Wat is een realistisch budget voor een stedentrip?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malle_meid

Wat is een realistisch budget voor een stedentrip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 15:33

Eind september ga ik met 2 vriendinnen op stedentrip, de bestemming ligt nog niet vast, maar we hebben interesse voor onder andere Edinburgh of Valencia.

Het idee is een weekend, waarschijnlijk vrijdag vertrekken en op zondag terug. Maar als ik even snel kijk naar vluchten (of de boot voor Edinburgh), dan kom ik voor reis en verblijf al op bijna 700 euro en dan gaan we natuurlijk ter plaatse ook nog lekker eten en wat dingen doen.

Ik denk dus dat ik zeker rond de 1.000 euro kwijt ga zijn. Dit kan ik prima betalen en zo'n stedentrip kun je natuurlijk zo budget mogelijk of luxe maken als je zelf wilt.

Wat vinden jullie een realistisch bedrag voor zo'n weekend? En hebben jullie misschien nog tips voor een andere stedentrip buiten Nederland?

_chou

Re: Wat is een realistisch budget voor een stedentrip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:35

Ik ben zelf vorige zomer naar Parijs geweest met een vriendin (2 weken voordat de Olympische Spelen begonnen) en wij hadden een budget van 1.000 euro voor 5 volle dagen.

Ik heb niet uitgerekend wat ik uiteindelijk kwijt was, maar het bedrag was wel realistisch.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:46

Duizend euro voor een citytrip, hemeltje, dat leg ik er toch echt niet voor neer.

Als ik naar Valencia kijk kom ik op iets meer dan 200euro voor een vlucht en appartementen voor zeg 400 euro totaal. Dat is zeg maximaal 400 euro voor reis en verblijf pp.

Beetje slim rondkijken en je komt een heel eind. Even skyscanner.nl en booking erbij gehaald voor je en heb steeds rond 4 a 5 september gekeken.

Kopenhagen: om en nabij honderd euro vlucht vanaf Eindhoven, gunstige tijden. Kopenhagen is wel duur maar een airbnb kun je echt wel krijgen voor 175 a 200 pp. Komt uit op 300 euro reis en verblijf. Leuke stad wel. :j

Zo ga ik altijd te werk, gewoon rustig en goed kijken. Duizend euro voor een citytrip van een paar dagen vind ik echt megazonde van mijn geld.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:49

Malle_meid schreef:
Eind september ga ik met 2 vriendinnen op stedentrip, de bestemming ligt nog niet vast, maar we hebben interesse voor onder andere Edinburgh of Valencia.

Het idee is een weekend, waarschijnlijk vrijdag vertrekken en op zondag terug. Maar als ik even snel kijk naar vluchten (of de boot voor Edinburgh), dan kom ik voor reis en verblijf al op bijna 700 euro en dan gaan we natuurlijk ter plaatse ook nog lekker eten en wat dingen doen.

Ik denk dus dat ik zeker rond de 1.000 euro kwijt ga zijn. Dit kan ik prima betalen en zo'n stedentrip kun je natuurlijk zo budget mogelijk of luxe maken als je zelf wilt.

Wat vinden jullie een realistisch bedrag voor zo'n weekend? En hebben jullie misschien nog tips voor een andere stedentrip buiten Nederland?

Dit kan echt veel goedkoper :j

Wij gaan ook naar Valencia en betalen pp €500,- Vervolgens gaan we nog een andere stedentrip maken en daar heb ik ook even moeten puzzelen, maar om vanaf een ander vliegveld te vertrekken scheelde mij dat €1000 op drie personen!

Goed zoeken loont echt :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:52

Ik ben afgelopen zomer een weekend (vr-ma) naar Manchester geweest met het vliegtuig (Easyjet vanaf Schiphol) en zo'n bedrag ben je best snel kwijt, inclusief alles ter plekke dan hè :)
Persoonlijk vond ik Edinburgh (eerder in 2024 ook geweest) geen bal aan trouwens, maar smaken verschillen natuurlijk.

Edit: de vlucht (2 personen, rugzak only, retour) was 220 euro. Hotel 250 pond.
Denk dat wij uiteindelijk dus wel onder de 1000 p.p. zaten.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 10-01-25 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:54

Konstantine schreef:
Ik ben afgelopen zomer een weekend (vr-ma) naar Manchester geweest met het vliegtuig (Easyjet vanaf Schiphol) en dit bedrag ben je best snel kwijt, inclusief alles ter plekke dan hè :)
Persoonlijk vond ik Edinburgh (eerder in 2024 ook geweest) geen bal aan trouwens, maar smaken verschillen natuurlijk.

Dat vind ik ook. Toeristische attractie die je wilt bezoeken hier, een leuk restaurantje met wijntje en cocktail daar. Juist de plaatselijke kosten laten het aantikken, want die heb je niet door.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 15:57

Volg even! Wil dit jaar ook stedentrip doen met vrienden

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:04

Afgezien van reis en verblijf reken ik altijd zo'n 50-100 euro per dag op zo'n trip. Op reisdagen wat minder, op volle dagen wat meer. Idd een uitje daar, souvenirtje hier, en dan je eten en drinken, dat tikt allemaal wel aan. Ook al kun je het natuurlijk zo duur of budget maken als je zelf wilt :D

Edit: ik wil in mei een week (ma-vrij) naar Londen en heb daar nu zo'n 1500 euro voor begroot. Dat is inclusief reis, verblijf, een treinticket en toegangsticket tot de Portsmouth Historic Dockyard en drie musicaltickets, want dat zijn voor mij de grootste kostenposten en dingen die je vooraf al kunt/moet boeken. Dan komt die 50-100 euro per dag 'leefgeld' dus nog bovenop.
Laatst bijgewerkt door Foaly op 10-01-25 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:06

_chou schreef:
Dat vind ik ook. Toeristische attractie die je wilt bezoeken hier, een leuk restaurantje met wijntje en cocktail daar. Juist de plaatselijke kosten laten het aantikken, want die heb je niet door.

Precies ja :j

Je kunt het zo gek maken als je wilt natuurlijk, wijn uit de supermarkt drinken in een parkje of op je hotelkamer is minder duur dan op een terrasje.
Zelf koken in je B&B is goedkoper dan uit eten gaan. En veel hangt ook af van de plaatselijke economie.
Kopenhagen is bijvoorbeeld heel tof, maar in Denemarken is alcoholische drank best duur, en vanwege de andere valuta heb je dat niet zo door. Dan kun je verrast worden als je een paar dagen lekker op een terras hebt gezeten en je rekening is ineens leeg bij thuiskomst, haha :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:15

Het maakt echt heel veel uit naar welke stad je wilt. Kopenhagen rij je met de auto zo naartoe. Dan moet je even kijken wat goedkoper is, vliegen of de auto. Vanuit Groningen is de auto zeker het handigst.

Wil je naar Tromso, wij waren 1600 euro kwijt voor 5 dagen. En het eten was gewoon al die dagen een simpel broodje uit de supermarkt en 's avonds een hamburger met patat. Tromso is gewoon vreselijk duur als je ook nog wat wilt zien van de omgeving (reken op 150 euro voor een excursie van 4 a 5 uur.). Overdag dronken we gewoon zelfgezette thee uit een thermosfles.

Alcohol vind ik nooit belangrijk met reizen, dus dan ga ik echt voor goedkoop.
Barcelona of Valencia zijn vaak relatief goedkoop.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:20

Wij zijn vorig jaar naar Londen geweest in het Pinksterweekend en
de trein plus het hotel waren wij voor 2 personen rond de 500 euro kwijt voor 3 dagen.

Ik was aan eten, shoppen etc wel iets meer kwijt dan het reisbudget :')

Maar naar Schotland moet je niet met de boot gaan dat is een stuk duurder dan vaak een budget
vliegmaatschappij.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:28

Ik vind 1000€ voor een lang weekendje helemaal niet zo gek, al is het inderdaad wel afhankelijk waar je naartoe gaat en aan je eisenlijstje.

Manier van reizen: Pak je het vliegtuig of ga je met bijvoorbeeld de auto en boot, of misschien met een sneltrein? Wat zijn je voorkeuren qua maatschappijen? Ik heb bijvoorbeeld een hekel aan EasyJet, dus daar vlieg ik niet mee.

Voor een centrale slaapplaats betaal je ook. Vind je het niet erg om OV te pakken of desnoods stukken te lopen, kun je natuurlijk verder uit een populair gebied gaan zitten, wat aanzienlijk goedkopere slaapplaatsen oplevert. Hecht je geen of minder waarde aan je slaapplaats, kun je ook voor een hostel kijken. Ik wil graag een ontbijtbuffel op een centrale locatie, maar ik hoef niet bepaald 4 of 5 sterren en een zwembad ofzo. Ik zoek meestal op B&B of hotel met ontbijt inbegrepen. Wil je de luxe opties zoals een bijvoorbeeld een zwembad wel, betaal je uiteraard.

Ik kijk bij stedentrips eigenlijk nooit op de klok en ben dus alleen om te slapen en ontbijten in het hotel. Lunch, snacks, avondeten, tussendoortjes, drankje ed; alles komt daar nog bij. Afhankelijk van welk tentje je gaat zitten wat je er natuurlijk voor kwijt bent.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:44

Je budget is niet gek, het kan ook de helft goedkoper, maar ik denk dat heel realistisch is. Ik zou kijken of de reis en het verblijf niet iets goedkoper kunnen. Ik vind 700 euro best wel stevig voor 2 nachten en een vlucht/trein. Tenzij het halfpension is. 300 euro om daar uit te geven vind ik dan wel weer wat krap. Niet dat het niet kan, maar je zit er zo aan. Als je rond de 500 euro uitkomt voor reis/verblijf dan heb je net wat meer mogelijkheden daar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:52

Zoiets geef ik ook wel uit aan een stedentrip, maar ik kijk ter plaatsen dan ook echt nergens na en neem het er lekker van. Van te voren probeer ik wel een goede deal te vinden voor de reis en eventueel hotel. Ik ga niet zo vaak en niet zo lang op vakantie dus als ik ga dan wil ik lekker luxe doen, overal neer kunnen ploffen voor koffie, drankjes, lunch, uiteten etc.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 16:52

€1000 voor een vrijdag tm zondag.. In geen 1000 jaar :=

Ligt er heel erg aan wat je eisen zijn natuurlijk. Welk vervoer gebruik je, wat voor hotel wil je, ga je duur uiteten, wil je toeristische dingen bezoeken die entree kosten etc.

Ik ben vorig jaar mei 5 dagen naar Krakau geweest en dat heeft me misschien €500 gekost. Inclusief alles, dus ook eten, souvenirs, entree meegerekend. Voor de UK was ik plusminus €800 kwijt voor 5 dagen, maar daar had ik al voor dik €100 aan merchandise gekocht (pretparken bezocht).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:19

Tja eten jullie graag 3x per dag in restaurants of is een salade uit de supermarkt ook ok? Of zelf koken als je verblijft in een appartement? Gaan jullie fietsen huren of reizen met uber? Vooral rondkijken of in (dure) attracties?

Dat maakt heel veel uit namelijk.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:43

Ik was van de zomer nog geen 500 kwijt voor 5 dagen in Londen, en Londen is echt belachelijk duur. Ik ben er nog helemaal niet zo lang weg (heb er gewoond en kantoor is er ook) dus ik ben er regelmatig, maar hotelprijzen zijn na Covid echt omhoog gevlogen.

Edinburgh kun je echt wel veel goedkoper heen, en Valencia was ik dat ook niet aan kwijt! Zoals anderen al zeggen, even goed zoeken via Skyscanner, Booking.com/AirBnB naast elkaar leggen, dan kom je een heel eind.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 17:55

Dank voor alle input!! Ik vind 1.000 euro ook veel geld voor een weekend hoor, vandaar dit topic :Y)

Ik had alleen vluchten gezocht bij Transavia en dan kwam ik al aan rond de 300 euro voor alleen de vluchten, zowel naar Edinburgh als Valencia. Misschien dat een weekend dan ook al duurder is? Maar ook de ferry naar Schotland inclusief hotel was niet goedkoop. Maar we moeten dus beter zoeken naar goedkopere opties.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:06

Ik ga elk jaar met een vriendin in september een lang weekend weg(denk aan donderdag tot en met maandag, zoiets) naar Barcelona/Valencia/Alicante oid. Voor verblijf en vlucht zijn we gemiddeld vaak €500 op kwijt en ik reken verder op €75 per dag voor andere dingen. Tenzij we iets heel spannends gaan doen komen we daar vaak wel mee uit. Wij willen wel altijd redelijk centraal en met zwembad.

Stedentrip met mijn moeder naar Malaga waren de tickets €250 pp in een duur weekend (feestdagen) en verblijf rond de €450 pp, wel in een “ echt goed” hotel aan het strand dus dat viel me ook reuze mee. Met Pasen en Pinksteren is het net wat duurder dan in september viel me op. Ook dan hou ik €75 aan maar met mijn moeder zal ik wat minder gebruiken gok ik. Vlucht is met Transavia inclusief annuleren.

Transavia heeft volgens mij vaak eind januari wat acties dus wellicht de moeite om een paar weken te wachten nog maar dat weet ik niet zeker.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:12

Overigens zie ik retourtjes staan voor €174 pp eind september van eindhoven naar Valencia (de vrijdagavond tot maandag ochtend). Wel exclusief FLEX-voorwaarden (verzetten of annuleren, dat is een tientje per vlucht) en zonder bagage. Handbagage kost €27 per vlucht dus dan kom je uit op €228,- per persoon met handbagage. En er staan hele goede hotels, zelfs inclusief zwembad, ontbijt en een centrale ligging op booking voor die data voor €380 max.. dan kom je uit op €418 voor je vlucht, bagage en hotel. Als je korter gaat dan vrijdagavond - maandag zal het dus nog goedkoper zijn. Zelfs inclusief gratis annuleren / verzetten van accommodatie en vlucht kom je niet boven de €440,- uit pp dus zou je makkelijk onder de 1000 kunnen blijven, tenzij je voor €600 uit eten gaat die drie dagen en leuke dingen gaat doen.

En dan heb ik alleen even snel gekeken via booking en Transavia zelf op eind september wat je aangeeft.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:18

Annash schreef:
Ik was van de zomer nog geen 500 kwijt voor 5 dagen in Londen, en Londen is echt belachelijk duur. Ik ben er nog helemaal niet zo lang weg (heb er gewoond en kantoor is er ook) dus ik ben er regelmatig, maar hotelprijzen zijn na Covid echt omhoog gevlogen.

Edinburgh kun je echt wel veel goedkoper heen, en Valencia was ik dat ook niet aan kwijt! Zoals anderen al zeggen, even goed zoeken via Skyscanner, Booking.com/AirBnB naast elkaar leggen, dan kom je een heel eind.

Hoe dan, de reis alleen al qua vlieg tickets, trein van en naar Schiphol en ov in Londen gaat al die kant op.

Wij waren in december (wel dure maand) bijna 1000 euro pp kwijt voor een weekend Londen. Vrijdag tm zondag. Wel centraal gelegen appartement maar weinig speciaals gedaan qua eten/ drinken en uitjes.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:20

MarliesV schreef:
Annash schreef:

Hoe dan, de reis alleen al qua vlieg tickets, trein van en naar Schiphol en ov in Londen gaat al die kant op.

Wij waren in december (wel dure maand) bijna 1000 euro pp kwijt voor een weekend Londen. Vrijdag tm zondag. Wel centraal gelegen appartement maar weinig speciaals gedaan qua eten/ drinken en uitjes.

Ja, vanaf Schiphol wil dat wel. Ik ben vanaf Eindhoven gevlogen en met RyanAir kun je soms bijzonder voordelige tickets boeken. Kan heel veel schelen! Als je vanaf Stansted met de bus gaat is het ook niet duur om naar het centrum van Londen te komen. Ik heb wel eens een prima AirBnB nabij King's Cross geboekt van 80 per nacht.

Het lukt me echt niet altijd, hoor! Ligt aan het aanbod en beschikbaarheid voor het overnachten. Zo heb ik ook al wel eens bijna 500 neer moeten leggen voor een (zeer centrale) locatie (kon wel delen met iemand anders, gingen samen op vakantie, dus 250 pp). Totaal voor 4 nachten was dat ook.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:42

Voor 1000 euro vlieg ik naar Japan..

Ik ben voor een stedentrip nog nooit 1000 euro kwijt geweest, eerder 600-700 inclusief verblijf, vlucht, activiteiten én eten. Dat betrof 4 dagen Kopenhagen met twee man.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 18:46

weet niet of het al genoemd was, maar kijk eens op skyscanner voor de vluchten.
Als je dan alle bestemmingen kiest en vanaf Nederland vliegen, dan een periode waarin je wil gaan, kan je kijken welke steden betaalbaar zijn, vliegtickets kunnen ook per dag nog verschillen in prijs.
Ik vlieg meestal onder de €150pp retour en verblijf afhankelijk van het land, maar meeste steden kan je wel beetje leuk centraal zitten voor minder dan €100 per nacht, dat is een kamer voor 2 of 3 personen dus kan je delen.
vorig jaar een hele week Schotland waarvan 2 dagen Edinburgh inclusief vlucht verblijf en huurauto voor 2 personen rond de 600pp kwijt geweest in het hoogseizoen augustus. Eten ed komt daar dan natuurlijk nog bij, maar dat is echt al wel een van de duurste vakanties die wij gedaan hebben zo dichtbij en zo kort.
Ik zou voor 3 dagen Europa absoluut geen €1000 neertellen in ieder geval, €500 euro meer erbij sparen en je kan een maand naar Azië. :P Maar dat is maar net wat je leuker/belangrijker vind natuurlijk.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:00

Afgelopen oktober ben ik met 4 vriendinnen van vrijdag t/m dinsdag naar Barcelona geweest, wij waren ongeveer € 650 kwijt p.p. voor de vlucht, verblijf en eten (ontbijten deden we in de Airbnb, lunch en diner altijd buiten de deur). Het bedrag wat jij noemt vind ik ook erg veel! Dat moet vast goedkoper kunnen. Ik zou vooral kijken via Skyscanner, Booking en Airbnb.