Wintersport in Fins Lapland, skiën en meer.

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Wintersport in Fins Lapland, skiën en meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 17:20

18 februari ging er een storm over Nederland. Er werd aangeraden niet de weg op te gaan, maar ja, als je naar Schiphol moet heb je geen keuze. Zo gemakkelijk als sommige bokkers beweren dat ze dan thuis blijven als ze een vlucht moeten halen, zo stellig durf ik te beweren dat dat een dikke leugen is als je zelf op reis gaat. Dan ga je gewoon.
Ik moest om half 3 op Schiphol zijn, maar ben uiteindelijk rond 22.15 uur weggereden. En om 01.15 uur was ik zonder al te veel problemen op Schiphol. Een paar omgewaaide bomen op de snel weg en mijn auto reed geen 1 op 20, maar slechts 1 op 12. Maar verder geen problemen.
Op Schiphol was het voor midden in de nacht druk. Overal lagen mensen op de grond te slapen.
Om half 3 kon ik inchecken en dat ook direct gedaan. De ski's bij de speciale balie afgegeven en daarna wachten. Nog een gatewijziging en uiteindelijk zonder vertraging vertrokken. Het opstijgen viel ook enorm mee, en eenmaal in de lucht was het rustig.

Ik reserveer nooit stoelen, maar had dat nu gedaan. De reden: de zonsopgang zien en hopelijk ook het witte landschap. En gelukkig was helder, dus ik kon het landschap zien.

Afbeelding

Hierna wachten op de bagage, dat kwam gelukkig snel en toen de bus in. In Finland zijn mondkapjes recommended, dus ik heb er meteen afscheid van genomen.
Om half 11 was ik al bij het hotel. Ja, ik kan het in de ik vorm schrijven, want niemand wilde mee, of geen tijd, of te duur, of te koud en ik had mij zinnen gezet om toch nog naar de sneeuw te gaan. Andere opties waren er niet en zelfs mijn geboekte weekendje Winterberg moest ik afzeggen omdat Duitsland Janssen+booster niet genoeg vindt. En ik heb geen keuze gehad in het soort vaccin en een 2e booster halen kan niet in Nederland. Finland had per 1 februari de verplichte test er af gehaald en dus kon ik gewoon naar Finland.
Ik wist pas na de landing in welk hotel ik zou komen en ik kwam in het luxere hotel, maar zat daarmee in het bos en niet aan het meer. Dat vond ik wel wat jammer, hoewel het verschil misschien niet heel groot is. Er bleken geen andere alleenreizenden te zijn, dus ik was echt de enige.

Bij het hotel was de kamer al klaar en kreeg ik het programma in de handen gedrukt.
Ik had betaald voor sneeuwscooteren en ijsvissen, een huskysafari, en een rendierensafari. Maar ik had niet betaald voor 1 persoonsgebruik van de scooter, dat was iets wat ik pas ter plaatse wilde bepalen. Maar het programma was niet wat ik geboekt had: ik zou de scooter alleen krijgen, maar ook nog een noorderlichttocht per sneeuwscooter en wederom de scooter alleen, en een langlaufles (wat moet ik daar mee als ik al kan langlaufen?). Verder zaten de dingen er wel in waar ik al voor betaald had. Dus ik meld dat netjes, maar er werd gezegd dat ik gewoon mocht doen wat er op het programma stond zonder extra te betalen. Dus ik kreeg voor 300 euro aan extra excursies. Mooi.

Direct maar de spullen op de kamer gezet en gaan langlaufen. Ik was wel enorm gaar, want had gewoon een nacht overgeslagen, maar ja, rust roest en komt later wel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Aan het einde van de middag de inbegrepen kleding gehaald (schoenen, sokken, handschoenen, sjaal, thermo overall). Ik heb uiteindelijk alleen de overall gebruik, mijn veiligheidslaarzen bleken ook bij -25 warm genoeg.
Toen nog een snel rondje gelopen tijdens 'het blauwe uurtje'.
Afbeelding
Hierna 1.5 uur geslapen, want ik was toch wel kapot. En toen was het tijd voor het diner. Dat was hier een buffet en hoewel velen een mondkapje droegen was het niet verplicht, dus Germie deed het uiteraard zonder.
Hierna nog een uurtje geslapen en de wekker om 22.00 uur gezet om te kijken of het helder zou zijn voor het noorderlicht. Helaas, het was niet helder, dus maar gewoon wat foto's gemaakt om te kijken hoe ik de camera in moest stellen.

Rond half 12 lag ik in bed en ging de wekker pas om 8 uur de volgende dag. Een zgn. vrije dag, niets stond er aan excursies op het programma.

Deze foto's heb ik in het donker gemaakt met een lange sluitertijd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende dagen komen in een nieuwe post.

Orrie_VBW

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Ganzen-city

Re: Wintersport in Fins Lapland, skiën en meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:35

Wat leuk dat je daar geweest bent. Dan zaten wij in hetzelfde vliegtuig :) wij gingen naar hotel levi panorama

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 17:42

Zondag eerst een ontbijtbuffet en toen de skibus naar het skigebied genomen. Deze gaat niet vaak, dus je wilt hem ook niet missen.
De skipas kost 48+7 euro voor de keycard per dag. De skibus kost ook nog eens 11 euro (voor 2 keer een ritje van 3.5km) De liften zijn open van 10.00 tot 19.00 uur. De skibus gaat terug rond 15.00 uur, 17.00 uur en 19.15 uur.
Om half 11 had ik een skipas en kon het feest beginnen. Er is in het gebied 55km aan piste te vinden, en 1 gondel, 1 ouderwetse barbaarse stoeltjeslift en 29 sleepliften. De gondel heb je nodig om over de top te komen en naar Äkäslompolo te skien.
Hier stond een behoorlijk lange rij, tot wel een half uur. Dat komt voornamelijk omdat Finnen een kunstmatige rij maken, ze worden zelfs boos als je bij ze in een gondel stapt. Veel gondels gaan dus met 1 of 2 personen omhoog, terwijl er 8 personen in passen. Ik heb niet 1 keer een volle gondel gezien. Ondenkbaar in Frankrijk of Oostenrijk. Daar gaan ze gewoon vol.
Maar goed, bij de sleeplift en de stoeltjeslift heb je geen enkele wachtrij, daar kun je direct doorschuiven. Het is dus alleen de gondel.

Afbeelding

Omdat het 19 februari geweest is zijn alle liften open. Veel pistes zijn verlicht, maar vanaf de voorjaarsvakantie zijn de dagen ook weer lang genoeg om het zonder verlichte pistes te doen. Een deel sluit echter wel al om 5 uur.
De sneeuw is super, nergens ijs, echt nergens. Altijd grip. Ik kan me niet herinneren dat ik een hele dag zulke goede pistes gehad heb. Soms is het 's morgens wel goed, maar rond 12 uur beginnen de hobbels en bobbels al te komen. Maar hier bleven ze vlak, en mooi. Het was ook nergens echt druk op de pistes.
Wat verder apart is dat de zon echt niet hoog komt.
De zon komt niet hoger dan op deze foto, deze is rond half 1 's middags genomen.

Afbeelding

Het skigebied bevat eigenlijk maar 1 heuvel met 2 'toppen'. Het hoogste punt is 718m. De langste piste is een rode piste van 3km.
Als je bovenop staat is het uitzicht fantastisch, je krijkt alleen naar een vlakke omgeving.
En alles is goed bevroren bovenop:
Afbeelding
Afbeelding

De uitzichten zijn werkelijk fantastisch, overal sneeuw op de bomen. En ze hebben ook gewoon berghutten. Een warme chocolademelk is 4 euro en met slagroom betaal je 5 euro.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat nu opvalt is dat het gouden uur hier al voor 1 uur begint en dat het om 3 uur al begint met het blauwe uur. Het begint dan al te schemeren en het duurt wel 3 uur voordat het echt donker is.

De stoeltjeslift nog genomen, maar die was KOUD. Geen voetenplankje, geen kap tegen de wind, geen zachte stoeltjes, gewoon een bank met 1 stang voor je buik langs. Dus het was best een barbaarse lift. De sleepliften zijn grotendeels ankers en soms een paddenstoel.
Met 2 liften ben je vanuit Ylläs in Äkäslompolo en met 2 andere liften ben je weer terug. Sleepliften zijn echter wel goed vermoeiend. Het gebied voelt groter aan dan het is. Het is toch aardig uitgestrekt. De pistes zijn eigenlijk echt gemakkelijk. Er zijn een paar ongeprepareerde pistes, en 1 zwarte geprepareerde. En er is een funpark.

Voor 17.00 uur gaan de lampen al weer aan en dan kun je dus blijven skien.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna weer terug met de skibus.
De uitgaven van deze dag zijn dus:
-11 euro skibus
-55 euro skipas
-5 euro chocolademelk
-11 euro voor cola, chocolademelk en een broodje

Het diner is weer een buffet in het hotel. En daarna ga ik douchen en slapen tot 22.00 uur. De wekker gaat dan weer. Ik wil gewoon het noorderlicht zien.
Dus naar buiten.

Eerst is er niets, helemaal niets. En dan ineens rond half 11 begint het:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het schouwspel duurt maar een minuut of 10, maar is werkelijk prachtig. Uiteindelijk lig ik om half 12 in bed. Maar het noorderlicht is gezien. Het is onbeschrijflijk hoe mooi het is.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 17:42

Orrie_VBW schreef:
Wat leuk dat je daar geweest bent. Dan zaten wij in hetzelfde vliegtuig :) wij gingen naar hotel levi panorama

Dat is grappig. En de terugweg de vroege of de late vlucht? Het noorderlicht ook gezien?

Chinas

Berichten: 825
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:03

Wat leuk, ik ben precies een week eerder in hetzelfde hotel geweest.

Ben benieuwd naar de rest van je foto's, ziet er prachtig uit!

beestenfreak

Berichten: 1316
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:10

Wat leuk, wij zijn vorige maand in hetzelfde gebied geweest (Äkäslompolo) :D
vond het echt een prachtig gebied, Ik was nog nooit echt op wintersport geweest dus ik kon mij prima vermaken in het skigebied.
wij hadden de laatste nacht ook mazzel maar bij jou was het noorderlicht wel heel mooi zo te zien! Bij ons was er een hele felle maan dus het was wat minder goed te zien met het blote oog.

Afbeelding

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 18:20

Chinas schreef:
Wat leuk, ik ben precies een week eerder in hetzelfde hotel geweest.

Ben benieuwd naar de rest van je foto's, ziet er prachtig uit!

Zat je in Ylläsrinne?

DieL_Zor

Berichten: 3891
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:32

Hahaha ik moest even lachen om de Finnen in de rij en gondel. Heb er een periode gewoond - owee als je in iemand z’n bubbel komt ~~}> (maar als je ze eenmaal kent zit je zo in de inner circle en word je mee die gondel ingesleurd omdat je erbij hoort :)) ) En hoe netjes iedereen ook in de rij staat ipv op een hoop :D

In het wintersporttopic al wat mooie plaatjes gezien en dit is weer genieten. Het noorderlicht heb je goed te pakken gehad ondanks dat het maar heel kort was!

Bootsiebob

Berichten: 5570
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:34

Een mooi verslag en die noorderlicht foto‘s, echt wow

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Re: Wintersport in Fins Lapland, skiën en meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:37

Wauw, wat een prachtige foto's van het noorderlicht <3
Een reis naar Fins lapland staat hoog op mijn verlanglijst!

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 19:04

Op dag 3 stond sneeuwscooteren en ijsvissen op het programma.
Dit keer toch maar de overall aangetrokken. Dat is dus een extra pak wat over je skibroek en winterjas gaat. Mijn veiligheidslaarzen bleken mijn voetjes nog steeds netjes warm te houden. De handen bleven tijdens het scooteren wel warm omdat je achter een glazen windscherm zit en de hendels hebben instelbare verwarming. ;)
Na een korte uitleg gingen we op pad. De bocht naar links is lastiger dan een bocht naar rechts. De maximale snelheid die we haalden tijdens de tocht was 35km per uur.
De rit naar het meer was prachtig. Je hoeft eigenlijk niet heel hard te rijden, want je wilt ook nog wat zien. We hadden 1 fotostop gepland.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een tweede stop was ongepland. De gids lette zelf niet op en ging met scooter en al onderuit. Zonder verdere schade, maar de scooter moest wel even uitgegraven worden.
Afbeelding
Afbeelding

Als we bij het meer aankomen gaan we vissen. Dus eerst een gat boren en dan vissen. Ik heb geluk, vang 2 baarsjes. En die worden op de bbq in het hutje klaargemaakt. Die eet ik dus ook op. Het eigenlijke plan was de vissen terug te gooien zoals je in Nederland ook doet, maar omdat het -18 is vriezen ze letterlijk direct dood. Best sneu, je ziet het oog gewoon glazig worden in je hand terwjil je de haak verwijderd.
Oh ja, tijdens het vissen is de overall er bij aan te warm. Dus die trek ik uit. Ondanks dat het gaatje in het ijs direct weer dichtvriest en het dus echt koud is, is die extra laag zo niet nodig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgens de gids was ik de eerste deze winter die een vis ving. Maar uiteindelijk vangt nog iemand van ons groepje van 5 personen een vis. Na een half uurtje is de soep klaar en helaas is daarna de hengel al opgeruimd. Kennelijk is het al de bedoeling om terug te gaan. Ik was er nog niet klaar mee, vond het juist wel leuk om te doen.
Maar goed, we scooteren terug. Na 33km in totaal zijn we weer terug bij het hotel. Het was zeker weer een leuke dag. Even op bed liggen, weer een uurtje slapen en dan naar de sauna, eten en weer een uurtje slapen. Want om 22.00 uur gaat de wekker weer. Germie wil weer op noorderlichtjacht. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wintersport in Fins Lapland, skiën en meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 19:07

En natuurlijk ga ik 's avonds weer op noorderlichtjacht.

En jaaaa, het is er weer. Geweldig. Helaas duurt het mij weer veel te kort. Ik ben nog lang niet klaar met fotograferen ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het licht is te snel weg om nog een foto van mezelf met het noorderlicht proberen te maken. Dus die techniek moet ik later uitproberen. Want ik denk dat het moet lukken.

Orrie_VBW

Berichten: 1532
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Ganzen-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:50

germie schreef:
Orrie_VBW schreef:
Wat leuk dat je daar geweest bent. Dan zaten wij in hetzelfde vliegtuig :) wij gingen naar hotel levi panorama

Dat is grappig. En de terugweg de vroege of de late vlucht? Het noorderlicht ook gezien?

Terug hadden we de vroege vlucht. Helaas geen noorderlicht, was steeds bewolkt. Goed excuus om nog een keer heen te gaan

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 19:56

Op dag 4 staat de huskytocht op het programma. Maar 's morgens wandel ik eerst nog een rondje van bijna 5km.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En na de lunch is het tijd voor de huskytocht. We worden met een touringcar en een enorme groep naar een hondenfarm gebracht. Daar moeten we buiten het hek wachten, want er is nog een groep onderweg. En onze groep wordt ook in 2 groepen gesplitst. De tocht per groep is 5km, oftewel een half uurtje op de slee. 2.5km zittend, 2.5km staand.
Het voelt een beetje als vroeger op de manege, je neemt het paard over van de voorganger en je geeft het weer door naar de volgende. Als een stel idioten sta je achter het hek te wachten totdat je naar de slee kunt.
Omdat ze zo achter liepen op schema kreeg je na de rit wel 5 minuten (oftewel veel te weinig tijd) om nog even met de honden op de foto te gaan. Maar de volgende groep stond al weer te wachten en dus krijg je hele rare foto's waar mensen dus gewoon al naar de sledes stormen terwijl jij nog een foto wilt maken.

Hier zie je dus de horde weer achter mij binnenkomen:

Afbeelding

De tocht zelf was verder wel mooi, maar ik vond het allemaal net wat te gehaast. De honden lopen dus 8 rondes van 5km per dag. En als mensen een 10km tocht boeken, dan lopen ze dus 4 rondes.

Mijn gevoelens hier over zijn dus zeer gemengd. Het was leuk, maar of het nog leuk was voor de honden? Als je bedenkt dat je 150 euro betaalt voor een half uurtje op de slee, dan was dat wel heel snel verdiend. Uitleg over hoe de honden gehouden worden hebben we helemaal niet gehad.
Voor mij was dit dus te massaal.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier heb ik iedereen even rond mij weggestuurd om nog 1 goede foto te krijgen:
Afbeelding

Sommigen waren na 5km echt koud. Ik had nergens last van. Een 10km tocht had van mij niet gehoeven. De honden kennen het rondje, dus je hoeft niets te doen.

's Avonds was er een sneeuwscootertocht naar het noorderlicht. Deze tocht heb ik niet betaald en had ik anders ook niet geboekt. We waren met 11 volwassenen en er gingen ook 3 kinderen mee in een slee. De groep vond ik wederom te groot eigenlijk. En kinderen en noorderlicht gaan niet samen. Nu was er ook geen noorderlicht, want het sneeuwde. Maar het voelde voor mij als scooteren naar een hut om marsmallows te bakken en daarna weer terug te scooteren. Ik vraag me af of mijn statief niet omver gelopen was als er wel noorderlicht geweest was. Nu had ik buiten het rijk alleen omdat iedereen in de hut ging zitten. Omdat het geheel bewolkt was hebben we wel een langere scootertour gemaakt.
Ik heb de techniek om mezelf op de foto te zetten bij nacht uitgeprobeerd en die leek te werken. Nu had ik alleen nog noorderlicht nodig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze gratis excursie was dus leuk, maar ik had er geen 121 euro + 49 euro voor alleengebruik scooter voor over gehad. Als gratis excursie was het zeker erg geslaagd omdat we wat meer gescooterd hebben. Maar er is geen enkele uitleg over het noorderlicht gegeven.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-03-22 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 20:00

Orrie_VBW schreef:
germie schreef:
Dat is grappig. En de terugweg de vroege of de late vlucht? Het noorderlicht ook gezien?

Terug hadden we de vroege vlucht. Helaas geen noorderlicht, was steeds bewolkt. Goed excuus om nog een keer heen te gaan

Ik had de late vlucht terug. Maar steeds bewolkt? Ben je wel elke avond buiten geweest? Want je moest soms ook echt geluk hebben, soms was het om 10 uur helder, soms om 12 uur, soms om 2 uur, enz.

Je moet wel buiten lichtvervuiling zien te komen.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:06

Wat tof! Ik vertrek maandag naar hetzelfde gebied! :D ik heb er zo veel zin in! Ik zag dat komende week de kans op noorderlicht heel groot is. Ik hoop dat het vanaf maandag nog steeds zo gaat zijn..

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 20:19

Dropneus95 schreef:
Wat tof! Ik vertrek maandag naar hetzelfde gebied! :D ik heb er zo veel zin in! Ik zag dat komende week de kans op noorderlicht heel groot is. Ik hoop dat het vanaf maandag nog steeds zo gaat zijn..

Ook naar Ylläs?

Imre

Berichten: 14232
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Wintersport in Fins Lapland, skiën en meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:23

Yllas <3 Mooi daar he! Zou graag nog eens teruggaan. Leuk dat je zo uitgebreid verslag doet!

pjer
Berichten: 1622
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 01:03

wat een leuk reisverslag en wat gaaf dat je het noorderlicht gezien hebt en mooie foto's! Ik heb een gruwelijke hekel aan sneeuw maar hier zou ik toch wel een keer heen willen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wintersport in Fins Lapland, skiën en meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 19:55

Zo, weer een dagje foto's nabewerkt.

Het was tijd voor langlaufles. Eh, dat had ik niet geboekt en eigenlijk zag ik les helemaal niet zitten. Dus ik stond netjes om 10 uur klaar om me af te melden. Bleek ik de enige te zijn. Eh ja, leuk, maar ik ga wel langlaufen, maar ik ga naar het meer van Luoso. Je mag mee, maar ik ga daar naartoe, ongeacht of je terug moet of niet. Dat had die gids natuurlijk nog nooit meegemaakt, iemand die er met eigen uitrusting klaarstaat voor een beginnersles. Nee, ik hoef geen les. Ik wil gewoon langlaufen en dit stond toevallig op mijn programma. En ik wil toch vandaag langlaufen, maar wel mijn ding doen.
Ok. En omdat de gids verder toch niets na mij had die dag werd er besloten om gewoon gezellig samen op pad te gaan.
Bij Luoso wilden we wat drinken, maar het broodje en het drankje wat bij de 'les' inbegrepen was mocht van haar baas niet daar genuttigd worden. Gelukkig had ik thee bij me, en dus hebben we even thee gedronken. Daarna weer terug en bij het contractrestaurantje wel het broodje en drankje gehad. Ja zegt die gids, normaal haal ik alleen dit restaurant bij een langlaufles. Dus daarom is daar het contract er ook mee. Ach joh, geeft niet, ik neem altijd thee mee voor onderweg.
En les? niet gehad. De gids was gewoon iemand die in de winter ingehuurd wordt en prima (net als ik zelf) beginners op weg kan helpen, maar geen echte langlaufinstructeur is. Maar we hebben lol gehad. Hierna moest ze wel terug en besloot ik nog een extra rondje te doen. Dat zou een rondje van 8km worden. Ergens had ik een verkeerde afslag genomen, dus werd het uiteindelijk nog wat meer.
Rond 4 uur was ik terug bij het hotel en ik was meer dan kapot. Ik bleek overal spieren te hebben waarvan ik niet wist dat ik ze had.
Dus de sauna in, douchen, eten en daarna op bed. Want tja, als het helder zou zijn, dan ging Germie weer op noorderlicht jacht. Helaas was het niet helder, maar toch nog wat 'selfies' gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze foto's zijn in het donker gemaakt. Ik werd er steeds handiger in, maar het noorderlicht wat er op moest was er niet. Dus wel jammer.

Afbeelding
Afbeelding

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 20:42

De volgende dag had ik flinke spierpijn :D Dat hoort er bij. Omdat het flink gesneeuwd had besloot ik vandaag te gaan wandelen. Ik wilde naar het meer van Tunturunti. Dat is 10km wandelen, maar helaas was het op een gegeven moment half 2 en de wandelpaden waren niet onderhouden en ik haalde maar net 3km per uur. Ik moest nog 3km, en dan nog 10 km terug. Dus maar eerder omgekeerd.
Het was die dag zo grauw met het weer dat de foto's veelal zwartwit lijken, maar dat niet zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de terugweg hoorde ik ineens wat vogels en ben blijven staan. Er zaten een paar haakbekken en een taigagaai in de boom. Altijd leuk. Een beetje kleur in de dag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de rendierkalfjes bij het restaurant lagen er weer rustig bij:

Afbeelding

's Avonds klaarde het op. Dus toch maar na 10 uur 's avonds weer naar buiten. Helaas geen noorderlicht. Een paar uurtjes slaap gepakt en iets na 02.00 uur stond ik weer buiten.
En toen was het noorderlicht er weer. :D Uiteindelijk tot half 4 buiten gestaan en toen was het groene licht echt op. Een gebroken nacht, maar het was wederom de moeite waard.
De techniek van in de hotelkamer de MF alvast instellen op een metertje op 3.5, diafragma op 3.5, iso op 1600 en een sluitertijd van ongeveer 50 seconden met flitsen op het eerste gordijn blijkt te werken.
Rond 4 uur 's nachts lig ik uiteindelijk weer in bed. Moe, maar zo blij dat ik weer uit bed gegaan ben voor het groene licht. Dat blijft gewoon echt fantastisch. Ook al was het 'al' de 3e keer, het blijft te weinig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gabyfedde

Berichten: 11900
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Wintersport in Fins Lapland, skiën en meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 21:45

Wat een leuk verslag! Leuk om eens een verslag van ’toeristisch Lapland’ te lezen. Ipv mijn eigen leven in ’gewoon Lapland’. Ik woon hier nu 7 jaar en geniet nog elke keer van het noorderlicht. Fotografeer het erg vaak, het blijft boeiend.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 21:57

gabyfedde schreef:
Wat een leuk verslag! Leuk om eens een verslag van ’toeristisch Lapland’ te lezen. Ipv mijn eigen leven in ’gewoon Lapland’. Ik woon hier nu 7 jaar en geniet nog elke keer van het noorderlicht. Fotografeer het erg vaak, het blijft boeiend.

Ja, dat snap ik. Maar jij staat er niet meer voor op denk ik. Dat heb ik wel gedaan.

Ik vond het wel erg duur overigens. De huskytour was erg overpriced.

Chinas

Berichten: 825
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 12:58

germie schreef:
Chinas schreef:
Wat leuk, ik ben precies een week eerder in hetzelfde hotel geweest.

Ben benieuwd naar de rest van je foto's, ziet er prachtig uit!

Zat je in Ylläsrinne?


Yess. Wij zijn ook met de rendieren op pad geweest, sneeuwscooter, husky tocht, en hebben de overige dagen geskied.

Ook de rest van je foto's zien er weer prachtig uit

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Wintersport in Fins Lapland, skiën en meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 13:13

Wat een geweldig verslag, deze reis staat zo hoog op
mijn bucketlist! En als mijn gezin niet mee willen, dan ga ik ook
alleen heb ik besloten :D