Winkelen - Elburg, Dronten, Kampen of...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Texas02

Winkelen - Elburg, Dronten, Kampen of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 07:15

In juni ga ik met mijn moeder een paar daagjes (3 nachtjes) naar de Veluwe. Wij gaan dan naar Landal Rabbit Hill. We willen sowieso fietsen in Nationaal Park de Hoge Veluwe, fietsen vanaf Rabbit Hill en dan waarschijnlijk de zandsculpturen in Garderen ook bewonderen, en we willen ook graag naar een leuk plaatsje om te winkelen. Wat we leuk vinden is iets richting wat je in Callantsoog ook vindt aan kledingwinkels (maar het liefst wel iets meer winkels), of zoals Egmond aan Zee, met leuke kleine kledingwinkeltjes die je niet per sé in grote ketens door het hele land vindt. Uiteraard geen bezwaar als die er ook zijn. Dus ik had al even gezocht op Google, en Elburg lijkt heel leuk, ik kan alleen niet echt vinden of er daar veel winkels zijn of dat het echt maar een paar winkeltjes zijn waar je zo door bent. We willen er namelijk wel graag een dagdeel zijn. Verder vond ik Dronten op Google, daar kan ik nou niet echt vinden of dat is wat wij zoeken, en Kampen. Kampen lijkt zo op het oog ook een leuk en gezellig plaatsje. Dat vind ik ook wel belangrijk, dat het een gezellig plaatsje is. Apeldoorn bijvoorbeeld lijkt me al te veel stad. Wat raden jullie aan? Of zijn er nog andere plaatsjes die veel leuker zijn?

Keldeo

Re: Winkelen - Elburg, Dronten, Kampen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:41

Dronten kan je skippen. Niks aan.

Kampen is wel heel erg leuk en schattig. Ook in zijstraatjes zitten leuke winkels en restaurants. Ik vind dat echt een hele charmante stad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:46

Harderwijk heeft een erg leuk centrum.

Voor wat betreft fietsen; je kan vanaf Rabbit Hill prachtig fietsen. Je hoeft daarvoor echt niet het NP op, dus je kunt jezelf ook geld besparen en lekker vanaf jullie locatie de bossen ingaan. Als je een rondje Hoog Soeren fietst heb je ook een prachtige afwisseling tussen en bos en heide en ga je naar radio Kootwijk heb je prachtige heide en zandvlaktes.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 07:57

Dronten is erg sfeerloos dus die zou ik overslaan. Elburg is ontzettend leuk maar heeft maar een paar winkels dus daar ben je helaas zo doorheen. Kampen is gezellig en heeft een groter aanbod

Harderwijk is ook leuk maar weet niet hoe het aanbod winkels is

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 08:05

Dan vallen Elburg en Dronten dus af, dat is al goed om te weten! Dan lijkt de keuze Harderwijk of Kampen te worden. Zitten er in Harderwijk wel veel winkels?

Bedankt voor de tip wat fietsen betreft, de zandvlaktes richting radio Kootwijk heb ik net even op Google opgezocht en dat lijkt wel erg mooi! Staan de routes goed aangegeven? Of kan ik ergens een boekje met routes kopen? Mezelf kennende beland ik heel ergens anders als ik op mijn gevoel af ga _O- Is de kans om dieren zoals damherten tegen te komen in het NP niet groter dan wanneer we zo een route gaan fietsen?

Tzatziki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:10

Ik woon in Kampen en kan het zeker aanraden, een heel gezellig en charmant stadje is het met leuke winkeltjes :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:22

Er staan overal borden met fietsroutes en knooppunten. En anders heb je nog google maps.
Herten en zwijnen kan je overal tegenkomen. Ga dan wel vroeg op pad. Uitslapen, uitgebreid ontbijten en eind van de ochtend pas op de fiets vergroten je kans niet echt. Of ga vlak voor schemering op pad. Er is bij radio Kootwijk een wildscherm, daar is het altijd raak eigenlijk.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 08:34

Super, dankjewel! :) Dan moeten we die kant ook maar op!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:35

Ik vind Elburg zelf erg leuk. Het ligt aan je smaak maar er zijn denk ik 5 a 10 leuke kledingwinkels die geen keten zijn.

Maar het is gewoon erg leuk om er even rond te lopen. Het Joods museum is ook een aanrader!

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:56

Ik vind Harderwijk een leuke winkelstad hebben.
Elburg heeft mijn gevoel wel kleinere winkelkern dan Harderwijk.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 15:51

Wij zijn niet echt museum mensen, dus wij gaan wel echt voor de winkels. Wij gaan even in overleg en ik ga nog even meer zoeken op google, ik denk haast dat het Kampen gaat worden!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:08

Kampen en Harderwijk zijn beide leuk.
Ook leuk voor niet museum mensen is toch een museum: het museum van Marius van Dokkum in Harderwijk. Hij maakt heel realistische schilderijen waar je echt om kunt lachen, echt een aanrader hoor!

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 08:13

Wij hebben besloten dat we in Kampen willen gaan winkelen! Nog tips waar we het beste kunnen parkeren? Het gaat om een lange auto (oudere Volvo Station) met nog een fietsendrager (+waarschijnlijk fietsen erop), dus we hebben wel wat ruimte nodig :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 08:26

Texas02 schreef:
Is de kans om dieren zoals damherten tegen te komen in het NP niet groter dan wanneer we zo een route gaan fietsen?

Nee die kan je overal zien. Moet je wel of heel vroeg of in de avond tegen de schemer.
Midden op de dag laten ze zich niet zo goed zien.
En je hebt van die wildspotplekken. Als je daar even zit zie je altijd wel wat.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 09:34

Ik kom regelmatig op de hoge veluwe en omgeving en red mij met navigatie goed om bijv. Naar radio kootwijk te fietsen. Alles staat op maps zeer goed aangegeven zo ook de fietspaden.

Damherten ga je in het np nauwelijks tegenkomen omdat ze er weinig tot niet zijn. Maar als je een hogere kans wil om iets te zien als Edelherten en wilde zwijnen dan is het het zeker waard om het park te bezoeken.

Grote kans heb je vanaf een uur of 4 op de wildbaan in het park. Voor wilde zwijnen rondom het Hubertus Jachthuis en de wegen richting Hoenderloo.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 10:58

Texas02 schreef:
Wij hebben besloten dat we in Kampen willen gaan winkelen! Nog tips waar we het beste kunnen parkeren? Het gaat om een lange auto (oudere Volvo Station) met nog een fietsendrager (+waarschijnlijk fietsen erop), dus we hebben wel wat ruimte nodig :+

Bij het gemeentehuis, daar is het ook gratis parkeren (deel achter de viskraam is blauwe zone, let daar op)

Dan stukje door het stadspark lopen en je bent in de stad

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 11:42

Leuk, ik zou ook voor Kampen gaan. Je kunt er prima shoppen en inderdaad gratis parkeren.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 12:05

Dank jullie wel! Ik ga ernaar kijken, zijn dat ook een beetje ruime parkeerplaatsen bij het gemeentehuis?

We hebben het nationaal park nu als een misschien staan, we willen nu inderdaad in ieder geval vanaf het park gaan fietsen. Dat klinkt alsof het hele mooie routes zijn! Heb je bij de wildspotplekken overdag ook een kans? Of ook vooral in de vroege ochtend of in de avond als het begint te schemeren?

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 12:19

Op de fiets naar Apeldoorn, eventueel combineren met Paleis 't Loo. Groot valt best mee en naast ketens ook genoeg kleinere winkeltjes
En ik vind Wageningen ook leuk om te winkelen....
Elburg is een leuk stadje maar erg klein.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 13:00

Texas02 schreef:
Dank jullie wel! Ik ga ernaar kijken, zijn dat ook een beetje ruime parkeerplaatsen bij het gemeentehuis?

We hebben het nationaal park nu als een misschien staan, we willen nu inderdaad in ieder geval vanaf het park gaan fietsen. Dat klinkt alsof het hele mooie routes zijn! Heb je bij de wildspotplekken overdag ook een kans? Of ook vooral in de vroege ochtend of in de avond als het begint te schemeren?

Overdag kan , maar dan is het wel rustiger met iets minder kans. Ze voeren op bepaalde plekken vandaar dat ze zich daar meer laten zien. Maar ik zie vaker op dieren waar juist minder mensen zijn. Je hebt ook een aantal observatie hutten waar ze meer asamenkomen. Vlakbij het centrum in het park zijn twee leuke observatieplekken
De schuilkelder en millelamel heb je in de avond ook wat meer kans. Bij de uitgang hoenderloogeb je nog het zwarte veld.

Heb ook wel dagen hoor dat ik niks tegenkomen maar vrijwel altijd vaker wel dan niet.

Maar ook zonder dieren is het er prachtig! En behalve herten en zwijnen kun je ook andere dieren spotten. Raven , vossen ect. Er zit van alles

Hou wel rekening met de wolf. Ik heb er in 4 jaar tijd nog geen een gezien, maar ze zijn er wel aanwezig. Maar zolang je op de fietspaden blijft en niet zomaar ergens inloopt is de kans klein

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 13:39

ietsje de andere kant op...Deventer. Supermooie stad met veel winkels die niet bij ketens horen. Parkeren aan de andere kant van de IJssel (de Worp) en dan met het pontje naar de overkant. Een deel van de parkeerplaats is gratis en veel ruimte.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 13:47

Elburg heeft zeker sfeer :j

Vanuit Rabit Hill ben je ook snel in bijvoorbeeld Apeldoorn, Ermelo of Harderwijk.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:00

Vanaf Rabbit Hill zou ik eerder naar Deventer (of Zutphen) gaan, dan naar Kampen. Dat is allebei veel dichterbij dan Kampen, en zijn ook leuke steden met leuke kleine winkels.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:03

Maar Zwolle is ook heel leuk hoor! Heeft ook veel leuke kleinere winkelstraatjes tegenwoordig

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:06

Ik woon in Kampen maar ik ga juist altijd zo ver mogelijk weg als ik wil shoppen. :+ Dan is Zwolle idd 5x leuker met veeeel meer winkels ook.