Montenegro?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ODonoghue

Montenegro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 20:36

Hoi!

Aankomende zomer wil ik (19, tegen die tijd bijna 20) met een vriendin (21) met de auto naar Montenegro.
We hebben al een aantal roadtrips achter de rug, (NL, Duitsland, scandinavië) en nu is het tijd om richting het zuiden te trekken!
Nu zijn we alleen beide nog nooit richting de Balkan geweest. Via veel googlen zijn we al het een en ander te weten gekomen over het land, maar we zijn nu ook benieuwd naar ervaringen.

Dus: wat zijn jullie ervaringen met dit land en hebben jullie goeie tips voor ons? Waar moeten we extra rekening mee houden?

(Ter verduidelijking: we zijn beide al wel meerdere keren naar het zuiden op vakantie geweest, en ook wel met zn tweeën met de auto op vakantie, alleen nog nooit die richting uit.)

Lielle

Re: Montenegro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:58

wij zijn in 2017 naar Albanie en in 2018 naar Oekraine geweest. Wij vonden het makkelijk te doen, ik moet erbij zeggen dat we wel ervaren zijn, met independent road trips in oa Azie en Afrika.

Houd er rekening mee dat de wegen wel van een andere kwaliteit zijn, idem met de manier van rijden.
en grensovergangen kosten heeeeel veeeeel tijd! Duitsland en Scandinavie zijn qua verkeer iig niet te vergelijken, heb je bv in Italiaanse steden (of Parijs) auto gereden?

In Montenegro zijn we alleen gestopt in Kotor, dat was absoluut de moeite waard.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 21:07

Lielle schreef:
wij zijn in 2017 naar Albanie en in 2018 naar Oekraine geweest. Wij vonden het makkelijk te doen, ik moet erbij zeggen dat we wel ervaren zijn, met independent road trips in oa Azie en Afrika.

Houd er rekening mee dat de wegen wel van een andere kwaliteit zijn, idem met de manier van rijden.
en grensovergangen kosten heeeeel veeeeel tijd! Duitsland en Scandinavie zijn qua verkeer iig niet te vergelijken, heb je bv in Italiaanse steden (of Parijs) auto gereden?

In Montenegro zijn we alleen gestopt in Kotor, dat was absoluut de moeite waard.

Kotor zie ik idd overal! Die gaat zeker op de lijst.
We hebben nog niet zelf gereden in Italiaanse steden, ikzelf wel als bijrijder en ik heb langs Parijs gereden, maar idd een goeie tip om de tijd te nemen :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:10

houd er dan rekening mee, dat je echt anders en vooral assertiever moet autorijden, en verkeersregels zijn erg flexibel.

Kotor is wel populair bij de cruiseschepen, het kan dus behoorlijk druk zijn. Wij zaten in een dorpje net iets noordelijker (~5 km) met uitzicht op Kotor, en daar was het rustiger.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:02

Ik ben inderdaad met een cruiseschip bij Kotor geweest :o

Wat een prachtige omgeving als je door die baai heen vaart! Ik heb echt 2 uur mijn ogen uitgekeken.
Ben wel heel benieuwd of het goed begaanbaar is, sommige stukken zien er echt heel groen uit.

Kotor zelf is niet heel groot, wij zijn nog een berg opgeklommen naar een oud fort. Heel mooi, maar alleen doen met goede schoenen, water mee en als het niet te warm is. Wat een klim!
Maarr, prachtig uitzicht.
Verder wat lieve winkeltjes en pleintjes.

Ben wel heel benieuwd hoe Montenegro verder is.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:40

Wij vonden Montenegro fantastisch. Prachtige natuur en juist hele mooie onderhouden wegen. Veel schoner dan omliggende landen.

Durmitor vonden wij prachtig. De omgeving bij de Tara Kloof ook. Bij Zabljak kun je mooi lopen. Rubato is leuk.
Ik zal straks even onze kaart erbij pakken.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:54

Ik ben in 2017 met vrienden naar Montenegro geweest. Ik vond het echt super mooi daar, echt een aanrader!

Wij zijn in Kotor en Budva geweest. En die vakantie hebben we ook nog geconbineerd met Dubrovnik in Kroatië.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:25

Wij zijn vorig jaar o.a. in Montenegro geweest. Prachtig land en naast de wegen bij Kotor vonden wij het is niet eens zo druk. Je hebt er echt prachtige natuur, dus ik zou zeggen: doen! En als je dan terug gaat: ga via Bosnië, want dat land is ook zo mooi!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:33

Montenegro is zo ontzettend mooi!
Wij zijn er afgelopen herfst geweest:
[BEU] [FOTO] Montenegro - "Land van zwarte bergen"

Wij waren er een paar dagen en hebben met een huurauto verschillende delen van het land gezien. Alles was prachtig, ontzettend mooi land.

De wegen zijn wisselend. In het toeristische stuk zijn de wegen goed te noemen, in het binnenland kunnen ze bizar slecht zijn. Maar het is allemaal te doen.
Wees niet bang voor haarspeldbochten ;)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:55

Paar foto's van onze reis
Afbeelding

Durmitor - Bobotov Kuk - Hier kun je een kabelbaan naar boven pakken, heel gaaf!
Afbeelding

Tara Kloof
Afbeelding

Creno Jezero - Bij Zabljak
Afbeelding

De weg door Durmitor is prachtig <3 De weg in park Lovcen is ook mooi!
Kotor is ook leuk. Perast; leuk dorpje, beetje vergelijkbaar met de stijl van Dubrovnik maar dan een stuk rustiger.

Water rafting center; https://www.raftingmontenegro.com/?p=8729 Wij zijn er per ongeluk terecht gekomen omdat we honger hadden. Mensen zijn super trots op hun bedrijf, vangen verse vis om te serveren en je kunt er slapen. Super mooie plek, wel een eh hobbelige weg er naar toe. (Oja je kunt er dus ook raften maar dat hebben wij niet gedaan).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:10

Wat Splash al zegt: Dormitor. Wat ontzettend tof :)

Verder ben ik in Kotor en Budva geweest. Kotor vond ik leuker dan Budva, maar het zijn wel meer toeristische plekjes.

en sowieso de Balkan :+: Ik heb alle landen daar nu bezocht en het is er zo ontzettend mooi.

_Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:17

Ik ben vorig jaar met interrailen in Kotor geweest. Het was daar echt prachtig, heerlijk water, mooi stadje en je kan idd de berg beklimmen naar het fort wat heel leuk is om te doen. Ze hebben lekkere restaurantjes aan het water en er is een fijne busdienst naar andere plekken in de baai. Maar het grote nadeel was wel het weer, wij hebben volgens mij geen dag onder de 35 graden gehad dus dan kan je niet zo heel veel doen :+ Vooral veel zwemmen.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:13

Inderdaad Durmitor bezoeken. Schitterend. Kotor is ook erg leuk en iets kleiner maar ook sfeer is Prevast. Je kan nog overwegen een dag naar Dubrovnik te gaan. Het Skadar lake is ook mooi voor een boottochtje.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:24

Leuk!

Ik wil binnenkort ook naar Montenegro met mijn man, maar wij zullen dan vliegen op Dubrovnik en daar met de auto naar Montenegro (ongeveer 30 minuutjes).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:56

Wij hebben vanuit Dubrovnik een uitstapje gemaakt naar Montenegro met Kotor als hoofddoel. We hadden het precies zo gepland dat we er waren na het vertrek van de cruiseschepen. Daardoor was het helemaal niet meer druk. De klim naar boven vonden we het leukst, ondanks 30+ graden en onweer, waardoor ik niet meer wist of ik nat was van het zweet of van de regen.

Afbeelding

De wegen in Montenegro vonden wij top, maar we zijn niet op onbekende plekken geweest. Bosnië was wel even wat anders... Dat was soms redelijk dramatisch.

Donnaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:00

Wij zijn ook in Montenegro geweest, echt een aanrader!
Wij zijn met het vliegtuig gegaan, dus over de reis kan ik je niet veel vertellen.
Maar het land zelf is prachtig en wij vonden de mensen ook vriendelijk. Ons appartement zat in Budva wat erg leuk is en zeker ook betaalbaar in vergelijking met bijvoorbeeld Dubrovnik in Kroatië. Lovcen is zeker een aanrader en Kotor vonden wij ook erg leuk. Verder zijn we in Ulcinj, Herveg Novi en nog een aantal kleinere plaatsen geweest. Wij waren ook naar Sventi Stefan, maar je kan het eiland niet op omdat dit van een hotel of iets dergelijks is. Podgorica vonden wij erg tegenvallen en zou ik niet aanraden.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:45

Matheno schreef:
Leuk!

Ik wil binnenkort ook naar Montenegro met mijn man, maar wij zullen dan vliegen op Dubrovnik en daar met de auto naar Montenegro (ongeveer 30 minuutjes).

Hou er rekening mee dat het drukker kan zijn bij de grensovergang dus dat half uurtje kan zomaar langer zijn. Wij hebben toen een half uur bij de grensovergang gestaan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:47

Dat wilde ik ook nog zeggen. Dubrovnik - Kotor is 2 uurtjes, maar wij hebben bijna een uur bij de grens staan wachten.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:49

Aanrader! Ik ben er jaren terug op een Europa trip voor het eerst doorgekomen en stond versteld van het natuurschoon. Indrukwekkende bergen en uitgestrekte bossen, echt een bijzonder land. Zelfs de hoofdstad was intrigerend. En de wegen er naartoe en daar zijn prima te doen hoor.

Deze zomer aan het begin van mijn motor trip van NL naar Nieuw-Zeeland er ook doorgekomen. Dikke afrader dan weer, de kust in het hoogseizoen :Y) Meer file gehad dan ooit, die zou ik dus zeker mijden als je in de zomermaanden gaat.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 14:11

Wat een reacties! Bedankt voor alle verhalen en ervaringen! <3

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:02

Ik heb er een halfjaar gewoond en gewerkt..
Een prachtig land! De mooiste en leukste bestemming waar ik ooit heb gewerkt. <3
Ik mis het nog elke dag.

Laat maar weten als je nog vragen hebt!

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 20:38

We zijn nu wat aan het kijken naar campings etc.

Welke campings bevelen jullie aan? Zie veel campings met koud water en goor sanitair

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:08

Ga je met een camper of met een tent? Als je met een camper gaat zou ik namelijk gaan wildkamperen ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:53

Is wildkamperen toegestaan in Montenegro? En is er al iets bekend over of het toegankelijk is voor toeristen?

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 09:43

Per 1 juni willen ze open omdat ook zij afhankelijk zijn van tourisme :)
En nee we gaan met een auto en een tent, anders had t me echt heel gaaf geleken!