Mensen die in Australië zijn geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Mensen die in Australië zijn geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 22:31

Wat is jullie ervaring? Was het de kosten en het reizen waard? Zou je er naartoe terug willen en waarom? Wat zijn aanraders? Tips voor plekken die niet overspoeld worden door toerisme?

Al jaren zeg ik ooit naar Australië te willen, maar omdat het zo ver en duur is twijfel ik soms. Daarom ben ik benieuwd naar jullie Australië ervaringen.

Ik heb wel al allemaal plekken genoteerd waar ik wel naartoe zou willen, en activiteiten die ik wil doen, maar ergens ben ik ook bang dat juist die plekken enorm druk zijn met toeristen.

Grappig hoe je zo naar iets uit kan kijken, maar misschien daarom en vanwege de kosten/reistijd bang bent dat het misschien toch tegen valt :o

ievie

Re: Mensen die in Australië zijn geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:41

Ik ben er geweest en vond het een heel mooie reis. En ja, het was veel geld.. wij hadden een auto gehuurd, dat was vrij duur. Maar daar tegenover stond wel dat we veelal in hostels sliepen, dus dat scheelde dan weer.
De reistijd is me op zich wel meegevallen. Ik denk wel dat je niet te kort moet gaan, dan is het misschien niet de moeite waard. Wij waren er vijf weken. De eerste week waren we in Melbourne (Australian open) en daarna zijn we via de Blue mountains en Sydney, via de oostkust omhoog gereisd.
Of je de reis het geld waard vindt, kan je alleen voor jezelf beslissen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 22:44

Heb je nog specifieke tips? Plekken die onvergetelijk waren?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:56

Ik vond sowieso Melbourne een heel fijne stad en de Blue mountains waren prachtig. Het is tien jaar geleden dat ik er ben geweest, dus zal proberen binnenkort even mn plakboek er bij te pakken. Ik heb destijds een dagboekje bijgehouden.

Edit; ik heb paard gereden in de blue mountains.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 00:41

Welk soort klimaat en omgeving trekt je aan (kust, regenwoud, gematigd klimaat, woestijn etc)?
Behalve als je echt maanden gaat moet je iedere regio in Australie zien als een eigen land.
Stel dat je 3 weken wilt gaan, dan ga je niet „Australie“ zien, maar dan focus je op 1 stukje klimaat zone of indien toch, dan moet je extra vluchten boeken. Net als je niet naar heel „Amerika“ op vakantie kan in 3 weken en ook niet heel Europa kan zien in 3 weken.
Van Zuid (Melbourne) naar Noord (Darwin/Cairns) is 3 uur vliegen.
Ofwel, dat is uiteraard duur want dat is bij wijze van spreke vergelijkbaar met binnen 1 vakantie van slechts enkele weken zowel Denemarken als Marokko te willen zien.
Vraag je dus eerst af: wanneer wil je weg (en is het dan zomer of winter) en wat voor omgeving trekt je het meest.

Ik ben er trouwens nu voor bijna 4 weken :D
En ik ben 25 jaar geleden geweest (10 maanden gewoond, 2 maanden gereist).

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 02:48

Ik vind persoonlijk de oostkust fijn en vond Ballina heel prettig. Minder toeristisch als Byron Bay maar nog steeds schitterende stranden. Maar goed ik houd van de zon en de zee.

The Grampians is de moeite als je van bergen en water vallen houd. Halls Gap heeft wel het hele jaar door toeristen.

Wil je meer een outback plaats bezoeken is Broken Hill misschien iets voor je maar daar zal minder te doen zijn.

Ik ben zelf nog niet in Western Australia geweest dus daar heb ik geen ervaring mee.

Als je voor een relatief korte vakantie gaat is het zoals hierboven genoemd belangrijk uit te zoeken wat je wil zijn en welk klimaat. Tasmania heeft bv een hele mooie natuur maar zal kouder zijn als Queensland.

Mocht je er voor kiezen om te gaan en je reist richting Swan Hill kunnen we misschien afspreken voor koffie als je dat leuk vind.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 06:50

Ben twee keer in Australië geweest en na de eerste keer wist ik dat ik nog een keer terug wilde komen. De laatste keer is inmiddels al weer ruim 15jaar geleden dus geen recente ervaring. Heb van Darwin tot Cairns gezien in rondje tegen de klok in. En ook nog een losse trip naar Alice Springs.
Alles hangt vooral af hoeveel tijd je hebt. Oostkust is sowieso drukker. Westkust veel minder tourisme. Maar ook grote afstanden waar weinig te zien is.
Als ik niet nog andere plekken had die ik graag zou willen zien zou ik zo weer heen gaan. Vond het elke cent meer dan waard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:00

Het ligt er ook heel erg aan wat je verder al gezien hebt van de wereld.
Persoonlijk vond ik bijv. de great ocean road niet echt verschillend dan de kust bij de Algarve.
Steden vind ik persoonlijk ook niet vreselijk spannend, vooral omdat de geschiedenis redelijk kort is.
Als ik ooit voor een 3e keer terug ga wil ik heel veel meer tijd in het regenwoud doorbrengen. Op het moment zijn overigens boven Cairns veel wegen kapot of tijdelijk dicht vanwege de laatste cycloon.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:00

Wij zijn ruim zes weken geweest in 2014. Omdat we graag veel meeslepen en shoppen onderweg, wilden we geen binnenlandse vluchten doen. We hebben dus een rondje Melbourne, Adelaide, Sidney gedaan en onderweg enorm veel verschillende landschappen gezien.

We zijn meer plattelands- dan stadsmensen en hebben genoten van o.a. de Great Ocean Road, The Grampians (niet echt bijzonder voor ons), Flinders Ranges (geweldig!), Broken Hill (Flying Doctors) en diverse plaatsen aan de kust zoals Merimbula en Gippsland.

Ons verslag (daar ben je wel even zoet mee): https://casadospalmeras.wordpress.com/w ... -20141.pdf

Foto's: https://tijmesdownunder.wordpress.com/fotos/

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:16

Mungbean schreef:
Persoonlijk vond ik bijv. de great ocean road niet echt verschillend dan de kust bij de Algarve.

Behalve dat er walvissen voor de kust zwemmen en er koala's in de bomen hangen.

TS, de hele ooskust is één grote toeristenbubbel. Logisch ook, die is makkelijk te bereizen en heeft veel mooie plekken. Uiteindelijk bezoekt het gros van de toeristen allemaal dezelfde plekken.
Ik vond persoonlijk het binnenland (de outback) en de westkust een stuk mooier en een heel stuk minder toeristisch. Zeker als je een auto huurt en lekker je eigen gang gaat.
Ja, het is een dure reis en ja, het is je geld waard. Ik ben er 4x geweest :+

Je opent trouwens erg veel reistopics, maar reageert eigenlijk verder niet meer. Ga je ook iets doen met al die reistips?
Laatst bijgewerkt door Goof op 19-07-24 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:34

Ik ben au pair geweest in mount isa (outback) en ben daarna gaan backpacken langs de oostkust. Mijn ervaring als backpacker is natuurlijk compleet anders dan wanneer je met partner/gezin etc gaat reizen.

Ik ben in mijn au pair tijd echt verliefd geworden op de outback! Maar cairns en fraser island vond ik ook echt fantastisch.

Kijk waar jij naar opzoek bent in een vakantie. De oostkust is wel zo een beetje de plek waar al reizigers en backpackers heen gaan. Het is daar dus zeker toeristisch. Maar er is natuurlijk een reden waarom de meeste naar de oostkust willen. Het is echt fantastisch.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:35

Goof schreef:
Mungbean schreef:

TS, de hele ooskust is één grote toeristenbubbel. Logisch ook, die is makkelijk te bereizen en heeft veel mooie plekken. Uiteindelijk bezoekt het gros van de toeristen allemaal dezelfde plekken.

Na drie keer Highway 1 in Californië, was de Great Ocean Road niet echt verrassend, maar nog steeds erg mooi. Vooral het regenwoud bij Apollo Bay (sfeertje daar ook!), de koala's en de kleurrijke vogels, maken het toch echt wel anders.

Voor mij voelde de oostkust niet echt als vol en toeristisch, Amerika is veel toeristischer bijvoorbeeld.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:41

Goof schreef:
Mungbean schreef:

Na drie keer Highway 1 in Californië, was de Great Ocean Road niet echt verrassend, maar nog steeds erg mooi. Vooral het regenwoud bij Apollo Bay (sfeertje daar ook!), de koala's en de kleurrijke vogels, maken het toch echt wel anders.

Voor mij voelde de oostkust niet echt als vol en toeristisch, Amerika is veel toeristischer bijvoorbeeld.

Maar wat heb jij dan van de oostkust precies gezien? Want de oostkust is met name zeg maar vanaf cairns en dan naar beneden tot Sydney of Melbourne. Van wat ik begrijp heb jij met name het zuiden gedaan?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 07:45

Ah ja ik had dus wel ideeën waar ik naartoe wil gaan, Tasmanië, Gold Coast(springbrook NP, glasshouse mountains, dream wold(ben gek op achtbanen), daintree/port douglas en een van de eilanden aldaar. En in West Australië rottnest Island, Pinnacle dessert, ningaloo reef en karijini(maar daar rij je inderdaad ook hele stukken langs de kust met niks anders dan dat :P

Tussen gold coast en Cairns zou ik wel voor een vliegtuig gaan in plaats van alles te rijden.

Ik snap dat daar veel tijd voor nodig is :') misschien keuzes maken of nog heel lang doorsparen. Maar ik denk omdat het zo ver/duur is ik er daarna niet nog een keer heen zal gaan.

Australië trekt me vanwege de wildlife, dieren die je elders niet in het wild tegen zal komen. Zo heb ik al jaren op mijn bucketlist om te snorkelen bij the Great Barrier Reef en om te snorkelen met whalesharks, het eerste kan alleen in Australië :P

Maar normaal ook binnen Europa kies ik voor plekken of periodes waar er weinig toerisme is.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 19-07-24 08:00, in het totaal 3 keer bewerkt

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:47

Wij zijn afgelopen jaar voor de 3e keer in Australië geweest.
Zoals eerder ook al genoemd, Australië in 1x ga je niet redden, daarvoor is het veel te groot, en er zit daardoor ook al een verschil in klimaat tussen het Noorden en Zuiden. De beste reistijd voor beide zijdes verschilt daardoor. (Het Noorden kent een regentijd, terwijl het Zuiden dan zomer ervaart). Australië is ongeveer even groot als Europa, en dat “doe” je ook niet in 1 reis, tenzij je onbeperkt de tijd hebt. De verschillen qua klimaat en landschappen zijn ook wel te vergelijken met Europa, van warm naar koud en van groen naar dor.

Onze eerste reis was een rondrit vanaf Sydney via de kust naar beneden tot (iets voor) Adelaide, vanaf daar zijn we via het binnenland (Broken Hill - Dubbo) terug via de Blue Mountains gereden naar Sydney. Hiervoor hadden wij 6 weken de tijd, en dat klinkt dan als veel tijd voor een rondje, maar dat betekende al iedere dag verplaatsen en regelmatig ook 300-400 km+ Kortom; zou ik dat opnieuw doen, zou ik een minder grote route uitstippelen.
In deze route heb je al zo veel verschillende landschappen; ruige kusten, regenwoud, mijngebieden, landbouwgebied (tarwe) en bergen. Echt prachtig!
De route die wij reden is niet echt gebruikelijk, al zitten er wel een aantal plaatsen bij die toeristischer zijn, maar er is zoveel ruimte dat ik die plaatsen eigenlijk nooit als toeristisch heb ervaren. Zo kon je toen voor de Dubbo Zoo alleen een 2 dagen entreepas kopen, deze dierentuin is zo groot dat je het niet eens in 1 dag kunt zien en je verplaatst je auto af en toe mee door het park!

Onze 2e reis ging wederom langs de kust van Sydney naar Melbourne, dit keer 4 weken. Slecht een paar plekken (bewust) opnieuw bezocht, en verder totaal andere plekken ontdekt op dezelfde route. Vanaf Melbourne vlogen we naar Tasmanië, waar we in eerste instantie 2,5 week zouden rondrijden. We waren iets te vroeg in het jaar in Tasmanië, en de sneeuw was daar net (niet) weggesmolten. Het was nog enorm koud en we hadden heel veel regen, na een dag of 10 hebben we daarom besloten om eerder terug te vliegen naar Sydney, ondanks dat het eiland waanzinnig mooi en ruig is. Denk maar aan Jurassic Parc. Er leven maar heel weinig mensen, wat inhoudt dat er dus ook verder niet echt attracties binnen zijn waar je op een regenachtige dag naar toe kunt uitwijken. Vanaf Sydney zijn we toen in de resterende dagen die we hadden nog een stukje naar het Noorden gereden tot aan Coffs Harbour (ca. 800 kilometer geloof ik) en retour. Daar hadden we toen nog heerlijk zomers weer en waren er dus ook wat attractieparken en aquariums e.d. waar je naar toe kunt, dat stuk is wel toeristisch te noemen, maar wederom, je hebt nog steeds plaats zat.

Onze 3e reis was afgelopen december, ook weer 4 weken. We zijn gestart met 3 dagen Melbourne (oud en nieuw gevierd met een vriendin), en daarna met het vliegtuig naar Alice Springs gevlogen. Daar hebben we 5 dagen rondgereden door de Outback, naar Uluru, maar ook bv. Kings Canyon. Vanaf Alice Springs vlogen we naar Perth (8 uur vliegen incl. Overstap voor de beeldvorming). Daar zijn we met een camper rond gaan rijden lang de kust naar beneden tot aan Esperance (oudste bosgebieden en kusten), en daarna door het binnenland (akkerbouw gebied) via Wave Rock terug, en dan net voor Perth nog een klein stukje om hoog gereden tot aan Kalbarri. Ook wederom eigenlijk te veel kilometers, en qua temperatuur ook al eigenlijk iets te noordelijk (In het Noorden is het regentijd, dus in het aansluitende grensgebied is het enorm benauwd door de hoge luchtvochtigheid), maar Kalbarri National Park was wel een van onze hoogtepunten dus ik ben blij dat we dit hebben gezien. Hier liep je door een hele indrukwekkende canyon. Deze reis hadden we dus al 3 verschillende tijdzones door de afstanden die we hebben afgelegd!

Hebben we nu alles gezien: absoluut niet. Voor mijn gevoel moet ik nog minimaal 2x terug om “Australië” gezien te hebben; In het Noorden een rit Broome-Darwin hoop ik ooit nog te mogen maken, en daarnaast de “Oostkust” oftewel Brisbane-Cairns. Ook dan heb je natuurlijk nog altijd niet alles gezien, maar dan heb je wel een goed beeld ;)
Dus ja, het is het geld waard! Kosten om er te komen zijn hoog, kosten qua autohuur zijn tov andere landen te overzien (maar kies geen mini auto als je ver wilt rijden, niet alle wegen zijn verhard en airco is een must), kosten van binnenlandse vluchten zijn hoog. Het verschil tussen camperhuur of (simpele) hotels/motels is vergelijkbaar. Het levensonderhoud daar is soms nog iets goedkoper als hier, maar verwacht geen Aziatische prijsverschillen ;)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:54

Het is zeker duur, maar als je het mij vraagt iets waar je nooit spijt van krijgt. Het is geweldig, zo uitgestrekt en zo bijzonder. Ik heb gereisd van Cairs naar Sydney. Sydney vond ik als enige wel wat tegenvallen maar dat had misschien ermee te maken dat ik oud en nieuw daar heb gevierd en ik moet zeggen dat was zo enorm aan regels gebonden dat het niet leuk was.

Ik ben het absoluut oneens met dat het op de Algarve zou lijken. Je hebt bij Cairns het regenwoud naast de kustlijn wat fenomenaal is om te zien en te zijn, de Whit Sundays parelwitte uitgestrekte stranden wil je echt niet missen, ik vond Noosa ook geweldig echt een plaatsje uit een droom.

Ja er komen veel backpackers maar die kom je vooral tegen bij hostels, het is zo groot dat het absoluut niet touristisch is zoals op vakanties in Europa of bijv in Thailand. Ik vond juist dat je erg veel van het land zelf en de mensen ervaart. De backpack sfeer vind je in hostels uiteraard wel maar ik vond dat juist heerlijk, mensen die vrij zijn en niet materialistisch. Maar dat is persoonlijk. Maar zodra je er op uit gaat voel je echt het land.

Of het het geld en de tijd waard is kun je inderdaad alleen zelf beslissen en waarschijnlijk zoals met alles als je er veel van verwacht en ´afweegt´ als je daar bent of je het waard vind dan is het misschien niet ontspannen. Ik vond het in ieder geval iets heel waardevols en fantastisch.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:55

moonsparkle schreef:
Ah ja ik had dus wel ideeën waar ik naartoe wil gaan, Tasmanië, Gold Coast(springbrook NP, glasshouse mountains, dream wold(ben gek op achtbanen), daintree/port douglas en een van de eilanden aldaar. En in West Australië rottnest Island, Pinnacle dessert, ningaloo reef en karijini(maar daar rij je inderdaad ook hele stukken langs de kust met niks anders dan dat :P

Tussen gold coast en Cairns zou ik wel voor een vliegtuig gaan in plaats van alles te rijden.

Ik snap dat daar veel tijd voor nodig is :') misschien keuzes maken of nog heel lang doorsparen.

Australië trekt me vanwege de wildlife, dieren die je elders niet in het wild tegen zal komen. Zo heb ik al jaren op mijn bucketlist om te snorkelen bij the Great Barrier Reef en om te snorkelen met whalesharks, het eerste kan alleen in Australië :P

Maar normaal ook binnen Europa kies ik voor plekken of periodes waar er weinig toerisme is.

Waarom? Tussen Cairs en Gold coast is juist heel erg mooi

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 08:01

Omdat ik niet oneindig de tijd zal hebben helaas :') in Tasmanië en de West kust wil ik dan wel gaan rijden.

Ik twijfel wel ook wat handig is qua route volgorde, het liefst zou ik zo ver mogelijk beginnen dat is Tasmanië, maar aan de andere kant dan ben je echt zo lang achter elkaar overweg, misschien is eerst Oost, dan Tasmanië, dan West een beter idee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:06

Hpeveel tijd zou je voor dat allemaal hebben?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 08:10

MoniqueT schreef:
Wij zijn ruim zes weken geweest in 2014. Omdat we graag veel meeslepen en shoppen onderweg, wilden we geen binnenlandse vluchten doen. We hebben dus een rondje Melbourne, Adelaide, Sidney gedaan en onderweg enorm veel verschillende landschappen gezien.

We zijn meer plattelands- dan stadsmensen en hebben genoten van o.a. de Great Ocean Road, The Grampians (niet echt bijzonder voor ons), Flinders Ranges (geweldig!), Broken Hill (Flying Doctors) en diverse plaatsen aan de kust zoals Merimbula en Gippsland.

Ons verslag (daar ben je wel even zoet mee): https://casadospalmeras.wordpress.com/w ... -20141.pdf

Foto's: https://tijmesdownunder.wordpress.com/fotos/

Wat een gaaf verslag, ben nog niet helemaal uitgelezen hoor :P maar ik las dat jullie meerdere rondreizen in Amerika hebben gedaan, hoe vonden jullie dat in vergelijking met Australië? Ik twijfel namelijk om anders van Canada naar onder te reizen richting antilope canyon. Maar Amerika is dichterbij waardoor dat nog wel in stukken te doen is.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:13

vevina schreef:
Maar wat heb jij dan van de oostkust precies gezien? Want de oostkust is met name zeg maar vanaf cairns en dan naar beneden tot Sydney of Melbourne. Van wat ik begrijp heb jij met name het zuiden gedaan?

Bedoel je mij? Of Goof?

Wij hebben in elk geval het stuk van Sydney tot Melbourne gedaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 08:19

Goof schreef:
Hpeveel tijd zou je voor dat allemaal hebben?

Er is dus nog geen concreet plan, eerst zal ik ook dan nog heel veel moeten sparen :o maar goed dan heb ik wat om naar uit te kijken zeg maar haha. Ik denk dat de echte max 1,5 maand/ twee maanden zal zijn. ivm werk is het daarom ook dat ik wat twijfel want zoiets gaat niet zomaar en ook niet zomaar nog een keer :P

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:22

moonsparkle schreef:
Wat een gaaf verslag, ben nog niet helemaal uitgelezen hoor :P maar ik las dat jullie meerdere rondreizen in Amerika hebben gedaan, hoe vonden jullie dat in vergelijking met Australië? Ik twijfel namelijk om anders van Canada naar onder te reizen richting antilope canyon. Maar Amerika is dichterbij waardoor dat nog wel in stukken te doen is.

Moeilijke vergelijking. We hebben tien rondreizen gedaan in Amerika, in 32 staten geweest en veel nationale parken gezien. In Amerika werd het steeds drukker op de bekende toeristische plekken, die drukte hebben we in Australië niet zo ervaren. Qua natuur is Amerika vaak net wat spectaculairder in de zin van meer wisselende natuur op kortere afstand, maar de outback in Australië vonden we geweldig en nergens mee te vergelijken. En ook de dieren, die zijn zo uniek in Australië, onvergetelijk.

Australië voelde zeker op het platteland wat knusser aan, wat meer jaren '70. In Amerika zijn de grote ketens overal hetzelfde. Ik denk dat we niet genoeg van Australië gezien hebben om goed te kunnen vergelijken. Amerika is ook gewoon makkelijker wat afstand betreft en we hebben er diverse vrienden wonen en combineren een vakantie eigenlijk altijd wel met wat ontmoetingen daar.

Het stuk Amerika wat jij noemt, Washington, Oregon en dan het zuidwesten is steeds toeristischer. Sinds er overal gereserveerd moet worden om een natuurgebied in te mogen, is voor ons de lol er wel wat vanaf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:29

Goof, ja daar heb je dan wel gelijk in :D
Maar toch vond ik dat niet mijn persoonlijke highligt, net als de regio tussen Sydney en Brisbane niet mijn eerste keus is, maar alles daarboven wel :j
Dat maakt het ook zo moeilijk om advies te geven, het is maar net waar je naar op zoek bent.

In 6-8 weken kun je wel een toffe tour maken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:35

De tijd vliegt, voor mij was het een ervaring om nooit te vergeten. In 1996 ben ik 3 maanden naar Australië geweest om mijn familie op te zoeken.
Gereisd langs de Westkust van Perth, naar Busselton, Esperance, Albany, Coolgardie, Kalgoordie, Gerelton en alles wat ertussen zit.
Gevaren, geklommen, mijnen bezocht, paard gereden en alles wat ik tegenkwam op mijn pad.
Het was een fantastische ervaring!