Hoe boeken jullie je vakanties?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rambogirl

Hoe boeken jullie je vakanties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 11:52

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Hoe boeken jullie je vakanties?
Gaan jullie gewoon naar vakantiedicounter en boeken jullie een compleet verzorgde vakantie?
Of boeken jullie accomodatie en eventuele vluchten apart?
Er is natuurlijk veel mogelijk en het zal er ook echt aan liggen waar je naartoe gaat, maar ik vraag me dus af, hoe doen jullie dat?

Voor mij, mijn vriend en zijn beste maat dien ik een vakantie te boeken begin oktober.
Wat ik precies wil is er niet, of vind ik te duur. Nu dacht ik heel simpel van: Dan boek ik toch alles apart?
Die gedachte vindt mijn vriend dan weer doodeng.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat ik "oblivious ben voor gevaren" zoals mijn vriend mij zegt, maar ik zie hier het probleem dus niet zo van in.

Anyway, ik hoor graag hoe dat jullie dan je vakantie boeken, want mij maak je niet wijs dat iedereen maar een complete all inclusive reis boekt.

_chou

Re: Hoe boeken jullie je vakanties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:55

Hier kijken we naar de goedkope vluchten en zoeken we snel hoe duur ongeveer de huisjes zijn en of er wat te doen is in de buurt. Mocht dat beide het geval zijn boeken we dus eerst de vlucht, dan 1/2 huisjes via airbnb en daarna kijken we rustig rond voor leuke uitjes.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:56

Wat is er gevaarlijk aan alles los boeken? Zolang je bij de vertrouwde websites blijft kan daar toch niet veel mee misgaan, zou je zeggen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:58

Wisselend... soms boeken we alles los, hotel, vlucht, excursies.
En soms een pakketreis dan meestal wel via Tui.
Maar eigenlijk vind ik zelf alles los boeken veel prettiger. Dan heb je veel meer keuze in (vlieg) tijden en vaak kom je ook wat goedkoper uit.

Vind het niet "gevaarlijk". Vlucht is makkelijk los te boeken, taxi's zijn ook prima. En qua hotels e.d. boeken wij eigenlijk altijd het hogere segment. En dan is de service zelfs beter dan via een tour operator.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:59

Het is wel aan te raden om een pakket reis te boeken. Meestal boek ik een vakantie via het reisbureau. Ik vind menselijk contact toch fijn.
Mijn ticket naar mijn tante heb ik dan weer via de site geboekt nadat ik had gekeken op gate1.
De vakantie naar Curaçao is ook via het reisbureau geboekt.
Hotel in New York voor een aantal dagen via Booking.com

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:00

Ik boek bijna altijd alles los. Vluchten zoek ik op via Skyscanner en hotels via Google (meestal is het hotel op de site van het hotel zelf toch het goedkoopste, maar soms ook op een andere site). Alleen naar Curaçao boekte ik pakketreizen omdat dat elke x een stuk goedkoper was dan het los boeken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:04

'gevaar' van alles los boeken is dat bijvoorbeeld vertraging van je vlucht je zelf op zult moeten lossen met je accommodatie, ook als dat 1 of 2 dagen is of helemaal gecancelled. Zorg dus iig voor een goede annuleringsverzekering. En je zult sowieso wat meer zelf moeten regelen.

Ik heb ca 9 maanden geleden een pakketreis geboekt naar Madeira voor eind oktober en laatst nog even gekeken maar los komt ik echt heeeeel veel duurder uit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:09

Ik boek meestal los, is vaak goedkoper. En je bent flexibeler. Maar ik kijk ook altijd naar een pakketreis. Heel soms is een pakketreis goedkoper, zelfs als je niet in het hotel van de pakketreis wilt verblijven. Dan meldt je dat gewoon na boeken en is het ook geen probleem, dan kan het hotel die kamer weer verhuren aan een ander.

In sommige landen is een pakketreis dus goedkoper, Egypte vaak, Curacao, Bonaire soms.

Maar Bali bijvoorbeeld kan weer veel goedkoper door het zelf te boeken, idem met een rondreis in bijvoorbeeld Schotland of Europa.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:18

Leuk om de reacties te lezen, ik boek altijd alles los/zelf. Via Airbnb kun je bijvoorbeeld makkelijk kiezen voor een plek die niet in een heel toeristisch stuk ligt, soms een huisje met mooi uitzicht en tuin goedkoper dan als ik een hotel zou boeken.

Ik ga ook regelmatig op roadtrip met de tent, dan boek ik niks van te voren.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:20

Ik boek ook nooit een heel pakket. Ik vind het juist jammer dat je dan helemaal vast zit. Ik ga eigenlijk altijd met de trein en soms boek ik tijdens de treinreis nog een hotel/airbnb voor de volgende nacht := Nooit problemen mee gehad, maar ik vermijd dan ook de drukste plekken. Afgelopen vakanties in Italie en ook in Frankrijk zijn we vertrokken zonder te terugweg geboekt te hebben. Dat was niet helemaal de bedoeling :') maar is ook goedgekomen. Eigenlijk is er altijd wel een hotel or airbnb dat nog een kamer heeft, worst case moet je wat luxe opgeven.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:20

Vakantie betekent voor mij gemak. We boeken altijd via een reisorganisatie. 1 aanspreekpunt. Ideaal. Dan maar iets duurder, maar ik heb vakantie :Y) Vergelijk wel altijd de prijzen bij verschillende reisorganisaties.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:27

Ik heb echt nog nooit een pakket reis geboekt. Zoek op booking.com een leuk hotel, zoek dan de website van het hotel en als het even kan boek ik dan rechtstreeks bij het hotel. Zodra het verblijf geregeld is, ga ik de reis regelen.
Maar meestal blijf ik in europa en vaak gaan we dan met de auto. De overnachting onderweg regelen we dan onderweg, we kijken dan gewoon hoever we komen en als we moe worden gaat de bijrijder rustig al googelend een hotel in de buurt zoeken en boeken.)

Maar ook als ik ga vliegen, boek ik eerst het verblijf en dan pas de vlucht.
Maar dus nooit een pakket reis. Kan me ook niet goed voorstellen wat het 'gevaar' zou zijn. In het ergste geval kom je in een horror hotel.. .maar dat is met goed uitpluizen van reviews op betrouwbare sites ook wel een beetje te sturen.

Laat ik het afklopppen, maar ben zelf dus nog nooit in een heel erg tegenvallend horror hotel terecht gekomen

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:34

Ik zoek altijd vooraf een beetje naar plekken die ik graag wil zien. Dan ga ik grofweg een route maken, die langs die plekken komt in de tijd die ik ervoor heb. Als ik dat klaar heb, dan ga ik accommodaties erbij zoeken via Google/Booking om te boeken :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:36

Ik boek alles los, vind het veel te leuk om alles uit te zoeken.

Volgend jaar naar de VS en nu tickets en auto zijn nu geboekt. Zijn nu de route aan het uitstippelen en dan gaan we ook accommodaties boeken. Ik vind het super leuk om dat allemaal uit te zoeken.

Heb wel eens een reis naar Schotland langs B&B's bij een organisatie geboekt, dat was ook fijn hoor en scheelde toen veel geld. Maar de planningslol vind ik zelf eigenlijk te leuk om dat zo te doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:39

purny schreef:
Het is wel aan te raden om een pakket reis te boeken. Meestal boek ik een vakantie via het reisbureau. Ik vind menselijk contact toch fijn.
Mijn ticket naar mijn tante heb ik dan weer via de site geboekt nadat ik had gekeken op gate1.
De vakantie naar Curaçao is ook via het reisbureau geboekt.
Hotel in New York voor een aantal dagen via Booking.com

Afbeelding

Ja zo fijn... menselijk contact als er wat mis gaat :+

Dit hadden wij van de week, werden gedropt uit de tui bus, voor de ingang bij de weg. Chauffeur riep de naam van ons resort en toen we de koffers pakten reed hij direct weg.
We dachten al, ziet er niet zo uit als de foto's, en toen we dichterbij kwamen stond er idd op de deur village ipv island.

Met de tui "reisleider" chat... wat dus gewoon een bagger slechte AI app bleek te zijn, kwamen we niet verder. We hebben ons hotel gebeld en deze hebben ons netjes opgehaald _O-
Achteraf bleek de chauffer zich vergist te hebben.
Ons hotel heeft het netjes geregeld, van onze "reisleiding" niks meer vernomen, dus maar even gebeld. Blijkt idd dat ze met een ai chat werken en dat het doorschakelen naar een echt persoon niet werkt als je aan geeft dat je niet geholpen bent :')

Normaal zie je dit:

Afbeelding

Dan begrijp ik dat je met een bot contact hebt... maar bij "24 uur contact met je reisleiding"
Heb ik toch andere verwachtingen :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:05

Punz schreef:
Ik heb echt nog nooit een pakket reis geboekt. Zoek op booking.com een leuk hotel, zoek dan de website van het hotel en als het even kan boek ik dan rechtstreeks bij het hotel. Zodra het verblijf geregeld is, ga ik de reis regelen.
Maar meestal blijf ik in europa en vaak gaan we dan met de auto. De overnachting onderweg regelen we dan onderweg, we kijken dan gewoon hoever we komen en als we moe worden gaat de bijrijder rustig al googelend een hotel in de buurt zoeken en boeken.)

Maar ook als ik ga vliegen, boek ik eerst het verblijf en dan pas de vlucht.
Maar dus nooit een pakket reis. Kan me ook niet goed voorstellen wat het 'gevaar' zou zijn. In het ergste geval kom je in een horror hotel.. .maar dat is met goed uitpluizen van reviews op betrouwbare sites ook wel een beetje te sturen.

Laat ik het afklopppen, maar ben zelf dus nog nooit in een heel erg tegenvallend horror hotel terecht gekomen

Ik kijk graag max vakantieman, daar zie je juist veel mensen die bijvoorbeeld een pakketreis hebben geboekt maar dat ze dan in een horror hotel terecht zijn gekomen of een week lang verbouwingsoverlast etc. Kan natuurlijk ook gebeuren als je zelf boekt, maar het is niet dat het niet gebeurd of geen gedoe oplevert als je via een pakketreis boekt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:57

Rambogirl schreef:
Anyway, ik hoor graag hoe dat jullie dan je vakantie boeken, want mij maak je niet wijs dat iedereen maar een complete all inclusive reis boekt.

Dat ligt er ook wel aan het soort vakantie dat je doet natuurlijk.
Ik ging voorheen met mijn man kamperen in Europa, tentje achterin de auto en gaan. Dan gingen we 2 weken op de bonnefooi zonder zelfs maar een route van tevoren te hebben bedacht.
Toen ik ging reizen door Australië heb ik de vlucht en de eerste overnachting los geboekt. De rest ook pas daar ter plekke op de bonnefooi.
Als ik zonvakantie naar Egypte oid zou doen (bij wijze van, want dat doe ik niet), zou ik wel een complete reis boeken ivm gemak en veiligheid.

Dus... wat voor vakantie gaan jullie doen in oktober?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:59

Onze zomer vliegvakanties deden wij toch altijd wel via een voor ons vertrouwd reisbureau, maar wij deden idd wel in principe alleen all-inclusive vakanties, naar Mallorca bv. Gewoon het gemak en de service was voor ons altijd erg prettig met een reisbureau. Of en hoeveel het daadwerkelijk scheelde tov alles los regelen ed hebben we dus nooit uitgezocht verder.

Onze andere vakanties met het huren van huizen e.d. boeken we wel gewoon zelf, direct bij de verhuurders of via een tussen bedrijf/website. Verder geen ervaring met vakanties waarbij je doorreist en dus meerdere accomodaties boekt omdat wij altijd wel op een vaste plek zitten (zouden we zoiets wel doen, zou ik het ook liever zelf uitzoeken). Of zoals dit jaar 2x Centerparcs 2 weken achter elkaar.

Komend jaar gaan we naar Mallorca, ook weer all-inclusive, en dit gaan we ook gewoon weer via het reisbureau laten regelen allemaal. Voor 2026 hebben we alweer 2 weken in optie staan bij ons vaste huur stekkie in Frankrijk, direct via de verhuurders zelf.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 14:06

Goof schreef:
Rambogirl schreef:

Dat ligt er ook wel aan het soort vakantie dat je doet natuurlijk.
Ik ging voorheen met mijn man kamperen in Europa, tentje achterin de auto en gaan. Dan gingen we 2 weken op de bonnefooi zonder zelfs maar een route van tevoren te hebben bedacht.
Toen ik ging reizen door Australië heb ik de vlucht en de eerste overnachting los geboekt. De rest ook pas daar ter plekke op de bonnefooi.
Als ik zonvakantie naar Egypte oid zou doen (bij wijze van, want dat doe ik niet), zou ik wel een complete reis boeken ivm gemak en veiligheid.

Dus... wat voor vakantie gaan jullie doen in oktober?

Egypte :Y) :+
Ik zou graag terug willen naar het resort waar we in April/Mei ook zijn geweest. Toen hebben we €820,- betaald pp, maar die was begin Januari geboekt. Ik had nog nooit een last minute geboekt en hoorde dat dit vaak goedkoper is. Nou, €1230,- pp voor dezelfde vakantie vind ik niet goedkoper...
Had op Booking gekeken en als ik vluchten en resort lost boek zou ik wel onder de €1000,- pp zitten.
Nog altijd duurder dan een aantal maanden terug, maar les geleerd voor de volgende keer zou ik denken :')

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:18

Ik boek alles apart. Vaak terplaatse,zoals bijv Azië.
Kijk dan op booking.com en daarna vaak contact direct met de accommodatie.

Vluchten heb ik 'goedkoper' (maar vaak wel standby) omdat ik bij een luchtvaartmaatschappij werk.

In de VS of Canada : auto (vantevoren)huren en gaan,er zijn zat accommodaties onderweg.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:21

Wisselend.

Als we met de auto op vakantie gaan, boek ik de accomodaties los van elkaar.
De keren dat we hebben gevlogen was via een reisbureau en dan zit alles in één.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 14:43

Ik boek altijd alles apart. Dus vliegtickets of treintickets, en via Booking zoek ik een hotel. Ik vind het fijn omdat je zo veel flexibeler bent en ik vind het ook gewoon leuk om zelf alles bij elkaar te zoeken.

Een pakketreis heb ik zelf nog nooit geboekt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:13

Rambogirl schreef:
Egypte :Y) :+
Ik zou graag terug willen naar het resort waar we in April/Mei ook zijn geweest. Toen hebben we €820,- betaald pp, maar die was begin Januari geboekt. Ik had nog nooit een last minute geboekt en hoorde dat dit vaak goedkoper is. Nou, €1230,- pp voor dezelfde vakantie vind ik niet goedkoper...
Had op Booking gekeken en als ik vluchten en resort lost boek zou ik wel onder de €1000,- pp zitten.
Nog altijd duurder dan een aantal maanden terug, maar les geleerd voor de volgende keer zou ik denken :')

april vs oktober zijn ook wel iets andere maanden. De topseizoenen voor egypte lopen ook anders. April is nog voor, oktober is ook nog deel hoog. November/december is dan weer laag dacht ik.

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 15:30

Wij boeken eigenlijk altijd alles los. Behalve als er echt elke dag activiteiten zijn, zoals bijvoorbeeld Lapland.

Wij gebruiken booking, airbnb en we boeken direct bij de vluchtmaatschappij.

Ik heb ook laatst een keer naar een pakketreis gekeken via Tui, maar man wat betaal je dan veel extra. Meteen weer zelf geboekt, biedt ook meer vrijheid. Wij doen dus (bijna) nooit anders :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:00

Onze vakanties naar frankrijk en duitsland (dus met autovervoer) boek ik alles los. Vakantie turkije deed ik allemaal all in. Maar laatste keer was dat doodeng. Via vakantiediscounter geboekt en achteraf zagen we dat t via een duitse tussenpersoon was die echt niet groot was. Moesten onz daar melden bij zoon loketje en toen moest er nog vanalles gebeld worden voor transfer naar t hotel. Ik ben gewend: zoon bus of taxi met andere hollanders die dan langs diverse hotels rijdt maar wij moest in n soort prive taxi met blauwe ledverlichting. Dooooodeng. We dachten echt dat we zouden eindigen in de bergen ofzo. Dus zou denk ik beter checken welke touroperator erachter zit.