Zon/actieve vakantie juni; tips?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Zon/actieve vakantie juni; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 13:00

Inmiddels gaat het bijna bij elke vakantie op deze manier, maar Bokt is ook zo enorm handig hiervoor :))

We hebben rond half juni 2 weken vakantie en willen graag lekker weg. Echter ben ik op zoek naar mooie plaatsen waar je alles kunt doen; cultuur/sport/rust/lekker eten.
We zijn totaal niet van hele dagen op het stand liggen, maar willen na onze laatste (auto)vakantie niet constant onderweg zijn en dus wel wat rust pakken.

Maar als ik wat ga rondzoeken overvalt het me allemaal nogal _O- Ik heb echt geen idee waar ik moet beginnen en alles klinkt leuk :+

Eisen die wij in gedachten hebben (maar niet 100% vast staan);
- 12-14 dagen
- maximaal 4-5 uur vliegen
- mag ook met de auto aan te rijden zijn (max 9 uur rijden)
- actief/sportief (watersporten, wandelen, fietsen)
- voldoende cultuur
- temperatuur minimaal 20/25 graden. Maximaal 30 :+
- Geen Turkije/Egypte/Marokko/Tunesi of soortgelijke landen.
- budget is bespreekbaar, maar het hoeft niet over de top.

Wij houden onwijs van verborgen pareltjes, juist de plekken die niet 100% toeristisch zijn.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!
Laatst bijgewerkt door Muurp op 01-05-22 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

N0a
Berichten: 4773
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:02

Sicilië? Mooie stranden, leuke dorpjes, veel cultuur.

Oh en kijk zeker even op Eliza was Here

x_Jeanine_x

Berichten: 9108
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:03

Ik denk dan aan de Azoren, lekker wandelen, mooie natuur.

raket

Berichten: 4097
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:05

Macedonië, Ohrid, en dan Oaza Inn. Fantastische plek met logies en ontbijt. Grote natuurparken waar je kunt wandelen. Op het meer kun je kajakken. Er is veel te zien. Je kunt mooie uitstapjes maken naar bijvoorbeeld Bitola, klooster, bron, evt Albanië.
Wij hebben daar zo genoten. Heerlijk eten, lieve mensen. Ohrid is wel toeristisch, maar niet te. En je kunt de rust zo opzoeken.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Zon/actieve vakantie juni; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:09

Op onze boerderij mee komen helpen :+

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:13

Malta misschien?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Zon/actieve vakantie juni; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:59

Als je voor een bestemming als Spanje, Portugal, Griekenland etc. zou kiezen, dan loop je wel een flinke kans dat het plus 30 graden is.
Geen idee of het je wat lijkt, maar je zou eens naar Madeira kunnen kijken. In juni is het daar meestal rond de 25 graden en de natuur is dan ook prachtig.

Evelyne79

Berichten: 4015
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Zon/actieve vakantie juni; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:01

Madeira

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:08

Ik denk meteen aan Madeira. Je ontloopt in juni echt de drukte, prachtig eiland met meer dan 2000 km aan hikes en het is net zo groot als Utrecht.. ik heb het idee dat het totaal nog niet zo ontdekt is ook.

Ben er een week geweest en heb het idee dat ik niet de helft nog heb gezien. Hele goede combinatie voor zon/activiteit. Kies een hotel met zwembad in Funchal waar het ook best bruisend is en genoeg te zien is. Ga daar zonnen maar trek ook de natuur in.
Echt, je zal niet teleurgesteld worden!
Je hebt wel een auto nodig voor de vrijheid.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 14:17

Azoren valt helaas af, vooral om het feit dat het aantal vluchten hier naar toe beperkt is en we dan gebonden zijn aan bepaalde data... Het ziet er wel prachtig uit <3 Wel iets om te onthouden.


lizy29 schreef:
Op onze boerderij mee komen helpen :+


:))

Macedonië, Madeira en Sicilië ga ik me eens verder in verdiepen :D

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Zon/actieve vakantie juni; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:24

Ik ga dit jaar in juni naar Elba. Prachtig eiland en je kunt uiteraard ook dagjes naar Toscane.

Op Elba kun je prachtig wandelen, kajakken, snorkelen, eventueel duiken. Napoleon heeft er ( niet vrijwillig :') ) gewoond.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 23:12

Willen jullie madeira niet promoten :') het is er verschrikkelijk (hoopt dat het nu niet opeens veel toeristischer wordt :o)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik ging in december was het wel bijna elke dag regen, maar dat zorgt voor watervallen en regenbogen. In juni zal het weer ongetwijfeld beter zijn.

Ik vond daarnaast la palma een van de mooiste eilanden waar ik ben geweest, maar een van de gaafste ervaringen was dan weer caven op Kefalonia

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Zon/actieve vakantie juni; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 23:29

Corsica <3 . Mijn speeltuin met bergen, leuke stadjes, heerlijk weer, mooie stranden, besneeuwde bergen in juni en een bijzondere geschiedenis. Ik ga er dit jaar voor de 6de keer naar toe O:)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 23:44

Sorry moonsparkle :=

Wij eind maart en ook nog veel regen. Ook een ‘onverwachte’ waterval op de weg tegen gekomen na een tunnel in de mist, schrok me kapot :+ dan bedoel ik niet de bekende haha. Dat is wel typisch madeira vind ik.

Maar het weer in Madeira is echt onvoorspelbaar en het kan 5 km verderop weer zonnig zijn. In onze week ook twee dagen geen vluchten.

Op bijvoorbeeld de 25 fontes was het zo rustig, kan me niet voorstellen hoe je die smalle paadjes doet met hoogseizoen!
Ik ga zeker terug nog eens, het heeft echt mijn hart gestolen. Ook de mensen!

Sandyislief

Berichten: 2495
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Zon/actieve vakantie juni; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 00:30

Sicilie?

Gitana

Berichten: 2722
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 06:10

Ik dacht direct aan Tenerife :))
Ik denk dat het voldoet aan al je wensen. Je kan vanaf tenerife ook nog met de boot naar andere eilanden.
Het eiland La Gomera is maar een uurtje varen ofzo. Omdat het maar een korte overtocht is kan je op de boot buitenstaan, supermooi.
Het zijn natuurlijk vulkaaneilanden dus op Tenerife kan je de El Teide op, of bijv het binnenland bezoeken. Je kan er een auto of scooter huren zodat je makkelijk het hele eiland over kan :)) tis heel divers

iirrssjjee

Berichten: 5963
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Zon/actieve vakantie juni; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 07:50

Oostenrijk? Prima weer, en heel erg veel te doen op het gebied van actief zijn (wandelen, mohntainbiken, kanoën, enz enz). Als je dan met eigen auto gaat, zou je evt nog naar meerdere plekjes kunnen gaan. Ik ben ooit in de Stubaier Gletcher geweest en heb daar heerlijk gewandeld en gefietst!

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Zon/actieve vakantie juni; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 07:57

In Oostenrijk hebben we een eigen huisje, dus daar zijn we al 2/3 keer in het jaar :)) En in juni is dat nog wel wisselvallig, het kan er prachtig zijn maar het kan boven op de berg ook gewoon nog sneeuwen..

De andere plaatsen ben ik naar aan het kijken :D

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Zon/actieve vakantie juni; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 08:41

Wij hadden grotendeels dezelfde eisen en gaan rondreizen in Portugal!

Zebraatje
Berichten: 146
Geregistreerd: 27-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:01

maaikemuis schreef:
Corsica <3 . Mijn speeltuin met bergen, leuke stadjes, heerlijk weer, mooie stranden, besneeuwde bergen in juni en een bijzondere geschiedenis. Ik ga er dit jaar voor de 6de keer naar toe O:)


Inderdaad Corsica! Ben er half september geweest. Prachtige bergen en natuur, leuke stadjes en geweldige stranden.

maaikemuis
Berichten: 5310
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 09:17

Zebraatje schreef:
maaikemuis schreef:
Corsica <3 . Mijn speeltuin met bergen, leuke stadjes, heerlijk weer, mooie stranden, besneeuwde bergen in juni en een bijzondere geschiedenis. Ik ga er dit jaar voor de 6de keer naar toe O:)


Inderdaad Corsica! Ben er half september geweest. Prachtige bergen en natuur, leuke stadjes en geweldige stranden.


Ik ga dit jaar ook in september. Het plan is de GR20 te lopen, al is dat voor de meeste mensen wat té sportief. Maar daarna ga ik zo lekker chillen in Bonifacio O:)

Josien_

Berichten: 9078
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 13:17

Wij hebben in september een geweldige rondreis gemaakt bij de Amalfikust en Puglia.
Eventueel zou je ook alleen voor Puglia kunnen gaan.
Het was er echt prachtig, leuke activiteiten en mooi weer. Uiteraard ook de bekende toeristische trekpleisters, maar ook prachtige verborgen pareltjes.
Aanrader is om te overnachten in Masseria's bijvoorbeeld via https://www.agriturismo.it/nl/ .

Wij zijn destijds gestart en geëindigd in Napels, geweldige stad. Een week de mooie dorpjes aan de Amalfikust bezocht en daarna veel natuur en dorpjes gezien in Puglia.

Yv_
Berichten: 19127
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 14:11

Rijtijd haal je niet, vliegtijd wel: Slovenie / Kroatie?
Wij zijn vorig jaar met de auto naar Zadar in Kroatie gereden, met een tussenstop in Slovenie. Ik had m'n ouders op sleeptouw, dus een "Yv-vakantie" (elke nacht/2 nachten een ander huisje en dus eigenlijk altijd op doorreis) zat er niet in. Beide práchtige landen, echt veel meer dan ik me had voorgesteld. Daar ook veel gereden om leuke uitstapjes te doen en van de natuur te kunnen genieten en dat was echt prima te doen. Doorreizen is daar ook heel goed mogelijk.

Ik deed mijn reizen altijd op voorhand vastleggen. Ik vloog naar het land, huurde daar een auto en reed een route die vooraf uitgestippeld was. Alle hotels met annuleer optie tot het laatste moment, omdat het nog weleens kon veranderen. Maar als je na een lange dag gewoon bij je hotel aankomt, is voor mij toch wel een pre. En niet 's avonds laat nog op zoek moeten gaan naar een plekje waar toevallig nog iets vrij zou kunnen zijn. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van waar je naartoe zou gaan, het lijkt me dat er in Spanje stukken meer lastminute plekjes zijn dan bijvoorbeeld in de middle of nowhere in IJsland.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-22 09:38

Na lang zoeken hebben we waarschijnlijk toch besloten om richting Kroatië te gaan rijden. :) Via Oostenrijk dan wel, we maken daar een tussenstop. We kijken van tevoren wat het weer wordt en besluiten dan of we meerdere dagen in Oostenrijk blijven of dat we overnachten en dan meteen doorrijden.

Ik merkte dat ik zonder auto toch niet fijn vind, en gezien mijn vriend extreem lang is moeten we best een flinke auto huren als hij erin wil passen :+ Daardoor liepen de kosten hoog op (1800+ euro per persoon voor logies+ontbijt, vlucht en auto). We hoeven geen extreme luxe maar het is allemaal zo reteduur :wow: En anders kwamen we uit op de Canarische Eilanden oid, en dat willen we écht niet... Dat trekt ons gewoon niet.

Dan liever zelf die kant op en kijken hoe ver we komen. Dat is meer autorijden dan we gepland hadden, maar het scheelt al gauw een paar honderd euro per persoon := Dat is best de moeite waard.

Wel hebben we een aantal hele toffe tips gekregen waar we zeker wat aan hebben voor een eventuele volgende vakantie :D

Aranel
Berichten: 20218
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-22 09:45

x_Jeanine_x schreef:
Ik denk dan aan de Azoren, lekker wandelen, mooie natuur.


Hier dacht ik ook meteen aan, de Azoren zijn fantastisch!