Vakantie met hond, wat allemaal te regelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Vakantie met hond, wat allemaal te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 22:01

Hoi allemaal,

Wij gaan deze zomer op vakantie naar Duitsland, Denemarken en Zweden met onze honden. Wat zijn nu echt dingen die geregeld moeten worden naast rabiës inenting en paspoort?

Het gaat om een grotere golden doodle en een coton de tulear, geen groot risico honden oid.

Het plan is om vooral met ze de natuur in te gaan. Als we een staf bezoeken, dan blijven ze gewoon in het huisje. Ze hoeven dus niet in het OV. Wel moeten we 1 keer de ferry bij Helsingborg nemen.

eilleen333

Re: Vakantie met hond, wat allemaal te regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:06

Kijk even op licg.nl. Daar staat per land aan welke eisen je moet voldoen (let er ook even op welke landen je gaat doorkruisen).

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:11

In ieder geval in zweden is juist vervoeren in de auto verplicht. Voor eisen per land kan je het beste de LICG raadplegen voor de actuele informatie: https://www.licg.nl/invoereisen-per-land-europa/#
Hier staat voor elk land duidelijk beschreven wat er allemaal verplicht is en wat niet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:20

Op de site van het Licg staat alle benodigde informatie voor de landen. Dus dat is 1 :j

Buiten dat: voeding. Wat voer je nu en kun je dat voldoende meenemen voor de reis? Of ben je afhankelijk van lokaal kopen? Zo ja; dan kun je het beste vooraf uitzoeken of dat kan en waar en welke merken.

Ik heb zelf altijd een uitgebreide EHBO kit mee en een muilkorf. Ook zonder muilkorfplicht is het fijn om zelf achter de hand te hebben.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 22:27

Bedankt voor de link! Ik heb het even bekeken, maar vraag me wel iets af over dat veilig vervoeren.

Mag dat bijvoorbeeld in een bench of met zo'n rek achter de stoelen in de achterbak? En zo ja, hoe belangrijk is het dat je de hond echt kan zien. Want als ze in de achterbak zitten, dan zitten er natuurlijk stoelen voor.

Leo schreef:
Op de site van het Licg staat alle benodigde informatie voor de landen. Dus dat is 1 :j

Buiten dat: voeding. Wat voer je nu en kun je dat voldoende meenemen voor de reis? Of ben je afhankelijk van lokaal kopen? Zo ja; dan kun je het beste vooraf uitzoeken of dat kan en waar en welke merken.

Ik heb zelf altijd een uitgebreide EHBO kit mee en een muilkorf. Ook zonder muilkorfplicht is het fijn om zelf achter de hand te hebben.

Ze eten brokken en die kunnen wij gewoon meenemen :) ehbo kit met muilkorf is een goede!

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:29

Chip gegevens nog up to date ?
En wij doen altijd een hondenpenning om

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 22:32

higgins schreef:

Als het goed is wel, maar dat zal ik binnenkort nog eens checken.

De honden hebben helaas geen hondenpenning omdat ze beide opgeleid zijn als hulphond en daarom vrijgesteld van hondenbelasting. Onze gemeente geeft dan geen penning. Maar we kunnen wel iets met naam en telefoonnummer oid aan hun halsband hangen.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:32

In veel huisjes mogen honden niet alleen blijven als de eigenaren weggaan. Heb je gecheckt of dat in jullie huisjes wel is toegestaan?

Daarnaast heb ik gemerkt dat mijn honden het prettig vinden om zoveel mogelijk vertrouwde spullen te hebben. Dus niet alleen hun eigen mand of kussen, maar bijvoorbeeld ook hun eigen voerbakken en drinkbak.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:36

Tip oefen thuis met de muilkorf omdoen en omhebben, zodat het geen stress oplevert.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:37

Joy_Mennings schreef:
higgins schreef:

De honden hebben helaas geen hondenpenning omdat ze beide opgeleid zijn als hulphond en daarom vrijgesteld van hondenbelasting. Onze gemeente geeft dan geen penning. Maar we kunnen wel iets met naam en telefoonnummer oid aan hun halsband hangen.

Je kunt gewoon een penning laten maken, in het buitenland wel zo handig.

Many schreef:
In veel huisjes mogen honden niet alleen blijven als de eigenaren weggaan. Heb je gecheckt of dat in jullie huisjes wel is toegestaan?

Daarnaast heb ik gemerkt dat mijn honden het prettig vinden om zoveel mogelijk vertrouwde spullen te hebben. Dus niet alleen hun eigen mand of kussen, maar bijvoorbeeld ook hun eigen voerbakken en drinkbak.

Waarom zou je dit willen? Dat zou echt alleen bij absolute noodzaak voorkomen lijkt me. Je gaat een hond toch niet in een wildvreemd huis alleen laten?

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:38

Joy_Mennings schreef:
higgins schreef:

Ik bedoelde ook een penning met naam en een +31 telefoonnummer :)

Ik heb zelf ook altijd honingzalf mee, tekentang etc

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 22:39

Many schreef:

Oof helemaal niet aan gedacht. Ook niet in een bench oid? We hebben huisjes bij Airbnb geboekt, dus dat staat daar ook niet specifiek bij. Uiteraard wel gekeken of honden überhaupt welkom zijn.

Voerbakken etc nemen we inderdaad ook zelf mee. We zijn er niet vanuit gegaan dat ze die op die plekken gewoon hebben.

Ineke2 schreef:
Tip oefen thuis met de muilkorf omdoen en omhebben, zodat het geen stress oplevert.

Dat is een goed idee!

higgins schreef:
Ik bedoelde ook een penning met naam en een +31 telefoonnummer :)

Ik heb zelf ook altijd honingzalf mee, tekentang etc

Ah zo haha. Dat gaan we sowieso doen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:40

Ik denk dat ik een airtag zou vastmaken aan de halsband of het tuig.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:42

Many schreef:

Hier heb ik echt nog nooit van gehoord.

En hoezo zou je een hond niet in een vreemd huis achterlaten? Die van mij vindt t iig helemaal prima. Ik monitor(de) haar dan op camera.

Voor op de ferry had ik zelf een babyfoon wel prettig gevonden overigens. Ik heb nu een Teams meeting gedaan op de laptop om een oogje in het zeil te kunnen houden :')

En ik wil de GPS tracker toch maar weer activeren. Als ze in Zweden ergens van schrikt en wegrent, dan komt ze nooit iemand tegen in het bos natuurlijk. Een air tag heb je dan ook niks aan.

Ik plaats dit bericht trouwens vanuit Zweden, TS. Ik ben de reis aan het doen die jij wil doen. :D Wij hebben de hond wel aangemeld bij de douane en haar paspoort is ook echt gecontroleerd.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 26-01-25 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 22:48

Toen wij in 2022 door Denemarken, Noorwegen en Zweden gingen hebben we de hond ook meegenomen. Ik meen dat je voor Zweden wat in moest vullen, voor Noorwegen was de ontworming (en planning) belangrijk (let daar ook op in grensgebied). Aangezien verder alles EU is valt de regelgeving wel mee. Wij hebben de hond trouwens in een speciaal autotuig, met aan 2 kanten een riem/gordel bevestigd. Ooit eens een bijna ongeluk gehad en je wilt je hond echt zo vast mogelijk hebben liggen bij een noodstop.

Verder doen wij in het buitenland altijd een penning met telefoonnummer en de rabiëspenning aan de halsband en loopt ze altijd aan een lange Uitrolriem, nooit los.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 23:09

Wij gaan met z'n vieren dus ze kunnen sowieso niet op de achterbank in een tuig. En een van de honden moet echt kunnen liggen, anders wordt hij misselijk in de auto. Vandaar dat ze altijd in de achterbank zitten (al dan niet in een bench).

Los lopen doen we sowieso niet in het buitenland. Is zo'n tracker dan echt noodzakelijk?

Qua alleen laten in huisje. De onze vinden dat ook prima. Zijn in Nederland vaak genoeg meegeweest in een huisje. Zin ook geen slopers oid. We gaan ze vaak meenemen, maar naar een stad als Copenhagen lijkt me echt niet handig met twee honden én daar worden ze echt niet blij van.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 02:02

Voor Zweden moet je de hond aan de grens aanmelden, maar dat kan je ook vooraf en dat bespaart tijd.
Rijden jullie over de brug en nemen jullie de ferry?

En ik zoek vooraf ook dierenartsen en klinieken op.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 07:09

Ineke2 schreef:
Ik denk dat ik een airtag zou vastmaken aan de halsband of het tuig.

Afhankelijk van hoe diep je de natuur in zou gaan, heb je hier niet alles aan. Je hebt namelijk telefoons in de buurt nodig.

Zelf hebben wij inderdaad bovenop wat eerder genoemd is voor twee van onze honden trackers. Geeft inderdaad wel rust.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 08:28

Volgens mij verplicht in tuig op achterbank, kan ie gewoon mee liggen hoor,of in bench in Duitsland. Ik doe t maar altijd braaf.
Wat betreft alleen laten in huisje of hotel.
Jaaaaren geleden was dat heel normaal ( net als buiten wachten bij supermarkt aan een riem). Dan mocht je echt je hond niet meenemen de eetzaal in. Tegenwoordig tref ikzelf altijd huisjes aan waar in de algemene voorwaarden staat dat er geen hond alleen mag in blijven.
Dus drukke punten, grote steden kan wel , maar aangepast op wat jouw honden nog leuk vinden.
Wij passen ons wat aan als de hond mee is, net als toen de kinderen nog klein waren.
Onze hond houdt erg van auto rijden en blijft graag braaf alleen in auto. Dat kan nu prima, maar van af de lente met t zonnetje ,een no go.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 09:41

Lukasje schreef:
Voor Zweden moet je de hond aan de grens aanmelden, maar dat kan je ook vooraf en dat bespaart tijd.

We rijden over de brug bij Copenhagen en nemen de ferry bij Helsingborg.

Dierenartsen in de buurt ga ik zeker opzoeken!

boedjang schreef:
Volgens mij verplicht in tuig op achterbank, kan ie gewoon mee liggen hoor,of in bench in Duitsland. Ik doe t maar altijd braaf.
Wat betreft alleen laten in huisje of hotel.
Jaaaaren geleden was dat heel normaal ( net als buiten wachten bij supermarkt aan een riem). Dan mocht je echt je hond niet meenemen de eetzaal in. Tegenwoordig tref ikzelf altijd huisjes aan waar in de algemene voorwaarden staat dat er geen hond alleen mag in blijven.
Dus drukke punten, grote steden kan wel , maar aangepast op wat jouw honden nog leuk vinden.
Wij passen ons wat aan als de hond mee is, net als toen de kinderen nog klein waren.
Onze hond houdt erg van auto rijden en blijft graag braaf alleen in auto. Dat kan nu prima, maar van af de lente met t zonnetje ,een no go.

We gaan met 4 personen en 2 honden, dus op achterbank is eigenlijk sowieso geen optie (tenzij mijn broertje iemand meeneemt en we met twee autos gaan). Bench zijn ze gewend, dus dat is prima.

Bij de huisjes op airbnb stond hier niets over vermeld, dus ik ga er dan ook vanuit dat dit geen probleem is. We hebben 1 hond die erg kan blaffen naar andere honden, dus naar een drukke stad gaan is echt een no go met hem. En we gaan in de zomer dus uiteraard is in de auto achterblijven ook geen optie.

Het kan ook best zo zijn dat ze uiteindelijk helemaal niet alleen zijn. Mijn broertje en moeder blijven soms liever rustig in een huisje ipv naar een stad. Dus dan kunnen we ons opsplitsen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 10:44

Op de site staat het misschien niet, maar dan in het boek of voorwaarden in de kleine letters.
Ik heb ook een reactieve hond, dus weet precies dat je een ander soort ervaring met of zonder hond hebt in de stad.
Maar fijn dat je met 4 personen gaat inderdaad

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 11:04

Rabies vaccinatie is het eerste waar ik aan moet denken. Check even aan welke voorwaarden die moet voldoen. Voor sommige landen mag die niet bijvoorbeeld over 3 maanden verlopen. Dan is hij al niet meer geldig. Dat is wel even belangrijk om te checken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:10

Lukasje schreef:

Als je Zweden uit gaat tenminste niet of Denemarken/Duitsland in met de hond. Heb het letterlijk 4x vertelt dat ik een hond bij mij had en of ze papieren willen zien. Neu, was niet nodig hoor. Doen ze niks mee
Dit was bij de 2 tolbruggen in denemarken/zweden

Wij hadden een tuigje om en dan op de achterbank met zo'n gordel. En zelf ernaast zitten. Betrof wel een pup uit Zweden naar Nederland toe

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 12:12

boedjang schreef:
Op de site staat het misschien niet, maar dan in het boek of voorwaarden in de kleine letters.
Ik heb ook een reactieve hond, dus weet precies dat je een ander soort ervaring met of zonder hond hebt in de stad.
Maar fijn dat je met 4 personen gaat inderdaad

Waar kan ik die voorwaarden vinden op Airbnb? Want ik zie niets dat zo heet. Bij huisregels staat het ook niet benoemd.

SusanH schreef:
Rabies vaccinatie is het eerste waar ik aan moet denken. Check even aan welke voorwaarden die moet voldoen. Voor sommige landen mag die niet bijvoorbeeld over 3 maanden verlopen. Dan is hij al niet meer geldig. Dat is wel even belangrijk om te checken.

Volgens mij zijn ze allebei net verlopen, dus die gaan ze binnenkort opnieuw krijgen sowieso.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:16

Dus wel een keer met de ferry. Ik weet niet hoe lang die overtocht duurt en of de honden alleen in de wagen onder het dek moeten blijven. In dat laatste geval kunnen ze zeeziek worden en/of angstig worden. Mss kan je dan medicatie voor zeeziekte voorzien?