In augustus hebben wij een zoon gekregen en als hij bijna 1 jaar is, willen we graag een paar dagen op vakantie. Normaal gesproken proppen we onze vakantie ramvol met activiteiten en bezienswaardigheden. Vroeg op, geen tijd om te relaxen, want we hebben last van FOMO en willen alles zien en doen.

Voor oudere kinderen zou ik nog wel iets kunnen bedenken. Onze zoon is echter te jong om echt mee te kunnen doen aan (kinder)activiteiten. Ik vond Center Parcs vroeger fan-tas-tisch, maar als zoonlief nog 1 moet worden, dan valt er voor hem nog niet héél veel te ondernemen. Om die reden pak ik het liefst zoveel mogelijk bezienswaardigheden mee die voor ons als ouders leuk zijn.

Waar we normaal gesproken geen waarde hechten aan comfort voor de overnachting, doen we dat nu wel. Als kind moet slapen of als we gewoon een dagje rust inplannen, dan wil ik niet voor mijn verdriet op de kamer zitten.
Wat we zoeken op een rijtje:
- Een autovakantie, liever niet meer dan een dag rijden incl. stops
- Cultuur en natuur op korte reisafstand
- Liefst grotendeels buggyproof (of geschikt voor minder validen, dan kom je er ook met een kinderwagen)
Ik vind kind nu met net 4 mnd en 9+ kg al zwaar om te dragen.Op de rug draagt vast fijner, maar toch...
- Een comfortabele accommodatie die geschikt is voor baby's/jonge kinderen
- Dikke bonuspunten voor een eigen zwembad(je) of in elk geval een gedeeld zwembad
De Moezelstreek leek me wel wat. Ik wilde o.a. kijken naar Cochem. Mogelijk is dat iets met wat stadjes en burchten in de buurt + een mooie omgeving. Het nadeel van kastelen/burchten is dat ze doorgaans niet buggyproof zijn én ik kon buiten de bekende familieparken niet meteen een fijne accommodatie vinden. Helemaal niet met zwembad. Ik heb prachtige huisjes gezien met eigen zwembad, maar daarvoor zouden we dan wel op het vliegtuig moeten stappen en dat hoeft van mij niet. Een familiepark is in principe ook prima, als het niet > 2.000 euro kost voor een midweekje, want daarvoor maken we echt te weinig gebruik van de faciliteiten.
Wie heeft er tips, tricks, aanbevelingen of ervaringen om te delen?