Ik ben net gebrevetteerd als Open Water Diver (dus max. 18 meter diepte) en ik ben op zoek naar jullie ervaringen met duikreizen of -vakanties. Ik heb al wat gezocht op websites zoals duik-vakantie.nl en vakantieduiker.nl, maar ik ben vooral benieuwd naar hoe jullie het hebben ervaren — wat was goed geregeld, waar voelde je je als beginner op je gemak, en wat zou je juist afraden?
Wat ik zoek en wie ik ben:

- Ik reis alleen, dus ik zoek iets waarbij ik aansluit bij een groep, of waar er standaard met een gids/instructeur wordt gedoken. Geen vaste buddy dus.
- Net begonnen met duiken: Open Water Diver, dus max. 18 meter. Ik zoek plekken die daar goed bij passen en niet te technisch of diep zijn. Eerst maar wat meer ervaring opdoen vóór ik aan Advanced begin.

-Ik heb geen specifieke bestemming of periode in gedachten. Binnen Europa is prima voor een kortere trip, maar als het verder weg is, dan graag wel voor een wat langere periode (2-3 weken bijv.).
- Budget is flexibel, maar wel realistisch: geen duizenden euro’s voor een week, maar ik weet ook dat duiken niet de goedkoopste hobby is. Ik zoek dus iets dat klopt qua prijs-kwaliteit. Edit: ik heb zelf alleen een duikbril + snorkel, dus duikuitrusting verder moet inclusief zijn of bij te huren.
- Wat betreft onderwaterleven: ik hoop op mooie dingen zoals schildpadden, mantaroggen, kleurrijke rifvissen, enz. Haaien mogen, maar zijn geen must (lichte haaienfobie, dus liever geen shark dives

- Geen vaste wensen qua type reis – alles is welkom: volledig georganiseerde duikvakanties, duikresorts met pakketten, liveaboards voor beginners, of zelfs zelf geplande reizen als je goede tips hebt voor accommodaties en betrouwbare duikscholen/centra.

Dus:
Heb jij een duikreis gedaan die je zou aanraden (of juist afraden)? Heb je goede ervaringen met een bepaalde organisatie, resort, duikschool of liveaboard — bijvoorbeeld via duik-vakantie.nl, vakantieduiker.nl of een andere aanbieder? Of heb je zelf iets geregeld wat goed beviel? Ik hoor graag jouw ervaringen en eventuele tips!
Alvast ontzettend bedankt!