Welke stad in Nederland?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sodera

Berichten: 5315
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 13:58

Ik ben op zoek naar een leuke stad in Nederland voor een 1.5/2 dagen (donderdag heen, zaterdag weer terug), met mijn Ierse vriend. We hebben "de randstad" wel gehad: we zijn in Amsterdam, Haarlem, Rotterdam, Leiden, Delft en Den Haag geweest en ook wel een deel van Utrecht. Nu dus graag iets ergens anders :-D!

Nu dus iets anders, graag max 2 uur met de trein vanuit Zwolle. Mijn vriend is gek op geschiedenis en "oude" Nederlandse steden doen het dus altijd goed! Hij heeft ook de bitterballen ontdekt, dus fijn op een terrasje hangen en mensen kijken is ook een favoriete bezigheid.
Ik zat te denken aan Nijmegen of Groningen, maar wie weet heeft iemand anders nog een tip waar ik overheen kijk.

Ook tips voor hotels/dingen om te doen zijn welkom!!

We hebben geen beschikking over een auto dus het moet met de trein aan te reizen zijn. Binnen de stad zelf graag op loopafstand/met OV wederom incidenteel. Mijn vriend is typsich Iers :roll: en fietst niet.......

CaptainJS

Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:02

Ik als Eindhovenaar moet natuurlijk Eindhoven aanprezen als een leuke stad om doorheen te lopen. Eindhoven is ook een stad met een stuk geschiedenis. Zoals vroeger hoe het zat met Philips en hoe de stad is veranderd door de jaren heen door Philips.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:02

Ik dacht ook eerst aan Nijmegen, maar Maastricht is ook prachtig!

Dees

Berichten: 18975
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:04


Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:05

Wil je perse 1 stad of kun je ook een combi met dagtourtjes doen?

Als je een combi wil kun je bijvoorbeeld ook zeggen 'Leeuwarden + Franeker + Harlingen + Sneek'' Met Leeuwarden als basis.
Laatst bijgewerkt door Winged op 13-04-22 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:05

Maastricht is prachtig maar redt je niet in 2 uurtjes met de trein.

Groningen is altijd een optie. Maar dichter bij huis en misschien wel heel verrassend: Deventer

Prachtige hanzestad met veel geschiedenis, leuke stad om je eens in te verdiepen. De IJssel loopt vlak langs het centrum dus even lekker buiten de stad aan het water is ook nog een optie.

Tatjanaa

Berichten: 2986
Geregistreerd: 08-12-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:06

Groningen :D

Vanuit het Centraal station zijn alle leuke dingen wel te lopen. Gezellig centrum, stukje historie, leuke terrassen voor de bitterbal

Als je echt historie-historie wil hebben kan je even bij de NPO serie het verhaal van Nederland kijken. Daar worden ook de voor de Nederlandse geschiedenis belangrijke steden aangehaald. Je kan dan zelf een stadswandeling lopen adv een podcast.

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:06

Groningen! :j Compact centrum waar genoeg te beleven valt. Interessant museum, en goede verbinding naar de 'ommelanden', oftewel de omgeving buiten Groningen. Uurtje met de trein vanuit Zwolle.

En niet onbelangrijk, ik vind het nergens zo fijn mensen kijken als op een terras in Groningen. Heerlijk :D

Amyyy

Berichten: 3503
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:12

Amersfoort. Ik ben bevooroordeeld, omdat ik er woon O:). Maar echt een hele mooie historische binnenstad en aan het historische centrum zit een deel nieuwe stad wat ook erg mooi is.
Bootje varen, de toren beklimmen, gewoon lekker rondwandelen, kan allemaal. De binnenstad is lekker compact, dus makkelijk te lopen. Ook terassen genoeg.

Deventer is inderdaad ook echt heel mooi en zeker een aanrader

Walkure

Berichten: 1400
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:12

Ik wilde ook Amersfoort zeggen, maar ook bevooroordeeld :') Woon er niet, kom wel uit die regio. Nog steeds favoriete stad. Genoeg te ondernemen in elk geval!

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:14

Deventer is superleuk :j Groningen ook hoor, maar ik vond Deventer wat verrassender eigenlijk. De stadswandeling is een aanrader.
Amersfoort vond ik ook erg leuk.

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:15

Zutphen :j Ook een mooie Hanzestad, met leuke rondwandeling, heel beloopbaar en verrassende winkeltjes en musea.

Achterom
Berichten: 23114
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:16

gaucho schreef:
Zutphen :j Ook een mooie Hanzestad, met leuke rondwandeling, heel beloopbaar en verrassende winkeltjes en musea.

Die ook inderdaad :j
Jammer dat de vriend van TS niet fietst, want via de dijk naar Bronkhorst fietsen is vanuit Zutphen ook een leuke tip.

Amyyy

Berichten: 3503
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:18

Mocht je trouwens iets zoeken voor ff snel/tussendoor, zijn Hattem en Elburg ook echt heel leuk. Niet om een hele dag te blijven, maar goed te doen samen op 1 dag. Weet alleen niet hoe het met het ov zit daar, wij waren met de auto

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:19

gaucho schreef:
Zutphen :j Ook een mooie Hanzestad, met leuke rondwandeling, heel beloopbaar en verrassende winkeltjes en musea.



Ja ik wilde ook al Zutphen zeggen ! Zit ook een super fijne bioscoop, mocht je zoiets willen doen

linoleum

Berichten: 6505
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:20

Zutphen of Amersfoort. Amersfoort is wat massaler. Maar beide een oude binnenstad met veel mooie plekjes!

Sodera

Berichten: 5315
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 14:25

Amyyy schreef:
Mocht je trouwens iets zoeken voor ff snel/tussendoor, zijn Hattem en Elburg ook echt heel leuk. Niet om een hele dag te blijven, maar goed te doen samen op 1 dag. Weet alleen niet hoe het met het ov zit daar, wij waren met de auto

Hahahaha ik kom uit Hattem dus dat is de 7 jaar dat we samen zijn al onze basis!!! Elburg hebben we in januari gedaan toen we er waren. Bedankt iig!

We zoeken voor nu echt even relaxen met een leuk hotel, fijne terrassen en een beetje kunst&cultuur ;-)!

Super alle ideeen tot nu toe. Amersfoort, Deventer & Zutphen had ik nog niet aan gedacht. Dat is voor mij “zo in onze achtertuin” dat je dat niet perse bedenkt!

Maastricht was mijn eerste ingeving maar ik vind dat voor nu echt te ver eerlijk gezegd. We zullen donderdag eind vd ochtend vertrekken en wil zaterdag rond de middag weer terug zijn ivm verjaardag van mijn vader.

Ik ga het eens even bij het feestcomité in de groep gooien, zien wat hij zegt… Ik ben overal wel eens geweest dus hij mag kiezen!

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 14:49

En is het ook geen idee om eerst naar Maastricht te gaan, en dan vrijdag naar Nijmegen voor een tussenstop, en zaterdag terug naar Zwolle?
Dan zit je alleen op de heenreis drie uurtjes in de trein, en doe je de terugreis in twee delen.
Maastricht is echt heel mooi :j

noviceh

Berichten: 4834
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:03

Alkmaar? Haarlem? Zijn ook mooie, gezellige steden met cultuur.

Matheno

Berichten: 7975
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:05

Urk is misschien ook leuk om een dag te bezoeken. Niet ver van Zwolle af.
Heeft een ontzettend rijke geschiedenis en cultuur, en langs de haven zijn allerlei verschillende gezellige eettentjes en café's te vinden.

Als je het deze maand of begin mei doet dan zou je aansluitend ook nog harstikke leuk de tulpenroute kunnen doen.

WildDreams

Berichten: 2431
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:15

Harderwijk is ook superleuk! Ben je zo met de trein. Is een Hanzestad met mooie oude typische vissers-huizen. Leuke pleintjes met typische kinderkopjes, mooie straten, veel restaurants en zelfs een strandbar en stadsstrand. Echt een hele leuke stad! Je kan ook helemaal langs het meer (Wolderwijd, ook bekend onder de naam veluwe meer (maar die ligt aan de andere kant van de weg naar zeewolde haha) lopen, waar je uitkomt bij kleine strandjes en uiteindelijk strand Horst. Je kan ook een bootje huren en het meer op naar de eilandjes.

Wel kleinschalig, maar dat maakt het juist gezellig. In de omgeving is eventueel andere natuur waar je lekker kan wandelen. Kan je op sommige plekken ook wel met het OV naartoe

Dorus

Berichten: 13275
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:32

Den Bosch!
En dan moet je kijken of je nog een rondvaart over de binnen Dieze geboekt kan krijgen.

eva1969

Berichten: 4039
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:39

Dorus schreef:
Den Bosch!
En dan moet je kijken of je nog een rondvaart over de binnen Dieze geboekt kan krijgen.

Precies wat ik wilde zeggen!Prachtige oude binnenstad, alles op loopafstand van het station en veel terrassen en eetgelegenheden/cafés. Vergeet niet een bossche bol te eten!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:48

Sowieso Nijmegen! Echt een hele leuke stad!

DaysOfAutumn
Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-22

Re: Welke stad in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:51

Deventer of Den Bosch. Ik zou Groningen overslaan, ik vind dat zo vergelijkbaar met randstad. Maastricht is wel echt geweldig, enorm leuke stad. Heb daar echt genoten.