Vliegticket

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Vliegticket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 21:21

Ik heb net een vlucht geboekt omdat ik in de zomer een voorstelling wil zien in Engeland. Nou krijg ik net een mail met bevestiging van de luchtvaartmaatschappij met daarin alleen een boekingscode en een ticketnummer (naast natuurlijk informatie over de bestemming, data en tijden en mijn gegevens). Klopt dat wel? Ik heb al heel lang niet gevlogen, denk een jaar of 20 al wel niet. En zoiets als ik nu op de mail heb heb ik niet eerder gezien. Ticket is voor een retourvlucht (Schiphol - Leeds Bradford) en de boeking heb ik rechtstreeks bij klm gedaan.

Century

Re: Vliegticket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:24

Wat had je verder verwacht, dat je denkt dat mist? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 21:29

Ja weet ik eigenlijk niet :') Ik had verwacht dat ik bij voorbeeld mijn paspoortnummer ergens zou moeten opgeven. En iets van een qr-code ofzo?

De keren dat ik gevlogen heb was nog in het tijdperk dat je een papieren ticket kreeg bij het reisbureau. En ik snap dat dat niet meer de werkwijze is. Vandaar mijn vraag of het klopt dat ik twee codes krijg en dat dan dan alles is wat ik nodig heb.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:33

Je echte ticket krijg je pas na het inchecken ( je boardingpass dus). Dit is vaak tussen de 48-24 uur van te voren. Maar hier ontvang je nog wel een mail over vlak van te voren

Aanvulling, let erop dat je voor Engeland tegenwoordig van te voren een soort visum (ETA) aanvragen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 21:34

Okee, vanaf boarding pass snap ik het. Ik kreeg bij de boeking inderdaad ook al te zien hoe lang van tevoren je kunt inchecken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:35

Mijn laatste keer was vorig jaar lente, ik weet even niet meer of ik ook mijn paspoortnummer moest opgeven (maar vind ik wel logisch), maar bij het boeken dan. Volgens mij kreeg ik daarna gewoon een mail.
Ook heb ik de app van de vliegtuigmaatschappij gedownload en dan kan je daar ook je ticket zien. Dat is ook best fijn, daar stond geloof ik ook een QR op. KLM heeft zoiets denk ik ook wel?
Inchecken doe je online en een papieren ticket krijg je uiteindelijk wel, maar op het vliegveld.
Laatst bijgewerkt door Century op 29-01-25 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:36

Yes, inchecken doe je vanaf 30 uur van tevoren. Daarvoor heb je die boekingscode en/of je ticketnummer nodig. Bij het inchecken moet je dan je paspoortnummer en andere gegevens invullen, en daar komt dan je boarding pass uitrollen.

Inderdaad, denk aan de ETA en dat je een paspoort nodig hebt en geen ID-kaart. Collega van mij stond een paar jaar geleden met een ID-kaart op Schiphol, en kon mooi weer naar huis :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 21:38

Oh de ETA is vanaf april zie ik, goed om te weten! Ik zie ons nog wel een keer weer naar Engeland gaan.
En bij inchecken je paspoortnummer is ook logisch, dat wist ik niet meer precies :) Zo vaak vlieg ik ook niet haha.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 21:54

Ik heb inmiddels gevonden waar ik mijn paspoortnummer kan invullen. Dit hoeft inderdaad pas bij het inchecken zag ik, maar heb ik alvast maar gedaan.

Incheck is inderdaad vanaf 30 uur van tevoren. Paspoort en ETA was ik van op de hoogte :) Paspoort heb ik al, ETA uiteraard nog niet. Die kun je nu nog niet aanvragen. Wat balen voor je collega foaly, het is inderdaad een fout die ik ook had kunnen maken. Omdat ik écht niet wist dat het VK niet bij Schengen hoort.

Dank jullie wel voor de antwoorden :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:52

Het is er niet makkelijker op geworden sinds ze uit de EU zijn gestapt :( Veel plezier alvast!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 22:59

Oh dat wist ik ook niet. Ik ben afgelopen jaar nog naar Engeland geweest en kan me niks herinneren van een eta

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 23:19

Dat is ook pas vanaf april/mei dit jaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 23:21

Thanks Century :D

Dorine92 schreef:
Oh dat wist ik ook niet. Ik ben afgelopen jaar nog naar Engeland geweest en kan me niks herinneren van een eta

Voor EU-landen gaat het vanaf 2 april aanstaande in, aanvragen kan vanaf 25 maart. Vind 't erg netjes dat klm een link stuurt met info hierover. Dit is 'm, voor wie er over wil lezen https://www.gov.uk/guidance/apply-for-a ... sation-eta
Het is in elk geval minder erg dan voor Britten die naar de EU willen komen. Die moeten aan de grens foto's en vingerafdrukken laten nemen. Als een soort criminelen :=

Met dit soort dingen merk je brexit wel. Moet ook nog even uitzoeken of mijn betaalpas wel werkt buiten de EER.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 05:53

Oh goeie van die Eta, die moet ik straks ook regelen, wij gaan half april naar Aberdeen.
Wat betreft vingerafdrukken, ik moest dit jaar een nieuw paspoort en id kaart, ik ben Belgisch en woon in Nederland. Ik moest alles in Den Haag aanvragen incl foto laten maken daar en hele vingerafdrukgebeuren erbij.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 07:30

Oh ETA, nooit aan gedacht. Moet nog bedenken hoe ik ik juni naar de UK ga maar dit is wel een goede :=

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 07:47

Koper schreef:
Moet ook nog even uitzoeken of mijn betaalpas wel werkt buiten de EER.

*Breekt even in*

Mijn zoon is afgelopen kerst in London geweest. Hij moest via de bank app, 'buiten de EU aanzetten' zodat hij daar gebruik kon maken van zijn betaalpas.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:05

In sommige winkels pakken de pinautomaten passen met de Maestro logo niet.
Dit hadden wij vorig jaar ineens terwijl wij elk jaar wel naar de UK gaan en nooit
problemen mee hebben gehad.

Volgens mij kan je de ETA per 5 maart aanvragen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:10

Koper schreef:
Thanks Century :D

Dorine92 schreef:

Voor EU-landen gaat het vanaf 2 april aanstaande in, aanvragen kan vanaf 25 maart. Vind 't erg netjes dat klm een link stuurt met info hierover. Dit is 'm, voor wie er over wil lezen https://www.gov.uk/guidance/apply-for-a ... sation-eta
Het is in elk geval minder erg dan voor Britten die naar de EU willen komen. Die moeten aan de grens foto's en vingerafdrukken laten nemen. Als een soort criminelen :=

Met dit soort dingen merk je brexit wel. Moet ook nog even uitzoeken of mijn betaalpas wel werkt buiten de EER.

Zo extreem is vingerafdrukken en foto niet. Sowieso voor veel landen verplicht buiten de EU. Gaan allebei digitaal. Bij een poortje scan je je paspoort, vervolgens geeft het poortje aan in de camera te kijken en je vinger op de scanner wilt houden. Als dat gelukt is, poortje open en dan mag je gaan. Je gegevens zijn opgeslagen dan. En bij vertrek uit dat land moet je weer paspoort en gezicht scannen, vingerafdruk niet meer, en bij herkenning van je gegevens gaat het poortje weer open en mag je vertrekken.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:12

Ik ben echt zo blij dat je dit topic geopend hebt :D ik ben afgelopen oktober sinds lange tijd weer gaan vliegen en ik vroeg me destijds precies hetzelfde af en voelde me een enorm ei :D je krijgt verder inderdaad weinig toegestuurd, met je ticketcode kun je bij de vliegmaatschappij inloggen (neuroot als ik ben heb ik dat regelmatig gedaan om te kijken of onze vluchten daar echt instonden en onze stoelen ook echt gereserveerd waren haha!) paspoorten waren inderdaad pas nodig bij inchecken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 10:01

Haha druif_01 :D

Cemlys: ja klopt, ik moest voor mijn paspoort ook 10 vingerafdrukken (duurt bij mij altijd lang omdat het niet goed pakt. Ik heb erg weinig afdruk) en pasfoto's. Maar dat lijkt me voor een paspoort normaal. Om dat dan ook nog bij een vliegveld of eurotunnel te gaan doen lijkt me wat dubbelop. Maar goed, blijkbaar zijn het dus de regels voor wie van buitenaf naar de EU/Schengen komt. Ik heb dan liever een document wat ik alleen maar hoef te laten zien bij de douane.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:35

Lay_D schreef:
Koper schreef:
Moet ook nog even uitzoeken of mijn betaalpas wel werkt buiten de EER.

*Breekt even in*

Mijn zoon is afgelopen kerst in London geweest. Hij moest via de bank app, 'buiten de EU aanzetten' zodat hij daar gebruik kon maken van zijn betaalpas.

Pff dat is ook raar. Overigens heeft mijn bank dat standaard aan staan tegenwoordig. Maar ik vind het raar allemaal. IJsland hoort ook niet bij de EU en daar is alles toch gewoon normaal

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:38

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 13:54

Century schreef:
Maar IJsland hoort bij Schengen (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ngenlanden -> iets naar beneden scrollen naar "Niet EU:")

Zou fijn zijn als VK zich daarbij zou aansluiten denk ik :j Geen idee hoe dat verder werkt.

Klopt. Ik heb ook geen idee maar dit gedoe lijkt me niet wenselijk.
Vraag me af hoe zit met transits op vliegvelden dan. Want veel vluchten naar IJsland gaan ook met een tussenstop op Engeland

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 14:19

Staat gewoon in de hierboven genoemde link, die eta is niet nodig bij transits waarbij je niet de douane passeert en dus op het specifieke transit gedeelte van het vliegveld verblijft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 16:15

Century schreef:
Zou fijn zijn als VK zich daarbij zou aansluiten denk ik :j Geen idee hoe dat verder werkt.

Ik denk dat de eerste stap is dat ze het wíllen.

Ierland hoort ook niet bij Schengen. En daar ben ik echt verbaasd over.