Zwanger op vakantie / babymoon

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gowlan
Berichten: 4979
Geregistreerd: 21-04-06

Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 15:33

Hoi Bokkers,

Wie van jullie is er wel eens op een zogeheten babymoon geweest? En hoeveel weken was je toen zwanger en waar zijn jullie toen geweest?

Wij willen ongeveer de laatste week april of de eerste week mei graag nog samen weg met het vliegtuig.

Onze wishlist voor deze reis
- All inclusive
- Zonnig weer, niet te warm en niet te koud (+/- 20 graden)
- Aan of heel dichtbij het strand
- Relaxvakantie, ik vind cultuur heel leuk maar veel lopen wordt steeds wat zwaarder nu.

De laatste week april zal ik ongeveer 28 weken op de heenreis zijn en 29 weken op de terugreis.
De eerste week mei zal ik 29,5 weken op de heenreis zijn en 30,5 op de terugreis.

Hebben jullie hier ervaring mee, reizen op dit termijn?
Werd er moeilijk gedaan door vliegmaatschappijen?

Ik hoop dat jullie iets kunnen aanraden (bestemming en evt hotel) of tips hebben.
Ook als jullie bepaalde dingen afraden na ervaring, hoor ik graag!

Noeps
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 15:46

Geen ervaring/tips voor een bestemming, maar ik ben met 33 weken zwanger nog naar Rome gevlogen voor een citytrip. Was echt prima te doen! We vlogen met KLM. Ik had een verklaring van mijn verloskundige waarin stond dat ik een ongecompliceerde zwangerschap had, maar er is niet naar gevraagd.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:46

Ik ben 2x een korte afstand gevlogen maar aan mij was niets te zien (amper buik en winterkleding) dus daar werd ook niet naar gevraagd.
Wel vond ik het pijn doen in mijn buik trouwens. Een soort steken bij het landen, dat vond ik wel een beetje griezelig. Echter schijn ik een uitzondering te zijn of zo.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:50

Ik zou dat nooit doen met die termijn maar ben bekend met vroegbevallingen en zou als de dood zijn dat ik in het buitenland ga bevallen.
Ms als je hele zwangerschap volgens het boekje gaat dat je het aandurft, maar ik zou wel alvast voorzorgsmaatregelen nemen zodat je weet wat je moet doen als je bevalling begint en naar een land met goede zorg.

iirrssjjee

Berichten: 5963
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:51

Ik volg even mee! Wij willen eind mei/begin juni gaan en zit dan in dezelfde termijn als jij! Dezelfde eisen overigens.

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 16:54

Ik volg ook even mee. Wij gaan begin mei, ik zit dan op 21 weken. Weekje Spanje, slapen aan het zwembad.
Maandag zie ik de gynaecoloog en vraag ik nog even na of hij problemen ziet. Hopelijk niet, want de reis is al geboekt.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:02

verootjoo schreef:
Ik zou dat nooit doen met die termijn maar ben bekend met vroegbevallingen en zou als de dood zijn dat ik in het buitenland ga bevallen.
Ms als je hele zwangerschap volgens het boekje gaat dat je het aandurft, maar ik zou wel alvast voorzorgsmaatregelen nemen zodat je weet wat je moet doen als je bevalling begint en naar een land met goede zorg.


Aan de andere kant reed ik met ruim 38 weken nog van Nederland naar Frankrijk tijdens mijn eerste zwangerschap.

Tijden mijn tweede vloog ik rond de 26 weken samen met mijn oudste dochter naar Nederland voor een begrafenis. Geen enkele vraag gehad vanuit de luchtvaartmaatschappij. Meest ongemakkelijk vond ik de beperkte ruimte icm de oudste op schoot.

Qua vakantie kan ik je niet helpen TS. Stilzitten is niet aan mij besteed :+

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:10

Ik ben bij beide zwangerschappen op vakantie geweest toen ik net over de helft was. ( 22 en 23 weken). Bij de eerste gingen we naar Tenerife en bij de tweede naar Lapland, beide keren in de winter dus ook niet te heet op Tenerife.

Totaal verschillend dus :D . Maar beide keren ging prima ook al bleek de tweede een ernstige hartafwijking te hebben bij de 20 weken echo. In de buik was ze echter nog veilig dus we mochten gewoon gaan.

Ikzelf ben ook bekend met vroege geboortes dus te ver weg en laat in de zwangerschap zou ik ook niet durven maar dat is persoonlijk :o .

Ik vond het beide keren heel speciaal en fijn om nog even weg te gaan :)

M_arjolein

Berichten: 1463
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Re: Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:36

Qua termijn zou ik het nog wel aan durven. Ik kreeg alleen rond de 28/29 weken best wel snel last van mijn bekken bij inspanning, maar ik zie dat je al rekening houdt met niet te veel lopen. Een lekkere chill vakantie zou dus prima kunnen als je je daaraan kunt overgeven.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 17:37

Ik zou vooral kijken naar een bestemming met een goede NICU, mocht je te vroeg bevallen.

Niwla

Berichten: 4125
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:29

Ik ben eind juni bevallen en ben toen begin mei nog op vakantie geweest.

Wij zijn toen naar Ibiza geweest. Echt een dikke aanrader! Lekker warm, maar niet te heet. Veel leuke tentjes en prachtige natuur.

Lieke

Berichten: 11357
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 18:44

Zoek idd een bestemming waar ze goede medische (geboorte)zorg hebben, gewoon voor het geval dat.

Als je verder een ongecompliceerde zwangerschap hebt, gewoon lekker gaan genieten. Zo niet, niet gaan, dat wordt dan echt geen leuke vakantie.

Hier op autovakantie geweest naar de bergen met 28 weken. Behalve dan dat ik rustig aan deed, geen bijzondere dingen geregeld of nodig gehad

Linda2B
Berichten: 662
Geregistreerd: 04-04-08

Re: Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 19:06

Hier ook nog heerlijk een week weg met z'n tweetjes toen ik ongeveer op de helft was. Wij zijn naar Andalusië geweest, een kleine finca in de bergen met zwembad. Was heerlijk. Enige waar ik tijdens het vliegen wel enorm last van kreeg was maagzuur. Denk met fijne herinneringen terug aan die vakantie (was ook het jaar voor Corona, daarna ook niet meer "echt" weg geweest.

Gowlan
Berichten: 4979
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 01:58

Bedankt allemaal voor jullie reacties tot nu toe!

Urbanus schreef:
Ik zou vooral kijken naar een bestemming met een goede NICU, mocht je te vroeg bevallen.

Ja hoe zoek ik dat het beste uit? Ik zou in ieder geval niet naar Turkije willen denk ik, vanwege het gedoe met Rusland en Oekraïne en omdat ik begreep dat de gesprekken daar plaatsvinden en ik niet weet of er een bepaalde dreiging is om die reden.. Daarnaast valt het niet onder Europa en je gaat er niet vanuit dat er een vroeggeboorte plaatsvind, maar je weet het ook niet zeker en ik denk dat dat de terugreis niet gemakkelijk zal maken.
Dus het zal wel een reis zijn binnen Europa.
We twijfelden een beetje tussen Griekenland en de Canarische eilanden, maar ik weet dus inderdaad niet hoe het qua zorg hier geregeld is..

En het idee van all inclusive en relaxvakantie zit hem er meer in dat ik mij nu nog prima voel, alleen krijg ik wat last van mijn rug, schaambeen en liezen op het moment dat ik te veel heb gelopen. Ik weet niet hoe het over een paar weken is, dus op goede dagen vind ik het leuk als we er nog op uit kunnen en buiten de deur kunnen eten en dingen kunnen zien. Maar dat ik op slechte dagen gewoon kan kiezen om aan het hotel te blijven relaxen. :P

Adamootje

Berichten: 6220
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 02:31

Wij zijn vorig jaar op babymoon geweest naar Bonaire. Dat was een heerlijke vakantie! Helaas zit duiken er niet in als je zwanger bent, maar je kunt er naar hartelust snorkelen. Een eiland als Curaçao of Aruba zou denk ik helemaal top zijn als babymoonbestemming want daar is net wat meer te doen dan op Bonaire.

Ik was toen trouwens 17 of 18 weken zwanger, dus ik was wel wat minder ver dan dat jij zal zijn als je op vakantie gaat.

19marjo90

Berichten: 964
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 07:46

Wij zijn met 32 weken nog 5 dagen weggeweest. We zouden eigenlijk naar Spanje, maar ivm Corona (tijdens het boeken nog in lockdown) besloten het vliegticket last minute te boeken. Hotel wel geboekt, maar konden we kosteloos annuleren. Vanaf 30 weken werd de zwangerschap medisch en durfden we het toch niet meer aan. Toen naar Valkenburg geweest en dat was ook superleuk!
Ik denk dat het het belangrijkst is dat je er nog evenbeelden samen uit bent.

Als ik naar de wishlist kijk en je wil inderdaad wel graag naar het buitenland, zou Barcelona, Valencia, Lissabon of Venetië misschien iets kunnen zijn?

Galja

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 07:57

Hier met 37 weken nog een lang weekend weggeweest.
Wel gewoon in Nederland, met de auto en van m’n man moest de vluchttas mee :+
Overigens pas 5 weken later bevallen :')

JustMe8484
Berichten: 1949
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:10

Ik ben op 37 weken van onze eerste een weekje naar de ardennen geweest. Eigensresse van het vakantie parkje vond het dood eng. Wij vonden het heerlijk, nog even genieten samen.
Ik vond het erg fijn om met eigen auto te zijn en weg te kunnen wanneer je wilt als dat nodig is.
Bij de 2e met 34-36 weken op vakantie naar duitsland kamperen. Ook erg fijn gehad.

Jacquelinee_

Berichten: 1509
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Brabant

Re: Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 08:33

Hier met de eerste weekje centerparcs geweest rond de 20 weken.
Bij de 2e hadden we met 29 weken gewoon een hotelovernachting met z'n 2tjes, mega luxe groot bubbelbad in de kamer en echt heerlijk genoten.
Lichamelijk kon ik al niet veel meer wegen zware bekkeninstabiliteit, maar omdat we toch ook wilden wandelen hebben we een rolstoel geleend. Bij deze zwangerschap ben ik vanaf 28 weken medisch geworden en loopt t ook allemaal niet soepel. Zijn dus erg blij dat we gewoon in Nederland zijn gebleven dat in geval van nood we snel naar het ziekenhuis konden.

Over vliegen in de zwangerschap kan ik niks zeggen helaas.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:08

'Babymoon'? Daar is serieus een (leen)woord voor bedacht?

Afgelopen jaar op honeymoon geweest met 21-22 weken, dus dat zal dan kennelijk ook als babymoon gelden.
Weekje all-exclusive gekampeerd in de Biesbosch, lekker gewandeld en gekanood op de momenten dat het droog was.
Voor de regenachtige momenten een stapeltje streeplijsten met potentiële kindernamen meegenomen.

Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 11:46

Gowlan schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties tot nu toe!

Urbanus schreef:
Ik zou vooral kijken naar een bestemming met een goede NICU, mocht je te vroeg bevallen.

Ja hoe zoek ik dat het beste uit? Ik zou in ieder geval niet naar Turkije willen denk ik, vanwege het gedoe met Rusland en Oekraïne en omdat ik begreep dat de gesprekken daar plaatsvinden en ik niet weet of er een bepaalde dreiging is om die reden.. Daarnaast valt het niet onder Europa en je gaat er niet vanuit dat er een vroeggeboorte plaatsvind, maar je weet het ook niet zeker en ik denk dat dat de terugreis niet gemakkelijk zal maken.
Dus het zal wel een reis zijn binnen Europa.
We twijfelden een beetje tussen Griekenland en de Canarische eilanden, maar ik weet dus inderdaad niet hoe het qua zorg hier geregeld is..

En het idee van all inclusive en relaxvakantie zit hem er meer in dat ik mij nu nog prima voel, alleen krijg ik wat last van mijn rug, schaambeen en liezen op het moment dat ik te veel heb gelopen. Ik weet niet hoe het over een paar weken is, dus op goede dagen vind ik het leuk als we er nog op uit kunnen en buiten de deur kunnen eten en dingen kunnen zien. Maar dat ik op slechte dagen gewoon kan kiezen om aan het hotel te blijven relaxen. :P


Hier een verhaal van een vroeggeboorte op Tenerife.

https://www.kidsenkurken.nl/2021/05/27/ ... naar-huis/

De kans op een vroeggeboorte is klein, echt waar. De meeste baby's blijven lekker zitten.

Maar waarom zou je het risico nemen?

Gowlan
Berichten: 4979
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 20:10

Urbanus schreef:
Hier een verhaal van een vroeggeboorte op Tenerife.

https://www.kidsenkurken.nl/2021/05/27/ ... naar-huis/

De kans op een vroeggeboorte is klein, echt waar. De meeste baby's blijven lekker zitten.

Maar waarom zou je het risico nemen?


Bedankt voor je bericht. Wat een heftig verhaal zeg..
Welja, ik durf het risico wel te nemen als het de komende weken zo goed blijft gaan en ik weet dat de zorg zelf inderdaad goed geregeld is.
In een geval zoals hierboven omschreven lijkt het erop dat er wel goede zorg beschikbaar is alleen dat een tolk dan wel handig is voor de taalbarrierre. In het geval van Spanje/Canarische eilanden zou ik die tolk wel binnen handbereik hebben gelukkig.
En ja natuurlijk gaat het er in andere landen wel anders aan toe dan in Nederland, minder persoonlijk zoals ik lees. Dus het is zeker iets om serieus in mijn achterhoofd te houden en over na te denken, ik denk er in ieder geval niet te licht over..

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 00:24

Bij de eerste ben ik met 20 weken naar Turkije geweest. We hebben daar een nog wat koppels ontmoet die allemaal tussen de 20 en 30 weken zwanger waren. Was prima!

Nu weer zwanger en met de verloskundige overlegd hoe zij tegen vliegvakanties aankijkt. Zij is met haar eigen zwangerschap gaan vliegen tot de maximale toegestane termijn van de vliegmaatschappij. En ze koos voor de meest ruime. Zij heeft nooit vragen gehad (klein buikje). Ik mocht op de eerste rij ivm zwangerschap in het vliegtuig. Heb iig geen problemen ervaren.

Als we nu gaan, gaan we met 25/26 weken naar Mallorca of Griekenland. Maar eerlijk gezegd neig ik ook naar een autovakantie omdat ik niet zo'n zin in het vliegen heb (met een peuter en het wachten en slepen met koffers).

Doubtless

Berichten: 8542
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Zwanger op vakantie / babymoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 06:19

Ik ben met 28 weken naar Hongarije geweest, dat ging nog net. 3 dagen city trip en daarna in 5 dagen met een huurauto het balaton meer rond. Was erg leuk! Veel later hadden we niet moeten gaan, want met 28 weken vond ik het echt al wel zwaar (ondanks dat ik fit ben en een ongecompliceerde zwangerschap had).

Ann_moi

Berichten: 3858
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:08

Ik zelf zou na 26 weken al niet meer lekker naar het buitenland gaan eigenlijk. Ik ken best veel mensen met vroeggeboortes en ook onze boef kwam toch 4 weken eerder dan verwacht. (Dat was dan wel veel minder heftig dan nog een vroegere geboorte, maar alsnog heeft dat ook een behoorlijke impact)
Ook als er goede geboortezorg is in het buitenland lijkt het me bizar heftig als je daar op de NICU terecht zou komen.
Ik zou zelf vooral goed de opties afwegen of je dichterbij huis ook niet een fijne vakantie kan hebben. Ook in een normale probleemloze zwangerschap kan zich ineens een onverwachte situatie voordoen. Sta daar wel bij stil. Mocht je je baby even minder voelen bewegen en je je wat zorgen maken kan je in Nederland vaak meteen terecht bij je verloskundige en het ziekenhuis, in het buitenland kan het zijn dat je langer moet wachten om gerustgesteld te worden.