, soms wil iemand niet duiken en ik wel.

Dan Egypte. De Rode Zee is gewoon mooi. Het zuiden is heel erg mooi, zoals Wadi Lahami, maar alleen geschikt voor ervaren duikers. Hurghada is het goedkoopst, je kunt gewoon bij Tui of weet ik veel wat een vlucht met hotel boeken en dan heb ik wel een adresje waar ze je elke dag van het hotel halen en terugbrengen voor 2 duiken (45 euro per dag inclusief lunch). Veel duikscholen daar halen je gewoon op en brengen je terug, dus feitelijk kun je elke duikschool vragen. Er is wel wat prijsverschil soms. Voordeel van een all inclusive hotel is dat je je als alleenreizende geen zorgen hoeft te maken om eten e.d.
Marsa Alam heeft ook veel hotels en veel hotels hebben dan ook een duikschool die aan het hotel verbonden is.
Maar Egypte is sinds corona DUUR geworden. En de kwaliteit van de duiken is in mijn ogen niet altijd het geld waard. Waar je in Azie met maximaal 4 duikers per gids duikt (en soms zelfs 2) is het in Egypte 8. En dan verwachten ze ook nog dat je het water uit gaat als 1 van die 8 duikers de fles leeg heeft. 8 duikers per gids is te veel, zeker als je zeer weinig lucht verbruikt en fotografeert.

Wadi el Gemal is wel weer geschikt voor beginnende duikers. Het is er rustig (zijn maar 1 of 2 hotels) en je zit bij de kamelenoase voor een leuke excursie.

Wel een dingetje om na te vragen als je een bootduik in Egypte maakt rond Marsa Alam of zuidelijker: soms gaat men uit van een 'negative entry'. Je moet dan dus goed kunnen klaren en er tegen kunnen dat je zonder enig lucht in je trimvest van boord gaat zodat je direct zinkt. Dit wordt gedaan wegens de stroming aan de oppervlakte.

Egypte kan overigens prima alleen. Bonaire ook.

Goed, dan het duiken in Europa. De Middellandse zee is natuurlijk minder kleurig dan Azie, Bonaire of Egypte. Aangezien je wel vis wilt zien zou ik je afraden om naar Kroatie te gaan. Een open water duiker heeft daar niets te zoeken, alleen kantduiken blijven over en die zijn nu net dodelijk saai daar. Er liggen prachtige wrakken, maar je komt maar weinig vis tegen. Dat is ook het geval in Cyprus. Veel zeegras, wel wrakken, enorm duur om er te duiken, maar weinig vis.
Malta heeft al weer meer vis. Ga je richting Frankrijk richting Hyeres Giens, dan heb je bij Porquerolles prachtige tandbaarzen, maar hier zijn de stekken niet geschikt voor een onervaren duiker.

De Canarische eilanden hebben wel weer opties voor je. Sardinie vond ik ook mooi, maar je betaalt wel 45 euro per duik.

Ik heb wel eens geboekt bij Divingworld.nl en Divingholidays.nl Maar meestal regel ik alles zelf.
Tui is een goede voor pakketreizen.

Bali is ook heel geschikt voor een beginnend duiker. En de gidsen zijn daar echt heel erg goed is mijn ervaring.

Moalboal is ook geschikt voor de onervaren duiker en een dagtocht naar Similon en Oslob is mogelijk. In Oslob kun je met walvishaaien duiken met een bijna 100% garantie dat je ze ziet.

En mocht je ooit wel een liveaboard doen, denk dan aan het halen van een nitroxbrevet.

Succes met kiezen en mocht je nog vragen hebben laat het maar weten.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 18:34

Mocht je richting de Antillen willen en Bonaire toch net iets te rustig vinden, ik duik regelmatig op Curacao bij een hele fijne duikschool. https://www.duikcentrumvandeven.com

Deze duikschool houdt rekening met je ervaring en begint altijd de 1e duik in een rustige baai met weinig golfslag en stroming en wel veel zicht. Ze nemen enorm veel tijd, zijn rustig en wellicht voor sommige mensen belangrijk, zijn Nederlands dus geen last van een taalbarriere. Hun materiaal is altijd tip-top in orde en je krijgt erg veel waar voor je geld. Als je meerdere dagen daar gaat duiken rijden ze elke dag naar een andere locatie op het eiland met elk hun eigen hoogtepunten en uitdagingen.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 19:17

Bedankt voor het delen van de vele ervaringen. @Germie, aan jouw informatie heb ik heel veel! Klinkt inderdaad alsof de opties dan wel wat 'beperkt' zijn met alleen een Open Water Diver brevet. Zou je me misschien meer willen vertellen over de Advanced? Mag ook via Pb. Ik zie dat daar ook weer veel keuzes zijn binnen de cursus. Misschien kun je me meer vertellen over wat handig is en of je deze in NL zou doen (heb ik mijn open water gedaan) of evt. zou combineren met een reis, wat je hier schrijft.

Ik ga de verschillende opties eens bekijken. Ik zit meer richting de groeps/singles/georganiseerde reizen te kijken/denken op dit moment. Vooral omdat het allemaal nieuw is, en dan gewoon alles geregeld wordt en er reisbegeleiding/PADI instructeurs meezijn. Maar misschien moet ik gewoon even de tijd nemen om te kijken of er (zoals bij die Blue Merlin) meerdaagse duikexcursies zijn ergens en dan reis en duiken los boeken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:30

SSI is de uitzondering voor een advanced brevet. Hier moet je 5 specialties volgen (kassa). Maar bij Padi of SDI of IANTD moet je 5 duiken maken en is dus een flink stuk goedkoper. 2 zijn verplicht: de diepe duik en de navigatieduik. De andere 3 zijn keuzeduiken. Dan kies je bijvoorbeeld voor de nachtduik, een wrakduik en een bootduik. Het maakt niet uit welke 3 je dan kies. Maar de nachtduik is wel weer handig als je daarna ook nachtduiken wilt maken.
De 5 duiken zijn de eerste duiken van een specialty. Het is geen lastige cursus, het is gewoon kennismaken met net wat meer dan je open water brevet.

Divingworld heeft zeker ervaring met alleenreizenden die nog weinig ervaring hebben. Zij kunnen je zeker adviseren over bestemmingen e.d. En soms zijn er ook groepsreizen waar je bij aan kunt sluiten. Er zijn ook duikscholen die 1 of 2 keer per jaar een duikreis organiseren waar je bij aan kunt sluiten.
Divingholidays.nl, diveandtravel.nl zijn ook reisbureaus die je zeker verder kunnen helpen.
EWDR is vooral voor de wat rijkere klant, zijn flink exclusiever. Maar een beginnend duiker hoeft niet direct exclusief, je wilt immers genieten en als je nu meteen echt exotisch en duur gaat, dan valt straks het iets normalere alleen maar tegen.

Als je naar Bali gaat en je kiest voor de baai van Tulamben, dan heb je echt keus zat voor duikscholen. Kan ook via een reisbureau of zelf regelen. Maar mijn ervaring is dat als je daar zelf wat afspreekt dat ze echt hun beloftes waar maken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 19:59

Mwoah niet mee eens hoor, ik duik al jaren met alleen een open water. Ik ben echt een recreatieve duiker en vind het helemaal prima zo. :) Hoeft van mij niet zo eng/diep/moeilijk. Wil gewoon lekker genieten van de omgeving.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 21:09

Mijn ouders duiken al jaren op Curaçao, ik kan je via hen in contact brengen met een vrouw die veel duiken begeleid daar, volgens mij is ze net haar eigen duikschool begonnen. Ik duik zelf niet maar hoor wel altijd de verhalen en krijg vanzelf veel fotos toegestuurd :P

Ik ben ook wel alleen op Curaçao geweest, ik vind het een heel fijn eiland. Ticket kopen, auto huren, huisje regelen en gaan met die banaan. Er is ook in de avond genoeg te doen in Willemstad of regelmatig op de stranden. Er zijn onwijs veel studenten en Nederlanders die daar wonen, contact maken is echt heel makkelijk.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 17:50

Iemand anders nog tips, tricks, of ervaringen? :o

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:06

Wat een leuk topic. Ik ben net terug uit Sri Lanka met Beyond Borders en hier heb ik voor het eerst kennis gemaakt met duiken. Ontzettend spannend, maar ook heel tof. Het kriebelt nu bij mij om ook m'n duikbrevet te halen.

Dit wil ik eigenlijk ook met Beyond borders doen, omdat hun reizen mij Ontzettend goed bevallen. Zij hebben een Egypte duikreis in hun assortiment, bedoeld voor mensen die hun duikbrevet willen halen. Volgens mij kan je ook mee als je deze al hebt en kan je je advanced dan halen of gewoon duiken meedoen (dit weet ik niet zeker). Er staat voor deze trip nog geen nieuwe editie gepland voor zover ik weet.

Maar beyondborders heeft ook een duikreis naar Indonesië. Hiervoor moet je wel je brevet hebben en advanced is een pre, maar kan je ook de eerste 2 dagen halen. Deze gaat door in september.

Het is een Belgische organisatie, maar ik vind ze ontzettend fijn. Ik hoop dat volgend jaar de Egypte reis weer doorgaat, zodat ik hem kan halen. Hun reizen zijn over t algemeen vrij goed prijs/kwaliteit, echter is het zelfstandig boeken via tui waarschijnlijk een stuk goedkoper. Echter vind ik groepsreis gewoon ontzettend leuk, dus heb ik het er graag voor over.

Ik blijf dit topic volgen, misschien komen er voor mij nog leuke ideeën voorbij

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:26

Ik heb (best lang geleden) mijn open water en advanced open water gehaald in Oman. Maar denk echt 15 jaar geleden of zo. Maar duiken is er prachtig! Toen geregeld via de duik school bij het intercontinental. De infrastructuur en opties zullen vast nu veel beter zijn.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 08:09

Bedankt voor de tips, ik ga het eens bekijken!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 08:49

Ik heb eens even die reis van byond borders bekeken. 1595 euro exclusief vlucht. Dat is echt duur voor Bali. Er zijn maar 13 duiken inbegrepen. Een vlucht begint bij 800 euro.

Als je vanuit Tulamben naar Nusa Penida gaat kost dat 135 euro voor de dagtocht met duiken. Dat is verreweg de duurste dag op Bali. Overnachten kost er nog geen 10 euro per persoon per nacht inclusief ontbijt.
Ga je duur duiken op Bali, dan kost dat 25 euro per duik voor een kantduik. En er zijn ook goedkopere duikscholen.
Ik heb in oktober een pakket geboekt met 17 nachten inclusief ontbijt, 10 dagen onbeperkt duiken, 1 dag een auto met chauffeur voor sightseeiing, en de airporttransfers, plus 1 uur massage voor 930 euro (dit was de wisselkoers ten tijde van boeken, huidige wisselkoers is 745 euro). Extra kantduiken zijn 10 euro per persoon inclusief drager, een boot is 10 euro extra en kun je weer delen door 2 of 3 duikers.
En voor mij is het ook zeer belangrijk dat bij een gegidste duik ik niet naar boven hoef als een ander door z'n lucht heen is. Ik kan ook soloduiken. Dit regel ik dus ook van te voren. En het valt me op dat reisbureaus soms dit soort dingen helemaal niet regelen omdat het niet de standaard is. Maar na mijn slechte ervaring in Egypte waarbij ik de gids maar geholpen heb om mensen weer naar boven te krijgen ben ik op dat gebied heel kritisch geworden. Ik ben ook een klant en betaal voor een fatsoenlijke duik.

Een auto met chauffeur kost als je een grote luxe auto neemt 60 euro per dag, maar kan voor een wat kleinere vanaf 30 euro per dag. Dat is per auto, niet per persoon.

Excursies zijn altijd exclusief entreegelden. Die zijn wel sinds 2023 verhoogd. Je betaalde in 2023 voor Tirta Ganga bijvoorbeeld 3.50 euro en dat is nu iets van 5. Maar zelfs die 3.50 euro vonden wij al te veel. Dat is echt het zgn. in de rij staan voor de instagramfoto. Haha.

Een lunch of diner in Bali kost je nog geen 5 euro. Dus als er dan wat inbegrepen is, dan denk ik altijd van klinkt veel, maar is het niet. Je kunt ook duur uit eten, dan betaal je 10 euro. Maar ik ben meestal niet meer kwijt dan 5 euro. Als je met een eigen chauffeur gaat rondreizen kun je die man ook vragen om bij een goede warung te stoppen. Dan eet je echt lokaal, en je wordt niet ziek. En zelfs op Bali kan het dan nog voor komen dan er nooit toeristen komen bij die warung.
Het slechtste heb ik gegeten in een all you can eat bij de tempels van het Bratan meer voor 8.50 euro (lag niet in onze planning, maar het begon te onweren en toen hadden we zoiets van ok, dan maar hier lunchen en droog zitten).

Het advanced open water brevet kost 5.200.000 Rupiah bij Reef divers (waar beyond borders boekt). Heb dat even opgezocht. De wisselkoers is nu dat het 280 euro kost, en dus geen 290 euro wat beyond borders sowieso vraagt. Ik zou dan die cursus als je wel de groepsreis boekt even zelf met de duikschool afspreken en aftikken.

Natuurlijk kun je met een reisbureau mee gaan. Maar je betaalt meer dan wanneer je het zelf regelt. Ik mis ook info wat je voor die 110 euro aan extra duiken krijgt. Ik gok dat dat er 3 of 4 zijn, terwijl ik in Tulamben voor dat geld er dus 11 heb.

Vorig jaar ook zelf Moalboal en Malapascua geregeld, dat scheelde 1000 euro per persoon. En deels zaten we in hetzelfde hotel als wat het reisbureau ons aanbood. Maar wij hadden de walvishaaien in Oslob er ook al bij in. Dat kon het reisbureau niet regelen omdat ze maar met een beperkt aantal duikscholen zaken doen. En voor ons was dat een absolute must.

Het is dus ook of je zelf dingen wilt uitzoeken of niet. Soms zie ik een leuke rondreis en ga dan zelf kijken of ik het zelf kan organiseren voor minder.

Egypte is een land waar pakketreizen goedkoper zijn dan het zelf regelen. Rondreizen in China, Israel en de Palestijnse gebieden(gaat nu natuurlijk even niet), e.d. kun je weer beter door een reisbureau laten regelen.
Het zelf regelen kan dus echt veel geld schelen, maar het ligt er ook aan hoe ervaren je bent als reiziger.

Conclusie: die 2400 euro voor de reis van Beyond Borders is aardig aan de prijs, maar ik heb wel hogere uitschieters gezien. 13 duiken zijn echter wel heeeeeel weinig. Ik duik in dezelfde periode zo'n 37-40 keer. En dat zijn duiken van 60-90 minuten per duik (4 per dag). Hoe veel extra duiken je voor die 110 euro krijgt kon ik zo niet vinden.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 10:04

Groepsreizen zijn natuurlijk altijd duurder dan zelf regelen. Want je betaalt ook voor het feit dat alles voor je geregeld wordt en je nergens aan moet denken. Normaal gezien gaat er ook een Nederlandstalige gids mee, datzie ik hier niet bij staan. Ik zou zelf nooit voor een 10tje moeilijk doen en gewoon dat brevet via BB erbij boeken. Ik zou wel kijken of het mij waard is om het daar te halen of toch hier in Nederland.

En als je de groepsreizen onderling bekijkt, zitten zij toch niet in het bovensegment.

Maar eens, zelf boeken is een stuk goedkoper, maar dat moet je dus ook willen. Als je dat niet wilt, of je niet alleen op vakantie wilt, dan kom je dus snel uit bij groepsreizen en dan is BB een optie.

Wil je voor goedkoop, moet je zelf boeken, wil je voor makkelijk of gezelschap kom je uit bij een reisbureau of groepsreis en daar betaal je dan ook voor.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 14:02

Klopt precies wat jullie zeggen hoor! Uiteraard is een georganiseerde reis (een stuk) duurder. Maar die afweging moet ik dan even maken. Voor een eerste keer lijkt het me gewoon handig(er) om met een groep te gaan waarbij "alles" geregeld is. Of dus zelf een vlucht en hotel boeken en dan zo'n duikpakket van een X aantal duiken. Zoals bijvoorbeeld die ene Blue Marlin die getipt werd.

Voor nu moet ik eerst denk ik gaan bepalen wanneer ik weg wil en kan (ik verander in oktober van baan). Wellicht wordt het ergens volgend jaar en dan afhankelijk van wanneer en het seizoen een reisbestemming kiezen uit deze vele opties.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:06

Dan zou ik wel deze zomer en in het najaar wat duiken maken in Nederland (en eventueel hier je advanced halen). Want anders zit je volgend jaar weer te prutsen en vergeet niet dat als je een half jaar niet gedoken hebt dat je dan een referree moet doen.
Dat is weer te omzeilen met een fake duik in je liegboek te zetten (wat velen doen), maar met slechts 4 duikjes en dan een jaar niet duiken ga je het wel zo weer verleren. Het maakt in mijn ogen ook wat uit of iemand met 400 of meer duiken een half jaar niet gedoken heeft (en die je dus dan ook als kleuter gaat behandelen met een referree), of iemand met slechts 4 duiken. Want goed geleerd is duiken net als fietsen en skien, je verleert het nooit meer. Maar dan is het ook belangrijk of je in die 400 duiken elke keer zelf je set hebt opgetuigd of het hebt laten doen (in de meeste vakantie oorden doen ze het voor je, maar als je een vakantieduiker bent word je er zelf nooit handig in).

Het probleem is verder nog dat bij veel duikscholen de duiker na een open water cursus erg slecht duikend afgeleverd wordt. Een enkeling heeft er gevoel voor en kan echt duiken na die 4 buitenduiken. De meesten hebben geleerd te overleven. En dat is voor die duikscholen ook wel logisch, want tijd is ook geld en als een cursus in 3 dagen kan als minimum, waarom zou je er dan meer tijd in steken? Plus, in het buitenland duik je zelden zonder gids.
Daarom zijn ze in het buitenland ook happig op de 'check dives'. Maar je doet nooit een checkdrive bij een auto huren. Ook gaat er geen gids mee als je een auto huurt.

Dus stel jezelf nu even de vraag: zou jij op dit moment met iemand uit je groepje waar je cursus mee had zo zonder gids of instructeur durven duiken? Want zo ben je als het goed is wel opgeleid. Echter, bij 80 tot 90% van de mensen is het antwoord nee, die durven eigenlijk niet zo het water in te springen. En dat geeft aan dat de cursus dus niet geheel heeft afgeleverd wat de bedoeling is: een duiker die zonder gids met een andere buddy kan duiken.
Dus kijk hier ook even naar.

Ik weet verder niet waar je woont, maar ik heb duikmateriaal zat, dus als je eens in noord Nederland een duikje wilt maken, dan geef je maar een gil. En dan mag je van mij ook alle skills herhalen mocht je daar behoefte aan hebben. Verder haast ik me niet onder water, dus kun je zolang je wilt en je fles het toestaat onder water blijven. Met een beetje geluk kan ik je snoeken aanwijzen of salamanders, ik weet hier redelijk waar ze vaak zitten.