Met de fiets door het Hanzeland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Met de fiets door het Hanzeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-24 20:35

Beste mensen,

Hebben jullie vorig jaar genoten van mijn tocht naar IJsland? Waar ik met de fiets naar het noordelijkste puntje van Denemarken reisde, de boot via de Faeröer nam en uiteindelijk toch niet het héle land rondfietste, maar wel ontzettend veel mooie dingen zag?

Ik heb er in elk geval erg van genoten, ondanks alle vermoeidheid, materiaalpech en kiespijn. Daarom ga ik dit jaar weer op fietsvakantie. Een kleine teleurstelling misschien: zo stoer als vorig jaar gaat het niet worden. Ik ga "maar" vier weken weg, ik blijf dichter bij huis, ik bedwing geen hellingen van 600 meter en nergens is het zo dunbevolkt als op de toendra. Maar ik ga wel weer prachtige dingen zien, inclusief twee landen waar ik nog nooit geweest ben.

Net als vorig jaar gaat mijn broertje mee op deel 1, terwijl ik het tweede deel alleen afwerk. Deel 1 begint in Hamburg, vanwaar we naar Lübeck gaan en de Oostzeekust afreizen. In Polen gaat hij dan terug en steek ik de Oostzee over naar Zweden. Van daaruit ga ik via Denemarken en Duitsland weer terug naar huis.

Er ligt een rijke tocht in het verschiet met een keur aan natuurschoon en (cultuur)geschiedenis uit elke periode van de middeleeuwen tot nu: prachtige oude Hanzesteden, oerbossen, stranden, meertjes en misschien wel een potje wildkamperen. En vast ook wel weer tegenslag, maar voor al het moois dat me te wachten staat hoef ik daar niet aan te denken. 7 juli vertrekken we. Mooie foto's gegarandeerd, dus als ik jullie was zou ik volgen! :D

Janneke2

Re: Met de fiets door het Hanzeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:38

Hartstikke leuk...!

Ik ga volgen - en alvast veel plezier!!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:41

Gaaf dat je weer gaat!
Ik volg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:41

Nou, heel tof!
Veel plezier alvast. Ben benieuwd naar foto's.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:50

ik ga ook volgen hoor, wel in stilte.
vond je Ijsland avontuur al bewonderenswaardig ondanks de tegenslagen die hebt gehad.

Ik duim dat deze reis probleemloos zal zijn.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:26

Vorig jaar ook gevolgd, ben benieuwd naar je avonturen dit jaar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:28

Ik schuif hier ook weer aan. Het klinkt als een mooie afwisselende route. Misschien "simpeler" maar genieten lijkt me toch het hoofddoel van een vakantie en niet soms moeten afzien en lijden. 4 weken gaan fietsen met een beperkt stukje van je huisraad mee is al uitdagend genoeg toch :j

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:40

Ik lees ook weer graag mee. Vorig jaar ook meegelezen. Altijd leuk om mee op reis te mogen. :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 00:17

Intussen ben ik ruim een week (!) onderweg en heb ik nog steeds niets gepost. Daar gaan we eens wat aan doen!

We (mijn broertje en ik) begonnen in Hamburg. De eerste dag was een korte etappe naar Lübeck. We sliepen pal naast de Holstentor.

Afbeelding
Een streekgerecht in deze regio is de Labskaus. Lang niet zo onsmakelijk als het eruit ziet...
Afbeelding
De volgende dag kwamen we over Schwerin. Een prachtige stad, echt wel een Geheimtipp. Nederlanders vind je er amper, toeristen ter plekke zijn vooral binnenlands.
Afbeelding
Daarna een tocht langs een eindeloze reeks oude Hanzesteden. De bakstenen kerken, stadspoorten en koopmanshuizen vervelen nooit, maar een socialemediapost zou er eentonig van worden. Twee hoogtepunten dan maar:
Afbeelding
Afbeelding
En nog een staaltje plaatselijke humor, van de plek waar de meeste Bokkers nooit komen: het herentoilet.
Afbeelding
Dan naar het eiland Rügen. Naar Prora, een oude nazikolonie en latere DDR-kazerne. En wie is er zo gek om daar te slapen? Drie keer raden...
Afbeelding
(Het uitzicht is een stuk smettelozer...)
Afbeelding
Dan Polen. Bij Wolin lag ooit de legendarische handelsstad Vineta. Nu ligt daar een Archeonachtig park dat toont hoe een plaats er in die tijd (ca. 1000) uit kan hebben gezien.
Afbeelding

Afbeelding
Gisteren (of intussen eergisteren) kwamen we dan aan in Stettin/Szczecin. Het was daar kermis!
Afbeelding

Afbeelding
Nou, dat was de update die ik al veel eerder had moeten doen. De komende dagen trekken we verder door Polen; daarna ga ik alleen door naar Zweden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 00:39

Super leuk om je weer te volgen op je avontuur! Veel plezier verder!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:00

Kom je topic nu pas tegen, leuk!
Zag wel al wat op insta voorbij komen, maar nu snap ik de reis ook. De tekst was te summier om er iets van te maken voor mij :D

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:10

Wat een mooie plaatjes! Hoe gaat het fietsen an sich tot nu toe? Prima weer ook of niet?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:11

Dat klinkt als een leuke reis, veel plezier en succes op het volgende stuk. Ik volg ook!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:48

Mooie plaatjes! Klinkt als een leuke reis.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:54

Ha leuk. Opzich een goed teken. Het is te gezellig om je neus in de updates te steken. :D

Vertel wat meer over het gerecht, het ziet er interessant uit namelijk :')

Die dichterbij ben ik al eens eerder tegengekomen op een gemengd toilet :+ erg grappig.

Mooie fotos trouwens van mooie gebouwen en heel weinig mensen. Is het zo rustig als op de fotos of is het schijn?

Het weer lijkt ok?

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:06

Mooie gebouwen en omgeving, daar in Hanzeland. Dank je voor het delen!

Wat ik me herinner van het Oostzee gebied nabij Lübeck was dat het licht er anders maar erg mooi was (voorjaar). Is dat jou ook opgevallen?

Veel plezier met je verdere reis!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 19:32

Selima schreef:
Mooie gebouwen en omgeving, daar in Hanzeland. Dank je voor het delen!

Wat ik me herinner van het Oostzee gebied nabij Lübeck was dat het licht er anders maar erg mooi was (voorjaar). Is dat jou ook opgevallen?

Veel plezier met je verdere reis!

Dank je! Het licht was er niet heel anders, al kun je nu ineens de zon uit zee zien opkomen. Wel is de wind heel anders: als je buiten de invloed van de Noordzee bent, waait die niet meer constant uit het zuidwesten.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:56

Wat een leuke tocht. Ik vertrek zaterdag met de trein en fiets naar Hamburg, en vervolgens naar Flensburg. Vanaf daar ga ik de Oostzee route in Denemarken fietsen en keer ik of te fiets of met de trein weer naar huis. Ik heb 4 weken de tijd.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 19:59

Mooie update. Fijn leeswerk en gave foto's. Volgens mij hebben jij en je broer het heel gezellig.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 22:17

Intussen zijn we weer een weekje verder. Mijn broertje heeft de trein terug gepakt, ik heb de boot naar Zweden genomen.

Om te beginnen nog wat Poolse foto's. Dit is de burcht van de Teutoonse ridders in Bytów.Afbeelding
In Danzig/Gdańsk, de volgende stopplaats, heb ik tientallen foto's gemaakt. Ik kan jullie geen goede indruk geven hoe mooi deze stad is. Op mijn Insta vind je meer foto's.
Afbeelding
Afbeelding
De dag daarna zou mijn overtocht om negen uur beginnen. Helaas reed ik verkeerd ( dwz ik reed over een viaduct waarop het fietspad serieus halverwege stopte, en daarna nog naar een opgebroken viaduct), zodat ik de boot miste. :(

Gelukkig kon die worden omgeboekt naar de boot van half twaalf. Over Stena heb ik verder geen klachten, behalve dan dat er bij wijze van muzak constant lounge-verkrachtingen van oude hits klonken. Tien uur lang! -:(- _-:(

Toen ik 's avonds aankwam, zag ik dit:Afbeelding
Na clandestien mijn tent te hebben opgezet - de receptie was al dicht - sliep ik nog redelijk. De volgende dag had ik leuke plannen. Op naar Älmhult! Met verkeerd rijden was dat tezamen zo'n 120 kilometer, als het geen 130 is. Over heuvelachtig terrein. Maar wat voor een heuvelachtig terrein!
Afbeelding
Afbeelding
Wie Älmhult zegt, zegt IKEA. De plaats noemt zichzelf "Home of the home". Ik heb daar in het IKEA- hotel geslapen en daarna het IKEA-museum bezocht...
Afbeelding
Afbeelding
Hotel? Ja, ik deed wel zo stoer over wildkamperen, maar na zo'n slopende tocht als gisteren piep je wel anders.

Vandaag gestrand in Höör. De enige plaats in Zweden met dubbel ö, en dat is meteen het interessantste wat erover te vertellen valt. Hoewel: het uitzicht van mijn kampeerplaats (voor de goede orde: ik kampeer nog steeds tam) is wel aardig.Afbeelding

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 09:01

Niets mis mee met af en toe wat luxer overnachten. Mooi verslag weer!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 10:51

Gaaf, ziet er tof uit.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:26

Ik heb gemist dat je weer onderweg ben.

Ik volg je graag en het ziet er echt tof uit waar je al bent geweest.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:54

Wat een gave fietstocht weer, geweldig dat je weer op de fiets bent gestapt.
Veel plezier en graag blijven updaten hoor.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 23:45

Ik update eigelijk veel te weinig... De voornaamste redenen zijn dat ik vaak laat aankom - ik zit de hele dag op mijn fiets - en dat ik zuinig moet doen met mijn accu. Maar nu heb ik bij uitzondering een hotelletje gepakt en ben ik zeker van stroom.

Waar waren we gebleven? O ja, bij Höör. Nou, vandaar ging het eerst naar Lund.
Afbeelding
Als je in Zweden bent, eet je natuurlijk een keer smörrebröd. Geen vervelend werk, mag ik wel zeggen.
Afbeelding
Daarna een camping in Lomma, ten noorden van Malmö. Je kon de moderne wolkenkrabber Turning Torso vanaf het strand al zien liggen, net als de grote brug naar Denemarken. En je kon zien dat het in Kopenhagen regende...
Afbeelding
De oversteek naar Denemarken heb ik gemaakt bij Helsingborg/Helsingør. Een land van forten en kastelen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En Kopenhagen... Tja, wat zal ik daarvan zeggen? Daar is natuurlijk heel veel te zien, en e.e.a. staat al op mijn Insta. Laat ik zeggen dat ik de verplichte nummers niet heb overgeslagen.Afbeelding
Intussen ben ik al lang en breed weer in Duitsland, om niet te zeggen: bijna thuis. Ik trap meer dan honderd kilometer op een dag weg, maar vergeet geen foto's te maken. Helaas is het intussen erg laat; ik ga liever eens slapen. Als alles meezit morgen weer een update, waarin ik jullie over de rest bijpraat.