Hebben jullie vorig jaar genoten van mijn tocht naar IJsland? Waar ik met de fiets naar het noordelijkste puntje van Denemarken reisde, de boot via de Faeröer nam en uiteindelijk toch niet het héle land rondfietste, maar wel ontzettend veel mooie dingen zag?
Ik heb er in elk geval erg van genoten, ondanks alle vermoeidheid, materiaalpech en kiespijn. Daarom ga ik dit jaar weer op fietsvakantie. Een kleine teleurstelling misschien: zo stoer als vorig jaar gaat het niet worden. Ik ga "maar" vier weken weg, ik blijf dichter bij huis, ik bedwing geen hellingen van 600 meter en nergens is het zo dunbevolkt als op de toendra. Maar ik ga wel weer prachtige dingen zien, inclusief twee landen waar ik nog nooit geweest ben.
Net als vorig jaar gaat mijn broertje mee op deel 1, terwijl ik het tweede deel alleen afwerk. Deel 1 begint in Hamburg, vanwaar we naar Lübeck gaan en de Oostzeekust afreizen. In Polen gaat hij dan terug en steek ik de Oostzee over naar Zweden. Van daaruit ga ik via Denemarken en Duitsland weer terug naar huis.
Er ligt een rijke tocht in het verschiet met een keur aan natuurschoon en (cultuur)geschiedenis uit elke periode van de middeleeuwen tot nu: prachtige oude Hanzesteden, oerbossen, stranden, meertjes en misschien wel een potje wildkamperen. En vast ook wel weer tegenslag, maar voor al het moois dat me te wachten staat hoef ik daar niet aan te denken. 7 juli vertrekken we. Mooie foto's gegarandeerd, dus als ik jullie was zou ik volgen!