Dublin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 22:08

Hoi!

Eind november ga ik voor het eerst in mijn leven naar Dublin. Dit zal voor mij ook de eerste keer alleen vliegen zijn, nu ik sinds een tijdje weer single ben. Ik ben daarom heel benieuwd hoe ik dat die 3 dagen vind in mijn eentje.

Ik ga van woensdag t/m vrijdag. Vlucht en hotel (in het centrum) zijn al geboekt. Nu ben ik alleen heel benieuwd naar jullie ervaringen en of jullie nog leuke tentjes of activiteiten te doen weten.

Het enige wat ik nu nog gepland heb, is een bustour van 5 uur die o.a. naar Wicklow National park gaat. Ik wil sowieso lekker door de stad gaan scharrelen maar wat zijn nou echt de mooie plekjes?

Ik ben zelf niet zo een wiskey drinker, dus geen proeverij voor mij. Wel vind ik rum erg lekker, al weet ik niet of dat echt Iers is. Wel wil ik genieten van de Ierse keuken en zoek ik lekkere restaurantjes voor ontbijt, middag en avondeten. Ik ben een vleesliefhebber, maar ik sta overal voor open.

Ik ga geen auto huren dus moet alles met de bus/trein/metro doen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:29

Wicklow is zeker de moeite waard. Weet niet waar je bus tour heen gaat, maar ik ben vijf jaar terug tijdens een road trip door Ierland onder meer naar Glendalough geweest en dat is echt prachtig! (net als heel Ierland overigens :D)

Rum is niet Iers, komt oorspronkelijk uit de Caraïben. Zeg maar de oude piratendrank. Naast whiskey is Guinness wel echt Iers, wordt ook gebruikt in stoofgerechten enzo. Als dat wel je ding is, is het Guinness storehous een optie :)

Verder kun je overwegen om naar Kilmainham Gaol te gaan, een oude gevangenis wat tegenwoordig een museum is. Andere opties zijn Dublin Castle, Trinity College, de botanische tuinen en eventueel een dagje naar Howth

En natuurlijk een ijsje eten bij deze tent, zit volgens mij niet ver van Temple Bar vandaan :D

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:31

Om te zien: bibliotheek trinity college!
The Temple Bar natuurlijk

En eeuhmmm ... misschien moet je je niet al te veel voorstellen van de Ierse keuken... :o

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 22:33

Dankjewel voor je reactie. Ik ben helaas ook geen bierdrinker. -O- Maar stoofpotjes ben ik dol op :D Ik ga met de tourbus inderdaad ook naar Glendalough.

Ik ga alles even noteren. Dankjewel voor je tips :D

@Punz Ik heb gelezen dat ze wel goed zijn in het maken van stoofpotjes. En daar ben ik dol op :D Maar het is niet mega culinair nee...

The temple bar, is dat alleen bier? Wat is daar?

Exitium

Re: Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:43

Temple Bar is de bekendste (en meest toeristische) pub van Ierland. Bevindt zich in het centrum, wat sowieso wel leuk is om doorheen te lopen. (en ook dicht bij Dublin Castle en Trinity College)

Punz schreef:
En eeuhmmm ... misschien moet je je niet al te veel voorstellen van de Ierse keuken... :o

Met een full Irish red je het wel tot het avondeten, en dan is er Irish stew. What's not to like? :+

Ik ben jaloers nu trouwens, heb in 2019 in een week tijd zo'n 1500 km door Ierland gereden en ben verliefd geworden op dat land <3

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:49

Absoluut The Book of Kells (bibliotheek) bij Trinity College.
National Gallery is ook de moeite waard, en het park dat ernaast ligt. Het kasteel in het centrum en st patricks cathedral vond ik ook mooi.
Als je van wandelen en natuur houdt, en het weer is goed, neem de trein naar Howth voor een cliff walk. Zo mooi daar! Je bent er binnen een half uurtje en de kust is er prachtig.

Ik ben zelf drie keer in vrij korte tijd naar Dublin geweest voor mijn werk, maar ik eet vegetarisch dus aan “traditionele” vleesgerechten kan ik je niet helpen. Bij alle restaurants waar ik regelmatig terugkwam waren zeker ook vlees/vis opties, maar het is een wat internationalere keuken: Tang (Cumberland Place) voor de meest overheerlijke Libanese wraps voor lunch, Sprout&Co voor fantastische salades, bij Cirillo’s hebben ze heerlijke pizza’s en YOI ramen de allerbeste noodles.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:52

Temple Bar is een (uitgaans)wijk! Er staat inderdaad een pub met dezelfde naam in die wijk, maar die kun je zeker overslaan.

Ik heb wel een heel leuke avond gehad in de oudste pub van Dublin, the Brazen Head. Ik heb wel van anderen gehoord dat het er tegenwoordig regelmatig overvol, helaas. Er zijn gelukkig ook genoeg andere leuke pubs, veel met livemuziek.

Kilmainham Gaol vond ik heel interessant. Trinity College, inclusief bibliotheek en het Book of Kells is absoluut de moeite waard. Vaak wel erg druk, dus zou van tevoren boeken. Verder Saint Patrick's Church, Dublin Castle, Guinness Storehouse (vond ik al niet-drinker ook best interessant).

Een wandeltour is ook leuk, Sandemans New Europe heeft altijd goede tours.

Dublin was ooit ook voor mij de eerste keer dat ik alleen op vakantie ging :D Ieren zijn heel gezellig en toegankelijk. Knopen graag een praatje met je aan en in je eentje naar de pub gaan is echt niet gek.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:53

Temple Bar is een gebied(paar straten) met enkel bars en restaurants.

Ga ook even langs the Church (Bar en Restaurant) ten noorden van de liffy.
Ik vond de Kilmainham Goal prison wel iets hebben om eens een keer gezien te hebben.
Pak de hopp on hopp off bus om wat van de stad te zien.
Of ga met de Dart een ritje langs de Dublin Bay maken.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:55

Wat stoer dat je alleen op citytrip gaat. Het kan fijn zijn om met zo’n hop-on hop-off bus een rondje door de stad te maken, die gaat bij de meeste hotspots langs, dan kan je van daaruit kijken wat je naartoe wilt gaan. Je moet dan wel tegen het hele toeristische van zo’n bus kunnen.

Afgelopen juni ben ik naar Dublin geweest, wij hebben inderdaad ook zo’n dagtocht naar Wicklow gedaan. Eten kan je in het centrum van Dublin op iedere hoek, dus dat zit wel goed. Wij hebben onder andere hier gegeten https://www.hellfire.ie/drink Daar heb ik als vega ook goed gegeten.

Veel plezier! :))

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:55

Leuk, Dublin! Temple bar is inderdaad leuk. Lekker ergens gaan zitten met een drankje en kijken naar de muzikanten, toeristen etc. Vond de rest van Ierland nog leuker dan Dublin, dus ga een volgende keer zeker langer.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 22:56

Exitium schreef:
Met een full Irish red je het wel tot het avondeten, en dan is er Irish stew. What's not to like? :+

:D Daar heb je eigenlijk natuurlijk helemaal gelijk in!

En net als jij ben ik helemaal verliefd op Ierland... Ga zo ongeveer jaarlijks naar Clifden, Connemara ( voor de Connemara Pony Week)... En joh.......... Ik hóu van de Ieren!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:02

Het was trouwens lang geleden ook mijn eerste vakantie alleen. De Ieren zijn inderdaad vrij toegankelijk en er is zoveel te zien en te doen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:05

Emj_23 schreef:
Vond de rest van Ierland nog leuker dan Dublin, dus ga een volgende keer zeker langer.

Same, zeker het westen/zuidwesten van Ierland is geweldig, met Galway, Cliffs of Moher, Ring of Kerry, Dingle Peninsula en Killarney national park <3

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:39

Wij wonen sinds December 2022 in Ierland, eerst een tijdje in Dublin gewoond en nu wonen we in de Wicklow Mountains. Heb al veel goede tips voorbij zien komen.

Qua musea in Dublin kan ik het museum "14 Henrietta Street" erg aanraden. Geeft je een mooie kijk over hoe het leven in Dublin was door de jaren heen. Wel even van tevoren boeken.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 00:20

Waar houd je wel van? Muziek? (Wat voor soort?) Musea? Kathedralen? Geschiedenis? Schrijvers/boeken? Ik ian je wel veel tips gaan geven, maar je bent er erg kort en je hebt ook al een lange busrit gepland. Dan is het wel handig om een beetje te weten wat je leuk vind. In welk hotel slaap je?

The Brazenhead is een gave pub, de oudste van Dublin en je kan er voor Ierse begrippen lekker eten. Wel aansluiten in de rij om naar binnen te mogen. Maar dit gaat behoorlijk snel, zeker voor 1 persoon.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 07:42

Dublin Zoo!!
Is jaren zo'n serie op tv over geweest, was erg leuk om in het echt te zien. Prachtig park en is goed te bereiken met het OV.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:49

De cliff walk van Bray naar Greystones is erg mooi. En er is een goede treinverbinding om terug te komen naar Dublin.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 21:02

xJolijn schreef:
Absoluut The Book of Kells (bibliotheek) bij Trinity College.
National Gallery is ook de moeite waard, en het park dat ernaast ligt. Het kasteel in het centrum en st patricks cathedral vond ik ook mooi.
Als je van wandelen en natuur houdt, en het weer is goed, neem de trein naar Howth voor een cliff walk. Zo mooi daar! Je bent er binnen een half uurtje en de kust is er prachtig.

Ik ben zelf drie keer in vrij korte tijd naar Dublin geweest voor mijn werk, maar ik eet vegetarisch dus aan “traditionele” vleesgerechten kan ik je niet helpen. Bij alle restaurants waar ik regelmatig terugkwam waren zeker ook vlees/vis opties, maar het is een wat internationalere keuken: Tang (Cumberland Place) voor de meest overheerlijke Libanese wraps voor lunch, Sprout&Co voor fantastische salades, bij Cirillo’s hebben ze heerlijke pizza’s en YOI ramen de allerbeste noodles.

Ik zit juist heel erg te twijfelen over The Book of Kells. Ze zijn bezig met een restauratie waardoor ze bijna alle boeken weg hebben gehaald. Dat haalt toch wel wat de sfeer weg, dus ik wil dat later in mijn leven gaan bezoeken.

Howth ga ik opschrijven!

Exitium schreef:
Ik ben jaloers nu trouwens, heb in 2019 in een week tijd zo'n 1500 km door Ierland gereden en ben verliefd geworden op dat land <3

Ik zal foto's delen :D

@Depende Ik ga hellfire ook op mijn lijstje zetten om te bekijken.

Ik weet nu al dat ik een keer terug wil. Ik wil inderdaad het hele land door karren, maar ik heb net een jaar mijn rijbewijs en opeens linksrijden vind ik nogal spannend :o

@Careano wat gaaf zeg, dat je daar woont. Ik heb het museum op mijn lijstje gezet.

fohadie schreef:
Waar houd je wel van? Muziek? (Wat voor soort?) Musea? Kathedralen? Geschiedenis? Schrijvers/boeken? Ik ian je wel veel tips gaan geven, maar je bent er erg kort en je hebt ook al een lange busrit gepland. Dan is het wel handig om een beetje te weten wat je leuk vind. In welk hotel slaap je?

The Brazenhead is een gave pub, de oudste van Dublin en je kan er voor Ierse begrippen lekker eten. Wel aansluiten in de rij om naar binnen te mogen. Maar dit gaat behoorlijk snel, zeker voor 1 persoon.

Ik sta eigenlijk overal open voor. Mooie gebouwen en mooie plekjes hebben wel mijn voorkeur. Bijvoorbeeld ook een mooi stuk natuur. Ik wil sowieso zoveel mogelijk te voet gaan doen en hier en daar de bus pakken.
The Brazenhead ga ik ook op mijn lijstje zetten.

@Tilmar
Oh gaaf! Nog helemaal niet over nagedacht. De dierentuin ga ik ook op mijn lijstje zetten.

@IMAY1990 Greystones ga ik ook op mijn lijstje zetten.

Bedankt voor jullie tips! *\o/*

Ik moet zeggen dat ik het wel spannend vind hoor, zo alleen op pad. Kan je daar 's avonds wel veilig alleen op straat rondlopen? Mijn hotel zit wel echt in het centrum dus ik hoef niet heel erg veel donkere weggetjes over.

Ik ben ook nog benieuwd naar wat ontbijt, middag en avond eetgelegenheden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:36

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 21:40

Oh waauw <3 Ziet er heel mooi uit :D

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:42

Ik zou ‘s avonds na een uur of 9 echt wel opletten in je eentje. Er zijn het afgelopen jaar veel problemen met toeristen en probleemjongeren geweest.
Ik heb Dublin nooit de fijnste plek gevonden ‘s avonds als vrouw alleen (en ik ben geen pieperd, ik ga op veel plekken alleen op pad) maar nu al helemaal niet meer…

Ik zou zeker een hop on hop off aanraden, kun je veel relatief snel zien.
De GPO op O’Connell street is niet heel bijzonder maar laat wel wat zien over de geschiedenis, net als Kilmainham Gaol.
Phoenix park en de dierentuin zijn ook tof.
Als je wat meer/verder wilt verplaatsen kun je je ook even verdiepen in Dublin bikes, dat is een soort ov fiets achtig concept.

Alles is inmiddels ook in kerstsferen denk ik, dus loop ook zeker Arnotts, Brown Thomas en St Stephens Green shopping centre door.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:06

Voor de gevangenis moesten wij ruim van te voren een plekje reserveren dus als je dat wilt doen is het aan te raden om ruim van te voren op de site te kijken. Wij hebben t maanden van te voren gedaan geloof ik. Book of kells hadden wij ook gemist omdat het de dag dat wij er heen wilde alle tijdslots al vol waren. Dus ook daarbij goed om van te voren even de plekken in de gaten te houden.

Al een hoop tips hier gegeven. Wij hebben ook nog een fietstochtje in het Phoenix Park. Verder lust ik geen whisky maar vond ik de rondleiding (inclusief proeverij) bij Jameson wel erg leuk. Daar op het plein zat ook een fantastische eettent Thunder Cut ally. Maar op internet lijkt hij nu permanent gesloten...... Heel dubieus tentje vol met 18+ dingen :o maar echt super lekkere cocktails en mini taco. Was echt heel verrassend en super lekker!

Het guinnes museum is eigenlijk ook wel een must see. Ik vond het mooi opgezet.

En als je de tijd hebt is een dagtour naar buiten Dublin wel een aanrader. Ierland is zo mooi <3

Veel plezier!!

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 23:58

IMAY1990 schreef:
De cliff walk van Bray naar Greystones is erg mooi. En er is een goede treinverbinding om terug te komen naar Dublin.

Helaas is deze cliff walk gesloten sinds 2022 door onveilige verzakkingen bij de kliffen. Voor het geval je dit op je lijstje had ;)

De pier bij Dún Laoghaire is ook erg leuk, maar misschien is Howth dan wel leuker!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 00:07

Mijn vraag of je van muziek hield en zoja welke muziek zei ik vanwege 1 reden: Irisch rock n roll museum. Ik vond dit echt een verborgen leuk iets om te doen! Je krijgt een rondleiding door een muziekstudio ( en niet zomaar een studio, oa Sinead o Connor, u2 en Michael Jackson hebben hier opgenomen.) Je ziet wat platen en andere attributen van Ierse zangers/bands. Ik vond het zelf heel gaaf, maar dat komt omdat ik een enorm muziekliefhebber ben.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 18:58

Ik ben inmiddels alweer terug van mijn minivakantie naar Dublin :D

Het was onwijs leuk, maar wel uitdagend om alleen te zijn :D

's avonds geland en gelijk in mijn eentje uiteten geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Het hotel was prima! De volgende ochtend ben ik naar de Wicklow Mountains geweest. Daar had ik een hele gezellig Amerikaanse ontmoet, die dacht dat Nederland in Canada lag. Ze was voor de eerste keer in de EU om te kijken of het hier veilig genoeg was. :') De volgende keer neemt ze haar kinderen mee. Ik heb haar veel uitleg gegeven over Nederland en dat het in de meeste delen van de EU echt wel veilig is. :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tweede dag heb ik een bustour bijgeboekt omdat de eerste bustour echt een succes was. Dit keer naar Gallway en Moher. Dit was ook onwijs gaaf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb onwijs genoten! Volgend jaar naar Schotland :D