Antwerpen of Brussel?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:00

Via een leuke deal willen een vriendin en ik een leuke stedentrip gaan doen. We kunnen daarbij kiezen uit Antwerpen of Brussel..

Uiteraard gaan we zelf nog research doen op Google maar ik ben benieuwd naar de meningen van mensen op bokt die in beide steden al wel geweest zijn (of in 1 mag ook natuurlijk) en zouden kunnen vertellen welke je echt aanraad, en wellicht ook waarom.

We zijn beide begin 30, hebben niet perse iets van oh dit willen we perse doen we willen vooral genieten en ook veel rond kijken, op een leuk terras gaan zitten, misschien shoppen maar misschien ook wel naar een museum. Eigenlijk heel breed we vinden veel gewoon leuk en vermaken ons best makkelijk.

Dus wat zou jij kiezen? Antwerpen of Brussel?

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:01

Ik vond Brussel echt heel leuk! Antwerpen vond ik meer een vieze stad, kun je wel weer leuk winkelen

cheybinky

Berichten: 865
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:02

Wil je shoppen? Antwerpen. Leuke ervaring maar vies, en op winkels na wel wat leuke dingen maar als je wilt shoppen, en genieten van de omgeving zou ik naar Brussel gaan!

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:03

Brussel, echt een ontzettend leuke stad :j

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:08

Antwerpen of Brugge.
Brussel vond ik vrij grimmig eerlijk gezegd.

Westhof

Berichten: 2946
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:10

Antwerpen! Super leuk gehad daar, zowel qua winkels als sfeer. Brussel vond ik inderdaad ook “grimmig”, totaal niet sfeervol.

minouesmee

Berichten: 7430
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:10

Ik zou voor Brussel gaan! Antwerpen vonden wij niks aan, zijn zelfs eerder naar huis gegaan toen.
Mocht je nog een leuk hotel zoeken dichtbij de winkels dan raad ik het Hygge hotel aan. En voor het avond eten Arion!

96Laura

Berichten: 535
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:32

Het verbaast me dat de meningen zo verdeeld zijn. Ben 3x in Brussel geweest en had t 3x na een aantal uurtjes wel gezien. Het stonk er en ik kon er moeilijk mijn weg vinden. Misschien daardoor ook wel alle mooie plekken gemist? Enkele weekenden geleden in Antwerpen geweest en daar zou ik heel graag nog eens naartoe willen. Mooie stad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:40

cheybinky schreef:
Wil je shoppen? Antwerpen. Leuke ervaring maar vies, en op winkels na wel wat leuke dingen maar als je wilt shoppen, en genieten van de omgeving zou ik naar Brussel gaan!


We gaan niet specifiek een heel eind reizen om te gaan shoppen dus nee we willen niet (alleen maar) shoppen, shoppen staat denk ik ongeveer onderaan, we willen meer denk ik gewoon een beetje cultuur snuiven en als we nou tijd over hebben ofzo of langs iets leuks komen gaan we misschien ook wel even shoppen :P


elnienjo schreef:
Antwerpen of Brugge.
Brussel vond ik vrij grimmig eerlijk gezegd.


Brugge behoord niet tot de opties, Antwerpen wat jou betreft dus :). Wat bedoel je precies met grimmig?


minouesmee schreef:
Ik zou voor Brussel gaan! Antwerpen vonden wij niks aan, zijn zelfs eerder naar huis gegaan toen.
Mocht je nog een leuk hotel zoeken dichtbij de winkels dan raad ik het Hygge hotel aan. En voor het avond eten Arion!


Bedankt! In dit geval is het een trip van 1 dag met een busreis maar wie weet als het goed bevalt dat we er nog wel eens langer heen willen dus dan zal ik je tip voor hotel ook onthouden! :)

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:12

Het grote verschil is wellicht dat Antwerpen voornamelijk Vlaamstalig is en Brussel ook gedeeltelijk Franstalig. Ik woon dichtbij Antwerpen, deze stad zou dan ook voor mij de voorkeur hebben. Leuke stadswandelingen zijn er, je kunt de ruien bezoeken, veel oude gebouwen, het MAS (museum). Ontzettend veel opties, ook qua restaurantjes en gezelligheid zit je er goed. Het Elfde gebod is erg leuk om een drankje te gaan doen. Brouwerij de Konick is ook zeker een bezoekje waard.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:17

Antwerpen vind ik gemoedelijk Vlaams en in Brussel is t toch meer Frans en de slechte buurten zijn toch meer blijven hangen. Nu heb je bij Antwerpen ook slechte wijken maar toch minder dicht op t toeristencentrum heb ik t idee.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:17

Beide geen leuke steden vind ik. Persoonlijk vind ik Gent en Brugge bijvoorbeeld veel leuker om te bezoeken.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:26

Ik vond Brussel echt armoedig en ongezellig.

Pieter25

Berichten: 3789
Geregistreerd: 15-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:31

Antwerpen, voel me daar meer op mijn gemak dan in het Franse Brussel.

Antwerpen is het station echt de moeite waard om even te gaan kijken!
Brussel is het Stadhuisplein, Prinsengalerij en Atomium wel nice!

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:42

Gent :D

Maar als je moet kiezen tussen Antwerpen en Brussel zou ik toch voor Brussel gaan!

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:45

Een hele andere, maar Luik vond ik heel leuk, dat spreekt voor mij meer aan dan die grote steden.

Indien alleen deze keuze, eerder Brussel.
Antwerpen is voor mijn beleving meer een stadt om te shoppen (en dat is niet mijn hobby).

Dido2316

Berichten: 2005
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:53

Ik zou voor Antwerpen gaan! Het MAS is inderdaad erg leuk, maar ook het Plantin-Moretusmuseum is tof om een keer gezien te hebben :j

goldyc

Berichten: 767
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:54

Wat wil je doen? Als je geïnteresseerd bent in musea, zeker brussel; we hebben er een prachtig natuurwetenschappelijk museum met onder andere een hoop dino's en een hele zaal gewijd aan de evolutie, maar ook een museum met echte mummies en prachtige schatten uit onder andere de Romeinse periode. Brussel heeft ook bezienswaardigheden zoals bv Manneken Pis (hoewel ik daar zelf niet heel veel bijzonder aan vindt, klein schattig beeldje maar dat is het wel) en ook bekende straten met restaurantjes. Voor zover ik weet, kan je er ook wel winkelen, maar ik ben nog nooit in Brussel gaan shoppen. Het Atonium vond ik overigens wel tof om te bezoeken, al ben ik er niet in geweest.

Antwerpen heeft dan weer een prachtige kathedraal en héél veel winkels. Antwerpen is ook heel makkelijk bereikbaar met de trein (brussel ook voor Belgen, iets minder als e uit Nederland komt; dan moet je sowieso over Antwerpen). Zowel Antwerpen als Brussel zijn niet leuk met de auto. In Antwerpen zijn er ook een paar hele mooie kunstmuseums, zoals het Rubens museum met Barokke kunst en het Museum aan de Stroom (MAS) met eerder moderne kunst, beiden de moeite waard. Als je van boeken houdt, heeft Antwerpen ook een hele oude bibliotheek waar geregeld tentoonstellingen georganiseerd werden (afgelopen herfst was er een over ridderverhalen; de bibliotheek heet De Hendrik Conscience bibliotheek en is oprecht prachtig). Antwerpen staat bekend omwille van de Meir, een gigantische shoppingsstraat met een hoop giga winkels (vooral ketens). Je loopt zo uit het station (dat overigens een van de allermooiste van België is) de Meir op. In de kleine straatjes rond de Meir, zijn ook hopen kleine, schattige winkeltjes.

Ik vermoed dat je in Brussel ook fijn kan shoppen, maar dat heb ik nog nooit gedaan. Ik ben Belg trouwens, en zowel Antwerpen als Brussel hebben hele mooie, oude buurten en hele vieze, stinkende buurten. Als je in een stinkende buurt bent, heb je gewoon net de verkeerde te pakken. Ik neem aan dat de gemiddelde Nederlandse stad ook wel betere en slechtere buurten heeft.

Beide steden hebben overigens een hoop bussen en metro's (Brussel) of trams (Antwerpen), dus je raakt overal i de sta wel vrij vlot. Vergeet wel geen ticketje te kope, boetes zijn duur en dien je vaak onmiddellijk te betalen. En vergeet het mondkapje op het OV niet, dat is in België nog verplicht (zeker op treinen wordt er ook op gecontroleerd).

prompter

Berichten: 11498
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:59

Brussel heeft van die prachtige wijken vol met art nouveau huizen, en het Victor Horta museum en het Stripverhaal museum. Antwerpen vond ik inderdaad meer een winkelstad.

Emj_23
Berichten: 1236
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:02

Ik vind Antwerpen echt veel leuker dan Brussel. Die laatste inderdaad vaak wat grimmig. In Antwerpen vind ik heerlijk om rond te struinen, veel antiek en interieurwinkels. Paar leuke musea en gezellige horeca. Het station is prachtig maar ook de zoo vond ik leuk.

History_

Berichten: 1990
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: België

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:09

Ik zou zeggen: Antwerpen. Ik voel me in Brussel a nooit heel veilig, nooit echt gerust. Misschien omdat ik de stad niet goed ken en daardoor door de verkeerde straten/buurten loop maar ik ben er echt niet graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:11

Lieve mensen ontzettend bedankt voor jullie tips, omdat het om een deal gaat is het alleen wel dus Antwerpen óf Brussel en zijn de andere steden in dit geval/in deze situatie even niet aan de orde voor ons. Ik neem alle tips mee, al maken jullie het niet makkelijker door zo uiteenlopend te zijn haha :P

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: Antwerpen of Brussel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:27

Antwerpen. Brussel is echt vreselijk. Het is niet mooi, het is niet gezellig. En vriendelijkheid kennen ze er ook niet.

Kaatastrof

Berichten: 6282
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:44

goldyc schreef:
Beide steden hebben overigens een hoop bussen en metro's (Brussel) of trams (Antwerpen), dus je raakt overal i de sta wel vrij vlot. Vergeet wel geen ticketje te kope, boetes zijn duur en dien je vaak onmiddellijk te betalen. En vergeet het mondkapje op het OV niet, dat is in België nog verplicht (zeker op treinen wordt er ook op gecontroleerd).

Mondmasker is sinds vandaag niet meer verplicht op OV. :)

Let in Brussel wel op dat er verschillende openbare vervoersmaatschappijen zijn voor tram/bus/metro. Je hebt de MIVB/STIP voor de bussen en vervoer binnen Brussel. Maar soms ook bussen van De Lijn of TEC en dat zijn dus aparte vervoersmaatschappijen waar je dus niet je MIVB/STIP kaart voor kan gebruiken.

Qua keuze vind ik het zelf ook een lastige, zelf als Belg. Ik denk dat ik wel eerder neig naar Brussel omdat je daar echt wel een paar leuke musea en buurten hebt. Ik vind Antwerpen vrij saai.

Maar zoals andere Belgen verkies ik toch nog altijd wel Brugge of Gent. :D Maar het is duidelijk dat dat geen optie is.

moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:02

Tigra_ schreef:
Antwerpen. Brussel is echt vreselijk. Het is niet mooi, het is niet gezellig. En vriendelijkheid kennen ze er ook niet.


Excuse me? }:0 Ik voel me als Brusselaar behoorlijk aangesproken door al deze (eenzijdige en bijgevolg onbetrouwbare) negatieve ervaringen.
Brussel is een grootstad, Antwerpen (en Gent) zijn provinciesteden. En zoals veel grootsteden (Parijs, Madrid, Rome etc) heeft Brussel verschillende kanten.
Er is het historisch centrum, met de gekende bezienswaardigheden, er is een museumkwartier waar een aantal van 's werelds bekendste werken te bewonderen zijn en er zijn daarnaast nog verschillende andere boeiende buurten.
Marollen voor de vintagewinkels (kledij en meubels) en gezelligheid, Elsene voor een Parijse sfeer met bijbehorende winkeltjes en galerijen (wij noemen het ook wel Petit Paris, omdat er erg veel Parisiens wonen), er is Molenbeek (neen, het is niet een 'hellhole' zoals Trump ooit beweerde) met z'n fantastische gastvrijheid in de talrijke bakkertjes en koffiebars, er is het Zoniënwoud met hertjes en andere dieren.
Kortom, er is vooral heel veel en voor (bijna) elk wat wils.
En ja, een aantal buurten zien er misschien niet spik en span uit, maar als je dat niet wil zien dan blijf je gewoon in de rijke buurten in het centrum en zuiden van de stad. Je mist daarmee ook een deel van de eigenheid van de stad, maar, het kan.

Hopelijk laat je je niet teveel leiden door de mening van mensen die de stad veroordelen na een blitzbezoek, maar kom je gewoon zelf eens proeven!