Vakantie begin oktober, waar heen?? (Europa)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sodera

Vakantie begin oktober, waar heen?? (Europa)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 18:14

Hi,

Wij zijn op zoek naar een vakantie en mijn hoofd is vol en ik ben het overzicht nogal enorm kwijt....

- Begin oktober, vertrek tussen 29 september en 5 oktober (kan soms vooral voor de kosten nogal uitmaken)
- 4 volwassenen, dus een accomodatie met 2 slaapkamers of 2 hotelkamers.
- Graag een beetje aardig weer; we willen graag aan een zwembad kunnen liggen overdag, 's avonds een trui aan trekken vind ik geen probleem.
- Wij wonen in Ierland en we gaan met mijn ouders, die in NL wonen. We kunnen elkaar op t vliegveld op bestemming treffen of via Nederland vliegen. Vliegen dan het liefst vanaf Amsterdam maar Dusseldorf of Weeze is ook een optie.

Qua accomodatie, ik ben of op zoek naar een huis met eigen zwembad in een dorpje of een hotel met half pension of all inclusive.
Alles is ok, maar ik vind het fijn als ik niet 2 of 3 keer per dag op zoek moet naar iets om te eten. Daarom ook of een fatsoenlijke keuken zodat je zelf een keer kunt koken en lunch kunt maken of bij het hotel eten.

Het moet mogelijk zijn om vanuit de accomodatie (veilig) naar een dorpje oid te lopen. We huren zeer wrs wel een auto maar mijn vriend houdt van geregeld een stukje te kunnen lopen en wat ontdekken etc. Dat mag rustig alleen een winkelstraatje en wat restaurants zijn, maar liever niet de middle of nowhere.

Ik vind het ok om alles los te boeken of een volledige pakketreis te boeken. Onze laatste 2 vakanties waren mwoah qua accomodatie (omdat we altijd te laat beslissen waar we heen willen/iets boeken) dus wil nu graag iets tofs.

Voor de locatie heb ik naar de Canarische eilanden gekeken en Zuid Spanje. Wat ik zie is dat bijv Griekenland al veel dicht aan het gaan is vanaf 1 oktober. Vliegen vanuit Ierland is ook lastig naar Griekenland. Portugal is een optie maar daar kan ik het ook niet helemaal vinden nog...
Italie twijfel ik erg over het weer, daar ga je denk ik al erg richting herst.
Ook Mallorca/Menorca/Ibiza, de Azoren en Madeira, hoe is het weer daar begin oktober?
Onze vakantie in Tenerife in juni dit jaar had veel zware bewolking en weinig zon en deze zomer is een drama in zowel NL als IRL dus ik wil heel graag écht wel een behoorlijke zongarantie.

Qua budget ligt het er een beetje aan maar rond de €1200 per persoon/€2500 per stel.
Is het alleen accomodatie van een huis komt dat neer op rond de €180 per nacht.

Ik zoek het liefst namen van hotels/huizen of linkjes naar de pakketaanbieders, omdat ik het overzicht inmiddels helemaal kwijt ben tussen Nederlandse pakketreizen, Ierse pakketreizen, huizenwebsites, booking.com enz....

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:03

Azoren is in oktober geen weer meer om aan het zwembad te liggen - mooi is het er natuurlijk wel!
Canarische eilanden zijn dan prima, Madeira, Cyprus en bepaalde griekse eilanden ook. V.w.b. het praktische aspect: Kijk op de oktober pagina van Waarschijntdezonwel.nl https://www.waarschijntdezonwel.nl/zonvakantie-oktober zie je van al die bestemmingen de reisorganisaties en gemiddelde temperatuur.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:50

Vertrekdatum de 29e en dan terug de 5e? Of is dit de datum waartussen jullie willen vertrekken? Haal er even niet 123 uit hoeveel dagen jullie willen gaan :')

Gok dat Kreta, Rhodos en Cyprus best mooie opties kunnen zijn qua zonnige dagen.

Ligt de voorkeur bij jullie bij een eigen huisje of all inclusive resort? Zijn natuurlijk ook wel verschillende zoektermen in die zin. Ook wat betreft stijl is natuurlijk ook een hoop verschil in kamers etc.
Wij zijn bijvoorbeeld boutique hotels een beetje gewend en wijken daar lastig vanaf :')
Laatst bijgewerkt door Snoraly op 26-07-24 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

WenK

Re: Vakantie begin oktober, waar heen?? (Europa)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:54

De zuidelijker Griekse eilanden zouden dan nog best moeten kunnen.

Je geeft aan "Europa", is dat vanwege reisdocumenten of reisduur? Indien het laatste kun je ook kijken naar Tunesië, daar schijn je prima (opletten niet meer dan in een grote Nederlandse stad) een stukje te kunnen wandelen. Ook zijn daar redelijk wat All Inclusive hotels voor gunstige prijzen (wij gaan over een paar weken).

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 21:07

Goed punt! We willen graag iig een week, als t qua budget lukt ook wel 10 dagen.

Griekenland is wel echt beetje laatste optie eerlijk gezegd, dan moeten we via Amsterdam vliegen terwijl we wel direct naar Spanje/canarische eilanden zouden kunnen.

Tunesië.. hm… interessant. Nooit aan gedacht.
Europa was idd vooral voor hoe lang vliegen t.o.v. hoe lang we weg willen.

Qua accommodatie, hotel of eigen huis, maakt het me niet zo heel veel uit en dat maakt dus ook de teveel opties haha..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:09

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:13

Hmm ja die kan ik me voorstellen, moet ook eerlijk zeggen dat dat vliegen vanaf Ierland het moeilijker maakt wat betreft pakketreizen ook natuurlijk. Ik ga dit even bij een vriendin voorleggen die in de toerisme heeft gewerkt! Die deed dit soort dingen als werk dus wellicht heeft ze iets meer kennis.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:17

Madeira en Canarische eilanden zijn top in de wintermaanden.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 21:25

Snoraly schreef:
Hmm ja die kan ik me voorstellen, moet ook eerlijk zeggen dat dat vliegen vanaf Ierland het moeilijker maakt wat betreft pakketreizen ook natuurlijk. Ik ga dit even bij een vriendin voorleggen die in de toerisme heeft gewerkt! Die deed dit soort dingen als werk dus wellicht heeft ze iets meer kennis.

Als ik een hotelnaam heb, kan ik de Ierse operator erbij zoeken!
Tui biedt bijv dezelfde hotels in NL aan als in Ierland. Ik boek onze spullen, mijn ouders die van hun en we zien elkaar op vakantie!
Wel echt superlief dat je dat wil vragen.

Ik ben, vanwege m’n werk, best handig in reizen uitzoeken etc maar heb gewoon echt keuzestress. En heb nu de laatste paar keer niet de accommodatie gehad die ik verwachtte, ondanks goede reviews, dus wil nu graag echt zekerheid en ervaringen!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:29

Three Corners Fayrouz in Marsa Alam voldoet aan je eisen, all inclusive hotel, je kan met de shuttlebus vanuit het hotel naar Port Ghalib voor €3 pp retour. Hotel van Belgische eigenaar. Wandelen naar de naastgelegen baai Marsa Mubarak kan ook en daar kan je snorkelen en zeeschildpadden zien. Verder ook op het hotel goed snorkelen en goedkope excursies zoals paardrijden of quad rijden.

Is 5 uur vliegen vanaf Amsterdam.

Oktober overdag 25°c+ in de avond waarschijnlijk een vestje nodig, zon gegarandeerd! Regent daar maximaal 5 van de 365 dagen...dus absoluut zon garantie.

Weet alleen de prijzen niet in jouw periode.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:48

Egypte is geen Europa maar ik wilde die ook tippen inderdaad. Niet per se bovengenoemde plek maar meer gewoon Egypte in het algemeen

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:25

Kijk eens naar Blue Lagoon Resort op Kos. Echt een heerlijke plek! Het eten is goed en je hebt meerdere thema restaurants. We hebben echt genoten vorig jaar en gaan dit jaar weer terug.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:37

Ik vind Puerto del Carmen Lanzarote erg mooi! Qua accommodatie is Hyde Park Lane een aanrader.

Gran Canaria Playa del Ingles, wij zijn fan van Barbacan

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:09

Dorine92 schreef:
Egypte is geen Europa maar ik wilde die ook tippen inderdaad. Niet per se bovengenoemde plek maar meer gewoon Egypte in het algemeen

Dit! En als die regio oké is dan is Marokko ook een grote aanrader.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:46

ibiza is begin oktober nog zalig! het is dan ook niet meer zo druk. Het prachtig mooi helder blauwe zeewater is dan ook nog warm dus kun je nog lekker zwemmen. Het is gewoon een fijn eiland mt vele mooie strandjes. En het is niet ver weg.
een ochtendje vanuit de haven met de boot naar Formentera is ook leuk om te doen.
De prijzen van de huizen die je kunt huren zijn dan ook wat betaalbaarder na september. Wij huren bij Harissa Ibiza.
die hebben prachtige huizen op prachtige locaties. Wij zitten altijd op Zuid ibiza. Cala Carbo.
je moet wel een auto huren om het eiland te bekijken.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:41

Lanzarote -playa del carmen

R2 Aparthotel Bahía Kontiki.

Alles is op loopstand (restaurantjes en de boulevard), grote Lidl en paar kleinere supermarkten in de buurt.
kamers met een eigen keuken.
We hebben het er heerlijk gehad.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:28

Kaapverdië? Geen Europa maar kort vliegen en 100% zon garantie

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:37

En Sicilië?
Ben een paar jaar geleden daar eind september/begin oktober geweest en nog heerlijk weer gehad.
Ook aan het strand gelegen en in zee gezwommen. Deze is heerlijk warm zo aan het einde van het seizoen.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:01

Wij zijn twee jaar geleden in oktober in Cabanas de Tavira (Portugal) geweest, prima weer gehad. Veel gezwommen, zowel in het zwembad als de zee. Mijn opa & oma hadden daar de hele maand oktober een huis gehuurd en hebben eigenlijk heel de maand goed weer gehad.
We zaten toen op Quinta Velha, het park heeft een eigen zwembad en restaurant, op 10 minuutjes wandelen zit je aan de boulevard met wat restaurants en en barren.

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:44

wij zijn afgelopen jaar in oktober naar Sintra, portugal geweest. Hebben meerdere dagen aan het strand gelegen

even een edit omdat ik me dit nu bedenk: Ik ben de laatste jaren meerdere keren ook in september naar Portugal geweest en het is elke keer nog flink warm geweest. Dat was alleen meer binnenland, omgeving Evora

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 14:34

carina schreef:
Kaapverdië? Geen Europa maar kort vliegen en 100% zon garantie

Hier ga ik inderdaad in september heen

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:42

Denise_Storm schreef:
Kijk eens naar Blue Lagoon Resort op Kos. Echt een heerlijke plek! Het eten is goed en je hebt meerdere thema restaurants. We hebben echt genoten vorig jaar en gaan dit jaar weer terug.

Precies dit! Was mijn beste vakantie ooit.
Wij zijn toen in de 2e week van oktober gegaan, en nog altijd 28 graden. Zelf ben ik een hele moeilijke eter, maar ik heb daar iedere dag iets anders kunnen eten en het was heerlijk! Zwembaden waren wel koud, maar wij gingen met een buggy naar de andere kant van het eiland, en daar was de zee gewoon echt warm. Sowieso is Kos een mooi eiland wat je zonder zorgen, ook te voet, kan ontdekken.

Kaapverdie (Sal) was heerlijk warm, zie 30+ graden, maar heel eerlijk ga ik niet meer terug. Buiten het resort een een aantal excursies is er niks te doen. En dan is Sal nog het eiland met het meeste entertainment, wordt er gezegd....

Wij zoeken voor wederom de 2e week van oktober ook een bestemming. Ik ga samen met mijn vriend, en zijn beste maat. Het niet meer weten waar te zoeken komt me bekend voor!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:32

Ik kan je de omgeving van Napels en de Amalfikust enorm aanraden!
Prachtige omgeving en wij hadden een aantal jaar geleden eind september/begin oktober ook prachtig weer.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:57

Weet iemand hoe het nu na de grote brand op La Palma is? Die bestemming overweeg ik voor midden oktober.

En ik zag Sicilië voorbij komen, die staat hier ook op het lijstje. Is iemand daar al eens midden/eind oktober geweest en hoe is de temperatuur dan?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:00

leeslampje schreef:
Weet iemand hoe het nu na de grote brand op La Palma is? Die bestemming overweeg ik voor midden oktober.

En ik zag Sicilië voorbij komen, die staat hier ook op het lijstje. Is iemand daar al eens midden/eind oktober geweest en hoe is de temperatuur dan?

Nee joh, die brand zie je bijna niks meer van, de canarische den kan uitstekend tegen vuur, laat je daar niet door tegenhouden.