Annapurna community trek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Annapurna community trek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 19:50

Volgende week ga ik de Annapurna community trek in Nepal lopen, of in ieder geval een poging doen tot 8-)

Is er toevallig iemand die ervaring met deze of soortgelijke hike heeft?

Het voorjaar begint er nu en we gaan tot 3300 meter hoogte.

Dit is de route:
Pokhara – Bas Kharka - Nangi - Mohare Danda – Tikot- Pokhara

Je moet zelf een slaapzak meenemen, maar is een slaapzak tot +5 genoeg, of heb je evt een slaapzak voor -5 nodig?
En misschien nog andere tips?

Travel_me

Re: Annapurna community trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:14

Gaaf dat je naar Nepal gaat!

Deze trek ken ik helaas niet. Heb wel de Annapurna Basecamp trek gelopen (wel in 2016) en vond het behoorlijk koud in de teahouses. Vaak waren er wel extra dekens die je kon vragen, maar als je beide slaapzakken hebt, zou ik kiezen voor die van -5

Veel plezier alvast! Nepal is 1 van mijn favoriete landen. Prachtige natuur en hele lieve mensen,

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:19

Ik zou op de warmte van een slaapzak niet bezuinigen en dus zeker voor de variant die tot -5 goed is.
Je zult idd vast wel extra dekens kunnen krijgen, maar mocht dat niet lukken dan heb je kans op koude en stijve spieren en dat lijkt me voor een trek niet fijn.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:09

Ik zou echt een -5 slaapzak meenemen. Tenzij je van jezelf weet dat je altijd een hele warme slaper bent en het snel warm hebt snachts.

In de Teahouses staat de verwarming in de slaapkamers nooit aan geloof ik. Dus daar kan het best koud worden. En ik heb zelf liever een iets te warme slaapzak die ik open kan ritsen en desnoods als dekbed kan gebruiken dan dat ik het koud heb en niet kan slapen van de kou.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 22:17

Travel_me schreef:

Deze trek ken ik helaas niet. Heb wel de Annapurna Basecamp trek gelopen (wel in 2016) en vond het behoorlijk koud in de teahouses. Vaak waren er wel extra dekens die je kon vragen, maar als je beide slaapzakken hebt, zou ik kiezen voor die van -5

Veel plezier alvast! Nepal is 1 van mijn favoriete landen. Prachtige natuur en hele lieve mensen,

Dit is een onbekende trek, waar je weinig toeristen tegenkomt, en het moet ook voor onervaren mensen met een normale conditie te doen zijn.
Dat hoop ik maar, want ik heb iets te impulsief geboekt en zie achteraf pas dat het wel heel veel trappen zijn en dat 3300 meter toch best wel hoog is. :+

Maar jullie hebben helemaal gelijk! Ik ben een ontzettende koukleum, dus de -5 slaapzak gaat mee. En nee, ik had ze geen van beide, maar ik heb ze beide gekocht dus de +5 gaat retour.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 22:21

En een warme jas hoeft niet mee denk ik?

Ik heb een thermo merino shirt, dun vestje, dik vest, softshell jasje en een windjack.
Red je het daar mee?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:35

Ik zou een dun donsjasje meenemen voor de avond. Weegt niks, maar in de avond kan het wel afkoelen. Om te lopen heb je inderdaad geen warme jas nodig.

Komt vast goed. Ik heb dan ABC gedaan en had van te voren nog nooit gewandeld. Ging prima :)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 22:56

O, dat klinkt hoopvol Travel_me.
Ik heb de afgelopen twee weken maar een paar keer een half uurtje de trap in mijn appartementencomplex op en neer gelopen, dat zijn mijn spieren tenminste een beetje voorbereid op de beweging haha!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 00:16

asjemenou schreef:

Ik heb een thermo merino shirt, dun vestje, dik vest, softshell jasje en een windjack.
Red je het daar mee?

Ik zou inderdaad een donsjas adviseren. Bij de Decathlon heb je goede voor €85-€120.

Zelf zou ik denk ik maar 1 vest mee nemen in combinatie met een donsjas en een hardshell (windstopper)

Ik ken de route niet, maar 3300m is behoorlijk en daar kan het goed koud zijn, zeker als je op/ rond die hoogte slaapt/ stil zit.

Verder is het redelijk "gewoon" om 1 set kleding aan te hebben voor tijdens het lopen en 1 set kleding als "pyama/ camp kleding"

Tip: ik kijk altijd op YouTube of ik filmpjes van "mijn" wandeling kan vinden om te kijken wat andere mensen aan materiaal aan/ mee hebben.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 00:50

Hou rekening met wind. Die kan spoken in de bergen en dan kan het ineens ijzig koud zijn.

Heb je geen lijst gekregen van de organisatie? Daar vind ik eigenlijk wel wat van. Bergwandelen is geen kattenpis. Op dergelijke hoogten is de lucht al véél ijler, dat kun je duidelijk merken en zelfs ziek van worden. Temperatuurverschillen tussen dag en nacht zijn groot, je verbrand ook veel sneller op die hoogte. Je drinkt meer, etc, etc.
En jij moet op Bokt vragen om tips? Sorry TS, maar ik vind dit echt niet kunnen van de organisatie uit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 04:19

Ik ben het wel met Palmera eens. Je klinkt echt ontzettend onvoorbereid! :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 04:54

Ik vind dit idd ook verantwoordelijk van de organisatie om jou een goede paklijst te verschaffen..
Je bent onwijs onvoorbereid

Deze hoogtes zijn niet niets, ja leuk voor even een vakantiekiekje met de skilift omhoog...maar niet om onvoorbereid te wandelen .

Vreemde organisatie die dit zo regelt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:03

Nou is 3300 meter natuurlijk geen 5300m wat bijvoorbeeld de EBC trek wel is. En daarnaast weten we niet hoe lang de ts op die hoogte verblijft. Kan makkelijk zijn dat het een pas is die tijdens het wandelen bereikt wordt maar dat het slapen op lagere hoogte gebeurt. Genoeg 3000ders wandeltoppen in de Alpen trouwens.

Al had het wel handig geweest als de organisatie een paklijst had meegestuurd

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:29

mvdende schreef:
Nou is 3300 meter natuurlijk geen 5300m wat bijvoorbeeld de EBC trek wel is. En daarnaast weten we niet hoe lang de ts op die hoogte verblijft. Kan makkelijk zijn dat het een pas is die tijdens het wandelen bereikt wordt maar dat het slapen op lagere hoogte gebeurt. Genoeg 3000ders wandeltoppen in de Alpen trouwens.

Je kunt als normaal beneden zeeniveau levende Nederlander wel degelijk last krijgen van hoogteziekte op 3000 meter... Is de ervaring van familie en bekenden die naar Bhutan gingen. Een paar dagen acclimatiseren bleek op minder dan 3000 meter al nodig. Zéker bij aktiviteiten. Kan ook afhangen van iemands gezondheid en leeftijd uiteraard.

Verder vind ik er ook wat van, dat de organisatie blijkbaar onvoldoende informatie geeft aan de deelnemers.
Blijkbaar gaat men ervan uit dat iedereen ervaring heeft in berggebied?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:37

mvdende schreef:

Ik gids (halve dagtochtjes!) op slechts 2400 meter, en mensen worstelen er al met de mindere zuurstof en verbazen zich over de temperaturen.
En als TS dan Bokt nodig heeft voor een paklijst en ter oefening een halfuurtje traploopt maak ik me wel zorgen, ja.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:12

Op de site van de organisatie is gewoon te vinden wanneer ze waar zijn en op welke hoogte.
Dus dat is niet even een wandeling en weer terug.

Site gevonden door informatie van ts.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 11:18

Ik heb ervaring in dit gebied en ook met een deel van deze track. Ik heb de Annapurna Circuit trekking gelopen en heb ook de pas op 5500 meter gedaan. Ik kreeg wel degelijk last van hoogteziekte en wel in Manang. Ik heb daar 3 dagen moeten acclimatiseren en gestart met medicatie voordat ik verder kon. Dus dit is echt wel iets om rekening mee te houden.

Je voorbereiding klinkt (sorry) niet optimaal. Ik ben een ervaren bergenloper en heb echt getraind voor deze tocht, niet alleen door te wandelen met bepakking maar ook door bijvoorbeeld te zwemmen om meer spierkracht en longcapaciteit te trainen. Een paar keer wat trappen lopen is niet te vergelijken met (bepakt) dagenlang achter elkaar bergop lopen.

Zorg voor goede (ingelopen!) bergschoenen. Je voeten en enkels gaan dit nodig hebben. De paden zijn namelijk rotsig en hard, je loopt je peesplaten kapot anders.

Water- en winddichte kleding is essentieel. Met alleen een softshell ga je het niet redden. Neem ook echt je dikste slaapzak mee, de nachten kunnen erg koud zijn en je spieren gaan het niet leuk vinden als je te koud slaapt. Zorg voor goede laagjes in je kleding, een merinowollen shirt is bijvoorbeeld top. Wees voorbereid op primitieve omstandigheden en zorg dat je noodvoer en een waterfilter bij je hebt. Wij hebben (ondanks ervaring en zorgvuldigheid) twee keer voedselvergiftiging gehad tijdens de tocht.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:26

De trappen daar zijn niet echt trappen, maar rotsen met stappen van soms meer dan een halve meter, echt loeizwaar dus. Er is niks makkelijks daar in Nepal... En je start in Pokhara is laag (voor Nepalese begrippen dan)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:42

Tof zeg!

TS zal wel een lijst gehad hebben hoor met spullen.

Ik zou zeker een warme dons/synthetische jas meenemen. Ik ben fan van de synthetische puffjasjes van RAB. Dat is ook geen probleem als ze vochtig of klam worden, wat je met dons wel hebt. Zonder zou ik er niet aan denken hoog de bergen in te gaan, je softhshell is onvoldoende.

Ps* ik zou je dikke vest dus ruilen voor een lichtgewicht ultra warm puffjasje. (Kijk goed naar de technische specs).

Je gaat zeker vriestemperaturen en gure wind meemaken. Daarom idd sowieso ook een wind/regenjack maar ik zou ook zeker zo’n broek meenemen (regenbroek). Wandelbroek aan, ik ben fan van de Haglofs Maron, en bij kou en wind je regenbroek er over. Maakt het al heel wat warmer.

Buff zou ik dragen, kan ook niet wegwaaien. Goede muts en handschoenen maar ook zeker geen zonbescherming vergeten zoals zo’n zonnepet met nek, of als je toch een Buff meeneemt kun je wel af met een normale pet en dan je oren insmeren met zonnebrand.

Ben zo benieuwd naar je tocht! Ook al ben je niet zo goed voorbereid, ik hoop dat je fysieke conditie je niet gaat tegenstaan en het een fantastische reis gaat worden!

Neem je evt ook inklapbare wandelstokken mee? Wij delen vaak een setje in de bergen, ik vind het lekker lopen/klauteren met eentje in de hand.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:25

asjemenou schreef:

Red je het daar mee?

Is net wat je persoonlijk prettig vindt, er is geen 1 regel. Al doende leert men ;)

Ik zou persoonlijk paar shirts met korte mouwen + shirt met lange mouwen/ dun vestje + (dun) donsjasje + hard shell/regenjas doen. Dus 4 laagjes waarvan 1 waterdicht. Warm zat voor deze tijd van het jaar :o softshell/windstopper erbij kan ook als je gewicht over hebt. En verder sokken en ondergoed ofc.

Regenbroeken vind ik persoonlijk onzin en heb liever broeken die gewoon sneldrogend zijn maar dat is ook net wat je fijn vindt

Qua schoenen net waar je je fijn bij voelt, lage wandelschoenen of trailrunners zijn ook prima :j Neem aan dat je je eigen bepakking niet gaat dragen? Membraan is wel fijn mocht je sneeuw tegenkomen.

O ja en neem wandelstokken mee! Scheelt heel wat slijtage aan je knieën. En een goede categorie 3 zonnebril.

Verder zoveel mogelijk merino, iets om water drinkbaar te maken en gaan met die banaan. Het is allemaal niet zo groot en complex. Basisconditie is ook een must maar goed hier ga je toch niets aan veranderen nu :P

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 14:35

Er staat idd wel een paklijst op de site van de organisatie, maar ik dacht dat het misschien wel uit zou maken of je in de winter of het voorjaar gaat. En een donsjas staat er niet op, alleen een warme trui (fleece), windjack, poncho/ regenkleding.

En ik weet dat ik niet goed voorbereid ben maar op de site staat dat het voor iedereen met een goede basisconditie te doen is, en omdat deze organisatie verder gewoon normale groepsreizen organiseert dacht ik dat het dus allemaal wel mee zou vallen.
Er is nu helaas niks meer aan te doen, ik zal het er mee moeten doen!

Ik neem idd inklapbare wandelstokken mee, en zonnebrand en lippenbalsem factor 50 zit in de tas.
Schoenen zijn gelukkig ook ingelopen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:42

Tja weet je, worst case ga je wat kou en spierpijn lijden ;) is ook leerzaam toch. Als je er mentaal maar wel op voorbereid bent.

Slaapzak zou ik wel -5 meenemen, en verder je kleding afstemmen op hoe snel je het normaalgesproken koud krijgt. Maar iig die 4 laagjes aanhouden en dan evt dikke ipv dunne donsjas.

Mijn grootste tip is wel lekker veel ondergoed meenemen ongeacht wat die paklijst zegt, ik vreet nog liever mijn schoenen op dan dat ik een vies onderbroek ga aantrekken :')

Teahouses hebben geen verwarming oid en meestal ook geen warm water, winddichte muren zijn ook niet vanzelfsprekend. Dus het is gevoelsmatig best vergelijkbaar met kamperen ;)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 14:46

Ik heb nog nooit gekampeerd. :+

De -5 slaapzak gaat mee, en ik denk ook nog een fleece lakenzak, want ik heb het snel koud.
Onderbroeken heb ik idd ook voor elke dag. :D

Geen verwarming weet ik, en ipv een douche krijg je een kom water.
Ik heb het heel snel koud! Dus ik ga kijken wat ik nog als extra laag in mijn tas erbij gepropt krijg.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:52

Ik vond een muts ook echt fijn, kan ook in de nacht op! Ik heb zowaar bijna elke dag warm kunnen douchen tijdens de trek trouwens, dat viel me echt mee. Aanrader om na je wandeling gelijk droge/schone kleding aan te doen zodat je niet teveel afkoelt in bezwete kleding, dan wordt je echt niet meer warm. Veel teahouses hadden trouwens een gemeenschappelijke ruimte waar een grote houtkachel loeit, dus zorg dat je lekker opgewarmd je bedje in kruipt. En goed eten!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:53

asjemenou schreef:
Er staat idd wel een paklijst op de site van de organisatie, maar ik dacht dat het misschien wel uit zou maken of je in de winter of het voorjaar gaat. En een donsjas staat er niet op, alleen een warme trui (fleece), windjack, poncho/ regenkleding.

En ik weet dat ik niet goed voorbereid ben maar op de site staat dat het voor iedereen met een goede basisconditie te doen is, en omdat deze organisatie verder gewoon normale groepsreizen organiseert dacht ik dat het dus allemaal wel mee zou vallen.
Er is nu helaas niks meer aan te doen, ik zal het er mee moeten doen!

Ik neem idd inklapbare wandelstokken mee, en zonnebrand en lippenbalsem factor 50 zit in de tas.
Schoenen zijn gelukkig ook ingelopen.

Nou ja, je kunt met te weinig voorbereiding en niet voldoende conditie natuurlijk een behoorlijk gevaar zijn. Zowel voor jezelf als voor de groep/gids. Ik vind dit heel slecht van die organisatie uit om gewoon neer te zetten dat het met een basisconditie moet lukken.

Ik zie al genoeg problemen met wat ik begeleid, en dat is niks in vergelijking met dit. En ik kan gewoon mijn chauffeur bellen, de doorgaande weg is altijd in de buurt om op gepikt te worden.