Welk oorlogmuseum of concentratiekamp te bezoeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Welk oorlogmuseum of concentratiekamp te bezoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 11:17

Welke ooglogsmuseums of concentratiekampen zijn interessant om te bezoeken?
Ik wil eigenlijk nog eens naar Auschwitz-Birkenau (Polen) maar dat is een eindje reizen. Zijn er nog anderen te bezoeken in de buurt die wat groter zijn?

Ik ben ooit met school naar Belgie naar een grotere geweest. Volgens mij was dat Fort van Breendonk.
Deze vond ik ook heel indrukwekkend en interessant.

Als ik chatgpt vraag naar de verschillende kampen geeft hij deze aan:

Auschwitz-Birkenau (Polen)

Sachsenhausen (Duitsland)

Mauthausen (Oostenrijk)

Dachau (Duitsland)

Natzweiler-Struthof (Frankrijk)

Breendonk (België)

Vught (Nederland)

In Vught ben ik al heel vaak geweest. Het liefst wil ik ergens kijken waar veel originele elementen zijn te bekijken.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 26-03-25 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:18

Sachsenhausen in Berlijn? Was een werkkamp, maar desalniettemin wel erg indrukwekkend. En natuurlijk te combineren met alles wat er al in Berlijn is :)

Zonnetje81

Re: Welk oorlogmuseum of concentratiekamp te bezoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 11:24

Dat is nog wel mooi te combineren ja!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:29

Geen concentratiekamp, wel heel indrukwekkend: Oradour-sur-Glane in Frankrijk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:32

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:24

germie schreef:

Oef, ja. Als ik daar aan terugdenk krijg ik gewoon weer kippenvel en een naar gevoel vanbinnen. Nog erger haast dan het gevoel wat me besluipt als ik kamp Westerbork bezoek.

Westerbork is trouwens ook echt wel de moeite waard hoor. Niet alleen buiten, het museum binnen is ook interessant.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:27

Toevallig ben ik afgelopen zaterdag in Bastogne België geweest, naar het war museum. Was erg indrukwekkend, gezien de strijd die daar geleverd is.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:36

germie schreef:

In diezelfde trant: Ieper. Voor veel Nederlanders is de Eerste Wereldoorlog veel verder weg omdat NL toen neutraal was. In Ieper zit het In Flanders Fields museum, en rond Ieper vind je diverse monumenten, gedenkplekken en oorlogsgraven. Enorm indrukwekkend. Mocht je daar in geïnteresseerd zijn, dan vind ik Ieper echt een enorme aanrader.

Wat betreft kampen: ik vond Neuengamme ook erg indrukwekkend, maar dat was vooral omdat mijn familie daar is overleden. Dan heeft het toch een extra lading. Van Neuengamme zelf is niet heel erg veel meer over, er staan nog een paar fabriekshallen en gebouwen. Dus die zou ik dan denk ik overslaan, als je echt graag oude complexen wil zien.
Dachau vond ik erg indrukwekkend, omdat daar het hele concentratiekamp concept is uitgedacht en ontwikkeld. Daar wordt in de permanente tentoonstelling ook veel over verteld, en het kamp bevindt zich voor een deel nog in originele staat.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:38

Oorlogsmuseum in Overloon is een mooi museum.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 12:39

Niet zo groot, is meer een museum nu (vind het wat vergelijkbaar met Westerbork) is Esterwegen in Duitsland, is vlak aan de grens.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 12:43

fjordjes schreef:

Hier ga ik volgende week naar toe!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:06

Zonnetje81 schreef:
fjordjes schreef:

Hier ga ik volgende week naar toe!

In Ysselsteyn zit een hele grote Duitse begraafplaats, ook mooi om te bezoeken. Je hebt de liberation route, er staan ook diverse kazematten en munitiehuisjes in deze omgeving. Geen idee of je dat nog interessant vind om te bekijken maar dat zit allemaal dicht bij elkaar in de buurt.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:35

Ik vond Mauthausen heel indrukwekkend. Daar ben ik echt wel een paar dagen door van de leg geweest.

Mocht je naar Berlijn gaan dan is Hohenschönhause https://www.stiftung-hsh.de/en/ ook heel erg de moeite waard. Daar hadden we een rondleiding van iemand die daar nog in de gevangenis heeft gezeten.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:42

Buchenwald en Terezin (Theresienstad) zijn ook goed te combineren (Buchenwald ligt bijna op de route naar Terezin. In Terezin zijn veel Nederlanders geweest, hoewel het geen vernietigingskamp was zijn er genoeg gruwelijkheden geweest. Het kamp zelf is nog intact en bijzonder indrukwekkend.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:44

Ik vond Dachau heel indrukwekkend omdat dit als “blauwprint” diende voor de andere kampen. Het is een stuk kleiner maar je zit er zo veel “test” dingen dat ik Dachau heel indrukwekkend vond

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:44

Oradour-sûr-Glane. Nu, 30 jaar verder, staat het me nog bij, zo indrukwekkend

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:51

Ik ben vorig jaar in Bergen-Belsen geweest.
Er is niet zo heel veel meer maar ze hebben vooral veel makettes (hie schrijf je dat) zodat je wel een hele goede indruk krijgt. Het museum is gloed nieuw en erg interessant.

Ik ben nu op 3 kampen geweest, Bergen, Auschwitz en Westerbork maar waar ik ook geweest ben het is altijd indrukwekkend omdat er zoveel gruwelijkheden gebeurd zijn.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 13:56

Muurp schreef:
Sachsenhausen in Berlijn? Was een werkkamp, maar desalniettemin wel erg indrukwekkend. En natuurlijk te combineren met alles wat er al in Berlijn is :)

Hier ben ik vorig jaar geweest. Heel indrukwekkend. Wij wilden ook altijd naar Auschwitz, maar nu we daar geweest zijn hoeft het voor ons niet meer. Dit vonden we zo indrukwekkend en we werden er zo verdrietig van om daar te lopen dat het goed is voor ons zo. Vught wil ik wel nogmaals bezoeken.

Arnhem is klein maar ook mooi om te bezoeken

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:05

Geen kamp maar wel een wezenlijk onderdeel van WOII was de Atlantic Wall in de kuststreek. Die kan je in Raverszijde aan de Belgische kust bezoeken, grote delen bewaard en ook leuk wandelen!

Trouwens, bokker LWDaisy is gids in Breendonk, misschien heeft zij nog goede ideetjes?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:37

Ben je al in Vught geweest?
Oranjehotel in Scheveningen lijkt mij ook wel mooi. Een oom van mijn oma heeft daar gevangen gezeten.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:46

Kamp Westerbork 2 jaar terug geweest heeft op mij veel indruk gelaten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:48

Waar wij erg van onder de indruk waren is het oorlogsmuseum Memorial in Caen. Erg indrukwekkend, het verhaal wordt heel helder verteld, maar ook zonder enig filter. Dus je kunt heftige dingen zien (zijn afgeschermd zodat je kunt kiezen of je dit wil zien).

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:21

Ordensburg Vogelsang in de Eifel (D). Was een opleidingscentrum voor NaZi middelmanagement. De originele gebouwen zijn indrukwekkend en de tentoonstelling is heel interessant: hoe het hele opleidingssysteem in duitsland in korte tijd vanaf de kleuterschool tot aan deze Ordensburgen (er waren er 3) volledig geindoctrineerd was door de nazi ideologoie. Ook waar de opgeleide mensen gingen werken, o.a. in de bezette gebieden en concentratiekampen. Erg de moeite waard.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:40

DJZ schreef:
Toevallig ben ik afgelopen zaterdag in Bastogne België geweest, naar het war museum. Was erg indrukwekkend, gezien de strijd die daar geleverd is.

Oh deze kan ik ook 100% aanraden. Heel indrukwekkend. Heb je Band of Brothers gekeken, DJZ?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 15:43

Palmera schreef:
Oradour-sûr-Glane. Nu, 30 jaar verder, staat het me nog bij, zo indrukwekkend

Precies. Ik ben er zelfs al 3 keer geweest, het ligt op de route naar de Lot en dan is die 20km om zo te doen. Als ik samen rij met een andere grotduiker die het niet kent stoppen we er even. Het blijft gruwelijk en indrukwekkend.